Olen yrittänyt etsiä seuraavanlaiseen vikaan vastausta ympäri foorumia ja nettiä, mutta kokolailla tuloksetta:
Vika on sellainen, että ajossa saattavat nopeusmittari ja kierroslukumittari elää omaa elämäänsä, eli nopeusmittarin viisari alkaa nousta itsekseen ja kierroslukumittari tekee samoin. Auton fyysinen käytös ei kuitenkaan muutu millään tavalla. Lisäksi auton seisoessa, kello saattaa jäädä jälkeen, eli kello ei nollaudu, mutta jätättää.
Viime syksynä kun ongelmat alkoivat, oli kuuma päivä ja laitoin autoon virrat päälle, jonka seurauksena mittaristo oli osittain jumissa. Vaihdekaavio oli himmeä, eikä näyttänyt mikä vaihde minulla oli päällä ja lisäksi suuntavilkkujen merkkivalot eivät toimineet. Kaikki muut mittarit ja valot toimivat moitteettomasti mittaristossa. Vika korjaantui kääntämällä virrat pois ja virrat uudelleen päälle. Sen jälkeen vika on esiintynyt aiemmin kuvatulla tavalla, eli lievempänä, mutta satunnaisesti.
Jos vika koskee pelkästään nopeusmittaria ja kierroslukumittaria (alkavat nousta itsekseen), joka kerralla ne on saanut palautettua ennalleen kopauttamalla kojelautaa mittariston yläpuolella. Fyysinen isku siis näyttäisi korjaavan mittariston ongelman. Se ei kuitenkaan poista ongelmaa pysyvästi.
Ajoittain navinäytöstä katoaa päivämäärä ja kellonaika siitä valkoisesta palkista, mutta kaikki muu toimii normaalisti (radio, navi, tv, yms.).
Tämä vika on hyvin rasittava ja maksaa hyvin nopeasti hyvin paljon, joten ei viitsisi arvaamalla korjata vikaa kuntoon. Hieman taustatietoa olen saanut ja ainakaan virtalukon pohjaa vaihtamalla, vika ei katoa, eikä ongelma ole akun jännitteessä ja olen käyttänyt mittaristoa irtikin ja tsekannut liitokset, mutta tuloksetta. Akku on käytetty irti, kuin myös useimmat boksit takaluukusta yksitellen. Hyvät neuvot olisivat erittäin tarpeen, koska ei viitsi esim. uutta mittaristoa ostaa useammalla satasella, jos vika ei olekaan siinä.
Kyseessä sigun auto, eli 740iA M62B44 11/96.
Vika on sellainen, että ajossa saattavat nopeusmittari ja kierroslukumittari elää omaa elämäänsä, eli nopeusmittarin viisari alkaa nousta itsekseen ja kierroslukumittari tekee samoin. Auton fyysinen käytös ei kuitenkaan muutu millään tavalla. Lisäksi auton seisoessa, kello saattaa jäädä jälkeen, eli kello ei nollaudu, mutta jätättää.
Viime syksynä kun ongelmat alkoivat, oli kuuma päivä ja laitoin autoon virrat päälle, jonka seurauksena mittaristo oli osittain jumissa. Vaihdekaavio oli himmeä, eikä näyttänyt mikä vaihde minulla oli päällä ja lisäksi suuntavilkkujen merkkivalot eivät toimineet. Kaikki muut mittarit ja valot toimivat moitteettomasti mittaristossa. Vika korjaantui kääntämällä virrat pois ja virrat uudelleen päälle. Sen jälkeen vika on esiintynyt aiemmin kuvatulla tavalla, eli lievempänä, mutta satunnaisesti.
Jos vika koskee pelkästään nopeusmittaria ja kierroslukumittaria (alkavat nousta itsekseen), joka kerralla ne on saanut palautettua ennalleen kopauttamalla kojelautaa mittariston yläpuolella. Fyysinen isku siis näyttäisi korjaavan mittariston ongelman. Se ei kuitenkaan poista ongelmaa pysyvästi.
Ajoittain navinäytöstä katoaa päivämäärä ja kellonaika siitä valkoisesta palkista, mutta kaikki muu toimii normaalisti (radio, navi, tv, yms.).
Tämä vika on hyvin rasittava ja maksaa hyvin nopeasti hyvin paljon, joten ei viitsisi arvaamalla korjata vikaa kuntoon. Hieman taustatietoa olen saanut ja ainakaan virtalukon pohjaa vaihtamalla, vika ei katoa, eikä ongelma ole akun jännitteessä ja olen käyttänyt mittaristoa irtikin ja tsekannut liitokset, mutta tuloksetta. Akku on käytetty irti, kuin myös useimmat boksit takaluukusta yksitellen. Hyvät neuvot olisivat erittäin tarpeen, koska ei viitsi esim. uutta mittaristoa ostaa useammalla satasella, jos vika ei olekaan siinä.
Kyseessä sigun auto, eli 740iA M62B44 11/96.
Comment