Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 mittaristo-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    E38 mittaristo-ongelma

    Olen yrittänyt etsiä seuraavanlaiseen vikaan vastausta ympäri foorumia ja nettiä, mutta kokolailla tuloksetta:

    Vika on sellainen, että ajossa saattavat nopeusmittari ja kierroslukumittari elää omaa elämäänsä, eli nopeusmittarin viisari alkaa nousta itsekseen ja kierroslukumittari tekee samoin. Auton fyysinen käytös ei kuitenkaan muutu millään tavalla. Lisäksi auton seisoessa, kello saattaa jäädä jälkeen, eli kello ei nollaudu, mutta jätättää.

    Viime syksynä kun ongelmat alkoivat, oli kuuma päivä ja laitoin autoon virrat päälle, jonka seurauksena mittaristo oli osittain jumissa. Vaihdekaavio oli himmeä, eikä näyttänyt mikä vaihde minulla oli päällä ja lisäksi suuntavilkkujen merkkivalot eivät toimineet. Kaikki muut mittarit ja valot toimivat moitteettomasti mittaristossa. Vika korjaantui kääntämällä virrat pois ja virrat uudelleen päälle. Sen jälkeen vika on esiintynyt aiemmin kuvatulla tavalla, eli lievempänä, mutta satunnaisesti.

    Jos vika koskee pelkästään nopeusmittaria ja kierroslukumittaria (alkavat nousta itsekseen), joka kerralla ne on saanut palautettua ennalleen kopauttamalla kojelautaa mittariston yläpuolella. Fyysinen isku siis näyttäisi korjaavan mittariston ongelman. Se ei kuitenkaan poista ongelmaa pysyvästi.

    Ajoittain navinäytöstä katoaa päivämäärä ja kellonaika siitä valkoisesta palkista, mutta kaikki muu toimii normaalisti (radio, navi, tv, yms.).

    Tämä vika on hyvin rasittava ja maksaa hyvin nopeasti hyvin paljon, joten ei viitsisi arvaamalla korjata vikaa kuntoon. Hieman taustatietoa olen saanut ja ainakaan virtalukon pohjaa vaihtamalla, vika ei katoa, eikä ongelma ole akun jännitteessä ja olen käyttänyt mittaristoa irtikin ja tsekannut liitokset, mutta tuloksetta. Akku on käytetty irti, kuin myös useimmat boksit takaluukusta yksitellen. Hyvät neuvot olisivat erittäin tarpeen, koska ei viitsi esim. uutta mittaristoa ostaa useammalla satasella, jos vika ei olekaan siinä.

    Kyseessä sigun auto, eli 740iA M62B44 11/96.
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Kokeiles tehdä test #2 sieltä salavalikosta, se testaa mittariston toiminnan ja jos siellä on joku vika (jonka insinööri on osannut ennakoida), niin se jättää vikamuistiin koodin -> korjaus lienee helpompaa jos joku koodi jää voimaan...
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • cba
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 3464
      • Ylivieska

      #3
      Mittaristossa on erillinen piirikorttiyksikkö jossa olen tavannut juotosvikoja. Oireina hyvin usein vastaavia sekoiluja. Eli kortti irti ja juotoskolvin + taidot omaavalle kaverille tinattavaksi.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by BeamR View Post
        Kokeiles tehdä test #2 sieltä salavalikosta, se testaa mittariston toiminnan ja jos siellä on joku vika (jonka insinööri on osannut ennakoida), niin se jättää vikamuistiin koodin -> korjaus lienee helpompaa jos joku koodi jää voimaan...
        Tehty myös tuo testi, mutta ei jätä mitään vikakoodeja. Taitaa ainoa vikakoodi IKE:stä olla vaihdekaaviota satunnaisesti vaivaava vika, mutta ei muuta.

        Originally posted by cba View Post
        Mittaristossa on erillinen piirikorttiyksikkö jossa olen tavannut juotosvikoja. Oireina hyvin usein vastaavia sekoiluja. Eli kortti irti ja juotoskolvin + taidot omaavalle kaverille tinattavaksi.
        Itsekin veikannut juotosongelmaa, mutta kun en ole kolvaillut, niin ei viitsi välttämättä aloittaa seiskan mittaristolla. Onko tuo piirikorttiyksikkö se erikseen irroitettava boksi siellä mittariston takana? Nimimerkki Morkai oli oman autonsa mittaristoon vaihtanut jonkun konkan ja tehnyt muitakin kolvailuja ja kertoi lyhyen testin jälkeen, että mittaristo vaikuttaisi toimivan, mutta kello jää edelleen jälkeen. Täyttä varmuutta siis tuostakaan ei vielä ole.

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #5
          Tänään ajelin niin pitkät pätkät ja monesti, että jos mittariston sekoilu-ongelma olisi tullakseen takaisin, niin tulisi. Kolvailin siis IKE:n juotokset uusiksi ja vaihdoin yhden konkan, joka vaikutti vähän epäilyttävän näköiseltä. Ehkä oli päästä pullistunut, ehkä ei. Uudemmissa mittaristoissa mokomat elektroniikat lienevät mittariston sisällä, tässä vanhassa erillinen boksi mittariston takakannessa kiinni.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • cba
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 3464
            • Ylivieska

            #6
            Originally posted by Morkai View Post
            Tänään ajelin niin pitkät pätkät ja monesti, että jos mittariston sekoilu-ongelma olisi tullakseen takaisin, niin tulisi. Kolvailin siis IKE:n juotokset uusiksi ja vaihdoin yhden konkan, joka vaikutti vähän epäilyttävän näköiseltä. Ehkä oli päästä pullistunut, ehkä ei. Uudemmissa mittaristoissa mokomat elektroniikat lienevät mittariston sisällä, tässä vanhassa erillinen boksi mittariston takakannessa kiinni.
            Jeps, siellä kortilla oleva kide on ainakin herkkä "ravistelemaan" juotoksensa rikki. Ja konkat kannattaa samalla uusata uusiin laadukkaisiin kun kerta kortti on kädessä.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              #7
              Seuraavaksi sitten lapaa pystyyn, joka haluaa korvausta vastaan vaihtaa konkat ja kolvata liitokset uusiksi tuohon sigun seiskaan. Mielellään Pirkanmaan alueelta, mutta kauempaakin saa apua tarjota. Yhteyttä vaikka ensiksi privalla, niin soittelen sitten ajankohdasta tarkemmin.

              Comment

              • Morkai
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 3197
                • Saarijärvi

                #8
                Kyllähän mää ne konkat voin vaihdella ja kolvailla ison virran juotokset + kiteen. Mitään takuutahan siitä ei ole, että se sillä alkaa pelittämään, mutta toisaalta ei noi osat montaa kymppiä maksa.
                sigpic
                E23 728iA V8-projekti
                E38 730D -projekti
                E39 540iA -projekti
                I01 i3 -projekti

                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Morkai View Post
                  Kyllähän mää ne konkat voin vaihdella ja kolvailla ison virran juotokset + kiteen. Mitään takuutahan siitä ei ole, että se sillä alkaa pelittämään, mutta toisaalta ei noi osat montaa kymppiä maksa.
                  No jos käytetyistä mittaristoistakin pyydetään kolmattasataa, niin eipä se paljon haittaa, ettei työssä takuuta ole ja varsinkin jos osat eivät kauhean kalliita ole. Laitan vaikka privaa sitten kun asia tulee ajankohtaiseksi (auto tällä hetkellä palasina) ja sovitaan sitten aikataulusta tarkemmin.

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    #10
                    Viimeisten kolvailujen jälkeen ei ole enää kellokaan jätättänyt, melkein viikko mennyt nyt. Eli lähestulkoot väittäsin, että kyllä toi vika korjaantu juottamalla pahimmat paikat uusiksi ja konkkia vaihtamalla.
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎