Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 levoton takapää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masinol
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 988
    • "Turku"

    E38 levoton takapää

    Töyssyyn ajettaessa peräpää ikäänkuin "vetäisee sivulle" siis varsinkin jos vain toinen rengas osuu monttuun tai vaikka vesilätäkköön.
    Jos kumpikin regas osuu samaan aikan johonkin niin tuota vetäisyä ei juuri huomaa. Auton peräpää tuntuu muutenkin melko levottomalta.

    Voisiko taka-apurungon puslat aiheuttaa tuota. Silmämääräisesti nuo puslat ovat ihan kunnossa. Mutta on niillä kuitenkin jo yli 250tkm ajeltu.

    Autoon on juuri vaihdettu kaikki tukivarret eteen ja taakse ja nelipyöräsuuntaus tehty.
    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
  • Jorma
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 42

    #2
    Töyssyyn ajettaessa peräpää ikäänkuin "vetäisee sivulle" siis varsinkin jos vain toinen rengas osuu monttuun tai vaikka vesilätäkköön.

    Ainakin katkennut takajousi aiheuttaa kyseisen ilmiön. Takapää ilmaan ja pyörät pois niin näkee parhaiten jousen alapään.

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Kyllähän tuo kuulostaa enemmän löysältä iskarilta, kuin katkenneelta jouselta. Jos kumpikaan iskari on märkä, niin kumpikin vaihtoon.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • Masinol
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 988
        • "Turku"

        #4
        Ei ollut apurungon puslat eikä katkennut jousi.....

        Iskareita en oikein siksi usko että perä tuntuu muutekin vetelevältä, täytyy varmaan tarkastaa pyöräkulmat vielä vaikka se juuri on nelipyöräsuuntauksessa ollutkin.
        Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          blaah ei mitää, nopeet kädet, hidas pää
          Last edited by peltone; 09-09-2011, 12:20.
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            #6
            Itellä tempo sivulle töyssyissä kun takapyörän laakeri antautu. Onko taakse tosiaan uusittu narinahelat yms.?
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • Masinol
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 988
              • "Turku"

              #7
              Joo koko autoon uusittu kaikki tukivarret ja nivelet.... raidetankoa myöten.
              Se oli kyllä jotain halpiskamaa saksasta joten sekin on yks vaihtoehto...

              Originally posted by Morkai View Post
              Itellä tempo sivulle töyssyissä kun takapyörän laakeri antautu. Onko taakse tosiaan uusittu narinahelat yms.?
              Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

              Comment

              • Masinol
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 988
                • "Turku"

                #8
                Nostellaan tätä vielä ylös. Josko jollain tulisi jotain mieleen.
                Nyt liukkailla oireet melkein vielä pahemmat.
                Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                Comment

                • Rolli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1067
                  • Kausala city

                  #9
                  Pyöränkulmat pielessä.
                  E34 530d -94 M-Sport

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    #10
                    Itselläni oli aikoinaan E38:ssa samanlainen vika ja se tuli kuntoon takapään tukivarsien vaihdolla, joista löytyi tarkastamalla välystä. Katsastuksessa ei vikaa huomattu. Renkaat myös kuluivat takapäässä todella nopeasti, kun pyöränkulmat pääsivät väljillä tukivarsilla kääntymään miten sattuu.

                    E39 korimallissa taas urissa vetely kesäkelillä johtui surkeista takarenkaista.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Omega
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 30
                      • Kainuu

                      #11
                      Itse taistelin koko kesän saman ongelman kanssa. Kaikki kuluneet tukivarret ym vaihdoin. Ongelma hävisi kun vaihdoin talvirenkaat alle. Kesärenkaat millä tuota teki oli lähes sakkokumit. Talvirenkaat käytännössä samaa profiilia kuin kesärit eli ei voi sanoa että koska paksut kumit sitä ei vaan huomais. Myös ässä-mersussa kun ostin oli sama probleema ja välystä ei löytynyt mistään. Takakumit oli originaalikokoa ja aika sileät joten ostin uudet isot vanteet ja renkaat niin vetely loppui siihen. Eli saattaa renkaatkin vaikuttaa.
                      MB c270 cdi
                      MB c180
                      MB 190 2.0 -88
                      E38 730d -99
                      MB Vito 112 Cdi
                      MB S400Cdi L -00
                      E38 740iA -94

                      Vikakoodien ihmettelyä Kuhmon seudulla. 044-5517444

                      Comment

                      • _charger-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2011
                        • 380
                        • Helsinki

                        #12
                        mulla kanssa oli rengas ongelma! veti paljon oikealle.. säädin duunis kulmat neljään! kertaan ja pähkäilin niveleten kans, vaihdoin mol. takalaakerit jne. mut sit vaihdoin toisen kumit, ongelma hävis! en ois uskonu et kumit voi moista tehä! eli ehkä voi levottomuuskin johtua kumeista?
                        1966 Dodge Monaco
                        1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                        EX:1994 BMW 750 IA e38
                        EX:1994 BMW 740 IA e38

                        Comment

                        • Masinol
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 988
                          • "Turku"

                          #13
                          Kyllä se suurin ongelma taisi olla ne pyöräkulmat, vein auton toiselle pajalle niin auto muuttui paljon paremmaksi....
                          Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                          Comment

                          • Jepulis
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2007
                            • 28

                            #14
                            Mulla oli kanssa levottomuutta kautta koko auton alustan. Ensin puuttui 19" kesävanteista sovitepalat keskireiästä, lisäämällä ne järkyttävä tärinä lakkasi. Sitten iskarit oli aivan soseena, uusi Bilstainin e38:n alustasatsi Eibach:in jousilla alle. Juu parani iskunvaimennus ja lookki tuli kuntoon, mutta nyt vasta vetely alkoikin. Huh huh ,meno muistutti jokilaivan kipparin manöövereitä maantiellä 100km/h vauhdissa, lujempaa ei uskaltanut mennä. No sitten alustan tutkistelua. Jep eteen takimmaiset teräksiset tukivarret vaihtoon ,ja sisempien puslien sisään sikaflexiä ja kuivuttuaan paikalleen. Samassa kyllä vaihdoin ne etummaiset alumiinisetkin sinne. Mjoo parani vähän, levottomuutta oli ja klappi ohjauksessa tosi paha. No sitten servotronic simpukan kiristys ,ekaksi tietysti hieman yli ja ratti oli tosi raskas. Sitten homma uusiksi foorumin ohjeiden mukaan, ja parempi tuli ,siis käännellä. Vielä oli väljää ohjauksessa. No välitangosta löytyi sisemmästä pallonivelestä välys. Ei kun vaihtoon ja uusi välitanko tilalle. Samassa vaihdettiin apusimpukan hela, raidetangonpäät ja koiranluut.

                            Ohjaus parani ,ei ihan bueno kuitenkaan. Mutta perä oli levoton, muljaa hieman puolelta toiselle. Eikun tarkistaan missä väljää. Takimmaiset ylemmät tukivarret oli kummatkin väljät ,eikun vaihtoon. Ja nyt siitä perästä vasta kamala tulikin ,aivan holtiton.
                            Missäs nyt sitten on vielä välystä??? No just ,ne kuuluisat narinahelat oli kummatkin aivan kaput. Aika tarkka homma muuten todeta se välys sieltä ,että sen pystyy toteamaan. Ei välttämättä renkaan ylösnostamalla selviä. Rengas raudalla avittamaalla selvisi että ne oli tosi väljät. Liekkö tuo timmi iskari jotenkin kompensoinut välystä rengas ylhäällä ollessa???

                            No puslat oli ruostunut aivan yhdeksi limpuksi navan kanssa ,joka näköjään vm-95:ssä on terästä eikä alumiinia ,uudemmissa kuulemma on napa alumiinia. Tehtiin ulosvetäjä ,ohjeiden mukaan ,mutta ei toivoakaan saada irti. Paras tapa oli rälläkällä puslan etupäästä vetää kunnon siivu pois niin että se sisempi muna tulee lyömällä ulos ja puukkosahalla ulkohela sitten halki ,niinkuin täällä foorumilla neuvottiinkin. Ja uusi rasvankera paikoilleen työkalulla. Laitoin muuten noihin uusiin narinaheloihin sinistä merivaseliiniä runsaasti vielä lisäksi kumien sisään ,kun tuntui ettei niissä ollut kuin vasukkaa nimeksi. Voilaaa autosta tuli ajettava. Tämä se tuntu sinetöivän koko homman. Tosin ei tähän koslaan varmaan ollut yhtä konkreettista vian aiheuttajaa ,vaan kaikki oli loppu alustasta ja vaatii että kaikki on vaihdettu että homma tulee kuntoon.

                            Pienen pieni välys on edelleen ohjaus-simpukassa mutta uudenveroinen servotronic on pöydällä odottamassa asennusta.

                            Todettakoon että auto oli koko ajan mennyt katsastuksesa läpi ilman moitteita.

                            Aika stoori tuli tästäkin mutta ei tuohon näköjään oikotietä onneen ole jos on vanhan ison "möhkön" alustassa ongelmia.

                            Jarrujen kanssa tuli sählättyä. Eteen laitoin uudet brembon levyt ja Ferodon palat ja takana oli vielä ihan ookoo levyt ja palat, joten en vaihtanut. Vika tikki oli se. Nyt talvella oli aivan järkyttävää kikkailla peili liukkaalla parkkipaikalla esim. Etupää meni heti lukkoon ja takapää työntää edelleen. Oli kyllä pari niin liki tilannetta parkkiksella ettei joutunut jonkun kylkiä makselemaan. Eli ne on todellakin hyvä olla samaa paria noi jarrut edessä ja takana, vaikka olisi kuinka hyvät tahansa palat ja levyt takana. Joten tässä vielä hieman arpeettia riittää.
                            Last edited by Jepulis; 21-03-2012, 15:05.

                            Comment

                            • Masinol
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 988
                              • "Turku"

                              #15
                              Nyt kesärenkaiden alle laiton jälkeen tuo taas hieman paheni, en usko että on kesärenkaat olisivat vialliset vaan ongelma tulee vaan paremmin esiin noilla leveämmillä ja jäykemmillä renkailla.

                              Eli ei se nyt kunnossa täysin vieläkään ole...
                              Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎