Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etupää lonksuu, kolisee E38 730 -96

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Frithiof
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 2
    • Kokkola

    Etupää lonksuu, kolisee E38 730 -96

    Olisiko arvoisilla foorumilaisilla kokemuksia seuraavanlaisesta etupään lonksumisesta? E38, ajettu 178tkm, -96.

    Autoon on vaihdettu etupään puslia, reaktiotankoja ja takapään narinahelat muutama kuukausi sitten. Vika vaikutti aluksi parantuneen, lukuunottamatta jarrutuksen yhteydessä kuuluvaa lonksahdusta.

    Auto siis kuopissa, käännettäessä ja mukulakivellä kolisee ja jarrutettaessa kuuluu lonksahdus. Etupään ripustuksia on koeteltu ja rengas tuntuu olevan tukevasti paikoillaan, löysää ei tunnu ravisteltaessa. Mukulakivellä ajettaessa kuulostaa siltä kuin etupään ripustukset olisivat tipahtamassa juuri maahan tai rengas irtoamassa. Auto ei jarrutettaessa kuitenkaan puolla tai käyttäydy mitenkään erikoisesti. Tasaisella ja maantiellä ei kiemurtelua tai ääntelyä, ei ravista nopeuden kasvaessa tai muutenkaan. Tasaisella ajettaessa kuitenkin tuntuu että auton keula pomppii tai ikäänkuin "nypyttää" sillätavoin kuin toinen iskari olisi hitsattu kiinni tai täysin tyhjä. Etupää kuitenkin tuntuu joustavan ihan normaalisti.

    Vänkärin ovi ei aukea, lukko toimii. Vinkkejä siistiin oven avaukseen?

    Jarrusatula irti / löysä? Jarrutapit loppu? Joku etupään puslista tai tangoista irti/rikki? Kallistuksenvakaaja? Etupään laakerivika?

    Ja jos löytyy jotain BMW E38:n vihkiytynyttä seppää niin ilmoittaudu. Saat työn alle. Kuitteja on kertynyt 700e puslista, reaktiotangoista ja takapään narinaheloista, vika jatkuu. Kaikkia etupään puslia ei ole vaihdettu eikä tankoja ja nyt saisi arpominen riittää.
  • Mielonen
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 56
    • suomi

    #2
    Luultavasti jousi menny poikki:think

    Comment

    • Frithiof
      Newbiemmer
      • Sep 2010
      • 2
      • Kokkola

      #3
      Jousi poikki? Ei kai, kyllähän sen pitäisi vaikuttaa ajokäytökseen edes jollain tavalla, esim. kiemurtelemalla. Mistä lonksunta sitten kuuluu ja jarrutuksen kolahdus?

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        Iskarin yläpään laakeri tai jompikumpi alapalloista? Se jousitus nyt ei ole avaruustiedettä, per puoli siellä on poikittainen tukivarsi, pitkittäinen tukivarsi, pyöränlaakeri, iskarin ylälaakeri, koiranluu ja vakaajan korikumi. Kun kerran jarruttaessakin lonksahtaa niin melkein äänestäisin tolpassa olevan sen vian.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • zordiack
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 73
          • Nokia

          #5
          Onko löytynyt syyllistä? On nimittäin omassa 730d vm '99 aika lailla täydellisesti alkuperäsen postaajan kuvaamaa murhetta, eli kolistelee hitaassa vauhdissa jarrutusten yhteydessä ja käännellessä, myös jarrutuksen jälkeen.

          Tänään viimeksi pyörittelen ja heiluttelin rengasta ja jarrusatulaa, ei löytyny mitään, ajaessa sitte klokklok kyllä kuuluu.

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Kannattaa tarkistaa että tolppa on navassa kiinni ettei pultti ole jäänyt löysäksi tai väliin jäänyt jotain hiekkaa tmv.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • zordiack
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 73
              • Nokia

              #7
              kolinat hävis

              Pakko kommentoida vanhaan threadiin sen verran, että itellä kävis klonksutukset kun vaihdoin kallistuksenvakaajan tangot eli tästä osa numero #5:



              Apukuskin puolella oli selkeesti hajalla, kuskin puoleinen päällisin puolin ok mutta väljä oli ilmeisesti sekin. Samalla kannattaa vaihtaa nuo kumipuslat korin puolelle. Seuraavien nivelien hajoamista odotellessa..

              Comment

              • jmz
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 40
                • Vihti

                #8
                Mulla teki oikea etupää ihan samaa, klonk klonk kuopissa, nimismiehen kiharoissa sarja kolinaa ja jarruttaessa saattaa kuulua klonk, reaktiotanko vaihtoon ja kaikki äänet katosi.
                Vanha reaktiotanko tuntui tiukalta vaikka kuinka väänteli isoilla papukaijapihdeillä.
                Jos sen puolen reaktiota ole vielä vaihdettu, koska tuntuu ja näyttää tiukalta ni vaihtoon vaan, on niin painava keula et pieniki välys voi tehdä sen.
                Jousen klonksaus pitäis kuulostaa erilaiselta, tai sen tuntee et se kolahdus tulee ylempää ja se ääni on aika voimakas, kuunnelkaa tarkkaan, pystyy ehkä erottaa... :think
                sigpic

                - E60 520da 2009 LCI.
                - E38 740ia 1996.
                - E34 535ia 1990.
                - E39 523ia 1996.

                Comment

                • zordiack
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2011
                  • 73
                  • Nokia

                  #9
                  Pakko palata vähän tänne vanhaan ketjuun. Eli lopullinen syy kolinoille löytyi sittenkin raidetangosta. Alkuun vaihdoin nuo koiranluut ja kuskin puolelle raidetangon pään, mutta kolinat palasivat myöhemmin.

                  Oireista ehkä paljastavin on se että kolina alkaa vasta kun autolla on ajellut hetken ja/tai on kuuma ilma. Itse en juuri huomannu ajossa mitään ongelmaa, varsinkaan suurissa nopeuksissa, taajamaan palatessa kolinaa sitten kuuluikin aika reilusti.

                  Raidetangosta oli mennyt ohjausvarren kiinnityskohdassa oleva nivel huonoon kuntoon ja se tarraili kiinni. Raidetangon vaihtamalla kolinat hävisivät ja kieltämättä ohjaustuntumakin parani aika kivasti (pyöränsuuntaus on toki pakollinen vaihto-operaation jälkeen). Itse vaihtaminen meni kohtuullisen kivuttomasta näillä ohjeilla:

                  http://forums.bimmerforums.com/forum...od-replacement

                  Lisää aiheesta:

                  http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?p=485482

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎