Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ex-venttiili, expansion valve yms.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juse132
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 163
    • Preiviiki

    E38 ex-venttiili, expansion valve yms.

    Hermot menossa. Pari ilmastoinnin kompuraa jo vaihdettu ja silti kompurasta kuuluu ylimääräistä ääntä kohta ilmastoinnin päälle kytkemisen jälkeen. Kylmää tulee kyllä. Itse hiukan epäilen tuota ex-venttiiliä tai sitten kuivaimen päällä olevan paineanturin häiriökäyttäytymistä. Miten paineanturin voisi testata kotikonstein? Entä missä tuo x-venttiili sijaitsee ja mikä sen tehtävä mahtaa olla? Voiko sen toimintaa jotenkin testata? Alkaa kyllästyttää osien vaihtaminen pelkästään arvausten perusteella.
    Suuret kiitokset tietäjille jo etukäteen.
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Et kai sä oo mitään paskoja purkukompuroita sinne laittanut

    Viet auton asiantuntevaan ilmastointihuoltoliikkeeseen niin varmaan osaavat asiassa auttaa

    ...ja sen ex-venttiilin tehtävä on "annostella" sitä kylmäainetta sinne höyrystinkennoon...
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • juse132
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 163
      • Preiviiki

      #3
      noh

      Sinne on kokeiltu sekä uutta että käytettyä kompuraa. Kolmessa eri huoltoliikkeessä ollut. Levittelevät käsiään ja samalla sanovat että ei kannata pitää kompuraa päällä kun tuollalailla ääntelee. Uusi ääntelee enemmän kuin käytetty ja alkuperäinenhän siis paukahti yhtäkkiä kauhean suhinan saattelemana kun auto kävi helteellä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin ja tuolloin ei ilmastoinnin flektin etuvastukset olleet kunnossa, nyt ovat. Paljon on mennyt rahaa ja tulokset ovat aika laihoja, tietoa ei tunnu olevan tarpeeksi taikka mielenkiintoa, paitsi rahastukseen. Mitenhän sen paineanturin voisi testata? Ex-venttiilin ja kuivaimen nyt aion vaihtaa vielä summamutikassa vai onkohan sekään viisasta? Jollei auta, taidan vaihtaa Audiin:-(((

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Muistatko yhtään millaisia paineita ne mittarit näyttivät kun laitetta testattiin?

        Sen painetunnistimen testaaminen kotikonstein on aika paha tehtävä. Tarvisi saada kohtalaisen suuret paineet jotta ne kytkentä rajat tulevat vastaan. Eipä niitä kyllä korjamollakaan oikeastaan testata. Yleensä niiden vika on vuotaminen, ei niinkään kytkimien toimimattomuus.

        Se että kompressori saa aikaan niin suuren paineen että ylipainevaroke laukeaa, vaatii käytännössä tukoksen järjestelmässä ennen tuota painetunnistinta. Vai laukesiko siitä alkuperäisestä kompressorista se ylipainevaroke?
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • juse132
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 163
          • Preiviiki

          #5
          Ihan mutulla mennään, mutta olisiko se alapaine ollu jotain 2 baaria ja ylä jotain lähemmäs 20 baaria. Yhen korjaamon mielestä ihan normaalit ja yhen joka käytti ilmastointia pidempään (minuutteja)sanoi että nousee liian ylös paineet eikä siksi kannata ilmastointia käyttää, muutoin saattaa ratketa jostain. En tiedä mikä alkuperäisestä laukesi, mutta harmaa sauhu sieltä poistui voimakkaasti pihisten, pihinää kesti about 15 sekuntia.

          Comment

          • juse132
            Bimmer Rookie
            • Jul 2004
            • 163
            • Preiviiki

            #6
            Kysyit, että laukesiko alkuperäisestä ylipainevaroke. Näkeekö sen päällepäin? Tossahan se kompura on mulla tallissa, voin sen katsoa jos tiedän mitä etsiä.

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Kyllä tuo 20 on vähän liian korkea, riippuu tietysti lämpötilasta. Se alapaine on myös alhainen mikäli on niin korkea lämpötila että se 20 on normaali.
              Minkälaista ääntä se kompressori oikein pitää? Toimiko se lauhdutinpuhallin noissa testauksissa?

              Näkyykö siitä vanhasta kompressorista mistä se suhisi kylmäaineet pihalle?
              Last edited by Jürgen_; 26-08-2009, 20:53.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • juse132
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 163
                • Preiviiki

                #8
                lämpötila on ollut parinmympin paikkeilla mitattaessa ja ekalla kerralla flekti ei toiminut palaneiden etuvastusten takia, muilla kerroilla kyllä. Rattle on kuvaava sana, eli jonkunlaista kolinaa, kalinaa tai peräti nakutusta. Se kuuluu kuskin paikalle kun aukaisee ikkunan, ikkunoiden ollessa kiinni ääni jää ulkopuolelle. Eikä ääni ala heti kompuran kytkeytyessä vaan muutamien-muutamien kymmenien sekuntien kuluttua. Niin, enkä ole huomannut kompuran pysähtyvän koskaan, eikö sen kuuluisi pysähdellä useinkin? Ja vielä...ekalla huoltoreissulla eivät saaneet uutta kompuraa paikoilleen, vain vanhan irti ja siksi kompuran letkut olivat toista viikkoa auki, tosin muovipussills suojattuina. Menikö kuivain tällä toimenpiteellä vaihtokuntoon?

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Se kuivain pitäisi vaihtaa aina kompressorin vaihdon yhteydessä (vaihdetaanhan moottorin vaihdon yhteydessäki öljynsuodatin) sillä se suodattaa myös kylmäaineen mukana liikkuvia epäpuhtauksia.
                  Se painekytkinhän saattaa olla viallinen tai se vika onkin sen painekytkimen johdotuksissa. En muista mittaako tuo painekytkin sen paineen ennen vai jälkeen kuivaimen, mutta jos jälkeen niin sepä ei havaitsekaan tukkeutuneen kuivaimen aiheuttamaa paineen nousua.
                  Eli ekana nyt se kuivain uusiksi sillä se olisi pitänyt jo vaihtaa.
                  Onhan siellä nyt varmasti oikea kylmäainemäärä :think
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • juse132
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 163
                    • Preiviiki

                    #10
                    Kiitos neuvoista. On se hienoa kun on tällanen foorumi, useasti olen täältä apua saanut ja väärin on se ettei korjaamoilta saa asiantuntevaa palvelua edes maksua vastaan. Tota kuivainasiaakin olen kaikilta noilta huoltomiehiltä kysynyt ja aina tulos sama....ei tarvi vaihtaa.
                    Ex-venttiilinkin jo jenkeistä tilasin, mutta sitten katselin sen vaihtoa TISsistä ja meleko suuritöiseltä sen vaihto näyttää, eli jäähdytysnesteet pihalle, lämppäri pois ja kojelauta tyhjäks. Jollei siihen tosiaan helpompaa keinoa ole taidan ottaa riskin ja vaihtaa pelkän kuivaimen ekaks.
                    Tuon täyttömäärän suhteen olen tietysti vain huollon armoilla, miten minä heitä siinä osaisin neuvoa....voin vain toivoa parasta.

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Itsellä oli samanlainen vika 740 E38:ssa. En kerinnyt sitä korjata, mutta ongelma oli siis seuraavanlainen, laittoi ilmastoinnin käyntiin, kesti se normaali 10-20s ja alkoi ääntämään ylipaineen seurauksena -> joku anturi ei osannut sammuttaa kompuraa. Se siis kävi jatkuvasti ja kennokin jäätyi kuumalla kelillä nopeasti tukkoon. Ois varmaan ollut hyvin helppo korjaus, ilmeisesti jossain kennolla jäätymisanturi vai paineestako se sen katsoo. Naputtelin ajaessa kompuraa päälle ja pois manuaalisesti
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Mistä tiesit kennon jäätyvän

                        Kyllä siellä jäätymisvahti pitäisi olla muttei kuumalla ilmalla kyllä jäätymisongelmaa pitäisi olla. Se että höyrystinkenno menee jäähän viittaa järjestelmässä olevaan vikaan, esim. väärin toimivaan EX-venttiiliin.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • ongelmalapsi
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1063
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Ettei nyt vaan olisi joko liikaatavaraa järjestelmässä tai jokin paikka tukossa. harmaa sauhu on peräisin kylmäaineesta joka purkautui pihalle ekalla kerralla.
                          itsellä aikanaan e34 kun laitoin ilmastoinnin puski sauhut hyttiin kun kenno oli jäätynyt ja reikähän siihen tuli paineen kasvaessa
                          -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                          -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                          -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                          -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                          -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                          Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                          GMC Topkick C6500 rollback -95
                          Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                          E46 330xiA -02
                          Chrysler neon -99

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            #14
                            Originally posted by Jürgen_ View Post
                            Mistä tiesit kennon jäätyvän

                            Kyllä siellä jäätymisvahti pitäisi olla muttei kuumalla ilmalla kyllä jäätymisongelmaa pitäisi olla. Se että höyrystinkenno menee jäähän viittaa järjestelmässä olevaan vikaan, esim. väärin toimivaan EX-venttiiliin.
                            Lakkas ilma kulkemasta läpi ja sitten kun sammutti kompuran niin hetken päästä alkoi lumisade sisällä
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #15
                              Originally posted by Morkai View Post
                              Lakkas ilma kulkemasta läpi ja sitten kun sammutti kompuran niin hetken päästä alkoi lumisade sisällä
                              Taitaa olla aika selvää...

                              Se jäätymisvahti tosiaan antaa ilmastoinnin ohjainlaitteelle tiedon jonka seurauksena kompressori sammutetaan, paitsi jos se ohjainlaite on rikki, tai se jäätymissuoja=lämpötunnistin on vaikkapa pois paikoiltaan. Myös painevahti antaa tiedon sille ilmastoinnin ohjainlaitteelle tiedon jonka seurauksena kompressori sammutetaan jos paine nousee liian korkeaksi.
                              Ohjailaitevikaakin noissa on joskus tavattu joten kannattaa kokeilla jotain toista palikkaa, vaikka kaverin autosta lainaten.
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎