Announcement

Collapse
No announcement yet.

vikana: OSV, separaattori, tjsp. (potilas e38 740 -94)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harmato
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 82

    vikana: OSV, separaattori, tjsp. (potilas e38 740 -94)

    terve,
    foorumilta selvisi että mahdollinen separaattori eli OSV (oil separator valve) olisi vetelemässä viimeisiään kun omassa koslassa oireena oli seuraavanlainen tilanne:

    kotimatka töistä noin 2 kilometriä....auto suhteellisen kylmänä....yhdessä rajummassa kiihdytyksessä löi ihan saatanalliset valkeat savut putkista pihalle ja savutus putkista jatkui vielä kotiin asti. Savutus jatkui kotona käytellessä autoa, ja pienen rauhallisen lenkin jälkeen savutus poistui kokonaan. Tilanteesta jo toista kuukautta eikä ole savuttanut enää lainkaan tuon yksittäisen tapahtuman jälkeen. Mutta kieltämättä välillä haiskahtaa kevyesti öljyn katkua.

    Foorumilta tiirailtu ja ongelma paikallistunee tuohon imusarjan takapäässä olevaan "laippaan" jota myös separaattoriksi kutsutaan, mikäli olen ymmärtänyt oikein. Mikä perkele tuon kapistuksen tarkempi merkitys on, ja mitä kaikkia letkuja tuohon kiinnittyy ja mikä ihme on se kuuluisa kalvo josta puhutaan. Tämä kikkare hoitanee kaiketi osaltaan myös huohotustakin vaiko ei?

    Eli löytyykö joltakulta perinpohjainen kuvaus kapistuksesta ja sen toiminnallisuudesta??

    -harma-
    ----------------------------
    e65 745i 2002
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by harmato View Post
    terve,
    foorumilta selvisi että mahdollinen separaattori eli OSV (oil separator valve) olisi vetelemässä viimeisiään kun omassa koslassa oireena oli seuraavanlainen tilanne:

    kotimatka töistä noin 2 kilometriä....auto suhteellisen kylmänä....yhdessä rajummassa kiihdytyksessä löi ihan saatanalliset valkeat savut putkista pihalle ja savutus putkista jatkui vielä kotiin asti. Savutus jatkui kotona käytellessä autoa, ja pienen rauhallisen lenkin jälkeen savutus poistui kokonaan. Tilanteesta jo toista kuukautta eikä ole savuttanut enää lainkaan tuon yksittäisen tapahtuman jälkeen. Mutta kieltämättä välillä haiskahtaa kevyesti öljyn katkua.

    Foorumilta tiirailtu ja ongelma paikallistunee tuohon imusarjan takapäässä olevaan "laippaan" jota myös separaattoriksi kutsutaan, mikäli olen ymmärtänyt oikein. Mikä perkele tuon kapistuksen tarkempi merkitys on, ja mitä kaikkia letkuja tuohon kiinnittyy ja mikä ihme on se kuuluisa kalvo josta puhutaan. Tämä kikkare hoitanee kaiketi osaltaan myös huohotustakin vaiko ei?

    Eli löytyykö joltakulta perinpohjainen kuvaus kapistuksesta ja sen toiminnallisuudesta??

    -harma-
    Nuo valkeat savut voivat olla ihan normaalia vesihöyryä. Jostain syystä näistä kasikoneista sitä riittää.
    Loppuu kun putket lämpiävät.

    taipuuko englanti?


    Tuossa videossa tuon imarin takapään vaihto.

    Kyseessä on siis PCV.

    Comment

    • harmato
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 82

      #3
      Muurahaiselta hyvä linkki kikkareen vaihtoon, mutta ihan tuota ei haettu. Tai siis samasta palikasta on kyllä kyse. Kiitos osallistumisesta. Mutta tähän kaipaan yhä lisävalaistusta: jollain perverssillä tavalla kiinnostaa nimenomaan tietää tuon kikkareen toimintaperiaate ja sielun elämä. :-)


      selvennetääs vielä:
      OSV (oil separator valve)
      PCV (positive crankcase ventilation)
      CCV (crankcase ventilation valve)

      noi kaikki tarkottaa samaa asiaa, ja kyse on siis imusarjan takapään laipasta, joka huolehtii kampikammion huohotuksesta.

      Toimintaperiaatehan lienee osittain seuraavanlainen:
      kampikammiosta huohotuslinja kulkee separaattorin läpi jatkaen putkistoa pitkin tähän kyseiseen OSV/PCV/CCV kappaleeseen, siihen sen sinisellä o-renkaalla olevaan liitäntään.
      "Kevyellä/normaalilla" alipaineella huohotusilma pääsee menemään imuilman joukkoon. Kun taas raskaammalla kuormituksella tuo venttiili (jossa se kalvo) sulkeutuu ja tällä estetään kovalla alipaineella tapahtuva varsinaisen öljyn imeytyminen imusarjaan. Mutta mikäli toi venttiili tai siis sen kalvo on rikki, niin sehän aiheuttaa vuodon imusarjan puolelle ja varsinaista öljyä pääsee imusarjan sisään. Ja tuohan tietty aiheuttaa sen helvetinmoisen savutuksen.

      Mutta edelleen epäselvää, että miten pirussa huohotus tapahtuu silloin kun toi venttiili sulkee reitin imusarjaan??? Kertokaas alan miehet. Ja liittyykö tämä tilanne siihen että välillä tunnen selkeää öljynkatkua sisälle asti??

      Ja meneehän tohon laippaan vielä pari-kolme ohkasta alipaineletkuakin ja taisi olla jarrutehostimen letkukin, mutta ne nyt eivät liity tähän öljynpolttoon taikka hajuun mitenkään...kaiketi.

      Itellä ei ole nyt autoa lähellä eikä vielä uutta kikkaretta käsissä, joten eiköhän tuokin vielä selviä sitten vaihtotyön yhteydessä, mutta tulipa nyt mietittyä ääneen kuitenkin.

      Osa siis tilattu, ja mullahan on M60 motti, ja tohon koneeseen sopii osanumero 11617501562 ja sille tiiviste 11611729728. Hintaa noille yhteensä alle 60€ merkkiliikkeestä.
      Last edited by harmato; 15-11-2012, 16:00.
      ----------------------------
      e65 745i 2002

      Comment

      • _charger-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2011
        • 380
        • Helsinki

        #4
        kommentoinpa tänne tost savutuksesta, itellä ku oli toi e38 740 m60 niin perhana et savutti valkoista höyryä aikalailla kun kiihdytti , mutta kun vaihdoin takapöntöt vakioista "normi" tarvike lituska mallin pöntöiksi,
        savutus loppui! tiiä sit...voisko vakio takapöntöt vaan kerätä niin paljon kondensivettä......
        1966 Dodge Monaco
        1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

        EX:1994 BMW 750 IA e38
        EX:1994 BMW 740 IA e38

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          PCV-venttiili on vain yksi osa PCV-järjestelmässä, joka on oleellisesti muuttuva kalibroitu ilmavuoto, joka palauttaa kampikammion savukaasuja imusarjaan sen sijaan, että kaasut tuuletettaisiin ulos.
          Nämä kaasut voivat sitten palaa ilman ja polttoaineseoksen kanssa.
          (ei siis ole sama kuin ccv)

          Järjestelmä perustuu siihen kun moottori on käynnissä kevyellä kuormalla ja kaasuläpän aukko suhteellinen on imusarjassa ilmanpaine on aina pienempi kuin kampikammion paine. Alempi paine imusarjassa imee ilmaa kampikammiosta ja samalla imetään tuoretta ilmaa kampikammioon. Kaasu pohjassa ei niin väliä huohotuksella olekkaan, koneen paine työntää sen imusarjaan. Taas kun kaasua nostetaan imetään savut pois.

          Jossain tapauksissa öjlynerotin on ihan erillinen verkko tai vastaava jonka kautta moottorin sisäiset palokaasut imetään ja öljy tiivistyy tämän pinnalle pudoten takaisin moottoriin. (ei siis tämäkään välttämättä PCV)

          Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

          tuossa hyviä kuvia venttiilin sisuksista.

          Joko oli tarpeeksi tieteellisesti selvennetty?
          BTW: m6x koneissa separaattori on koneen etupäässä... Ei ole hajoava osa.
          Last edited by Muurahainen; 15-11-2012, 23:51.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            samalla imetään tuoretta ilmaa kampikammioon.
            Mistä niin?
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Mistä niin?
              Mäntien välistä

              Ehkä hieman huono sanavalinta tuo tuoretta.
              Last edited by Muurahainen; 16-11-2012, 23:40.

              Comment

              • harmato
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 82

                #8
                chargerille: hyvä huomio tuokin, mutta nyt varmuudella kyse öljystä. Itekin tulee motarilla tuulettettua putkia kuiviksi määräajoin, koska oma työmatka alle 2 kilsaa, niin tahtoo hiukka märkää kertyä. Mutta muutamalla täyskaasulähdöllä kyllä kuivuu.

                sitten muurahaisen kommenttiin: eiköhän täyskaasullakin huohotuksella ole väliä ja höyryt imetä tuolloinkin ihan yhtälailla. Ja kaiketi tuo kampikammion hengitys lienee pulssimaista ees taas liikettä ja toi korvaus- ja pakoilma saadaan hoidettua imusarjan kautta. Enkä näkisi että kampikammioon nyt sentään tuoretta ilmaa mistään otetaan

                Olettaisin että täyskaasulla kun tuo venttiili sulkeutuu, niin silloin ilma menee jotenkin "kuristetummin" imusarjaan, jotta kampikammiolle ei tule liian suurta alipainetta, joka nostaisi öljyäkin. Eli voisko todeta että venttiili auki kevyellä kuormalla hyödynnetään täysi imusarjan alipaine ja täyskaasulla venttiiliä suljetaan ja imuvoima on rajoitettua. Oisko venttiilissä joku pienenpi ohivirtaus reitti tuolloin? (vieläkään ei ole kikkaretta itellä kädessä, jotta vois todeta omin silmin.) eikä kuvistakaan ollut apuja......kertokaas nyt viisaammat että mitä kautta huohotus tapahtuu täyskaasulla???

                Osallistukaas muutkin, ettei mene vaan muurahaisen ja mun pohdintoihin
                ----------------------------
                e65 745i 2002

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Mutta kun täyskaasulla ei ole kauheasti alipainetta.

                  Moottorin sisäinen paine on suurempi kuin imusarjan alipaine joten huohotus muuttuu ylipaine toimiseksi.

                  Comment

                  • harmato
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 82

                    #10
                    on se muurahainen vaan hyvä.

                    juurikin noin.....alipainehan nousee vain tiettyyn rajaan asti ja sitten alkaa taas tippumaan alemmas. konetyypistä kaiketi riippuu, että kuinka paljon alipaine tippuu täyskaasulla. Eli juuri kuin muurahainen aiemmin kuvasi tapahtumaa niin alipaineinen huohotus muuttuu jossain kohtaa ylipaineiseksi.

                    Edelleen siltikin epäselvää ton venttiilin asentojen merkitys......tänään tuli muuten haettua uusi venttiili ja tiiviste, mutta ei uutta viitti purkaa vaan uteliaisuudesta.

                    Väännäppäs maalaiselle vielä rautalangasta miten huohotustoiminta ja venttiilin asento muuttuu (koska auki, koska kiinni):
                    a)kevyt kuormitus
                    b)osakaasukuormitus, se piste, jonka jälkeen alipaine alkaa vähenemään
                    c)täyskaasu

                    ja millä estetään öljyn kulkeutuminen imusarjalle täyskaasuajossa, jolloin huohotussysteemi on ylipaineinen?

                    miten voikin näin perusjutut olla vaikeaselkoisia....tietty joku voi kysyä, että vittuako sillä on väliä, kun vaihtaa vain osan uuteen......mutta kun utelias on vaan niin tiedonhaluinen.
                    ----------------------------
                    e65 745i 2002

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Kiitos, hyvyydestä en tiedä mutta pitäähän kaikkea koittaa ymmärtää.
                      Se on kauheaa jos ei tiedä mitä tapahtuu ja kaikki on kuin taikaa

                      Öljyn kulkeutumistahan estetään separaattorilla mikä on muuten jakopäässä.

                      Katsoin että wikipediassa englannin kielisellä puolella olisi aika hyvä selitys asiasta. http://en.wikipedia.org/wiki/Crankca...ilation_system

                      Säästyn kirjoittamiselta jos tuon luet.

                      Comment

                      • Timelord
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 504
                        • Loimaa

                        #12
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        BTW: m6x koneissa separaattori on koneen etupäässä... Ei ole hajoava osa.

                        Paitsi E53:n M62:ssa...
                        W201 2,5D
                        W123 280ce
                        E21 316
                        ex-E60 530ia
                        ex-E53 4,4i
                        ex-E39 523i
                        ex-E34 520ia
                        ex-E21 318i

                        Comment

                        • Osku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2005
                          • 3324
                          • Kouvola,Pilkanmaa

                          #13
                          Itellä Tuossa M60:ssa juuri vaihdettu tuo separaattori tiivisteineen uuteen(en minä tehnyt tuota)..

                          Keksiikö joku selityksen kun välillä kuuluu toisen puolen venttiilikopasta "ulinaa"(semmonen pienehkö pärinä.. helvetin vaikea kuvailla) kun vetää alipaineelle koko venttiilikoneiston..
                          Ulina katoaa kun öljyntäyttökorkin avaa :think
                          Tarkoitus olis vaihtaa nuo venakoppien tiivisteet ja imusarjan tiivisteet vielä kun vuotaa öljyä tulppien koloihin pikkasen :think

                          Tuntuu että välillä kone takkuais lievästi alakierroksilla tuon takia..
                          E30 24V 5D "Vakio"

                          Originally posted by ///Make
                          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by Timelord View Post
                            Paitsi E53:n M62:ssa...
                            Ollaan E38 osiossa

                            Originally posted by Osku View Post
                            Itellä Tuossa M60:ssa juuri vaihdettu tuo separaattori tiivisteineen uuteen(en minä tehnyt tuota)..

                            Keksiikö joku selityksen kun välillä kuuluu toisen puolen venttiilikopasta "ulinaa"(semmonen pienehkö pärinä.. helvetin vaikea kuvailla) kun vetää alipaineelle koko venttiilikoneiston..
                            Ulina katoaa kun öljyntäyttökorkin avaa :think
                            Tarkoitus olis vaihtaa nuo venakoppien tiivisteet ja imusarjan tiivisteet vielä kun vuotaa öljyä tulppien koloihin pikkasen :think

                            Tuntuu että välillä kone takkuais lievästi alakierroksilla tuon takia..
                            Sinulla on vaihdettu luultavammin huohotinventtiili, separaattori on edelleen koneen etupäässä.

                            Jos tiivisteet vuotavat voi siitä tulla juurikin tuo ulina.
                            Kun avaat korkin pääsee ilma siitä helpommin koneeseen ja ulina loppuu.

                            Voi olla hyvinkin että takkuaa tuon takia. Siellä on imuvuoto ja kipinäkin voi olla hieman huonoa jos tulpankoloissa on öljyä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎