Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 tekniikka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • at171
    Newbiemmer
    • Feb 2011
    • 1
    • 246

    E38 tekniikka

    Hei. Olisko kenelläkään jakaa kokemuksia ko. 3,9l v8 dieselin moottorista ja vaihdelaatikosta.Lähinnä kiinnostaisi tyyppiviat ja lasten taudit. Myös jos on kokemuksia virittämisestä niin ottaisin vinkit mielellään vastaan.En jaksaisi enää näillä vuosilla alkaa rakentaa mitään hifi hirviöö....Elikkäs jos olis kokemuksia audio järjestelmistä nii olis kiva.En siis vielä omista kyseistä autoa mutta olen päätöksen tehnyt et sellainen olis saatava.Jos löyty ylimääräisiä niin vois tarjota!!

    Kiitos.
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    Moottorissa ei ole mitään muuta ihmeellistä kuin 2 turboa, periaatteessa kaksi kahden litran nelosdieseliä rinnan. Sen kummempia tyyppivikoja koneessa ei ole, turbojen ja suuttimien kunnossa kannattaa huolehtia niinkuin kaikissa dieseleissä. Uudempiin dieseleihin verrattuna 740d:ssä ei ole vielä kuin pelkät katit putkessa (ei dpf:ää), joten siltä sektorilta ei ole minkäänlaisia murheita luvassa. Egr vermeet löytyy, mutta pelaa vielä sama kikka kuin vanhemmissa eli alipaineletku tukkoon tai tulppaus, tekee koodin muistiin mutta ei sytytä vikavaloja tai vaikuta moottorin toimintaan millään lailla. Jäähdytyspuolella laatikosta ei löydy lämmönvaihdinta joka takkuaa esim.uudemmissa E60-sarjalaisissa. Kahdella termarilla mennään eli päätermari vesipumpun kyljessä ja EGR-termari imusarjan alla, näistäkin EGR-termarin kierron voi tulpata jolloin koko järjestelmään jää yksi termari. Lämpöongelmien kanssa ei siis tarvitse painia.

    Laatikko on koodiltaan A5S 560Z, joka on huomattavasti jytkympää tekoa kuin 330d ja 530d laatikot. Autojakin on toki paljon vähemmän kuin edellämainittuja, mutta itse en ole kuullut että kenelläkään olisi 740d:stä laatikko levinnyt.

    Virittämisen osalta ohjelmoimalla saa tietysti lisää ruutia 300hp pintaan ja vääntöjä reilusti lisää, mutta vakiotehoillakin (245hv/560Nm) tämä laiva liikkuu varsin mukavasti. Ero 730d:n ja 740d:n välillä ei paperilla tunnu järkyttävältä, mutta ratin takana ero on kuin yöllä ja päivällä ainakin vakiona. Itsellä on molemmat ollut, ja kasin nämä malmikasat vaatii ennenkö alkaa liikkumaan. Dieseleistä jos pitää valita niin ilman muuta 740d. Kulutus on litran matkassa ja kaupungissa kaksi enemmän kuin 730d:ssä, mutta 740d:stä saa jo ajamisen iloakin. Itsellä kulutukset ollut nyt talvella siinä 8 litraa matkassa ja seka-ajossa kylmäkäynnistyksineen kympin ajotietokoneen mukaan. Pelkässä kaupunkiajossa 11-12.

    Hifien puolesta kannattaa etsiä yksilö joka on 16:9 navilla (ei tarvitse katsella 80-luvun kasettipesää kojelaudassa, hyi...) ja cd-vaihtajalla, vaihtajan tilalle helppo viritellä "huijausmoduuli" ja saa sillä MP3:set, iPodit jne pelaamaan. Toki jos löytyy vielä "professional hifi" versiolla joka sisältää dsp:n ja pikku subit hattuhyllyllä niin aina plussaa.

    Moottorin lämmittämisen puolesta näissä on kaikissa webasto vakiona lisälämmittimenä, mutta sitä löytyy kahta eri ratkaisua.
    1.Tehtaalta saksaan tilattu "standheizung" tarkoittaa että esilämmitystoiminto on, mutta se on letkutettu niin että se lämmittää ainoastaan sisätilat (vesi kiertää ainoastaan kabiinin puolella moottorin ollessa sammuksissa). Tämän saa letkumuutoksella lämmittämään myös moottorin, joten asia on sillä ratkaistu.
    2.Mikäli autoon ei ole tilattu tehtaalta standheizung-toimintoa, se voidaan autoon ohjelmoida. Tämä ei vaadi letkumuutoksia ja lämpiää niin kabiini kuin moottorikin tuolla ohjelmoinnilla, mutta muistiin tulee vikakoodi puuttuvasta kiertovesipumpusta joka taas löytyy standheizung-versiosta (siis webastolla on oma kiertovesipumppunsa, mutta standheizung versiossa löytyy toinenkin vesiventtiilien yhteydestä). Järjestelmät sinällään on aivan samat E39-korimallin kanssa, joihin moniin on vain ohjelmoitu webasto jälkeenpäin ilman toista kiertovesipumppua eikä isompia ongelmia ole ilmennyt.

    Mitähän sitä vielä keksisi...perusjutut kuten öljyhuollot ym.on helppo tehdä itse ja huoltovälinosoittimen nollauskin onnistuu ihan kotikonstein. Koneen öljytilavuudeksi ilmoitetaan muistaakseni miehekkäät 9,5 litraa, eli aivan ei kaksi 4 litran kannua riitä. Ajotuntumaa saa mukavasti jämäkämmäksi ihan perus jousisarjalla (esim. H&R), etupäähän on näissä vähän "lulla" vakiojousilla ellei sitten M-sport alustaa ole.

    Itsellä siis nyt 740d 2001, eikä mitään pahaa sanottavaa. Huomattavasti varmempi peli tuntuu olevan kuin nuo uudemmat dieselit joiden kanssa saa takuta lämmönvaihtimien ja dpf:ien kanssa, ja myllyssä löylyä piisaa. Kolmilitraisia dieseleitä on itsellä ollut muiden ohella neljä kappaletta ja kyllä tämä olisi jo aiemmin pitänyt hommata, turha jännittää vaikka harvinaisempia ovatkin.

    Edit:

    Lisätään nyt vielä osien hinnoista sen verran, että maksavat saman mitä muihinkin E38-korisiin. Jarruosat ja alusta on sama 750i:n kanssa, sillä erotuksella että etujousilla taitaa olla muutama kilo enemmän kantavuutta. Osaesimerkkejä tekniikan puolelle esim. EGR-termostaatti 39e (sama kuin E39:ssä), ilmamassamittarit (alkuperäiset Boschit) maksaa uutena 164e kappale (näitä on kaksi, mutta palikka sama kuin neloskoneisissa bensoissa. vrt.kolmilitraisen kutosen massamittari joka on noin 250e eli saa ne kaksi melkein samaan hintaan jos tarvitsee vaihtaa). Turbot maksaa saman mitä muihinkin eli jos pätkähtää niin karvan päälle touhutonni heilahtaa. Toki niitä on kaksi ja kannattaa varmasti vaihtaa molemmat tai ainakin huollattaa jos tarvetta. Mutta tämä on oikeastaan ainut ero kustannusten osalta kutosdieseleihin että turboja on ne kaksi kappaletta, muut huollot ja hinnat täysin samoja kuin muissakin ja kaikki muu löytyy myös tarvikkeena paitsi jotkut moottorinosat. Usein vain esim.alustan ja jarrujen osalta ei ole mainittu koko 740d:tä vaikka 750i onkin kun on sen verran harvinainen. Kaikki osien vastaavuudet saa selville helposti itsekkin osoitteesta www.realoem.com mikäli varaosamyyjillä on sormi suussa.
    Last edited by Gonzalez; 17-02-2011, 08:25.
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎