Elikkäs. 730 vm'95 ... Laatikko (ei steptronic) toimii hyvin normaaliajossa. Vaan kun painaa napin lautaan, alkavat ongelmat: vaihtaa kyllä pienemmälle ja kiihtyy hyvin, mutta kun alkaa kierrosalueen raja lähestyä ja pitäisi vaihtaa isommalle, alkaa silmitön nykiminen. Siis oikein kunnolla hakkaava vemputus.
Ikään kuin tulisi rajoitin vastaan, tai katkeaisi sähkön/polttoaineen syöttö. Ja heti kun kierrokset laskevat, moottori vastaa taas, ja lyö täydellä teholla vasten tätä "rajoitinilmiötä". Edestakainen vemputus tapahtuu siis n. 4 tai 5 kertaa sekunnissa.
Nykiminen on semmoista luokkaa, että se hakkaa kardaanin rättinivelen hajalle. Yksi on jo vaihdettu, ja uudessakin on heti yhden testauksen jälkeen murtuma.
Ei jätä minkäänlaista vikakoodia. Pari vuotta sitten tarjosi kerran "transmission failsafe -varoitusta", joka häipyi yksinkertaisesti sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen myötä. Vaihteiston öljyt + suodatin vaihdettu viime syksynä, tuli mustaa töhnää pihalle. Viikko sitten lisätty öljyä, meni melkein litra lisää. Ulos tulvinut mömmö oli vieläkin melko ruskeaa.
Epäilyksiä:
- vaihteiston mekaaninen vika (turbiini?)
- laatikon sähköisen ohjauksen vika
- sytkän / polttoaineen ohjauksen häiriö
- vaihteistoöljyt vieläkin kuraa
Ideoita kehiin, pliis. Askin kunnostus maksaa hinnat alkaen pari tonnia, ja uusi aski 4½ tonnia.
Ikään kuin tulisi rajoitin vastaan, tai katkeaisi sähkön/polttoaineen syöttö. Ja heti kun kierrokset laskevat, moottori vastaa taas, ja lyö täydellä teholla vasten tätä "rajoitinilmiötä". Edestakainen vemputus tapahtuu siis n. 4 tai 5 kertaa sekunnissa.
Nykiminen on semmoista luokkaa, että se hakkaa kardaanin rättinivelen hajalle. Yksi on jo vaihdettu, ja uudessakin on heti yhden testauksen jälkeen murtuma.
Ei jätä minkäänlaista vikakoodia. Pari vuotta sitten tarjosi kerran "transmission failsafe -varoitusta", joka häipyi yksinkertaisesti sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen myötä. Vaihteiston öljyt + suodatin vaihdettu viime syksynä, tuli mustaa töhnää pihalle. Viikko sitten lisätty öljyä, meni melkein litra lisää. Ulos tulvinut mömmö oli vieläkin melko ruskeaa.
Epäilyksiä:
- vaihteiston mekaaninen vika (turbiini?)
- laatikon sähköisen ohjauksen vika
- sytkän / polttoaineen ohjauksen häiriö
- vaihteistoöljyt vieläkin kuraa
Ideoita kehiin, pliis. Askin kunnostus maksaa hinnat alkaen pari tonnia, ja uusi aski 4½ tonnia.
Comment