Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ei anna lämmintä ilmaa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlliumPorrum
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 316
    • Suomi

    E38 ei anna lämmintä ilmaa??

    Mistähän mahtaa johtua että 728 antaa lämmintä ilmaa näin pakkasilla enemmän tai vähemmän satunnaisesti?? Eli vaikka moottori on lämmin, niin saattaa tuuletin yhtä äkkiä alkaa puskemaan aivan kylmää ilmaa. Tätä saattaa kestää jokin 5-10 minsaa, ja sitten taas tulee ihan normaalisti lämmintä. Ja kohta taas puskeekin kylmää???

    Yleensä tuohon kylmän ilman vaiheeseen liittyy myös se että tuuletin alkaa puhaltamaan hieman kovemmin, eli AUTO asennossa puhallin pöhöttää 3-4 pykälää alle maksimin. Ja lämmön säädölllä ei ole tähän ongelmaan mitään vaikutusta, eli vaikka pistäisi lämmön täysille, tulee luukuista silti aivan kylmää ilmaa.

    Ideoita mikä moisen voi aiheuttaa ja kuinka korjata??
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Vesiventtiilit menossa rikki, uutta tai käytettyä tilalle. Pelimies soveltas sinne ihan normaalit teollisuuskäyttöön tarkoitetut venttiilit tilalle ja selviäis halvemmalla.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Toisena vaihtoehtona M52 -koneiden perinteiset ilmaus- ja vesipumppuongelmat.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3844
        • Nokia

        #4
        Todetaanpa sellainen asia, josta ei tässä liene kysymys, että mulla oli M50-koneessa huonosti pakkasta kestävä jäähdytysneste. Ensioireina (jotka ymmärsin vasta jälkikäteen..) oli vesiventtiilien toimimattomuus, ja sitten vähän kylmemmällä syyläri jäätyikin jo

        Lämmintä alkoi jonkin ajan kuluttua tulla, mutta melkoisen kauan puhalteli vain kylmää. Jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen tuli lämmintä kuten kuuluukin.
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        • AlliumPorrum
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 316
          • Suomi

          #5
          Kiitosta vinkeistä! Mutta mikä kumma ja missä on tuo "vesiventtiili", mulle ainakin ihan uusi nimitys? Onnistuuko itse vaihtaminen?

          Ja löytyykö noita muualta kuin (kalliilla) merkkiliikkeestä, ainakaan Motonetistä ei moista nimikettä löytynyt?

          Nesteet pitäisi olla OK -35 asteeseen asti, eli siitä ei tosiaan liene kyse.

          Comment

          • herja
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1649

            #6
            Voihan sitä kokeilla avata ja vähän putsailla. Ovat yleensä aika jumissa kaiken maailman kertymästä.
            Retard Member

            Comment

            • AlliumPorrum
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 316
              • Suomi

              #7
              Originally posted by herja View Post
              Voihan sitä kokeilla avata ja vähän putsailla. Ovat yleensä aika jumissa kaiken maailman kertymästä.
              Niin mutta mistä tuo siis oikein löytyy ja miten siihen pääsee käsiksi??

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3310
                • Kajjjaani

                #8
                Originally posted by AlliumPorrum View Post
                Niin mutta mistä tuo siis oikein löytyy ja miten siihen pääsee käsiksi??
                Tuossa kuvassa osa n:o 1


                Ja kuten kuvassa sijaitsee kuskin puolella lokarin vieressä ja näkyy hyvin kun katsot.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • AlliumPorrum
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 316
                  • Suomi

                  #9
                  Kiitokset 540iAV8 avusta!

                  Tarkennukseksi vielä:

                  1) onko tuo siis konehuoneen puolella vaiko jossain kojelaudan alla eli sisällä?
                  2) onko noita vain yksi vaiko useampi kappale?

                  Eilen nimittäin huomasin että välillä kuskin puolelta tuli ihan lämmintä ilmaa, mutta kyytiläisen suuttimista kylmää. Auttaako tämä vian tarkentamisessa..?

                  Comment

                  • armageddon
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 443
                    • Kokkola

                    #10
                    Originally posted by AlliumPorrum View Post
                    Kiitokset 540iAV8 avusta!

                    Tarkennukseksi vielä:

                    1) onko tuo siis konehuoneen puolella vaiko jossain kojelaudan alla eli sisällä?
                    2) onko noita vain yksi vaiko useampi kappale?

                    Eilen nimittäin huomasin että välillä kuskin puolelta tuli ihan lämmintä ilmaa, mutta kyytiläisen suuttimista kylmää. Auttaako tämä vian tarkentamisessa..?
                    mulla männä vuosina teki tenät kans kyseinen ventiili ja pelkkä putsailu auttoi...(E34) se on kone huonees siin kuskin lokaris
                    ei ne tehot vaan se kuski...

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3310
                      • Kajjjaani

                      #11
                      Originally posted by AlliumPorrum View Post
                      Kiitokset 540iAV8 avusta!

                      Tarkennukseksi vielä:

                      1) onko tuo siis konehuoneen puolella vaiko jossain kojelaudan alla eli sisällä?
                      2) onko noita vain yksi vaiko useampi kappale?

                      Eilen nimittäin huomasin että välillä kuskin puolelta tuli ihan lämmintä ilmaa, mutta kyytiläisen suuttimista kylmää. Auttaako tämä vian tarkentamisessa..?
                      Kuten armageddon jo mainitsi niin konehuoneessa kuskin puolella ja vai yksi vesiventtiili yksikkö löytyy.
                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • AlliumPorrum
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 316
                        • Suomi

                        #12
                        Selvä homma, minäpä yritän putsata tuota ennenkuin lähden mitään uutta tilailemaan. Onkos tuossa mitään sen kummempaa huomioitavaa kun tuota lähtee irrottamaan & putsaamaan?? Voiko sen siis vaan irrottaa, avata, putsata & pultata takaisin? Tuleeko mahdollisesti esim. jotain ilmaus juttuja yms. tietää??

                        Comment

                        • Arnolds
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3310
                          • Kajjjaani

                          #13
                          Originally posted by AlliumPorrum View Post
                          Selvä homma, minäpä yritän putsata tuota ennenkuin lähden mitään uutta tilailemaan. Onkos tuossa mitään sen kummempaa huomioitavaa kun tuota lähtee irrottamaan & putsaamaan?? Voiko sen siis vaan irrottaa, avata, putsata & pultata takaisin? Tuleeko mahdollisesti esim. jotain ilmaus juttuja yms. tietää??

                          Tuossa ohjeessa

                          joka tosin E34:sta on pari letkua mitkä parempi laittaa "tukkoon".
                          Tuon homman olen tehnyt E34:n V8:iin ja ei tavinnut ilmata jos nestettä valuu niin sitten vaan lisää.
                          Kun purat niitä ventiileitä niin varo katkomasta vastuslankoja.
                          F26 xDrive20d TwinPower

                          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            #14
                            Ilmaantuu automaattisesti kiertovesipumpun ansiosta. Yksikössä on kaks magneettiventtiiliä. Toinen venttiileistä säätelee kuskin puolta ja toinen apukuskin puolta. Kun virtaa ei mene venttiileille, niin niiden pitäisi olla auki, eli lämmintä puskisi täydeltä terältä kaikille. Yleensä jumittuvat kiinniasentoon, tällöin monesti saa pikakeinona heräteltyä ne jumista pois koputtamalla venttiilin päälle esim. lekalla tai ruuvimeisselillä. Jos esim. rikkonainen tiiviste on jumittanut venttiilin, niin silloin puhdistus ja tarkastus on ainoa elvytyskonsti. Rikkinäisen voi korjata uudella alkuperäisellä tai jos on propellipään vikaa, niin millä vaan sopivalla magneettiventtiilillä.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Damien83
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 527
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by AlliumPorrum View Post
                              Voiko sen siis vaan irrottaa, avata, putsata & pultata takaisin? Tuleeko mahdollisesti esim. jotain ilmaus juttuja yms. tietää??
                              Kun kerran "avaat", suosittelen että huuhtelet järjestelmän samalla. Huuhtelulla tarkoitan että avaa myös termarikotelo ja juoksuta koko järjestelmän läpi reippaasti vettä ihan puutarhaletkulla tms.
                              Kannattaa harkita jos samoilla sotkuilla vaihtaisit vesipumpun ja termarin. En ole seiskoihin perehtynyt, mutta joku mainitsi aiemmin M52-motin, joten jos pumppu on alkuperäinen, kaipaisi sekin toden näköisesti vaihtoa (varsinkin jos kyseessä muovisiipinen).

                              Lopuksi ilmaus, johon saat alla olevasta linkistä paljon vinkkejä:

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎