Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Polttoainepumpun vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tyramies
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 272
    • Helsinki

    E38 Polttoainepumpun vaihtaminen

    Eli siis kirjoitanpa tälläisen ohjeen ajankuluksi kun sai kerrankin ilman kiirettä vaihdettua niin tuli räpsittyä kuviakin. Itse operaatio on HELPPO ja kestää noin 1 tunnin. Helpottaa kummasti jos tankki on melkein tyhjä
    Rikki menevän bensapumpun oireet: Sirinä auton takana/alla, käynnistysongelmat (itse starttasin monta kertaa noin vartin sisään että sai käyntiin), kickdown polkaisussa ei välttämättä kiihdy ollenkaan.

    Käytetyt työkalut: Ruuvimeisselit, 10mm hylsy, rättejä, jatkovarsi ja räikkä.

    Aloitetaan siitä että otetaan takapenkki rohkeasti irti, lähtee ylöspäin nostamalla helposti irti ja pois jaloista. Pelkääjän puolen takapenkin alla on "matto" jonka alta paljastuu luukku mikä on neljällä ruuvilla kiinni, avaa se ja ota varovasti irti ettei valkoinen tiiviste mene rikki: http://img24.imageshack.us/img24/3026/thog.jpg

    Nyt näkymän pitäisi näyttää tältä:http://img833.imageshack.us/img833/7726/rgrl.jpg tässä kohtaa näät itse bensapumpun kannen, sähköliittimen ja bensaletkun joka on letkunkiristimellä kiinni bensapumpun kannessa. Itse bensapumppu on kiinni tankissa kahdeksalla (8) mutterilla.

    Irroita nyt sähköliitin, saattaa olla hieman tiukassa mutta kyllä se lähtee.
    Ota 10mm hylsy ja jatkovarsi räikkään tai 10mm avain kumminpäin haluat ja avaa kaikki kahdeksan mutteria kokonaan. Varo etteivät lennä sinne tankin ja korin väliin, vittumaisia ottaa pois sieltä.

    Kun olet ottanut mutterit pois, on seuraavaksi vuorossa itse bensaletku josta tulee hieman bensaa ulos kun irroitat sen kannesta. Laita jotain letkun alle ja löysää letkunkiristin, tässä kohtaa saattaa muutamia roiskeita lentää paineella mutta ei paniikkia. Heti kun kiristin on löysällä ota VAROVASTI nyt kiinni pihdeillä letkun ALKUPÄÄSTÄ ja ota se irti kannesta.

    Varovaisuus ennen kaikkea koska et halua rikkoa letkua jostain kohtaa, muuten joudut vaihtamaan koko letkun! Tämän jälkeen pitäisi näyttää tältä: http://img90.imageshack.us/img90/7546/yzdg.jpg

    Seuraava vaihe on ottaa bensapumppu pois tankista ja tässä ei pidä kiirehtiä. Varovasti siirrät bensaletkun pois kannen edestä, ja rupeat hitaasti nostamaan bensapumpun kantta ylös. Tässä kohtaa katso tarkasti kun nostat, sieltä tulee koho joka mittaa bensan määrän (kuvassa vasemmalla), letkuja ja itse pumppu on kiinni tankin sisällä olevassa pidikkeessä.

    Laita toinen kätesi kuvassa näkyvän mustan pumpun ympärille ja paina kummaltakin puolelta klipsit auki, niin se lähtee sieltä pois helposti. http://img819.imageshack.us/img819/5073/eb21.jpg (mustan mötikän vasemmassa reunassa näkyy toinen klipsi) Vedä nyt koko höskä pois tankista.

    Näkymä pumpun poistamisen jälkeen: http://img90.imageshack.us/img90/8197/cmpx.jpg
    hieman paskaa tankissa, jos tankki tyhjänä niin saisi tietenkin poistettua, muuten hieman vaikeaa
    Vertaa nyt pumppuja että ovat varmasti samanlaisia: http://img211.imageshack.us/img211/1145/je7b.jpg

    Sitten vain uusi pumppu käänteisessä järjestyksessä tankkiin ja kokeilemaan

    HUOM!! KUN LAITAT UUTTA PUMPPUA TANKKIIN NIIN SE ITSE PUMPPU MENEE SINNE VAIN YHDESSÄ ASENNOSSA. VARO MYÖS RIKKOMASTA KOHOA, vielä ennenkuin pumppu on klipseissä kiinni laita myös koho tankkiin! Tällä siis tarkoitan sitä että itselläni meni noin 20min aikaa tajuta kääntää itse musta "mötikkä" siellä tankissa 180astetta kun ei mennyt yhdessä asennossa klipseihin kiinni, ei sitten millään. Käänsin sen ympäri (letkut sallii) ja meni kerta laakista

    Pumpun laittaminen tankkiin yksinkertaisuudessaan:
    1. upota itse pumppu tankkiin ja laita se klipseihin kiinni/katso että koho tulee sinuun päin
    2. tarkista että pumppu on tukevasti (rannevoimalla) klipseissään kiinni ja laita nyt bensapumpun kansi paikoilleen elä unohda tiivistettä jos otit sen pois vanhan pumpun irroituksessa
    3. laita nyt bensaletku kiinni siihen kanteen VAROVASTI, vielä kun sitä pystyy liikuttamaan että saat koko letkun siihen varmasti päälle. Sen letkun ei tarvitse olla aivan 100% sen liittimen matkalta mutta silleen että pysyy varmasti. Kiristä letkunkiristin.
    4. kahdeksan mutteria omille kohdilleen ja kiristä vähän yli rannekireyteen, ei apinanraivolla ettei korkkaa
    5. kun olet kiristänyt mutterit laita sähköliitin sille tehtyyn liittimeen ja lukitse se
    6. Kokeile nyt että auto käynnistyy ja anna käydä noin 2min, kaasuttele hieman ja kuuntele ostitko rikkinäisen pumpun vai et Kun olet vakuuttunut että pumppu toimii, laita pumpun yläpuolinen kannen valkoinen tiiviste paikoilleen, kansi päälle ja kiristä 4 ruuvilla mitkä otit alussa irti. "Matto" päälle ja penkki omalle paikalleen, nyt olet valmis.

    pahoitteluni että en osaa käyttää näitä foorumin koodeja että saisi noi urlit muotoon kuva1 kuva2 kuva3, modet hoitaa. Toivottavasti auttaa jotain kuitenkin tämä kädestäpitäen ohje
    -Kevin, i wanna double...
    -Harry! ...
    -I need a double, right now!
    "thank you son."
  • Henrik_P
    Bimmer Rookie
    • Nov 2011
    • 35
    • Vantaa

    #2
    Paljonko on ajettu tolla pumpulla? Mielenkiinnosta vain mitä nuo pumput noin suurin piirtein kestää

    Comment

    • Tyramies
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 272
      • Helsinki

      #3
      omallani oli ajettu 230tkm jos ei ole vaihdettu ennen minua.
      -Kevin, i wanna double...
      -Harry! ...
      -I need a double, right now!
      "thank you son."

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Tyramies View Post
        omallani oli ajettu 230tkm jos ei ole vaihdettu ennen minua.
        E39:n pumpun juuri vaihdoin lukema mittarissa melkein 360tkm en tosin tiedä oliko tätä aiemmin vaihdeltu. Kuraa oli ainakin sen verran ettei ainakaan hetkeen ole ollut auki.
        E38:ssa ei minun toimesta vielä ole pumppua tarvinnut vaihtaa
        E34:ssä pumppu vaihdettiin jossain 280tkm kohdilla.

        Eli tässä saattaa olla melkoista hajontaa.

        Comment

        • RS2
          Bimmer Rookie
          • Oct 2013
          • 109
          • Lempäälä

          #5
          Bensapumppu E38 740i -99

          Kumpaa raati suosittelee pumpuksi: Pierburgia vai VDO.ta? Onko mitään merkitystä kuin merkki ja hinta?

          Edit: Käykö Boschin 040 tai 044 tuohon? Sellainenkin tieto kiinnostaa.
          Last edited by RS2; 03-12-2014, 19:15.

          Comment

          • RS2
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 109
            • Lempäälä

            #6
            Bensapumppu

            Itse itselleni vastaten: VDO.n uusi pumppu tuli tänään kotiovelle. Sama kuin original oli. Kilometrimäärä autossani on 267 000 nyt ja pienen ääntelyn (kesä kuumalla) takia vaihdoin pumpun. VDO on täsmälleen sama kama kuin orkkiskin. BMW.n logo on jostain kumman syystä hiottu pois.

            Jos joku tarvii toimivan bensapumpun pienen ääntelyn kera, saa hakea olutlaatikon hinnalla pois. Pumppu Lempäälässä.

            Noin tunnin työ oli. Ole huolellinen jokaisessa työvaiheessa. Itsellä sähkösäätöinen takajakkara, mutta liitintä ei tarvii irroittaa. Takaovet auki ollessa siirtää istuinosaa vaan vasemmalle ulos vaihtotyön edestä pois.
            Last edited by RS2; 26-07-2016, 21:10.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎