Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Airbag valo palaa (-94 740i)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bayer
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 100
    • Ylöjärvi

    E38 Airbag valo palaa (-94 740i)

    Avasinpa oman threadin, kun tuntuu hiukka tavallista hankalammalta airbag vialta.

    Inpalla seuraavat kuusi vikakoodia:

    ------------------------------------
    2 Resistor ZK0 -> driver airbag
    remain over limiting value
    sporadic error
    ------------------------------------
    20 seat occupancy passanger
    remain over limiting value
    sporadic error
    ------------------------------------
    17 Supply voltage
    Remain under limiting value
    ------------------------------------
    2 Resistor ZK0 -> driver airbag
    remain under limiting value
    sporadic error
    ------------------------------------
    1 A/D converter; control unit faulty
    ------------------------------------
    1 A/D converter; control unit faulty
    ------------------------------------

    Tehdyt asiat:
    -Piippailtu, että signaalit tulee alkuperäisen slipringin läpi ok.
    -Testattu toisella kuskin bagilla ja slipringillä (Käytettyjä tosin nämäkin)
    -testausta varten laitettu "ohistus liitin" repsikan penkin tunnistematon liittimeen.
    -silmämääräisesti katsottu että airbag modulista ei ole savut noussut, ja muutenkin vaikuttaa ehjälle.

    Ratin slipringiä mitatessa törmäsin siihen, että bagin johdot oli ilmeisesti vetästy sivareilla poikki auton edellisessä elämässä ihan liittimen juuresta. Luulin jo, että vika korjaantuu, kun johdot ehjää. Ei auttanut sekään.

    Ja kaikkien yllä mainittujen toimenpiteiden jälkeen vikakoodit on pysynyt täysin muuttumattomana.

    Liitteenä kuva inpan antamasta airbag statuksesta kun virrat päällä.

    Mietintää:
    -Olisiko jossain wiring diagram kuva airbag johdotuksista?
    -Joku bagin johtosarjan johto jostain poikki.
    -Airbag moduli rikki, pitikös tämänikäisessä jo koodauttaa moduli, jos testaa toisella modulilla.
    -Supply voltage vikakoodi, WDS kuva voisi auttaa tässä.

    Neuvoja otetaan vastaan...
    Last edited by Bayer; 05-02-2018, 20:54.
    2002ti -70
    1602 -72
    E39 530i Touring -01
  • hemppa83
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 32
    • seinäjoki

    #2
    kannattaapi korjaus urankan päätteeksi vikakoodit nollata, nämä kun sellaisia vikoja ettei nollaannu korjaamalla itse vikaa, vaa vikahistoria nollaamalla, pitäisi lähtiä, sikäli mikäli vika on korjattu, jos ei nii vika koodi pysyy päällä.muutenha koodit viittaavat että vastus arvo on ylittynyt, sopinee 1, ja kolmanteen vikakoodiin, toinen mahd. akku on jossain välissä päässy tyhjäksi, ja uudemissa autoissahan siitä jää vikakoodi, viimeisimpiä ei tiatoa, itselle ei ole tullut vastaan..



    Originally posted by Bayer View Post
    Avasinpa oman threadin, kun tuntuu hiukka tavallista hankalammalta airbag vialta.

    Inpalla seuraavat kuusi vikakoodia:

    ------------------------------------

    ------------------------------------
    20 seat occupancy passanger
    remain over limiting value
    sporadic error
    ------------------------------------
    17 Supply voltage
    Remain under limiting value
    ------------------------------------
    2 Resistor ZK0 -> driver airbag
    remain under limiting value
    sporadic error
    ------------------------------------
    1 A/D converter; control unit faulty
    ------------------------------------
    1 A/D converter; control unit faulty
    ------------------------------------

    Tehdyt asiat:
    -Piippailtu, että signaalit tulee alkuperäisen slipringin läpi ok.
    -Testattu toisella kuskin bagilla ja slipringillä (Käytettyjä tosin nämäkin)
    -testausta varten laitettu "ohistus liitin" repsikan penkin tunnistematon liittimeen.
    -silmämääräisesti katsottu että airbag modulista ei ole savut noussut, ja muutenkin vaikuttaa ehjälle.

    Ratin slipringiä mitatessa törmäsin siihen, että bagin johdot oli ilmeisesti vetästy sivareilla poikki auton edellisessä elämässä ihan liittimen juuresta. Luulin jo, että vika korjaantuu, kun johdot ehjää. Ei auttanut sekään.

    Ja kaikkien yllä mainittujen toimenpiteiden jälkeen vikakoodit on pysynyt täysin muuttumattomana.

    Liitteenä kuva inpan antamasta airbag statuksesta kun virrat päällä.

    Mietintää:
    -Olisiko jossain wiring diagram kuva airbag johdotuksista?
    -Joku bagin johtosarjan johto jostain poikki.
    -Airbag moduli rikki, pitikös tämänikäisessä jo koodauttaa moduli, jos testaa toisella modulilla.
    -Supply voltage vikakoodi, WDS kuva voisi auttaa tässä.

    Neuvoja otetaan vastaan...
    Käyttis: MB Sprinter 316 cdi
    EX: Bmw 730 ia E38, Lada 1600 sl, Bmw 520i E34, Toyota corolla ke30, Bmw 325 ix touring E30, Bmw 525 ia touring E34
    ikuisuusprojekti: Vw Corrado 1.8 g60

    Comment

    • Airbagin valo
      Newbiemmer
      • Jul 2013
      • 1
      • Päijät-Häme

      #3
      Nimimerkillä nimimerkki...

      Itse kärsin aika helkkarin kauan airbagin valosta. Kaksi hyvää ystävääni jaksoi auton kanssa temuta pari kuukautta aina silloin tällöin ja ei sammu valo ei sitten millään. Akku resetit tehtiin ja kaikki mahdolliset loitsut ja liitin kikkailut ja löytyi diagnoosipistokkeesta yksi palanut sulakekin mutta ei. Sitten kaveri keksi kun konstit oli jo loppu ja katsastuspäivä kolkutti ovella että piru vie kokeillaan uutta akkua. Avot. Testerillä sen jälkeen kaikki ok ja koodit nollille. Eli taas syynä liian alhainen jännite mikä on kai pahinta näille E38 vehkeille. Ja huom. edellisestä akusta jännite mitattiin ja hyvältä näytti. Vaan eipä riittänyt der alte E38:lle...
      Last edited by Airbagin valo; 20-07-2013, 09:59. Reason: Typo

      Comment

      • Emphii
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 53
        • Wiitasaari

        #4
        Originally posted by Airbagin valo View Post
        Itse kärsin aika helkkarin kauan airbagin valosta. Kaksi hyvää ystävääni jaksoi auton kanssa temuta pari kuukautta aina silloin tällöin ja ei sammu valo ei sitten millään. Akku resetit tehtiin ja kaikki mahdolliset loitsut ja liitin kikkailut ja löytyi diagnoosipistokkeesta yksi palanut sulakekin mutta ei. Sitten kaveri keksi kun konstit oli jo loppu ja katsastuspäivä kolkutti ovella että piru vie kokeillaan uutta akkua. Avot. Testerillä sen jälkeen kaikki ok ja koodit nollille. Eli taas syynä liian alhainen jännite mikä on kai pahinta näille E38 vehkeille. Ja huom. edellisestä akusta jännite mitattiin ja hyvältä näytti. Vaan eipä riittänyt der alte E38:lle...
        Jossain täällä mainittiin, että jännitteet levossa 12,5-13v ja käynnissä vähän enemmän, mutta paljonko sulla on nyt, kun tuo projekti on ohi?

        Mulla on johonkin tollaseen kai yhteydessä, koska valo tulee "ruutuun", kun valot laittaa päälle.
        /tmp.

        2016 520d (GMH-934)
        2000 730d (OBG-252)
        1993 525tds Touring (JFJ-221)
        kolme muuta
        2000 320d Touring (EYK-405)
        1997 318i Touring (GBY-745)
        1989 316i (BLE-260)
        1986 316 (xxx-nnn)

        Comment

        • Dramador
          Bimmer Rookie
          • Jul 2011
          • 45
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Bayer View Post
          Avasinpa oman threadin, kun tuntuu hiukka tavallista hankalammalta airbag vialta.

          Inpalla seuraavat kuusi vikakoodia:

          ------------------------------------
          2 Resistor ZK0 -> driver airbag
          remain over limiting value
          sporadic error
          ------------------------------------
          20 seat occupancy passanger
          remain over limiting value
          sporadic error
          ------------------------------------
          17 Supply voltage
          Remain under limiting value
          ------------------------------------
          2 Resistor ZK0 -> driver airbag
          remain under limiting value
          sporadic error
          ------------------------------------
          1 A/D converter; control unit faulty
          ------------------------------------
          1 A/D converter; control unit faulty
          ------------------------------------

          Tehdyt asiat:
          -Piippailtu, että signaalit tulee alkuperäisen slipringin läpi ok.
          -Testattu toisella kuskin bagilla ja slipringillä (Käytettyjä tosin nämäkin)
          -testausta varten laitettu "ohistus liitin" repsikan penkin tunnistematon liittimeen.
          -silmämääräisesti katsottu että airbag modulista ei ole savut noussut, ja muutenkin vaikuttaa ehjälle.

          Ratin slipringiä mitatessa törmäsin siihen, että bagin johdot oli ilmeisesti vetästy sivareilla poikki auton edellisessä elämässä ihan liittimen juuresta. Luulin jo, että vika korjaantuu, kun johdot ehjää. Ei auttanut sekään.

          Ja kaikkien yllä mainittujen toimenpiteiden jälkeen vikakoodit on pysynyt täysin muuttumattomana.

          Liitteenä kuva inpan antamasta airbag statuksesta kun virrat päällä.

          Mietintää:
          -Olisiko jossain wiring diagram kuva airbag johdotuksista?
          -Joku bagin johtosarjan johto jostain poikki.
          -Airbag moduli rikki, pitikös tämänikäisessä jo koodauttaa moduli, jos testaa toisella modulilla.
          -Supply voltage vikakoodi, WDS kuva voisi auttaa tässä.

          Neuvoja otetaan vastaan...
          Selviskö tää ikinä? Kaikki keinot alkaa olla käytetty, juuri koitin toisella slipringillä, ei muutosta. PS. ET EI VAAN OO SAMA AUTO :(
          Last edited by Dramador; 03-05-2017, 19:49.
          E60 525iA -03
          ex E36 323iA -96
          ex E34 518i - 91
          ex E32 730iA -91
          ex E38 740iA -94
          ex E39 520i -96

          Comment

          • poteroa
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 311
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by Dramador View Post
            Selviskö tää ikinä? Kaikki keinot alkaa olla käytetty, juuri koitin toisella slipringillä, ei muutosta. PS. ET EI VAAN OO SAMA AUTO :(
            No onko tasan samat koodit kun threadin aloittaneella?

            Ostitko auton vika päällä?

            Koodit lukuun ja tänne...

            Edit: olet näköjään kysellyt tätä jo muualla foorumilla, kannattaisiko tehdä nyt yksi postaus missä lukee kaikki löydetyt viat ja korjatut viat, ei tarvitse käydä samoja asioita moneen kertaan läpi
            Last edited by poteroa; 03-05-2017, 21:18.
            E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
            E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

            Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
            Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
            Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
            Ex: E34 520i "winter wagen"
            Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
            Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
            Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

            Comment

            • kimlahti
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 123
              • Oulu, Finland

              #7
              Mahtaako olla enää alkuperäinen Airbag ecu siellä? Olisi varmaan hyvä tarkistaa koodaukset NCSexpertillä tai kokeilla mitä DIS sanoo vikakoodeiksi? :think
              -08 3.6 Vogue
              -03 W220.184
              -87 951
              __________________

              Comment

              • Dramador
                Bimmer Rookie
                • Jul 2011
                • 45
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by poteroa View Post
                No onko tasan samat koodit kun threadin aloittaneella?

                Ostitko auton vika päällä?

                Koodit lukuun ja tänne...

                Edit: olet näköjään kysellyt tätä jo muualla foorumilla, kannattaisiko tehdä nyt yksi postaus missä lukee kaikki löydetyt viat ja korjatut viat, ei tarvitse käydä samoja asioita moneen kertaan läpi
                Lainaan tätä ketjua, tuskin haittaa. TEHTYÄ: Akku uusittu(100ah, kirja sanoo 110ah onko suurta merkitystä?). Penkit käytetty irti ja paukun liittimet tsekattu, ok. Apparin bägin liitin oli irti, kuskin bägin johdot oli pätkästy. Liitokset tehty. Slipring vaihdettu ei vaikutusta koodeihin vaikka nollaa.

                Inpa:
                Date: 04/21/17 19:33:23 ECU: BAE JobStatus: OKAY Variant: BAE-------------------------------------------------------------
                RESULT: 4 errors in error memory !-------------------------------------------------------------
                2 resistor ZK0 -> driver airbag
                Error frequency : 1
                Error present Remain under limiting value -------------------------------------------------------------
                3 resistor ZK1 -> driver belt tensioner
                Error frequency : 1
                Error present Remain over limiting value-------------------------------------------------------------
                4 resistor ZK2 -> passenger belt tensioner
                Error frequency : 1
                Error present Remain over limiting value-------------------------------------------------------------
                5 resistor ZK3 -> passenger airbag
                Error frequency : 1
                Error present Remain under limiting value
                Last edited by Dramador; 03-05-2017, 22:22.
                E60 525iA -03
                ex E36 323iA -96
                ex E34 518i - 91
                ex E32 730iA -91
                ex E38 740iA -94
                ex E39 520i -96

                Comment

                • poteroa
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2010
                  • 311
                  • Tuusula

                  #9
                  Näyttäisi että BAE ei saa mitään infoa paukuilta ja bägeiltä.

                  Tuossa service infoa liittimistä, jotka näissä tuntuu menevän:

                  Linkki

                  En ymmärrä mitä tuohon autoon on tehty jos piuhoja on katkottu ja liittimiä irti, mahdollisesti ollut vastusviritelmiä välissä kun ollut esim. 2-vaihe bägi kiinni tai yritetty selvittää vikaa toisilla bägeillä, eli veikkaampa että aika savotta edessä.

                  Koeta keskittyä nyt vain yhteen "helppoon" vikaan, siitä sitten eteenpäin.

                  Eli nämä:

                  Error present Remain under limiting value -------------------------------------------------------------
                  3 resistor ZK1 -> driver belt tensioner
                  Error frequency : 1
                  Error present Remain over limiting value-------------------------------------------------------------
                  4 resistor ZK2 -> passenger belt tensioner
                  Error frequency : 1

                  Katso myös onko ne turvavyön lukot "vetäytyneet" sisään = paukut on menneet..

                  Omalla vastuulla, mutta E3x vanhoissa malleissa voi tuon tensionerin ohittaa vastuksella, näin niinkuin testimielessä. Google kertoo enemmän.
                  E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                  E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                  Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                  Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                  Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                  Ex: E34 520i "winter wagen"
                  Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                  Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                  Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                  Comment

                  • Dramador
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2011
                    • 45
                    • Helsinki

                    #10
                    Tässä vielä se kuskinpenkin alle kolvattu "korjauspiuha" mikä menee paukulle.
                    Attached Files
                    E60 525iA -03
                    ex E36 323iA -96
                    ex E34 518i - 91
                    ex E32 730iA -91
                    ex E38 740iA -94
                    ex E39 520i -96

                    Comment

                    • Dramador
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2011
                      • 45
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Dramador View Post
                      Lainaan tätä ketjua, tuskin haittaa. TEHTYÄ: Akku uusittu(100ah, kirja sanoo 110ah onko suurta merkitystä?). Penkit käytetty irti ja paukun liittimet tsekattu, ok. Apparin bägin liitin oli irti, kuskin bägin johdot oli pätkästy. Liitokset tehty. Slipring vaihdettu ei vaikutusta koodeihin vaikka nollaa.

                      Inpa:
                      Date: 04/21/17 19:33:23 ECU: BAE JobStatus: OKAY Variant: BAE-------------------------------------------------------------
                      RESULT: 4 errors in error memory !-------------------------------------------------------------
                      2 resistor ZK0 -> driver airbag
                      Error frequency : 1
                      Error present Remain under limiting value -------------------------------------------------------------
                      3 resistor ZK1 -> driver belt tensioner
                      Error frequency : 1
                      Error present Remain over limiting value-------------------------------------------------------------
                      4 resistor ZK2 -> passenger belt tensioner
                      Error frequency : 1
                      Error present Remain over limiting value-------------------------------------------------------------
                      5 resistor ZK3 -> passenger airbag
                      Error frequency : 1
                      Error present Remain under limiting value
                      Oman sähellyksen tuloksena vaihdettu slipring oli kyllä saman ikäisestä mutta perusratista ja toimi yhtä huonosti kun oman monitoimiruorin ringi eli töötti toimii yhdessä kohtaa kun pyörittelee, eli yhteyspätkii. Uutta siis tilaukseen.
                      E60 525iA -03
                      ex E36 323iA -96
                      ex E34 518i - 91
                      ex E32 730iA -91
                      ex E38 740iA -94
                      ex E39 520i -96

                      Comment

                      • poteroa
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 311
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Dramador View Post
                        Tässä vielä se kuskinpenkin alle kolvattu "korjauspiuha" mikä menee paukulle.
                        Eli tuota liittimen korjausta on ainakin yritetty, mites ne turvavyön lukot, ovatko ylhäällä vai ei? Netistä löytyy kuvia miten pitkä se vaijeri pitää olla.

                        (jos apparin puolella käännät sen lukon suoraan pystyyn niin sen ylin reuna pitäisi olla noin kyynärnojan kannen sauman tasalla, jos useampi cm alempana = paukku mennyt).

                        Sen idea on jos kolari tulee niin se nykäsee sen lukon alaspäin paukun avulla ja lukitsee näin turvavyön..

                        Veikkaan ettei tuota kuntoon saa pelkillä piuhojen uudelleen yhdistämisellä, sitä on useampi seppä tehnyt omia viritelmiään kun yrittänyt paikantaa vian, ja vielä miten sattuu..
                        Ei muuta kun mittaamaan jokainen piuha mitkä menee yksikölle.

                        Katso vielä keskikonsolin sisään että kaikki piuhat on kiinni airbag modulissa, ettei sieltäkin nyt joku sankari katkonut piuhoja..
                        E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                        E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                        Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                        Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                        Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                        Ex: E34 520i "winter wagen"
                        Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                        Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                        Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                        Comment

                        • poteroa
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2010
                          • 311
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by Dramador View Post
                          Oman sähellyksen tuloksena vaihdettu slipring oli kyllä saman ikäisestä mutta perusratista ja toimi yhtä huonosti kun oman monitoimiruorin ringi eli töötti toimii yhdessä kohtaa kun pyörittelee, eli yhteyspätkii. Uutta siis tilaukseen.
                          Noh, selvisikö tämä ongelma koskaan? (ihan vain muillekin tiedoksi jos törmää samaan ongelmaan)..
                          E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                          E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                          Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                          Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                          Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                          Ex: E34 520i "winter wagen"
                          Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                          Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                          Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                          Comment

                          • Dramador
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2011
                            • 45
                            • Helsinki

                            #14
                            Ei oo selvinny, täytyy viedä jollekki pajalle kunhan on taas pelimerkkejä.
                            E60 525iA -03
                            ex E36 323iA -96
                            ex E34 518i - 91
                            ex E32 730iA -91
                            ex E38 740iA -94
                            ex E39 520i -96

                            Comment

                            • poteroa
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2010
                              • 311
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by Dramador View Post
                              Ei oo selvinny, täytyy viedä jollekki pajalle kunhan on taas pelimerkkejä.
                              Vaihdoit kuitenkin tuon slipringin, eikä vaikutusta? Ja nollasit koodit?

                              Samat koodit edelleen, vai poistuiko jokin niistä?

                              Mites ne turvavyön lukot, ovatko "ylhäällä"?

                              Mitä jäi jäljelle?



                              Tuolla on myynnissä airbag yksikkö, jos tarvetta sille. Sattui vain silmään kun selailin..
                              Last edited by poteroa; 16-06-2017, 06:44.
                              E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                              E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                              Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                              Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                              Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                              Ex: E34 520i "winter wagen"
                              Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                              Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                              Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎