Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 728iA vaihdelaatikon vikatila

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bayer
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 100
    • Ylöjärvi

    e38 728iA vaihdelaatikon vikatila

    Auto: e38 728iA 1997 stepillä.

    Vika:
    Ensin laatikko varoitti muutaman kerran työmatkalla menemällä vikatilaan, vika poistui käyttämällä virrat pois. Parin viikon aikana vikatilan esiintyminen tiheentyi pikkuhiljaa ja lopulta vikatila ei poistu ollenkaan. Tuon muutaman viikon aikana olin huomaavinani, että liikennevaloihin tullessa/kiihdyttäessä vaihtoi hieman oudosti, töksäytti kevyesti, olisko menny 2-pykälää kerrallaan tms.

    NYT tehdyt asiat:

    Nyt luettu vikakoodit vaihdelaatikolta:
    032 solenoid valve 3
    054 Battery positive supply
    031 solenoid valve 4
    030 solenoid valve 1
    033 solenoid valve 2

    Moottorinohjauksella ei ollut vikakoodeja.

    Veikkaan että ongelma liittyy tuohon jännitteen syöttöön, ja solenoidiviat korjaantunee automaattisesti siinä mukana?

    Latausjännite tyhjäkäynnillä 14,2V ja 3000 kierroksella 14,3V

    -Tarkastettu, avattu ja ruiskutettu CRC:t laatikon kyljessä olevaan kahteen isoon pyöreään liittimeen.

    -Testattu moottorin ja auton maadotus laittamalla starttikaapeli moottorista koriin.

    Ideoita mikä on vikana, tai mitä tehdä seuraavaksi?
    2002ti -70
    1602 -72
    E39 530i Touring -01
  • Jukkis30
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 377
    • Oulu

    #2
    Mulla oli sökö akku,laski jännite liian alas ni aina meni vikatilaan..Korjaantu uudella akulla..

    Comment

    • Bayer
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 100
      • Ylöjärvi

      #3
      Testasin toisella käytetyllä akulla, ja kytkin vielä varuilta kaksi akkua rinnan autoon. Ei vaikutusta vikatilaan.

      Mahdolliset vikakohteet mitä nyt tulee mieleen
      -TCM:ssä oleva rele
      -joku muuvika TCM:ssä
      -TCM:n ja laatikon välinen johtosarja
      -laatikkovika

      En tiedä onko yhteyttä, mutta samoihin aikoihin kun vikatila tuli, niin vesipumpun tiiviste alkoi vuotamaan ja visko heitti tiivisteen välistä tihkuneen veden ympäriinsä. (Laturikin mm. on sopivasti siinä kastelulinjalla.) Nyt vesipumppu on uusittu.
      2002ti -70
      1602 -72
      E39 530i Touring -01

      Comment

      • Bayer
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 100
        • Ylöjärvi

        #4
        Vikana oli TCM purkista löytyvä FETti, joka ohjaa 12V jännitteen laatikolle.
        FETti oli ilmeisesti päästänyt toimintasavut ulos. Uusi FETti on nyt tilauksessa.
        2002ti -70
        1602 -72
        E39 530i Touring -01

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎