Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 ohjauskulmista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ganes
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 189
    • Lounais-Suomi

    e38 ohjauskulmista

    Vaihdatin autooni reaktiotangot puslineen sekä narinahelat molemmille puolille. Samalla pajan pitäjä oli laittanut auraukset ns. kohdilleen. Ja tällasia arvoja siellä nyt on:

    ETUPÄÄ VASEN OIKEA

    SUUNTAUS:
    -kokonais 1.4mm
    -pyöräkohtainen 0.6mm 0.8mm

    CAMBER -0°45´ -0°42´

    CASTER 5°51´ 5°49´

    KINGPIN 14°07 14°17

    SUMMAKULMA 13°17 13°28

    SET BACK 0°00´

    KAARTOHARITUS 18°22´ 17°57


    TAKAPÄÄ

    SUUNTAUS:
    -kokonais 0°00mm
    -pyöräkohtainen 1.2mm 1.2mm

    CAMBER -1°34´ -1°31´

    KULKUKULMA 0°10´

    valmistajan arvoja ei heillä ollut tiedossa ja epäilenki että päin persettä nää kulmat nyt on, koska auto on todella epävakaa ajaa. Koko ajan sitä saa ohjata ja rattikin on helvetin vinossa kun suoralla ajaa. Ja ihmeellisesti muljahtelee urissa koko auto. Renkaat ovat kylläkin aika kuluneet kitkat kokoa 16" 215 65 ku en ole vielä raaskinu kesänakkeja ostaa. Kertokaahan tiedättekö onko arvot edes lähelle sinneppäin mitä ne pitäs olla?
    e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think
  • -MVI-
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 42
    • Tampere

    #2
    Tuossa on ainakin joku TIS:n printti, olisko vakio alustalle.


    Muistelisin, että TIS:ssä olisi omat taulukot vakio- ja madalletulle sport-alustalle.

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3449
      • Janakkala

      #3
      No ei noi kulmat nyt niin pahalta näytä etteikö niillä ajaisi. Tosin nykyään säädetään kulmat asteina ja nämä on ilmoitettu milleinä. Ehkä etupäässä voisi olla aurausta vaikka hivenen enempikin:think. Mikäli autosi on niin huono ajaa kun kerroit niin vikaa voisi kyllä lähteä etsimään esim renkaista.
      Pehmeät kitkat kesäkuumalla loirii minne sattuu. Paljonko niissä on painetta?
      Kokeile pistää esin 3 bar ja katso tuliko muutosta
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Ganes
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 189
        • Lounais-Suomi

        #4
        Paineet on takana 2.8 ja edessä 2.6. Täytyypi koettaa hieman kovempia paineita. Mutta entäs tuo ratti? Kun se on aikalailla vinossa ku suoraan ajaa. Ja tosiaan vakiokokoiset renkaathan meinaan kyllä ostaa kohan vaan kerkeen. Ai niin ja jonku sortin madallus tässä autossa on mutta ku en oo ite sitä sinne laittanu niin en tiedä mitä siellä on. Muistelisin että myyjä sanoi että edessä madaltaa 60mm ja takana 40mm, mutta silti auto keulii. Meinaanki palauttaa normaali korkeuteen kohan vaan jostaki löytyis edulliset palikat. Oisko jollaki tietoo mistä kannattais ettiä vakiokorkusia iskareita&jousia?
        e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

        Comment

        • JJ13
          Bimmer Rookie
          • Dec 2004
          • 39
          • Lohja

          #5
          Uudenmaan varaosamarkkinointi.



          Tuolta ostin itselle vakiojouset ja -iskarit.

          Jousia ei löydy nettisivujen listoilta, mutta on kyllä saatavana.

          Oli ainakin n. vuosi sitten edullisimmat mitä itse löysin.

          T: Jari

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3828
            • Nokia

            #6
            Originally posted by Ganes View Post
            Mutta entäs tuo ratti? Kun se on aikalailla vinossa ku suoraan ajaa.
            No suuntaushan siellä on perseellään.
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 53*BMW

            Comment

            • Ganes
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 189
              • Lounais-Suomi

              #7
              Thanks vaan! Näyttää olevan jonhin verran halvempia tuolla ku marmoritiskillä
              e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16422
                • Asikkala

                #8
                Mielestäni pyöränkulmissa ei ole mitään vikaa, ratin vinossa oleminen ei autom. tarkoita että kulmat on keturallaan.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Mielestäni pyöränkulmissa ei ole mitään vikaa, ratin vinossa oleminen ei autom. tarkoita että kulmat on keturallaan.
                  No ohjausvaihde ei ainakaan ole suoraanajossa keskitettynä jos on ratti vinossa. Nyrkkisääntönä , mun tekemien kulmien jälkeen voit suoralla , ei-kallistetulla tiellä ottaa kädet irti ratista niin se kulkee puoltamatta , ruori suorassa. Muuten on kyseessä sössö eli susityö.
                  Ohjauskulmien säädössä ratti vaakataan suoraan ja auraus tehdään puolittain kohdalleen , pelkkä kokonaisauraus ei riitä.


                  Millähän poppakonstilla kulmat on laitettu jos valmistajan ohjearvoja ei ole? Mulla ainakin töissä löytyy arvot niin Jaguariin kuin FSO Poloneziinkin..

                  Kuulostaa sellaiselta touhulta että menisin vaatimaan että heidän piikkiinsä kulmat laitetaan kuntoon (mielellään jossain missä on edes seminykyaikaiset vehkeet), jos siis olet jotain tästä suuntaamisesta maksanut.

                  Ja tietty , jos kulmien laitossa ei ole joka työvaiheessa tarkkana kulmat voi olla jotain aivan muuta kuin mitä kone/lappu näyttää.
                  Last edited by petrolhead; 03-08-2009, 23:27.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16422
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    No ohjausvaihde ei ainakaan ole suoraanajossa keskitettynä jos on ratti vinossa. Muuten on kyseessä sössö eli susityö.
                    Samaa mieltä.

                    Comment

                    • Ganes
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 189
                      • Lounais-Suomi

                      #11
                      Joo kävin pajalla uudestaan ja kysyin, että laittasivatko ratinki suoraan. Pahoittelivat ja ottivat auton samantien työn alle ja säätelivät uudelleen, niin jotta ratti tuli ainaski paljo suorempaan ku mitä se oli. Ihan aavistuksen se on vieläki vinossa, mutta niin vähä ettei sitä välttämättä aina edes huomaa.
                      e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Kuulostaa pajan touhu vähän sellaiselta että laitappa rengaspaineet kohdilleen ja seuraa kuluuko normaalisti joka nurkasta , nimimerkillä muutamat kulmat kunnon vehkeillä laittanut.

                        -Jarno
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Ganes
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 189
                          • Lounais-Suomi

                          #13
                          No juu, hieman epäammattimainen kuva pajasta jäi, mutta meinaan jossaki vaiheessa vaihtaa autoon alkuperäsen alustan joten sillonhan ne auraukset täytyy uudelleen säätää. Ja vaihdan kyllä pajaa...
                          e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎