Moi joo elikkäs takapää kolisee monttuun ajaessa, ei tarvi olla eres kovin suuri. taakse on juuri vaihdettu narinahelat mutta ei vaikutusta. Ja autossa on lowteck madallussarja.
1. koiranluut
2. ylätukivarret
3. iskarien ala- tai yläkiinnitykset
4. vakaajan korikiinnikkeet
5. pakoputki
6. jotain muuta...
Eli monta paikkaa, mutta noi 4 ekaa nyt ainakin tarkistukseen. ja tietty: kummalta puolelta tulee niin sinne katsetta. Jos kolisee herkästi niin koiranluu on sellainen joka helisee jo melko pienestä.
Monen seiskan kokemuksella on tullut todettua, että kolina nimenomaan montuissa tarkoittaa yleensä väljää/väljiä koiranluita. Toinen mahdollisuus on iskarin kiinnitys, mutta huomattavasti harvinaisempi.
Ylätukivarren väljyys harvemmin näkyy ajossa millään tavalla, ellei välystä ole sitten helvetisti. Ylätukivarren kunnon mittaa parhaiten auton perä ilmassa ja rengasta vääntelemällä. Jos rengas taipuilee klo 9-15 suunnassa, on ylätukivarsi väljä. Tämän pystyy myös kaverin avustuksella huomaamaan, kun yksi vääntää rengasta ja toinen katsoo tukivarren palloniveltä.
Pakoputki voi joissain tapauksissa kolista, mutta vain siinä tapauksessa, että jokin kiinnike on pettänyt. Joskus on myös pakoputken yläpuolinen lämpösuoja halkeillut ja joku osa siitä saattaa ottaa pakoputkeen kiinni, aiheuttaen kolinaa.
Comment