Announcement

Collapse
No announcement yet.

750i Automaatti nykii. -Ongelma ratkaistu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkoS
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 73
    • Mikkeli

    750i Automaatti nykii. -Ongelma ratkaistu.

    Juuri vastaavanlaista ongelmaa ja ratkaisua en haulla löytänyt joten:

    Valmistenumerolla löytyi laatikosta tällaiset tiedot:
    Rmfd automatic transmission EH A5S560Z.

    Ongelmana on reipas nykäisy vaihdetta päälle kytkiessä. Tämä tapahtuu lähes joka kerta, ehkä yhden kerran kymmenestä kytkeytyy pehmeästi.
    Nykäisy tuntuu joskus myös moottorijarrutuksessa pienemmälle vaihtaessa.

    Bosch Car Centeristä neuvoivat käyttämään akun kengän irti jonkun aikaa. Se hieman auttoi, koska tyhjäkäynti laski tuhannesta jonnekin viidesadan tietämille. Epäilivät myös, että nykiminen voisi johtua moottorinohjauksesta puuttuvasta variaatiokoodauksesta (auto kävi siis testerissä siellä).

    Merkkihuollossa taas sanoivat syyksi korkeat paineet ja että tuolle ei olisi mitään tehtävissä. Variaatiokoodauksella ei olisi mitään tekemistä tuon kanssa...

    Kummankaan mielestä tuota laatikkoa ei voi resetoida tms..

    Onkohan tuolle siis tehtävissä mitään (muuta kuin merkkihuollon ehdottama uusi loota..)?
    Last edited by MarkoS; 02-02-2013, 20:29.
  • Guest's Avatar

    #2
    Edullisemmaks ja paremmaks tulee kun korjautat vanhan, ammattimies osannee vahvistaa laatikkoa jonni verran et se kestää sikailua vähän paremmin. Eli forward- tai direct clutchin levyt on kulunu ja luistaa aikansa ennenkun ottaa kiinni.

    Comment

    • MarkoS
      Bimmer Rookie
      • Jun 2012
      • 73
      • Mikkeli

      #3
      Originally posted by herrakani View Post
      Edullisemmaks ja paremmaks tulee kun korjautat vanhan..
      Jaaha, vastauksen olis ilmeisesti kuitenkin saanut eräällä jenkkiautofoorumilla, mistä meinasin ekana asiaa kysyä..:think
      Onko Kanilla tai muilla hajua mitä moinen kustantaa suunnileen? Satasia vai tonneja?

      Tuota kyseisä laatikkoa ei siis voi mitenkään "resetoida" tms. jota joku ehdotti kokeilemaan?

      Comment

      • Noxman
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 136
        • Kokkola

        #4
        INPA:lla/DIS:llä voi nollata laatikon adaptaatio arvot mutta siitä tuskin mainittavaa hyötyä on koska ne säätyvät laatikon/öljyjen kunnon mukaan tehden lootan toiminnasta mahdollisimman pehmeää ja turvallista(laatikolle)
        - E32 735iA - E38 750iAL -

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Oliko laatikon tai moottorinohjauksen puolella mitään vikakoodeja päällä?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Originally posted by MarkoS View Post
            Jaaha, vastauksen olis ilmeisesti kuitenkin saanut eräällä jenkkiautofoorumilla, mistä meinasin ekana asiaa kysyä..:think
            Onko Kanilla tai muilla hajua mitä moinen kustantaa suunnileen? Satasia vai tonneja?

            Tuota kyseisä laatikkoa ei siis voi mitenkään "resetoida" tms. jota joku ehdotti kokeilemaan?
            Osat maksaa satasia ebaysta/ulkomaasta, tyyliä 200-400 riippuen hivakan sisällöstä. Siekkinen ( http://www.konehuolto.vze.com/ ) ollee suomen paras ZF-laatikon korjaaja. Kävi ainakin ennen myös täällä foorumilla, jeesaa puhelimessa jos joutaa duuneiltaan, mukavan oloinen sälli.

            Tuossa esim:


            Jos haluaa päästä halvalla niin voi kokeilla esim öljynvaihtoa ja "Check ball fix":iä -> http://www.europeantransmissions.com...MW/a5s560z.pdf

            Eli yksi muovinen venttiilipallo vaihdetaan metalliseen jne, tohon on olemassa "Valve body repair kit". http://www.bulkpart.com/2/product/ZF...s/D159165.html

            Ite buuttaus kai menee niin et otat akunkengät pariks tunniks pois?

            Comment

            • MarkoS
              Bimmer Rookie
              • Jun 2012
              • 73
              • Mikkeli

              #7
              Originally posted by Supa View Post
              Oliko laatikon tai moottorinohjauksen puolella mitään vikakoodeja päällä?
              Laatikossa ei ollut mitään. Moottorinohjauksessa oli ainakin variaatiokoodin puuttuminen ja lambdat sekä joitakin, joista ei testerillä saanut selvää. Kyselivät niitä Saksasta, jossa eivät myöskään osanneet tulkita kaikkia koodeja.
              Last edited by MarkoS; 03-09-2012, 20:46.

              Comment

              • Mik@
                BTCF Member
                • Jul 2010
                • 1413
                • Nurmes

                #8
                Mulla lootan adaptioarvojen nollaus paransi lootan toimintaa oleellisesti e39 540ia:ssa Esim. satasesta kun polki kikdownin niin nykäisi ihan pirusti, se ainakin hävisi kokonaan. Mutta jos sulla sieltä on jotain rikki niin eipä se sitä tietysti korjaa.
                E61 520Da

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by MarkoS View Post
                  Kyselivät niitä Saksasta, jossa eivät myöskään osanneet tulkita kaikkia koodeja.
                  Täh! Nyt on kusetuksen makua. Hehän ovat moottorinohjauksen tehneetkin!

                  Comment

                  • MarkoS
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2012
                    • 73
                    • Mikkeli

                    #10
                    Originally posted by Perlenbacher View Post
                    Täh! Nyt on kusetuksen makua. Hehän ovat moottorinohjauksen tehneetkin!
                    Tätä kyllä ihmettelin itsekkin. Sillä veinkin auton liikkeeseen, joka mainostaa erikoistuneensa mm. Bemareihin ja Boschin järjestelmiin...

                    Ilmeisesti Boschin testerillä ja merkkiliikkeen vehkeillä ei saa nollattua adaptioarvoja? Pitääpä selvitellä onko täällä kenelläkään välineitä tuohon hommaan.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Onnistuu kyllä mutta käytä mieluummin asiansa osaavalla harrastajalla kuin merkkipajoissa niin voit saada tuloksia aikaankin.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • MarkoS
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2012
                        • 73
                        • Mikkeli

                        #12
                        Originally posted by Supa View Post
                        Onnistuu kyllä mutta käytä mieluummin asiansa osaavalla harrastajalla kuin merkkipajoissa niin voit saada tuloksia aikaankin.
                        Savonlinnassa taisi jollain olla INPA, pitää kysellä sieltä apuja..

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by herrakani View Post
                          Edullisemmaks ja paremmaks tulee kun korjautat vanhan, ammattimies osannee vahvistaa laatikkoa jonni verran et se kestää sikailua vähän paremmin. Eli forward- tai direct clutchin levyt on kulunu ja luistaa aikansa ennenkun ottaa kiinni.
                          Ei oikeastaan luista, jos levyt ovat niin kuluneet että luistoa tapahtuu niin sitä tapahtuu lähinnä ajaessa ja tällöin kokoajan ko. vaihteella. Pikemminkin paine kyseisen kytkimen männälle joko nousee liian hitaasti vuotavasta kanavasta tai männän tiivisteestä johtuen. Myös itse rumpu voi olla halki tai murtunut päädystään. Männän (tiivisteen)vulkanointi on noissa joskus pettänyt. ZF venttiilikoneisto itsessään ei sinänsä kulu mutta painevaraajien runko toki väljistyy tai siihen kuluu pykälää jolloin lopputulos on myös kuvatunlainen, tosin useimmiten vain kun laatikon öljyt ovat kuumat. Painevaraajien blokin saa toki vaihdettua laatikon öljypohjan kautta irroittamalla venttiilikoneiston jolloin koko laatikkoa ei tarvitse purkaa. Uusia osia saa halvimmalla jenkkien ebayn kautta.

                          Comment

                          • MarkoS
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2012
                            • 73
                            • Mikkeli

                            #14
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Ei oikeastaan luista, jos levyt ovat niin kuluneet että luistoa tapahtuu niin sitä tapahtuu lähinnä ajaessa ja tällöin kokoajan ko. vaihteella. Pikemminkin paine kyseisen kytkimen männälle joko nousee liian hitaasti vuotavasta kanavasta tai männän tiivisteestä johtuen. Myös itse rumpu voi olla halki tai murtunut päädystään. Männän (tiivisteen)vulkanointi on noissa joskus pettänyt. ZF venttiilikoneisto itsessään ei sinänsä kulu mutta painevaraajien runko toki väljistyy tai siihen kuluu pykälää jolloin lopputulos on myös kuvatunlainen, tosin useimmiten vain kun laatikon öljyt ovat kuumat. Painevaraajien blokin saa toki vaihdettua laatikon öljypohjan kautta irroittamalla venttiilikoneiston jolloin koko laatikkoa ei tarvitse purkaa. Uusia osia saa halvimmalla jenkkien ebayn kautta.
                            Onkos nämä ihan peruskorjaamon hommia, vai onko viisainta viedä jollekkin näihin perehtyneelle henkilölle?
                            Ittellä ei ole tiloja, eikä varsinkaan tarvittavia taitoja, joten homma pitää teettää jollain muulla jokatapauksessa...

                            Comment

                            • MarkoS
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2012
                              • 73
                              • Mikkeli

                              #15
                              Noniin, ongelma hoidettu. Kaikkiin ongelmiin auttoi öljyn ja suodattimen vaihto. Kaikkinensa työ kustansi reilut 300e.
                              Itsellä kun ei ole paikkaa eikä välineitä niin piti teettää työ korjaamolla. Kiitokset vinkeistä vastanneille ja etenkin Siekkisen Jarkolle Maaningalle..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎