Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 730d ahtaa liikaa *vika löydetty*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zordiack
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 73
    • Nokia

    E38 730d ahtaa liikaa *vika löydetty*

    Ajattelin nyt pistää tännekin tarinaa jos vaikka saatais ongelma ratkaistua, niin voi muutkin ihmetellä. Auto on 730d vm 07/1999, eli 184 hv M57 koneella. Elikä, auto käyttäytyy normaalilla kaasunkäytöllä ihan nätisti, mutta kun lyö kaasun pohjaan niin meno tökkää välille 3000-4000 rpm. Tätä ennen turbo kyllä selvästi ahtaa ja meno kiihtyy, mutta kun raja tulee vastaan niin menee ilmeisesti vikatilaan ja lyö stoppia. Lopputuloksena iloinen kiihdytys päättyy kuin seinään

    Inpalla on päästy sen verran käsiksi, että koneen mukaan ahtopaine menee anturin ylärajalle (2,4 bar) ja siinä kohtaa meno tökkää. Vaihdettiin tossa tuntumalta turbon säädin (solenoidi), mistä ei kuitenkaan ollut apua. Lisäksi vaihdettiin alipaineletkut (paitsi turbolta solenoidiin menevä pätkä, kun ei lähtenyt irti ja tuntui pitävän ilmaa). MAF irti tekee ihan saman homman. Pääepäilykset tällä hetkellä kohdistuu ahtopaineen anturiin imusarjan perseessä, sen kun nyppää irti niin ei tee kyseistä stoppia kiihdytyksessä, on vaan muuten tuhottoman laiska kun ei lie käytä juuri turboa jossei saa anturilta lukemia.

    Jos joku on näitten M57 turbomurheiden kanssa törmännyt vastaavaan niin voisi valaista vähän tuota turbon säädön käytöstä. Kun tuo tuntuu pyytävän tyhjäkäynnilläkin ahtoja turbolta (tappi on alhaalla). Kun nyppää ahtopaineanturin johdon irti, niin nousee säädin ylös. Lisäksi jos ottaa anturin irti imusarjasta ja pistää paineanturiin letkun kiinni ja imee sinne alipainetta, niin avot, turbon persiissä nousee tappi ylös. Ei oikeen kuulosta loogiselta ton anturin käytös omasta mielestä?

    Tässä sitä nyt ootella jännityksellä tuomiota, kunhan saisivat Tampereen marmori(mahonki)tiskille ton anturin toimitettua.
    Last edited by zordiack; 05-11-2011, 10:08. Reason: ratkaistu
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Taitaa ahdin siellä kertoilla notta huoltaa pitäisi..
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6324
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Janzki View Post
      Taitaa ahdin siellä kertoilla notta huoltaa pitäisi..
      Kompataan..aikoinaan E39:ssä samaa vikaa ja turbonhan se sinne laitatti.
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by zordiack View Post
        Jos joku on näitten M57 turbomurheiden kanssa törmännyt vastaavaan niin voisi valaista vähän tuota turbon säädön käytöstä. Kun tuo tuntuu pyytävän tyhjäkäynnilläkin ahtoja turbolta (tappi on alhaalla). Kun nyppää ahtopaineanturin johdon irti, niin nousee säädin ylös. Lisäksi jos ottaa anturin irti imusarjasta ja pistää paineanturiin letkun kiinni ja imee sinne alipainetta, niin avot, turbon persiissä nousee tappi ylös. Ei oikeen kuulosta loogiselta ton anturin käytös omasta mielestä?

        Tässä sitä nyt ootella jännityksellä tuomiota, kunhan saisivat Tampereen marmori(mahonki)tiskille ton anturin toimitettua.
        Juuri noinhan sen kuuluu toimia, eli kun kone lyödään käyntiin, se vetää säätimen auki ja turbo saa pyöriä vapaasti niin paljon kuin pakokaasusta vaan potkua. Vasta kun tulee tarvetta säätää solenoidia pätkitään sopivalla syklillä ja säädin pysyy myös väliasennoissa, tai voi päästää kokonaan kiinnikin.

        Eli voisi kuvitella että turbon säätimen siivet on senverran jumissa ettei säätö tarpeeksi nopeasti onnistu. Voi anturikin tietysti...
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • MrBubbles
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2009
          • 799
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by zordiack View Post
          Ajattelin nyt pistää tännekin tarinaa jos vaikka saatais ongelma ratkaistua, niin voi muutkin ihmetellä. Auto on 730d vm 07/1999, eli 184 hv M57 koneella. Elikä, auto käyttäytyy normaalilla kaasunkäytöllä ihan nätisti, mutta kun lyö kaasun pohjaan niin meno tökkää välille 3000-4000 rpm. Tätä ennen turbo kyllä selvästi ahtaa ja meno kiihtyy, mutta kun raja tulee vastaan niin menee ilmeisesti vikatilaan ja lyö stoppia. Lopputuloksena iloinen kiihdytys päättyy kuin seinään

          Inpalla on päästy sen verran käsiksi, että koneen mukaan ahtopaine menee anturin ylärajalle (2,4 bar) ja siinä kohtaa meno tökkää. Vaihdettiin tossa tuntumalta turbon säädin (solenoidi), mistä ei kuitenkaan ollut apua. Lisäksi vaihdettiin alipaineletkut (paitsi turbolta solenoidiin menevä pätkä, kun ei lähtenyt irti ja tuntui pitävän ilmaa). MAF irti tekee ihan saman homman. Pääepäilykset tällä hetkellä kohdistuu ahtopaineen anturiin imusarjan perseessä, sen kun nyppää irti niin ei tee kyseistä stoppia kiihdytyksessä, on vaan muuten tuhottoman laiska kun ei lie käytä juuri turboa jossei saa anturilta lukemia.

          Jos joku on näitten M57 turbomurheiden kanssa törmännyt vastaavaan niin voisi valaista vähän tuota turbon säädön käytöstä. Kun tuo tuntuu pyytävän tyhjäkäynnilläkin ahtoja turbolta (tappi on alhaalla). Kun nyppää ahtopaineanturin johdon irti, niin nousee säädin ylös. Lisäksi jos ottaa anturin irti imusarjasta ja pistää paineanturiin letkun kiinni ja imee sinne alipainetta, niin avot, turbon persiissä nousee tappi ylös. Ei oikeen kuulosta loogiselta ton anturin käytös omasta mielestä?

          Tässä sitä nyt ootella jännityksellä tuomiota, kunhan saisivat Tampereen marmori(mahonki)tiskille ton anturin toimitettua.

          Väitän, että niin paljon nokea turbiinikotelossa että johdesiivet ei pääse aukeemaan kunnolla. mikäli aukeevat enää ollenkaan. eli ahdin käteen ja teräsharja toiseen käteen.

          täytyypä hieman editoida kun jaksoin sitten kumminkin lukea loppuun asti. vaihda se anturi vain ensin ennen kun otat ahdinta käteen, mutta sekin on vaihtoehto.
          Last edited by MrBubbles; 21-09-2011, 11:04.
          No life, no friends, just motorsport!

          -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
          -jokunen e30.
          -e28

          Comment

          • zordiack
            Bimmer Rookie
            • Aug 2011
            • 73
            • Nokia

            #6
            Originally posted by MrBubbles View Post
            Väitän, että niin paljon nokea turbiinikotelossa että johdesiivet ei pääse aukeemaan kunnolla. mikäli aukeevat enää ollenkaan. eli ahdin käteen ja teräsharja toiseen käteen.

            täytyypä hieman editoida kun jaksoin sitten kumminkin lukea loppuun asti. vaihda se anturi vain ensin ennen kun otat ahdinta käteen, mutta sekin on vaihtoehto.
            Täytyy se turbo sieltä varmaan tosiaan purkaa auki, jossei se anturinvaihto auta. Tänään herkisteltiin alipainekellon karaa ja vaihdettiin vielä se viimenenkin pätkä alipaineletkua, ei apuja. Se säätökara ainakin liikkuu tosi sulavasti ja nopeestikin, kun päästää alipaineet pois. Kun ei ole tuommoista turboa tullut vielä avattua, niin en tiedä voiko siivet jumia karan liikkeistä huolimatta. Nokeahan siellä kyllä voi olla seinissä, 156 tkm tolla on päästelty.

            On muuten ikävä kun ei tule osien saapumisesta muuta ilmotusta kun että jotain on tullu, kiva oli käydä innoissaan hakemassa tänään hinauskoukun luukun 85 senttiä maksava kuminaru kun luulin jo saavani sen anturin Uutta ilmotusta odotellessa..

            Comment

            • zordiack
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 73
              • Nokia

              #7
              Ja sehän toimii..

              Laitetaan nyt tännekin, että johan alko motti toimimaan ja tökkimiset hävis täysin kun vaihoin paineanturin imusarjan päähän

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6324
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by zordiack View Post
                Laitetaan nyt tännekin, että johan alko motti toimimaan ja tökkimiset hävis täysin kun vaihoin paineanturin imusarjan päähän
                Onnittelut,säästyi touhutonni muualle !
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by MrBubbles View Post
                  Väitän, että niin paljon nokea turbiinikotelossa että johdesiivet ei pääse aukeemaan kunnolla. mikäli aukeevat enää ollenkaan. eli ahdin käteen ja teräsharja toiseen käteen.
                  Täytyy tähän väliin todeta et nämä ahtimet ovat tekniikaltaan verrattavissa ydinfysiikkaan tai avaruusukkulan kokoonpanoon eikä tavallinen ihminen voi millään selviytyä sellaisen puhdistamisesta ilman et koko auto hajoaa siihen paikkaan, konkurssi iskee sekä omistajaan et turbohuoltofirmoihin... taitaa koko maailma imeytyä mustaan aukkoon siinä samalla. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=64014
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    #10
                    Tuohan nyt oikeastaan innostaa kovasti irrottamaan sen ahtimen ja purkamaan varuiks. Tiedä mitä patentoituja high-tech-osia sieltä oikein löytys!
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • kalkkuna
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 864
                      • vaajakoski

                      #11
                      Originally posted by Thuppu View Post
                      Täytyy tähän väliin todeta et nämä ahtimet ovat tekniikaltaan verrattavissa ydinfysiikkaan tai avaruusukkulan kokoonpanoon eikä tavallinen ihminen voi millään selviytyä sellaisen puhdistamisesta ilman et koko auto hajoaa siihen paikkaan, konkurssi iskee sekä omistajaan et turbohuoltofirmoihin... taitaa koko maailma imeytyä mustaan aukkoon siinä samalla. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=64014
                      OT
                      Oli aika jännä keskustelu. Mulla kävi itselleni näin. Ostin tohon 320da:han turbon. Tehdas kunnostettu ja kaikkee. No vaihdoin turbon ja eiku ajamaan. Vähän väliä yliahtoa. Soittelin sitten sinne mistä sen puhaltimen ostin ja kerroin viasta. Joo sää voit itse sitä tankoo siitä säädellä että jos sillä loppuisi se yli ahtaminen. No loppuhan se mutta aikaa siinä meni. Eikä ollut tuo audi clubilla esillä ollut firma.
                      VW sharan 1,8T
                      e30 318i 4d -89 projekti
                      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Käytitkö apuna mikrometriä vai menikö silmämitalla?
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Marko.K
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1193
                          • Helsinki

                          #13
                          Koneen mukaan ahtaa 2,4bar eli inpa näyttää 3400?
                          F11 535d -11 367hv/728nm
                          E39 M5 -99 Alpine White II
                          E65 730da -02
                          E60 530da -03
                          E39 530da -03 240hv/600nm
                          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                          E38 740iaL -95
                          E39 530d -99 245hv/528nm

                          Comment

                          • MrBubbles
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2009
                            • 799
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Täytyy tähän väliin todeta et nämä ahtimet ovat tekniikaltaan verrattavissa ydinfysiikkaan tai avaruusukkulan kokoonpanoon eikä tavallinen ihminen voi millään selviytyä sellaisen puhdistamisesta ilman et koko auto hajoaa siihen paikkaan, konkurssi iskee sekä omistajaan et turbohuoltofirmoihin... taitaa koko maailma imeytyä mustaan aukkoon siinä samalla. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=64014
                            paskat. ihminen nekin on suunnitellu.
                            No life, no friends, just motorsport!

                            -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                            -jokunen e30.
                            -e28

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              #15
                              Originally posted by MrBubbles View Post
                              paskat. ihminen nekin on suunnitellu.
                              Hei, nyt on asennetta! Mulla olis Garretti huoltoa vaille. Mitäs maksas laakerointi ja tasapainotus? Siivet menee toki uusiksi molemmin puolin.
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎