Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 vaihteisto-ongelma / kickdown

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JLantern
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 22
    • HML, Finland

    e38 vaihteisto-ongelma / kickdown

    Elikkäs. 730 vm'95 ... Laatikko (ei steptronic) toimii hyvin normaaliajossa. Vaan kun painaa napin lautaan, alkavat ongelmat: vaihtaa kyllä pienemmälle ja kiihtyy hyvin, mutta kun alkaa kierrosalueen raja lähestyä ja pitäisi vaihtaa isommalle, alkaa silmitön nykiminen. Siis oikein kunnolla hakkaava vemputus.

    Ikään kuin tulisi rajoitin vastaan, tai katkeaisi sähkön/polttoaineen syöttö. Ja heti kun kierrokset laskevat, moottori vastaa taas, ja lyö täydellä teholla vasten tätä "rajoitinilmiötä". Edestakainen vemputus tapahtuu siis n. 4 tai 5 kertaa sekunnissa.

    Nykiminen on semmoista luokkaa, että se hakkaa kardaanin rättinivelen hajalle. Yksi on jo vaihdettu, ja uudessakin on heti yhden testauksen jälkeen murtuma.

    Ei jätä minkäänlaista vikakoodia. Pari vuotta sitten tarjosi kerran "transmission failsafe -varoitusta", joka häipyi yksinkertaisesti sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen myötä. Vaihteiston öljyt + suodatin vaihdettu viime syksynä, tuli mustaa töhnää pihalle. Viikko sitten lisätty öljyä, meni melkein litra lisää. Ulos tulvinut mömmö oli vieläkin melko ruskeaa.

    Epäilyksiä:
    - vaihteiston mekaaninen vika (turbiini?)
    - laatikon sähköisen ohjauksen vika
    - sytkän / polttoaineen ohjauksen häiriö
    - vaihteistoöljyt vieläkin kuraa

    Ideoita kehiin, pliis. Askin kunnostus maksaa hinnat alkaen pari tonnia, ja uusi aski 4½ tonnia.
    2017-> e39 525iA touring '01
    2008-2017: e38 730iA '95
  • manzneri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 551
    • Kesälahti

    #2
    Itse en osaa tuohon ongelmaan sen enempää mitään vastata mutta näissä siebeneissä/automaattilaatikoissa on ollut paljon sitä ominaisuutta että öljynvaihdon jälkeen on tullut mitä erinäisempiä ongelmia Eli siis vaihdettiinko nuo öljyt ns. "muuten vaan" vai oliko tuota ongelmaa jo aikaisemmin?

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14451
      • Oulu

      #3
      Musta töhnä ei kuulosta oikeen hyvälle. Haisiko se vanha öljy palaneelle/Kupliko öljy kun laskit astiaan?
      Last edited by zener; 19-05-2011, 19:42.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Rajottajan lähellä veto katkeaa.. eli tarjolla olis kampiakselin asennontunnistimen vaiva. Vaihdettu joskus tarviketunnistin tms. muutamassa tullut vastaan, toki muukin ongelma mahdollinen.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • JLantern
          Newbiemmer
          • Jul 2008
          • 22
          • HML, Finland

          #5
          Öljyt vaihdettiin juuri tuon ilmenneen vian vuoksi. En vaihtanut itse vaan teetin muualla, ja kommentti oli että "aika mustaa" tuli pihalle. Kuplimisesta tai kiehumisesta / muusta oudosta ei ollut kuitenkaan mainintaa.

          Täytynee selvittää tuota kampiakselin asentotunnistinta. Onko tästä oireilusta kokemusta, että liittyisi juuri tuohon osaan?
          2017-> e39 525iA touring '01
          2008-2017: e38 730iA '95

          Comment

          • xtreme12
            Bimmer Rookie
            • Jan 2007
            • 61
            • haapavesi

            #6
            mulla 740iA ja tuli nyt semmoinen ongelma automaatti lootan kanssa että vaihtaa vaihteet nätisti mutta nelosesta eteenpäin ei vahda ollenkaan tavallisesti kiihdyttäessä.
            mutta jos painan lusikan tiskiin että kierrokset nousee 6tonniin niin nakkaa loputki vaihteet, tai jos vaihdan ajossa D:ltä 4:selle ja heti takas niin pykältää isommat vaihteet päälle. mistä ihmeestä tuo voi johtua?
            rahalla saa ja bemarilla pääsee
            tästä se lähti : chevrolet chevy van 5,7 *bensa* => iveco eurohotel 3,6d => honda crx 1,6 doch => vw passat 2,8i vr6 => opel calibra 20i => bmw e36 1,8=> chrysler shelby 2,2i turbo +225hv & ford sierra 1,6 ohc <=nyt 2,8 v6=>chevy camaro 5,0 v8=>ford consul coupe 5,0 v8=>xr3i escort cabriolet 1,8i doch=>bmw 320i-91=>bmw 530 2,5i turbo vanos 600hv =>bmw 325-91 =>bmw 535i-89 =>bmw 535i-90 => bmw 325i -93

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Originally posted by xtreme12 View Post
              mulla 740iA ja tuli nyt semmoinen ongelma automaatti lootan kanssa että vaihtaa vaihteet nätisti mutta nelosesta eteenpäin ei vahda ollenkaan tavallisesti kiihdyttäessä.
              mutta jos painan lusikan tiskiin että kierrokset nousee 6tonniin niin nakkaa loputki vaihteet, tai jos vaihdan ajossa D:ltä 4:selle ja heti takas niin pykältää isommat vaihteet päälle. mistä ihmeestä tuo voi johtua?
              ABS-anturissa vikaa, rohiseeko jarru kun hitaasta vauhdista jarruttaa? Onko vikakoodeja jäänyt muistiin?

              Ongelma juontuu siitä, että tuon ikäinen laatikko tutkii ABS-antureiden perusteella millasesta ajotilanteesta on kysymys ja ei anna tiukassa mutkassa tai sivuluisussa vaihtaa vaihdetta kuin rajottajalta. Vaihdelaatikon digitaalipuolelta löytyy täppä: error when cornering, jonka avulla on helppo ajaessa tutkia onko vika absseissa vai ei. Viallinen ABS-anturin kehä aiheuttaa pienen poikkeaman nopeustietoon, joka ei sytytä ABS-valoa, mutta tekee ongelmia automaatin vaihto-ohjelmaan. Yleensä kyseinen vika on riittävä aiheuttamaan ongelmia vasta nelos/vitosvaihteen vaihtoon. Kun vika pahenee, niin ABS-valo syttyy ja laatikko alkaa toimimaan normaalisti.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • 174000
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2008
                • 1178
                • Tuusula

                #8
                e38 730d 2001

                Kick downissa loota jää joskus arpomaan punarajan tuntumaan, eikä vaihda D:llä eikä S:llä isommalle, vikakoodien luvun kauttako vai onko joku tyypillinen anturivika?
                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                '02 VW Golf 1.4i
                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                Comment

                • 174000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2008
                  • 1178
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by 174000 View Post
                  Kick downissa loota jää joskus arpomaan punarajan tuntumaan, eikä vaihda D:llä eikä S:llä isommalle, vikakoodien luvun kauttako vai onko joku tyypillinen anturivika?
                  Ongelma korjaantui siirtopumpun ja turbon solenoidin vaihdolla.
                  ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                  '02 VW Golf 1.4i
                  Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                  ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                  Comment

                  • Heikki_00
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 39
                    • Koria

                    #10
                    Originally posted by JLantern View Post
                    Elikkäs. 730 vm'95 ... Laatikko (ei steptronic) toimii hyvin normaaliajossa. Vaan kun painaa napin lautaan, alkavat ongelmat: vaihtaa kyllä pienemmälle ja kiihtyy hyvin, mutta kun alkaa kierrosalueen raja lähestyä ja pitäisi vaihtaa isommalle, alkaa silmitön nykiminen. Siis oikein kunnolla hakkaava vemputus.

                    Ikään kuin tulisi rajoitin vastaan, tai katkeaisi sähkön/polttoaineen syöttö. Ja heti kun kierrokset laskevat, moottori vastaa taas, ja lyö täydellä teholla vasten tätä "rajoitinilmiötä". Edestakainen vemputus tapahtuu siis n. 4 tai 5 kertaa sekunnissa.

                    Nykiminen on semmoista luokkaa, että se hakkaa kardaanin rättinivelen hajalle. Yksi on jo vaihdettu, ja uudessakin on heti yhden testauksen jälkeen murtuma.

                    Ei jätä minkäänlaista vikakoodia. Pari vuotta sitten tarjosi kerran "transmission failsafe -varoitusta", joka häipyi yksinkertaisesti sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen myötä. Vaihteiston öljyt + suodatin vaihdettu viime syksynä, tuli mustaa töhnää pihalle. Viikko sitten lisätty öljyä, meni melkein litra lisää. Ulos tulvinut mömmö oli vieläkin melko ruskeaa.

                    Epäilyksiä:
                    - vaihteiston mekaaninen vika (turbiini?)
                    - laatikon sähköisen ohjauksen vika
                    - sytkän / polttoaineen ohjauksen häiriö
                    - vaihteistoöljyt vieläkin kuraa

                    Ideoita kehiin, pliis. Askin kunnostus maksaa hinnat alkaen pari tonnia, ja uusi aski 4½ tonnia.

                    Onkos tähän keksitty ratkaisua?
                    Jeep Grand Cherokee 4.0 -95
                    Vw LT 28 Doppel -88
                    Goes 450X -08

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Originally posted by Heikki_00 View Post
                      Onkos tähän keksitty ratkaisua?
                      Kyllä se on se kampiakselin asennontunnistin. Tarvikeanturi tekee tuota yleensä jo uutena.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Heikki_00
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 39
                        • Koria

                        #12
                        Originally posted by Morkai View Post
                        Kyllä se on se kampiakselin asennontunnistin. Tarvikeanturi tekee tuota yleensä jo uutena.
                        Nostellaampas tää ongelma taas esiin...
                        Sain vihossa viimein vaiheltua tuon kampiakselin tunnistimen mut auton toiminta ei muuttunut.
                        Paikallaan oli joku tarvike tunnistin ja sen alla ohut peltiripale/spaceri, kuuluuko ripale jäädä oem anturin alle?
                        Tuli myös huomattua että kampiakselin hihnapyörässä näytti silmämääräisesti olevan "heittoa" melko reilusti, onko ominaisuus näissä?

                        Ja oireenahan siis on tuo turhan aikasessa vaiheessa vastaan tuleva "rajoitin" n. 3500-4500rpm
                        Jeep Grand Cherokee 4.0 -95
                        Vw LT 28 Doppel -88
                        Goes 450X -08

                        Comment

                        • transporter1
                          Newbiemmer
                          • Sep 2014
                          • 24
                          • Tuusula

                          #13
                          Tomaatti kettuilee

                          Ainakin Powermatic tekee tomaatin huuhteluita ja uus putsari kehiin. Ja tietty öljyt.Jenkkiautoajoilta muistan että tomaattiöljyn pitää olla punasta. ei missään nimessä mustaa. Automaatin öljynvaihto jätetään jostain syystä väliin. Automaatin toiminta perustuu just öljyyn toisinku manuaalissa missä öljy vaan voitelee. Jos öljy on mustaa ni kannattaa alkaa ettiin uutta lootaa. Ja eri tomaattiöljyjä ei saa sotkee keskenään. Jos meinaat kuitenki rempata lootan ni laita samalla shift kit. Vaihtaa sen jälkeen paljon jämäkämmin.
                          Onhan se tietty mukavaa ku vaihtoja ei juur huomaa mutta kiihtyy paljon paremmin ku on shift kit.

                          Comment

                          • tuttifrutti
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2011
                            • 247
                            • Kitee

                            #14
                            Originally posted by Heikki_00 View Post
                            Nostellaampas tää ongelma taas esiin...
                            Sain vihossa viimein vaiheltua tuon kampiakselin tunnistimen mut auton toiminta ei muuttunut.
                            Paikallaan oli joku tarvike tunnistin ja sen alla ohut peltiripale/spaceri, kuuluuko ripale jäädä oem anturin alle?
                            Tuli myös huomattua että kampiakselin hihnapyörässä näytti silmämääräisesti olevan "heittoa" melko reilusti, onko ominaisuus näissä?

                            Ja oireenahan siis on tuo turhan aikasessa vaiheessa vastaan tuleva "rajoitin" n. 3500-4500rpm
                            vaihda hihnapyörä, vipottavalla ei toimi edes alkup.anturilla

                            Comment

                            • jakeluvesimies
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2010
                              • 2726
                              • On the road @ Laplandia

                              #15
                              Originally posted by Morkai View Post
                              Kyllä se on se kampiakselin asennontunnistin. Tarvikeanturi tekee tuota yleensä jo uutena.
                              Komppaan tätä.

                              E38 750, jos antaa bmw scannerilla herjan moottorilta "phase sensor". Aiheuttaa laatikkoon sekavuutta, jonka kuljettaja luule johtuvan laatikosta itsestään.... Ei moottorista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎