Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 740 A -94 ABS ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harmato
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 82

    #16
    Originally posted by MLu View Post
    EDIT: Parempi myöhään kuin ei ikinä; ongelma loppujen lopuksi korjaantui Elektromekan ystävällisellä avustuksella (jo yli vuosi sitten, nyt vasta älysin päivittää). Vikana oli vasen takasisävalon oikosulku minkä seurauksena johtosarja missä mm absin johto menee suli. Opimme tästä korjaamaan pikkuviat ensin.
    moro,
    oma tähän asti pomminvarma e38 kärsii samoista oireista ja penkin alta löytyikin sulanutta johtosarjaa istuinosan alla olevan kourun alta. tuossa kaiketi juurikin yllämainitut johdot.
    Löysittekö selkeästi kohdan joka oli alunperin aiheuttanut sulamisefektin.?
    Omassa nimittäin johdot kummassakin c-pilarissa aivan normaalit, mutta apuskuskin puoleisessa "alastulossa" hattuhyllyltä istuinosan suuntaan löytyy jo ruskeassa johdossa selkeää sulamista ja pahimmat sulamiset tuolla kourujen alla. Mutta itse syypäätä en ole onnistunut paikallistamaan. Kyseessä siis se apukuskinpuolelta kuskinpuolelle menevä johtonippu jossa absin anturin sinivalkoiset piuhat. Tästä nipusta sisävalon ruskea johto eniten sulanut, pahiten istuinosan alta, mutta myös apukuskin "ylösnousussa". Kuskin puolen "ylösnousu" kunnossa. Mikä perkele tuon on aiheuttanut?

    Ja mites korjaustoimenpiteet. Raakasti sivareilla johdot poikki ja uutta tilalle? Ei ilmeisesti aiheuta absille virheilmoa, jos pätkäsee ja jatkaa toisella johdolla. Mitkään vastusarvot tjsp eivät muutu niin paljoa että absi herjaisi? Kun siis suurinpiirtein samanvahvuisella ja mittaisella johdolla korvaa sulaneet kohdat?

    Ja kyseessä siis e38 740 -94, kuten threadin aloituksessa.

    -toni-
    ----------------------------
    e65 745i 2002

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #17
      Oikosulun alkulähde on yleensä ihan siinä sisävalon kupeessa sen johdossa, eikä varsinaisesti korin johtosarjassa. Ottaa muistaakseni kiinni johonkin pellin reunaan herkästi.

      Sivareilla johdot poikki ja uutta tinalla ja kutistesukalla tilalle. Ei aiheuta ongelmia mihinkään.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • harmato
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 82

        #18
        itsekin sisävaloa tutkailleena olettaisin että se on selkeästi paikka, jossa noin voisi käydä, varsinkin sisävalon iso peltinen taustalevy hyvin lähellä sisävalon putkipolttimon +merkkistä kiinnikettä, mutta en kuitenkaan havainnut jälkeäkään kontaktin ottamisesta. tiedä sitten jättääkö kevyt kosketus noilla virroilla mitään tummumista tms.

        ok, Kiitos Morkaille. pitääpä tänään sivareilla sivaltaa sulaneet narut helkuttiin ja uutta piuhaa tilalle.

        saas nähdä miten äijän käy.....korjataan nyt sulaneet johdot, itse syypää jää hivenen mysteeriksi ja muutaman yön päästä palaa auto :-)

        oiskohan tässä kohtaa varmanpäälle pelaavalta yksi ajatus, että heittäisi tohon maajohtoon väliin sulakkeet kummankin c-pilarin lähettyville, niin ei sulaminen pääsisi etenemään pitkälle. Oisko joku 5A sulake tossa järkiveto? Vai onko turhaa hifistelyä.

        nimim. "ei enää palovakuutusta"
        ----------------------------
        e65 745i 2002

        Comment

        • harmato
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 82

          #19
          johtoja leikelty ja lisätty nyt piuhat antennivahvarille (4 piuhaa) ja absianturille (2 piuhaa). sisävalojohdot (3 piuhaa) jäi vielä laittamatta.

          Tuli loppujen lopuksi siivottua se koko apukuskin puolelta lähtevä johtonippu (yht 10 piuhaa), jossa siis abs-anturi/antennivahvari tjsp/ sekä kuskinpuolen sisävalo kulkee samojen teippausten sisällä. Ja kyllä vaan kuskinpuolen sisävalojohdot olivat lämmenneet ihan sisävaloliittimeltä asti, kun tarkemmin tutki. Kuitenkaan itse sisävalosta en löytänyt merkkiäkään mistään kontaktin ottamisesta. Hmmm....

          sisävalojen sulake näytti olevan ainoa palanut, eli uusi sulake 6 (25A) paikoilleen. Virrat päälle, eikä ylimääräisiä varoitusvaloja.

          No rehvakkaasti piti koeajo suorittaa johtojen kytkennän jäljiltä. Kävi aivan nätisti tyhjäkäyntiä pihassa minuuttitolkulla kun siivoilin työkaluja auton ympäriltä. Ja eikös sitten perkele toi pomminvarma rakkine alkanut käymään huonosti ja nyt en saa enää käyntiin. Kävi kuin zetori aikansa, eikä kierroksia suostunut enää ottamaan ja sylintereitä tais tippua joitain pois. Ja nyt ei suostu käymään. startissa käyntiin, mutta helvetin vaivalloisesti. testerillä (V checker v401) ei herjaa mitään dme:lta.

          Vahvasti itse epäilen, että viat eivät liity toisiinsa. Nyt tilauksessa kampuran asentotunnistin ja tulpat taasen tuli jo eilen vaihdettua (ja öljyjä putsailtua tulpan koloista). Voi perkele!

          Liekö kohtalon ivaa, vaiko olisiko jotain muuta voinut vahingoittua???

          ja tähän asti ollut pomminvarma luottopeli....kele!
          ----------------------------
          e65 745i 2002

          Comment

          • harmato
            Bimmer Rookie
            • Aug 2003
            • 82

            #20
            kampuran asentotunnistin paikoilleen ja hyvin pelaa.

            sisävalojen sähköt jätin vallan pois c-pilareista, niin eipähän jatkossa tee kiusaa. Nyt taas kaikki reilassa.

            Kiitoksia tälle viestiketjulle nopeusmittari/abs/vakkari-vian helposta selvittämisestä ja erinomaisesta aloitusviestistä, jonne ratkaisukin oli päivitetty.
            ----------------------------
            e65 745i 2002

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎