Ajattelin nyt pistää tännekin tarinaa jos vaikka saatais ongelma ratkaistua, niin voi muutkin ihmetellä. Auto on 730d vm 07/1999, eli 184 hv M57 koneella. Elikä, auto käyttäytyy normaalilla kaasunkäytöllä ihan nätisti, mutta kun lyö kaasun pohjaan niin meno tökkää välille 3000-4000 rpm. Tätä ennen turbo kyllä selvästi ahtaa ja meno kiihtyy, mutta kun raja tulee vastaan niin menee ilmeisesti vikatilaan ja lyö stoppia. Lopputuloksena iloinen kiihdytys päättyy kuin seinään
Inpalla on päästy sen verran käsiksi, että koneen mukaan ahtopaine menee anturin ylärajalle (2,4 bar) ja siinä kohtaa meno tökkää. Vaihdettiin tossa tuntumalta turbon säädin (solenoidi), mistä ei kuitenkaan ollut apua. Lisäksi vaihdettiin alipaineletkut (paitsi turbolta solenoidiin menevä pätkä, kun ei lähtenyt irti ja tuntui pitävän ilmaa). MAF irti tekee ihan saman homman. Pääepäilykset tällä hetkellä kohdistuu ahtopaineen anturiin imusarjan perseessä, sen kun nyppää irti niin ei tee kyseistä stoppia kiihdytyksessä, on vaan muuten tuhottoman laiska kun ei lie käytä juuri turboa jossei saa anturilta lukemia.
Jos joku on näitten M57 turbomurheiden kanssa törmännyt vastaavaan niin voisi valaista vähän tuota turbon säädön käytöstä. Kun tuo tuntuu pyytävän tyhjäkäynnilläkin ahtoja turbolta (tappi on alhaalla). Kun nyppää ahtopaineanturin johdon irti, niin nousee säädin ylös. Lisäksi jos ottaa anturin irti imusarjasta ja pistää paineanturiin letkun kiinni ja imee sinne alipainetta, niin avot, turbon persiissä nousee tappi ylös. Ei oikeen kuulosta loogiselta ton anturin käytös omasta mielestä?
Tässä sitä nyt ootella jännityksellä tuomiota, kunhan saisivat Tampereen marmori(mahonki)tiskille ton anturin toimitettua.
Inpalla on päästy sen verran käsiksi, että koneen mukaan ahtopaine menee anturin ylärajalle (2,4 bar) ja siinä kohtaa meno tökkää. Vaihdettiin tossa tuntumalta turbon säädin (solenoidi), mistä ei kuitenkaan ollut apua. Lisäksi vaihdettiin alipaineletkut (paitsi turbolta solenoidiin menevä pätkä, kun ei lähtenyt irti ja tuntui pitävän ilmaa). MAF irti tekee ihan saman homman. Pääepäilykset tällä hetkellä kohdistuu ahtopaineen anturiin imusarjan perseessä, sen kun nyppää irti niin ei tee kyseistä stoppia kiihdytyksessä, on vaan muuten tuhottoman laiska kun ei lie käytä juuri turboa jossei saa anturilta lukemia.
Jos joku on näitten M57 turbomurheiden kanssa törmännyt vastaavaan niin voisi valaista vähän tuota turbon säädön käytöstä. Kun tuo tuntuu pyytävän tyhjäkäynnilläkin ahtoja turbolta (tappi on alhaalla). Kun nyppää ahtopaineanturin johdon irti, niin nousee säädin ylös. Lisäksi jos ottaa anturin irti imusarjasta ja pistää paineanturiin letkun kiinni ja imee sinne alipainetta, niin avot, turbon persiissä nousee tappi ylös. Ei oikeen kuulosta loogiselta ton anturin käytös omasta mielestä?
Tässä sitä nyt ootella jännityksellä tuomiota, kunhan saisivat Tampereen marmori(mahonki)tiskille ton anturin toimitettua.
Comment