Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 bensahöyryjen kierrätys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemupena
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 44
    • oulu

    e38 bensahöyryjen kierrätys

    auto siis e38 740i vm:99
    kysymys kuuluu, onko kukaan poistanut käytöstä bensanhöyryjen kierrätys järjestelmää kyseisestä autosta? itselläni kanssa alkoi tulemaan sitä vikaa että vetelee tankkia ruttuun vähän väliä ja olen paikallistanut vian ko, laitteisiin. aktiivihiilisäiliöön tulee kolme letkua joiden tarkoitusta en vielä ihan ole saanut selville, yksi ainakin lähtee moottorille päin ja kun kone käy niin letku alkaa imemään ilmaa. riittääkö tiettyjen letkujen tulppaus vai pitääkö tehdä vielä jotain muutakin patenttia että tankki hengittää normaalisti? hakua käyttämällä en törmännyt yhteenkään vastaavaan puukotukseen.
    Exät:

    318i 91

    528i 96

    530D M-sport 02

    740ia 99
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by bemupena View Post
    auto siis e38 740i vm:99
    kysymys kuuluu, onko kukaan poistanut käytöstä bensanhöyryjen kierrätys järjestelmää kyseisestä autosta? itselläni kanssa alkoi tulemaan sitä vikaa että vetelee tankkia ruttuun vähän väliä ja olen paikallistanut vian ko, laitteisiin. aktiivihiilisäiliöön tulee kolme letkua joiden tarkoitusta en vielä ihan ole saanut selville, yksi ainakin lähtee moottorille päin ja kun kone käy niin letku alkaa imemään ilmaa. riittääkö tiettyjen letkujen tulppaus vai pitääkö tehdä vielä jotain muutakin patenttia että tankki hengittää normaalisti? hakua käyttämällä en törmännyt yhteenkään vastaavaan puukotukseen.
    No tulppaus ei ainakaan paranna asiaa, tulppaantumisen takiahan se tuota nyt tekee.

    En tunne e38 järjestelmää, joten en osaa tarkemmin neuvoa, puhalla ensimmäisenä säiliön ja hiilisäiliön väliseen letkuun, että onhan se avoinna.

    EDIT eli se mitä suomeksi piti sanoa, niin en usko, että se imusarjasta(?) tuleva letku, josta tulee imua tuskin vetää sitä tankkia ruttuun, vaan se "tehtävän" tekee ihan pa-pummpu.

    Hätätilanteessa pääset ajamaan jättämällä tankinkorkin irti, mutta sehän ei tietenkään ole mikään korjaus vaan ensiapu auton ajossa pitämiseksi.
    Olli.

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by bemupena View Post
      auto siis e38 740i vm:99
      kysymys kuuluu, onko kukaan poistanut käytöstä bensanhöyryjen kierrätys järjestelmää kyseisestä autosta? itselläni kanssa alkoi tulemaan sitä vikaa että vetelee tankkia ruttuun vähän väliä ja olen paikallistanut vian ko, laitteisiin. aktiivihiilisäiliöön tulee kolme letkua joiden tarkoitusta en vielä ihan ole saanut selville, yksi ainakin lähtee moottorille päin ja kun kone käy niin letku alkaa imemään ilmaa. riittääkö tiettyjen letkujen tulppaus vai pitääkö tehdä vielä jotain muutakin patenttia että tankki hengittää normaalisti? hakua käyttämällä en törmännyt yhteenkään vastaavaan puukotukseen.
      Kannattaa korjata se vika äkkiä, sillä E38:n tankki on ohutta peltiä, jonka saumat antautuvat hyvin helposti. Yleisin tankin tuhoaja, on juuri tuon alipaineen syntyminen tankkiin, joka rasittaa saumoja, lopulta aiheuttaen saumojen vuotamisen. Uusi tankki marmorilta 994€! Käytettynä tietysti saa halvemmalla, mutta hieman kettumainen tuo on vaihtaa, jos ei ole nosturia ja varsinkin siksi, kun koko hommaan ei olisi tarvinnut alkaa, jos asiaan olisi reagoitu nopeasti.

      Comment

      • bemupena
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 44
        • oulu

        #4
        jeps eli hommanhan otin työn alle juurikin siksi ettei tankki kerkeä väsymään ja ratkeamaan. ajatus oli tosiaankin se että tankki hengittelisi vapaasti jotain letkua pitkin ulkoilmaan ja tuo hiilikanisteri otettaisiin pois käytöstä kokonaan+ poistettaisiin imusarjalle menevä letku käytöstä. sitä minä vaan mietin että tuleeko jotain vika tiloja jos näin tekee? vanhemmissa autoissahan tankki juurikin päästelee höyrynsä ja hengittelee puhdasta ilmaa. eli miten tämän yksinkertaisesti selittäisi... jätetään letku mikä menee tankilta hiilikanisterille avoimeksi ja tulpataan imusarjalle menevä letku. toimiiko näin? kun eihän nuo kyseiset laitteen ole muuta varten kun sen takia että bensiinihöyryt eivät pääse raakana ulkoilmaan kettu tyttöjen ja muiden ituhippien herkkiin sieraimiin.
        Last edited by bemupena; 24-07-2010, 17:16.
        Exät:

        318i 91

        528i 96

        530D M-sport 02

        740ia 99

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Tuntematta nimenomaisesti e38:n järjestelmää , siellä lienee tuo aktiivihiilisäiliö plus joku magneettiventtiili joka säätelee miten/milloin noita työnnetään imusarjaan. Olisko venttiili paskana ja / tai säiliö tukossa...

          bmwfans kertoo säiliön hinnaksi 55€ joten lieneekö tuo marmorilta mahdottoman kallis. En kyllä kannata mitään patenttijuttuja tässä kohtaa.
          Last edited by petrolhead; 24-07-2010, 18:47.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

            #6
            Järjestelmässähän on myös paisuntasäiliö ja muutama letku näiden osien välillä. Voisiko vika olla muualla tai vaan tukos huohotusletkun päässä, joka siis on yhteydessä ulkoilmaan? Sijainnista mulla ei ole hajuakaan.

            Comment

            • bemupena
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 44
              • oulu

              #7
              tuossa otin sen aktiivihiili säiliön irti ja puhaltelin sisään niin se ainakin vaikuttaa olevan tukossa kun ei ilma oikein vapaasti huilaa. sehän ei ole avattavaa mallia niin tilasin kl-varaosien kautta uuden purkin ja hintaa tulee 90e kotiin toimitettuna. pitää samalla etsiä ja puhdistella myös muut siihen liittyvät letkut ja venttiilit niin eiköhän tankki ala taas hengitteleen normaalisti. patentti hommat hylkäsin työlistalta tässä kohtaa sittenkin
              Exät:

              318i 91

              528i 96

              530D M-sport 02

              740ia 99

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #8
                tuosta koneesta en tiedä mutta esim m54 pannusta lähtien tuo moottorin ohjaus testaa jatkuvasti onko järjestelmässä vuotoja..

                Eli jos järjestelmästä löytyy yli 0,5mm vuoto, tulee vikakoodi.. ja jos vuoto on tarpeeksi suuri voi jopa kysyä onko tankin korkki paikoillaan.. =)
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Sieltä turpoaa ruosteesta tankilta tuleva metallilinja tukkoon. Näin ainakin vanhemmissa, ihan järjestään...

                  Tuo kanisteri ja sen jälkeiset on osat on yleensä hyvinkin vikavapaita.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • bemupena
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 44
                    • oulu

                    #10
                    noniin uusi aktiivihiilisäiliö paikallaan ja ainakaan päivän ajeluissa ei tankki enää ääniä päästellyt, vaikka on juuri se noin 20 litraa bensaa jäljellä ja kumahtelu ennen kaikista pahinta juuri tuolloin.
                    Exät:

                    318i 91

                    528i 96

                    530D M-sport 02

                    740ia 99

                    Comment

                    • Jaska.T
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1527
                      • TaNpere

                      #11
                      Korjaantuiko "kumahtelu" tuolla aktiivihiilisäiliön vaihdolla vai onko vika uusiutunut? Oma auto alkoi kumahtelemaan pari päivää sitten ja vika tuntuisi löytyvän tankista kun korkkia raottamalla huomasin sinne kertyvän alipainetta. Missä tuo säiliö sijaitsee?

                      G30 530e Msport
                      -------------------------------------------------
                      F30 330e Msport
                      E60 525d Msport LCI
                      E39 530d Touring
                      Ex E46 320i coupé
                      Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                      Ex ALPINA B6
                      Ex E34 525i Touring
                      Ex E36 328i Coupe
                      Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                      Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                      Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                      Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                      Never Drive Faster Than
                      Your GuardianAngel Can Fly

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Yhdessä E39:ssä meni tuon expansion tankin "ympäriajoventtiili" jotenkin jumiin, vaikka pitäis kai olla vaan kumipallo tms. Sitä kun vähän kopisteli, niin alkoi tankkiin taas ilma päästä. Lauantai-illan harrasteissa tuli vaan moinen bongattua, liekö samaa mahdollisesti myös E38:ssa?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • -oj
                          Newbiemmer
                          • Aug 2006
                          • 9
                          • jkl

                          #13
                          Nostetaas vanha ketju ylös, kun ongelma on kovin tuttu. Eli bensatankki menee ruttuun ja takaisin alipaineen vaikutuksesta. Onneksi en tajunnut ajoissa mistä kumina kuuluu, joten sain tankin pohjaan pienen murteimen, josta tiputtelee bensaa. Huohotin järjestelmä on siis tukossa.

                          Napattiin tuo aktiivihiilisuodattin ja paisuntasäiliö eilen irti ja nyt kysymyksenä onkin, että miten noissa kuuluu ilman virrata normaaliolosuhteissa?



                          Nyt tilanne on seuraava (numeroinnit yllä olevan realoemmän kuvan mukaiset):
                          - Aktiivihiilisuodatin (10) tuntuu hengittelevän joka suuntaan.
                          - Putkeen (15) ei painetta tunnut menevän. Mihin letku menee?
                          - Hengitysputki (14) toimii hyvin
                          - Putki (13) toimii, mutta paisuntasäiliöön ei menee painetta. Kuuluisiko saada puhallettua siihen suuntaan?
                          - Putkeen (7) puhaltaessa paine tulee putkesta (8) ulos 1-2 sekunnin viiveellä. Pitäisikö toimia nopeammin.
                          - Putkea numero (9) ei tässä mallissa ole.

                          Viittaako vika teistä tuohon putkeen 15, säiliön ja putken 13 liitokseen vai tuohon viiveeseen paisuntasäiliön letkujen ja tankin välillä?

                          Painekokeet tehtiin tarkasti puhaltamalla, joten kaytetyt paineet eivät olleet hirveän suuria.

                          Olisiko jollakin hyvia ideoita mihin päin remonttia alkaisi suuntaamaan?

                          Edit: Päivitetään tämän ehtoon saldo. Eli tuo liitin mihin putki nro 13 liittyy tuohon kanisteriin onkin tuo ympäriajoventtiili ja oikeinpäin käännettynä tuntui toimivan hyvin. Putki nro 15 menee ilmeisesti imusarjalle ja ymmärtäkseni alkaa imemään koneen käydessä, joten sekin varmaan toimii. Nyt siis tuo koko huohotusjärjestelmä näyttäisi toimivan.

                          Mutta mutta, koeajolla koitin avata bensatankin korkkia, ja se huokasi siihen malliin, että sisällä tankissa on ainakin jonkin verran on alipainetta. Mitähän tässä nyt pitäisi seuraavaksi tehdä. Tuo kanisteri maksaa noin 150€ ja filtterikin melki satasen, joten ei viitsisi alkaa vaihtamaan, kun kerran vermeet tuntuisi toimivan....

                          Ideoita? Anyone..?
                          Last edited by -oj; 13-02-2012, 23:27.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Ota letku irti siitä sähkötoimisesta huohotinventtiilistä konehuoneesta ja kokeile meneekö silloin ilma läpi putkesta 15. Kokeile puhaltaa tankin täyttöaukosta kun hilut on irti, kulkeeko ilma tankista ulos yleensäkään?
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Itsellä auttoi tosiaan sen hiilikanisterin uusinta, vanha ei ollut mitenkään täysin tukossa mutta uusi virtasi selkeesti paremmin kun suulla puhalsi läpi!
                              Todennäkösesti siis jos mikään ei ole selkeesti täysin tukossa niin lähtisin vaihtamaan tuon kanisterin, sijaitsee kuskinpuolen takasisälokarin sisäl.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎