Announcement

Collapse
No announcement yet.

-97 750 ABS ja luistonesto valo palaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoH81
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 37
    • Iisalmi

    -97 750 ABS ja luistonesto valo palaa.

    Terve

    Koslaan tuli joku vika ja ABS sekä luistonesto valot syttyvät palamaan joka kerta heti liikkeelle lähdön jälkeen, mutta eivät koskaan ennen liikkumista.

    Käytin autoa töpselissä ja inpalla löytyi 1 vikakoodi:

    71 lifespan engine relay


    Ei ole kyllä hajuakaan mihin tuo viittaa? Osaako viisaammat kertoa?


    -Mikko H
    E61 530D -07
    E38 750I -97
    E36 316I -02
    K1200S -07
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Nuo vikavalot viittaa usein joko ABS-antureihin tai sitten ABS-moduliin, joten niistä ihan ekana etsisin vikaa.

    Mutta varsinaisesta koodista:
    mistä modulista tuo koodi löytyi?
    millä testerillä se on otettu?
    Lisäksi: onko sulla DSC vai ASC?

    Yleismalliset testerit tulkkaa hemmetin huonosti muita kuin moottorinohajusbokseja, ja edes mottorinohjauksen luku ei ole kaikilla mahdollista näissä 12-mukisissa; syykin on yksinkertainen: näissä on kaksi moottorinohjausboksia ja vielä EML, joka koordinoi niiden toimintaa, ja useimiten noi muut testerit lukee vain jomman kumman boksin tai jotain siltä väliltä. Joskus käytin omaa jossain yleishuollossa Boschin testerissä, niin se testeri luki M62-koneen tiedoilla ja vain Bank 2:sta, jolloin se luku meni aivan vituiks.
    Samaan aikaan noita jarruihin liittyviä koodeja pitäis lukea ihan muista moduleista... Eli jos ei ole esim INPA:lla luettu, niin kantsii laittaa auto uudestaan kiinni oikeaan ohjelmaan.

    Esim jos toi code 71 olisi jommalta kummalta ECU:lta, niin se olisi "Cylinder 9 misfire". Jos se auto onkin luettu vaikkapa M62 tiedoilla, niin koodi 71 ECU:lta onkin "Cylinder 9 misfire with fuel cutoff".
    Ajonhallinnan koodituksista en äkkiseltään löytänyt koko koodia "71".
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • MikkoH81
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 37
      • Iisalmi

      #3
      ABS-anturien johdot tarkistin ja putsasin anturit ja nuilla toimenpiteillä ei ollut vaikutusta mihinkään, tuon enempää en ole vielä asian eteen tehnyt.

      Koodi saatiin pihalle INPALLA, itse en ollut ohjelman käyttäjänä vaan käytin autoa erään toisen foorumilaisen luona. Itselle on vielä hieman vieras koko INPA, pitäisi ehtiä perehtymään kyseiseen softaan.

      Autossa on DSC.

      Tuossa liitteessä on läppärin ruudusta näpätty kuva missä näkyy tuo koodi.

      Täytyy jatkaa asian tutkimista.
      Attached Files
      E61 530D -07
      E38 750I -97
      E36 316I -02
      K1200S -07

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        OK, eli tuli koodi joka ei liene kovin yleinen.
        Yksi vaihtoehto voisi olla heksadesimaaliluvulla ristiintaulukointi:


        Ja sitten ihan perusteknikkohommaa, lista läpikäyntiä ajatellen:
        1. Dodgy or dirty ABS Sensor (1 on each wheel, these are delicate so be careful if DIY'ing) (common)
        2. Dodgy ABS relay in the fusebox
        3. Pressure Sensor on your brake master cylinder
        4. Low tyre pressure (very low pressure can upset the system because the tyre with lower pressure will rotate at a different speed and the TC will pick this up)
        5. Steering Angle Sensor, if Faulty it needs replaced, but first try rotating the wheel from dead ahead to full left lock and back to full right lock, this can re-calibrate if this si all that is wrong)
        6. Faulty Traction Control Sensor
        7. Speed Sensor (should be on rear left wheel, again very delicate so be careful)
        8. If the fault on occurs sporadically or when the car is hot, it could be due to cracked solder joints which expand and separate when too hot
        9. ABS control module - this can be tested for circa £100 by a specialist and can then be repaired or replaced, both options are pricey, here is a very good article Timm's BMW E38 7-Series Repair And Information
        10. DSC Pre-charge Pump - this forms part of the overall ABS module and is used to prime the traction control for brake pressure application. See the meeknet article above, if the lights come on when the car goes over 20mph, when the revs go over 2000 rpm or when you accelerate harshly, this is likely to be the culprit.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Välillä inpankin selitykset on hieman mystisiä.
          Lukisin vielä DISsillä mitä tarkoittaa käytännössä, siellä pitäisi olla myös testimoduuli sitten kyseistä vikaa varten, mikä nyt sitten onkaan.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            #6
            Mä uskaltaisin väittää heti suoraan ABS:n moottorin relettä.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • MikkoH81
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 37
              • Iisalmi

              #7
              Terve.

              En ole tämän ongelman kanssa joutanut/viitsinyt hirveesti painiskellä kun on ollut muutakin ohjelmaa riittävästi mutta pientä tilannepäivitystä pukkaa nyt.

              Käytin autoa tuossa taannoin marmoritiskillä ja siellä kuulosti siltä että abs rele on rikki ja se vaihdettiin. Ilmeisesti olivat mitanneet ja todenneet sen olleen viallinen. Oireet ovat relen vaihdon jälkeen edelleen samat eli heti liikkeelle lähdettyä syttyvät merkkivalot. Sitten uusi diagnoosi ja marmoritiskiltä ilmotettiin että abs yksikkö olisi viallinen. Kuulemma antoi paineanturin vikakoodin mutta huoltoneuvoja oli vahvasti sitä mieltä että paineanturi olisi ehjä mutta abs yksikkö on rikki ja näyttää paineanturin vikakoodia. Kuulemma yhdeksässä tapauksessa kymmenestä on ollut sellainen tilanne. Löysin ebaysta vastaavan yksikön ja vaihdoin paikalleen mutta valot syttyvät edelleen. Vaatiiko abs yksikön vaihto jonkin sortin koodauksen että toimii vai pitäiskö mennä heittämällä paikalleen? Ilmaus ei taida myöskään onnistua ilman testeriä tässä tapauksessa?


              -Mikko
              E61 530D -07
              E38 750I -97
              E36 316I -02
              K1200S -07

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                nyt lienee syytä viedä johdon päähän jollekin joka on tottunut diagnosoija. Marmoritiskin voit unohtaa heti, sieltä ei varmasti löydy apuja ilman tosi paksua rahanippua.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • MikkoH81
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 37
                  • Iisalmi

                  #9
                  Kieltämättä jäi sellanen fiilis että hyvin paljon mahdollista ettei niilläkään ollut hajua mikä siinä on vikana.

                  No nyt siinä on kuitenkin vaihdettu abs yksikkö. Mikäli vika olisi ollut siinä vanhassa yksikössä niin pitäisikö merkkivalojen sammua nyt uudella yksiköllä vai täytyykö se käyttää töpselin päässä vielä?


                  -Mikko
                  E61 530D -07
                  E38 750I -97
                  E36 316I -02
                  K1200S -07

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    Vikakoodien luku/nollaus nyt alkuun ja sitten puhtaalta pöydältä eteenpäin ja asialle joku joka on miettinyt näitä muutenkin.

                    Missä kunnossa akku ja laturi on? mulla tuossa -98:ssa ASC-varoitusvalo vilkutteli olemassaoloaan, mutta ongelma poistui akun vaihdolla. Edelleen aina välillä tuo valo vilkuttaa jos auto ollut kauan käyttämättä, mutta mä uskoisin että siitä selviää laturin vaihdolla, laturi kun tarjoaa enää ~12.8V tyhjäkäynnillä, eikä kierroksillakaan enempää kuin 13.6-13.7V, joten vaatii aika paljon ajoa että akku pysyy latingissa.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • MikkoH81
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2008
                      • 37
                      • Iisalmi

                      #11
                      Akun ja laturin kuntoon en ole kiinnittänyt huomiota sen kummemmin koska virtaa on tuntunut riittävän vaikka enimmäkseen pätkäajoa sillä tulee ajettua. Tai rouvahan tuolla enimmäkseen ajelee, minä vain tankkaan. :-/

                      Täytyy mitata jännitteet kunhan kotiin ehdin.
                      E61 530D -07
                      E38 750I -97
                      E36 316I -02
                      K1200S -07

                      Comment

                      • MikkoH81
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 37
                        • Iisalmi

                        #12
                        Nyt kun rupesin muistelemaan niin saattaa olla että esim. jos auto pyöri tyhjäkäynnillä ja sisävalot päällä ja sitten käytti vähän kierroksia niin valot olisivat kirkastuneet jonkin verran ja sitten kun kiekat tippui tyhjäkäynnille niin valot taas himmenivät hieman. Liekkö normaalia?
                        E61 530D -07
                        E38 750I -97
                        E36 316I -02
                        K1200S -07

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #13
                          Originally posted by MikkoH81 View Post
                          Nyt kun rupesin muistelemaan niin saattaa olla että esim. jos auto pyöri tyhjäkäynnillä ja sisävalot päällä ja sitten käytti vähän kierroksia niin valot olisivat kirkastuneet jonkin verran ja sitten kun kiekat tippui tyhjäkäynnille niin valot taas himmenivät hieman. Liekkö normaalia?
                          ei normaalia, kyllä siellä 100Ah akussa ja 150Ah laturissa pitäisi riittää potkua.

                          Katso salavalikoista, näet nopeasti ja helposti latausjännitteet koko ajan. Toki se ei näytä jos akku on maalissa, eli se kannattaa mitata erikseen.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • MikkoH81
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 37
                            • Iisalmi

                            #14
                            Mittailin jännitteet.

                            Ennen käynnistystä akun jännite näytti 11,8V. Autolla on ajettu viimeksi perjantai iltana.

                            Mittailin seuraavanlaiset lukemat:

                            tyhjäkäynti, vähäinen virran kulutus: 14,1V
                            3000 rpm, vähäinen virran kulutus: 14,2V

                            tyhjäkäynti, kaikki maholliset sähkövehkeet päällä: 12,1V
                            3000 rpm, kaikki maholliset sähkövehkeet päällä: 13,9V

                            Eli muuten oli akulta suoraan mitatessa jännitteet tuolla 14V tuntumassa paitsi tyhjäkäynnillä kovan virran kulutuksen aikana. Laturin suunnalta kuuluu kylmänä pieni kitisevä ääni joka vaimeni kun auto oli hetken pyörinyt mutta ääni koveni huomattavasti kun laitoin kaikki sähkökamppeet päälle.
                            E61 530D -07
                            E38 750I -97
                            E36 316I -02
                            K1200S -07

                            Comment

                            • MikkoH81
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 37
                              • Iisalmi

                              #15
                              Selvisihän se vika. Se "precharge pump" oli jumissa. En ollut tuota aiemmin tutkinut vaikka meinasinkin pariin otteeseen mutta kun marmorillakin vakuuteltiin niin kovasti että se yksikkö olisi viallinen niin uskoin sitten heitä. Nyt on sitten joutilaana abs yksikkö kun se vika ei siinä ollutkaan. Mutta hyvä että viimein selvisi.
                              E61 530D -07
                              E38 750I -97
                              E36 316I -02
                              K1200S -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎