Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 750ial -95 engine failsafe prog.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sevenfifty
    Newbiemmer
    • Jun 2010
    • 14
    • pikku city

    E38 750ial -95 engine failsafe prog.

    Engine failsafe prog.
    Tuo teksti ilmestyi mittaristoon ja olin BMW huollossa,jossa vikakoodit:
    1 throttle valve 1 potentiometer 1 voltage too low (OBDll coodi p1543)
    4 throttle valve 1 potentiometer 2 voltage too high (OBDll coodi p1544)
    5 throttle valve 2 potentiometer 1 voltage too low (OBDll coodi p1590)
    9 potentiometer supply voltage 1 of throttle valves 1/2 deviates (OBDll coodi p0601)
    Mitään ei korjattu/vaihdettu,vain se vikamuisti nollattiin.
    Ja taas sama teksti palas,ajettu 500km.
    Mitähän alkais uusimaan kun tuolla "aidossa" huollossa ei vika korjaantunut.(101,05 ecua)
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • sevenfifty
      Newbiemmer
      • Jun 2010
      • 14
      • pikku city

      #3
      Vaihdettu on BMW service,ssä 5000km sitte (514ecua),että mitä vaihdetaan seuraavaksi.
      Toimii mielestäni kokolailla OK.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Vikakoodit viittaavat kaasuläpissä oleviin potentiometreihin. Kummassakin kaasuläpässä on 2 potentiometriä. Vikakoodit viittaavat vahvasti siihen että jännitteensyöttössä EML yksiköltä kaasuläppien potikoille on jotain vikaa.
        Tuosta kannattaa lähteä liikenteeseen ihan mittaamalla potikoiden syöttöjännitteet.
        Vika on todennäköisesti EML yksikössä tai johdotuksissa, tuskin noin monta potikkaa kerralla hajoaisi, en usko.

        Kyseisessä autossahan on siis 2 moottorinohjausykikköä sekä ns. EML yksikkö joka ohjaa näitä varsinaisia moottorinohjausyksiköitä. EML:n pääasiallinen tarkoitus on ohjata kaasuläppiä yms.

        Syöttöjännitteet löytyvät EML yksikön seuraavista pinneistä:
        - Kaasuläppä 1: Potentiometri 1: 20
        - Kaasuläppä 1: Potentiometri 2: 19
        Maadoitus pinneistä 18 ja 21

        - Kaasuläppä 2: Potentiometri 1; 10
        - Kaasuläppä 2: Potentiometri 2: 9
        Maadoitus pinneistä 8 ja 11.
        Eli noista pitäisi löytyä 5 volttia kun mittaa niin että läppien liittimet on kiinni, ja sähköt päällä. Jos kaikki syöttöjännitteet ovat ok niin sitten voi tarkastella itse potikoiden signaalia jotka löytyvät seuraavista pinneistä:
        - Kaasuläppä 1: Potentiometri 1: 77
        - Kaasuläppä 1: Potentiometri 2: 76
        - Kaasuläppä 2: Potentiometri 1: 66
        - Kaasuläppä 2: Potentiometri 2: 65
        Signaalin pitäisi olla jossain 0 ja 5 voltin välillä riippuen kaasuläppien asennoista, kuitenkin ihan lineaarisesti.

        Mutta jos tämä ei itseltä onnistu niin etsi käsiin joku varmasti osaava paja taikka harrastaja. Tulee todennäköisesti muuten älyttömän kalliiksi tehdä tällaista diagnosointia merkkiliikkeessä.
        Veikkaisin itse 80% varmuudella vikaa itse EML yksikössä mutta vaihdoin sijasta myös korjaus voisi olla mahdollinen.
        Jos kerrot paikkakunnan paremmin niin joku voisi lähistöltä tuota varmasti tutkia tai neuvoa lähistöltä järkevän pajan.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #5
          Huhu kertoi taannoin tälläisestä E38:sta, jossa oli huono akku ja aina välillä tuli kyseistä vikaa. Vika ilmestyi toisinaan, vaikka auto vielä jaksoihin lähteä käytiin ja toisinaan kun se ei sitten seisonnan jälkeen jaksanut. Onhan akku ja latausjännite siis kunnossa.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • sevenfifty
            Newbiemmer
            • Jun 2010
            • 14
            • pikku city

            #6
            Akku on uudehko ja hyvin toimii.
            Olihan melko hankala saada tuo EML yksikkö pois,mutta nyt se on kädessä ja siihen lahjat loppuukin.Yritänkö etsiä uuden,vai osaisiko joku auttaa fiksaamalla tuon entisen.
            Asun täällä keskellä ei mitään,siis Suomen pienimmässä kaupungissa kaskisissa.Mutta eihän tuo matka nykypäivänä merkitse paljoa kun on toinen auto millä pääsee liikkumaan.

            Comment

            • sevenfifty
              Newbiemmer
              • Jun 2010
              • 14
              • pikku city

              #7
              Originally posted by Supa View Post
              Vikakoodit viittaavat kaasuläpissä oleviin potentiometreihin. Kummassakin kaasuläpässä on 2 potentiometriä. Vikakoodit viittaavat vahvasti siihen että jännitteensyöttössä EML yksiköltä kaasuläppien potikoille on jotain vikaa.
              Tuosta kannattaa lähteä liikenteeseen ihan mittaamalla potikoiden syöttöjännitteet.
              Vika on todennäköisesti EML yksikössä tai johdotuksissa, tuskin noin monta potikkaa kerralla hajoaisi, en usko.

              Kyseisessä autossahan on siis 2 moottorinohjausykikköä sekä ns. EML yksikkö joka ohjaa näitä varsinaisia moottorinohjausyksiköitä. EML:n pääasiallinen tarkoitus on ohjata kaasuläppiä yms.

              Syöttöjännitteet löytyvät EML yksikön seuraavista pinneistä:
              - Kaasuläppä 1: Potentiometri 1: 20
              - Kaasuläppä 1: Potentiometri 2: 19
              Maadoitus pinneistä 18 ja 21

              - Kaasuläppä 2: Potentiometri 1; 10
              - Kaasuläppä 2: Potentiometri 2: 9
              Maadoitus pinneistä 8 ja 11.
              Eli noista pitäisi löytyä 5 volttia kun mittaa niin että läppien liittimet on kiinni, ja sähköt päällä. Jos kaikki syöttöjännitteet ovat ok niin sitten voi tarkastella itse potikoiden signaalia jotka löytyvät seuraavista pinneistä:
              - Kaasuläppä 1: Potentiometri 1: 77
              - Kaasuläppä 1: Potentiometri 2: 76
              - Kaasuläppä 2: Potentiometri 1: 66
              - Kaasuläppä 2: Potentiometri 2: 65
              Signaalin pitäisi olla jossain 0 ja 5 voltin välillä riippuen kaasuläppien asennoista, kuitenkin ihan lineaarisesti.

              Mutta jos tämä ei itseltä onnistu niin etsi käsiin joku varmasti osaava paja taikka harrastaja. Tulee todennäköisesti muuten älyttömän kalliiksi tehdä tällaista diagnosointia merkkiliikkeessä.
              Veikkaisin itse 80% varmuudella vikaa itse EML yksikössä mutta vaihdoin sijasta myös korjaus voisi olla mahdollinen.
              Jos kerrot paikkakunnan paremmin niin joku voisi lähistöltä tuota varmasti tutkia tai neuvoa lähistöltä järkevän pajan.
              Ostin ebaystä uuden EML poksin ja nyt tyhjäkäynti noin500 rpm.eikä mielestäni toimi niinkään hyvin kuin se entinen.En ole käynyt kuittaamassa sitä failsafe prog ilmoitusta.
              Nyt olis kaksi,että vois lähettää toisen korjattavaksi,mutta mihin?
              Asun tosiaan Kaskisissa,että ei taida lähellä olla ketään tämän alan spesialistia.

              Comment

              • 330XD Touring
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 104

                #8
                Muuta pois sieltä Kaskisesta Sorry offtopic vittuilu, mut oli pakko, kun ei ollu muutakaan tekemistä
                Poliisi on ystävä

                Comment

                • sevenfifty
                  Newbiemmer
                  • Jun 2010
                  • 14
                  • pikku city

                  #9
                  Originally posted by 330XD Touring View Post
                  Muuta pois sieltä Kaskisesta Sorry offtopic vittuilu, mut oli pakko, kun ei ollu muutakaan tekemistä
                  Ei tarvinnu muuttaa,vika korjattu:Kaasupolkimen anturit täyty opettaa uudestaan ja nyt pelittää sanoisinko täydellisesti.

                  Comment

                  • pattebmw
                    Banned
                    • Oct 2013
                    • 51
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by sevenfifty View Post
                    Ei tarvinnu muuttaa,vika korjattu:Kaasupolkimen anturit täyty opettaa uudestaan ja nyt pelittää sanoisinko täydellisesti.

                    Mitenköhän tuo kaasupolkimen opetus onnistuu??

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎