Announcement

Collapse
No announcement yet.

740i e38 ylimääräinen "rohina"-ääni kaasuttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alpo_alkuasukas
    Newbiemmer
    • Nov 2010
    • 3
    • Uusimaa

    740i e38 ylimääräinen "rohina"-ääni kaasuttaessa

    Moi,

    Minulla on e38 740i automaatti bmw, josta ruvennut kuulumaan viime aikoina omituista "rohinaa" kaasutuksen yhteydessä. Ääntä on vaikea kuvailla, mutta kuvailisin äänen olevan matalahkoa, rahisevaa (kenties nirhaavaa??), tai resonoinnin tapaista. Joskus ääni muistuttaa alikierroksilla ajamista, mutta resonoivan äänen kera. Aluksi luulin äänen tulevan apukuskin sivupeilistä, jolla oli tapana heilua aika ajon villistikin ajon aikana löysän kiinnityksen takia, mutta ääni kuuluu edelleen peilin korjauksen jälkeen.

    Ääni kuuluu täysin satunnaisesti, mutta vain auton ollessa liikkeessä ja mielestäni vain d - asennossa (vaihtoehtoina d-asennon lisäksi siis s eli sport ja manuaali). Tyypillisin nopeus, jolloin ääni kuuluu on 60 - 80km /h, mutta saattaa ilmetä myös muillakin nopeuksilla. Myös äänen voimakkuus vaihtelee lähes huomaamattomasta täysin selkeästi havaittavaksi. Ääni kuulostaisi tulevan jostain kuskin ja apukuskin välistä (edestä???), mutta paikallistaminen on vaikeaa, koska en ole saanut ääntä toistettua paikalla ollessani. Ääni tuntuisi myös esiintyvän useammin kylmällä kuin lämpimällä ilmalla.

    Ääni kuuluu silloin kun kaasua käytetään vain kevyesti ja loppuu välittömästi kun kaasua hellittää. Ääni tuntuu tulevan vastaan etenkin tilanteissa, joissa ajetaan toisen auton perässä ja auton nopeutta tulee hienosäädettyä moottorijarrutuksella ja kevyillä kiihdytyksillä. Kovissa kiihdytyksissä ääntä ei ole vielä kertaakaan tullut vastaan.

    Olen yrittänyt autokorjaajankin kanssa etsiä ongelman syytä, mutta vikaa ei tähän mennessä ole löytynyt. Moottori tuntuisi pelittävän ääntä lukuunottamatta täysin moitteetta, mutta ääni kuulostaa mielestäni "pahaenteiseltä" (ellen sitten ole liian kultakorvainen äänien suhteen).

    Mahtaisikohan kenelläkään olla vastaavanlaisia kokemuksia tai hyviä ideoita mistä ääni mahtaisi johtua? :think
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #2
    Reilu vuosi sitten, oli omassa seiskassani suunnilleen vastaavanlaisia oireita ja meteliä. Minulla ääni oli kuitenkin hyvin metallinen ja sitä esiintyi voimakkaimmin kevyessä kiihdytyksessä ja lopulta hieman tyhjäkäynnilläkin. Voimakkaassa kiihdytyksessä ääntä ei tullut. Viaksi osoittautui toisen katin pettäminen, jolloin sen sisuskalut olivat lähteneet liikkeelle. Voit yrittää diagnosoida vikaa, kevyesti kopauttamalla kumivasaralla katteja. Jos jommasta kummasta kuuluu kolinaa, on katti entinen.

    Comment

    • Jryde
      Bimmer Rookie
      • Sep 2003
      • 128
      • Röykkä Citi

      #3
      Laatikko

      Oletko huomannut vaikuttaako kiihtymiseen jos "vedättää" rauhallisesti vauhtia lisää? Mulla laatikkovika ja kuuluu rohinaa kun vedättää ja turbiinilukko kiinni. Samalla tuntuu, ja näkee, että kierrokset vaeltaa ja kiihtyminen nykivää

      Kun lukko aukeaa kaikki ongelmat katoavat.
      E39 535iA ´97 "PanzerWagen"
      Volvo V70 D5 -05 "miten mä tähän sotkeuduin??"-malli

      ex- E36 328i ´91 Touring
      ex- E34 535i ´90 "Kehäraakki",
      ex- E39 535iA ´98
      ex- E32 735i ´89

      Mitäpä tässä, eipä tässä mittään, hyviä hommia...
      ->Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä<-
      "Vahingonilo on paras ilo, ei tippaakaan kateutta"

      Comment

      • alpo_alkuasukas
        Newbiemmer
        • Nov 2010
        • 3
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by Jryde View Post
        Oletko huomannut vaikuttaako kiihtymiseen jos "vedättää" rauhallisesti vauhtia lisää? Mulla laatikkovika ja kuuluu rohinaa kun vedättää ja turbiinilukko kiinni. Samalla tuntuu, ja näkee, että kierrokset vaeltaa ja kiihtyminen nykivää

        Kun lukko aukeaa kaikki ongelmat katoavat.
        En ole huomannut, että olisi vaikutusta kiihtymiseen. Ainoa havaittava asia tähän mennessä on ollut juurikin tuo ääni.

        Ainakaan tähän mennessä se ei ole vaikuttanut varsinaisesti mitenkään negatiivisesti auton käytökseen. Ääni on kuitenkin sellainen, että siitä haluaa aina heti alitajuisesti eroon nostamalla tai muuttamalla kaasua äänen esiintyessä.

        En olisi itseasiassa mitenkään yllättynyt mikäli vika olisikin vaihteisiin liittyvä kun ongelmaa ilmenee vain d-asennossa.

        Pitänee kuitenkin selvitellä...

        Comment

        • alpo_alkuasukas
          Newbiemmer
          • Nov 2010
          • 3
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Ramzez View Post
          Reilu vuosi sitten, oli omassa seiskassani suunnilleen vastaavanlaisia oireita ja meteliä. Minulla ääni oli kuitenkin hyvin metallinen ja sitä esiintyi voimakkaimmin kevyessä kiihdytyksessä ja lopulta hieman tyhjäkäynnilläkin. Voimakkaassa kiihdytyksessä ääntä ei tullut. Viaksi osoittautui toisen katin pettäminen, jolloin sen sisuskalut olivat lähteneet liikkeelle. Voit yrittää diagnosoida vikaa, kevyesti kopauttamalla kumivasaralla katteja. Jos jommasta kummasta kuuluu kolinaa, on katti entinen.
          Tuota voisi testailla kunhan pääsee jossain välissä sellaiseen paikkaan missä pääsisi helposti auton alle.

          Itselläni tosin ääni kuuluu vain liikkeessä enkä ole saanut ääntä esiin mm. vaihde vapaalla, paikallaan tasaisesti kaasua nostamalla.

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by alpo_alkuasukas View Post
            Tuota voisi testailla kunhan pääsee jossain välissä sellaiseen paikkaan missä pääsisi helposti auton alle.

            Itselläni tosin ääni kuuluu vain liikkeessä enkä ole saanut ääntä esiin mm. vaihde vapaalla, paikallaan tasaisesti kaasua nostamalla.
            Ei se minullakaan aluksi tyhjäkäynnillä ääntä pitänyt. Aivan ensimmäiset oireet olivat, kun peruutin autolla, jolloin ääni kuullosti siltä kuin pakoputki olisi ollut irti jostain ja paukuttanut jotakin vasten. Vasta myöhemmin alkoi kuulua kevyessä kiihdytyksessä pientä resonointia auton keskivaiheilta etupenkkien välistä. Melko pian alkoi ääntä kuulua jo tyhjäkäynnilläkin, aivan kuin pakoputki olisi ollut täynnä metalliromua ja niinhän se olikin. Ajolleen tuolla ei ollut muuta vaikutusta, kuin tuo ärsyttävä ääni. Vika tuli diagnosoitua juurikin siten, että koputtelin katteja ja toinen niistä helisikin aika lahjakkaasti. Päätin joka tapauksessa vaihtaa molemmat katit ja enää ei ole helissyt. Kannattaa kuitenkin käyttää autoa vikakoodinluvussa, koska katit yleensä hajoavat palamattoman bensan vaikutuksesta, eli autossasi voi olla esim. lambda tai tulppa pimeänä. Pelkkä kattien vaihto kun ei yleensä korjaa vian alkuperäistä aiheuttajaa. Kattien hajoaminen on vain seurausta siitä.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎