Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmityslaiteongelmaa..lämmintä vain kierroksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwe38735740
    Bimmer Rookie
    • Jan 2014
    • 35
    • suomi,forssa

    Lämmityslaiteongelmaa..lämmintä vain kierroksilla

    Moikka,

    Ilmat on kylmät, mutta tuntuu kuin ei tulisi lämpöä tarpeeksi..lämmityslaite ei puhalla lämmintä kunnolla, vaikka nesteet olisivat kuumat ja auto otettu lämpimästä tallista. Kierroksilla lämmintä tulee hieman paremmin, mutta tyhjäkäynnillä ei. Auto on 735 vm 1998.

    Itselleni auto tuli vasta hetki sitten vaihdelaatikko vikaisena.(laatikko on vaihdettu nyt ja hyvin toimii)

    Aikaisemmin minulla oli 740 ja siitä tuli lämpöä mielestäni paremmin.

    Vesipumppu, paisuntasäiliö ja termostaatti on vaihdettu noin 6 tkm sitten, itse vaihdoin eilen kolarivaurion vuoksi varaosiksi jääneestä 740 rintapellissä olevan venttiilihässäkän, joka ohjaa lämpötilaa sisälle. Ilmausta olen yrittänyt monella tapaa ja mielestäni järjestelmässä ei ole enää ilmaa.

    Onko kellään vastaavaa kokemusta/ apuja..aihetta on ennenkin käsitelty, mutten ole vastausta löytänyt..
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16362
    • Leppävirta

    #2
    Kiertovesipumppu sökö sekä vanhassa että vaihtamassasi vesiventtiili/kiertovesipumppu paketissa.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • bmwe38735740
      Bimmer Rookie
      • Jan 2014
      • 35
      • suomi,forssa

      #3
      Originally posted by Haju69 View Post
      Kiertovesipumppu sökö sekä vanhassa että vaihtamassasi vesiventtiili/kiertovesipumppu paketissa.

      740 josta venttiilihässäkän otin toimi hyvin vielä ainakin joulukuun alun pakkasilla..auto oli tuolloin vielä ajossa..lämpöä tuli..onko "venttiilihässäkässä" oma kiertovesipumppu..voisiko vika olla jossakin sähköanturissa, joka ohjaa ko laitetta?!!

      laitteen nimi taitaa olla heater control valve..onko joku avannut ko laitetta..
      siihen näyttää olevan saatavissa korjaussarjoja?!!..mistä sellaisen voisi saada ja maksaako vaivan ottaa auki ja kunnostaa..onnistuuko?
      Last edited by bmwe38735740; 21-01-2014, 09:20.

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16362
        • Leppävirta

        #4
        Onhan siinä vesiventtiilissä kiertovesipumppu integroituna, pumppu on se alimmainen mötikkä siinä. Tuo on melko yleinen vika noissa vanhoissa.

        Edit: pumppu siis jumittuu, vaihtamalla paranee. Kokeile vaikka vanhasta antamalla virtaa pumpulle että pyöriikö.
        Last edited by Haju69; 21-01-2014, 09:45.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • bmwe38735740
          Bimmer Rookie
          • Jan 2014
          • 35
          • suomi,forssa

          #5
          Originally posted by Haju69 View Post
          Onhan siinä vesiventtiilissä kiertovesipumppu integroituna, pumppu on se alimmainen mötikkä siinä. Tuo on melko yleinen vika noissa vanhoissa.

          Edit: pumppu siis jumittuu, vaihtamalla paranee. Kokeile vaikka vanhasta antamalla virtaa pumpulle että pyöriikö.

          joo tuossa se on pöydällä..ei ilmeisesti haittaa napaisuus..jos kokeilis 12voltilla pyöräyttää

          hyvin pyörii virtalähteellä 12v , jonka irroitin..todennäköisesti myös toisessa osassa, joka on nyt paikallaan

          olisikohan vika autossa pumpulle tulevissa johdoissa/niiden ohjauksessa..tuleeko pumpulle jatkuva virta?
          Last edited by bmwe38735740; 21-01-2014, 10:19.

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16362
            • Leppävirta

            #6
            Originally posted by bmwe38735740 View Post
            joo tuossa se on pöydällä..ei ilmeisesti haittaa napaisuus..jos kokeilis 12voltilla pyöräyttää

            hyvin pyörii virtalähteellä 12v , jonka irroitin..todennäköisesti myös toisessa osassa, joka on nyt paikallaan

            olisikohan vika autossa pumpulle tulevissa johdoissa/niiden ohjauksessa..tuleeko pumpulle jatkuva virta?
            Pumpulle tulee virta muistaakseni vain virrat päällä. Mutta siis vain muistaakseni. Eipä sen kuulu pyöriäkään kuin silloin kun autossa on virtoja päällä.

            Edit: Siinä ilmaamisessahan ei ole mitään ihmeellistä jos se pumppu vaan toimii... Se tapahtuu käytännössä itsestään.
            Last edited by Haju69; 21-01-2014, 10:32.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • bmwe38735740
              Bimmer Rookie
              • Jan 2014
              • 35
              • suomi,forssa

              #7
              Originally posted by Haju69 View Post
              Pumpulle tulee virta muistaakseni vain virrat päällä. Mutta siis vain muistaakseni. Eipä sen kuulu pyöriäkään kuin silloin kun autossa on virtoja päällä.

              Edit: Siinä ilmaamisessahan ei ole mitään ihmeellistä jos se pumppu vaan toimii... Se tapahtuu käytännössä itsestään.

              Onko näissä ollut kansivikoja..toisinsanoen tuleeko painetta jäähdytysnesteeseen?!! kone käy kaikenkaikkiaan hyvin.
              .edellisellä omistajalla oli heittänyt vedet vuosi sitten, 10 000km takaperin, sen jälkeen hänen toimestaan on vaihdettu paisuntasäiliö, termari ja vesipumppu.. autolla on ajettu 260tkm

              soittelin hänelle, sanoi, että on toiminut hyvin, mutta kovilla pakkasilla ei tuntunut tulevan tarpeeksi lämpöä sisälle tyhjäkäynnillä, mutta kun antoi kierroksia lämpöä tuli paremmin; nyt sama ilmiö..

              ylävesiletku oli hieman pullistunut, mutta epäilen sen johtuneen jäähdytinnesteen ylitäytöstä tai aiemmasta ylipaineesta, nyt letku on vaihdettu varaosa-autosta, eikä pullistu

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16362
                • Leppävirta

                #8
                Ainakin omalla kohdalla vuositakaperin ollut E38 toimi juurikin kuvailemallasi tavalla eli tyhjäkäynnillä ei jaksanut lämmintä puhaltaa. Kiertovesipumppu oli paskana. Vaihdoin koko höskän ehjään niin jopa puhalti tyhjäkäynnilläkin lämmintä.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • bmwe38735740
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2014
                  • 35
                  • suomi,forssa

                  #9
                  Originally posted by Haju69 View Post
                  Ainakin omalla kohdalla vuositakaperin ollut E38 toimi juurikin kuvailemallasi tavalla eli tyhjäkäynnillä ei jaksanut lämmintä puhaltaa. Kiertovesipumppu oli paskana. Vaihdoin koko höskän ehjään niin jopa puhalti tyhjäkäynnilläkin lämmintä.

                  vaihdoit siis varsinaisen kiertovesipumpun..sen joka on paisarin takana..pikkusen vaan ihmetyttää kun on vanhat kuitit viime keväältä ja niissä lukee että kiertovesipumppu vaihdettu uuteen..

                  voiko kiertovesipumpun toimintaa mitenkään testata irroittamatta

                  Comment

                  • FinCode
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 470
                    • Savo

                    #10
                    Ettei olisi lämmittimen kenno tukossa? Oireina mm. juurikin lämmöttömyys, tekee kalvoa tuulilasin sisäpinnalle ja kabiinissa haiskahtaa miedosti glykolille.
                    E21, E30, E36, E84
                    ½ R89/146, G20

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16362
                      • Leppävirta

                      #11
                      Originally posted by bmwe38735740 View Post
                      vaihdoit siis varsinaisen kiertovesipumpun..sen joka on paisarin takana..pikkusen vaan ihmetyttää kun on vanhat kuitit viime keväältä ja niissä lukee että kiertovesipumppu vaihdettu uuteen..

                      voiko kiertovesipumpun toimintaa mitenkään testata irroittamatta
                      Kiertovesipumppu on integroituna vesiventtiileihin E38:ssa. Vesipumpusta jossa visko yms. on kiinni en ole puhunut nyt halaistua sanaa.

                      Tästä siis olen koko ajan höpöttänyt, sijainti siellä tulipellissä kuskin puolella moottorin takana.

                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14451
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by FinCode View Post
                        Ettei olisi lämmittimen kenno tukossa? Oireina mm. juurikin lämmöttömyys, tekee kalvoa tuulilasin sisäpinnalle ja kabiinissa haiskahtaa miedosti glykolille.
                        Onhan noita tosiaan muutamia tukkosia nähty. Sitten se lopulta posahti ja glykolit leves kojetaulun sisällä. Tämä siis E38:ssa.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA (2.8l) '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • bmwe38735740
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2014
                          • 35
                          • suomi,forssa

                          #13
                          Originally posted by Haju69 View Post
                          Kiertovesipumppu on integroituna vesiventtiileihin E38:ssa. Vesipumpusta jossa visko yms. on kiinni en ole puhunut nyt halaistua sanaa.

                          Tästä siis olen koko ajan höpöttänyt, sijainti siellä tulipellissä kuskin puolella moottorin takana.

                          Juu ton testasin ja pumppu toimi ihan hyvin

                          Comment

                          • bmwe38735740
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2014
                            • 35
                            • suomi,forssa

                            #14
                            Originally posted by FinCode View Post
                            Ettei olisi lämmittimen kenno tukossa? Oireina mm. juurikin lämmöttömyys, tekee kalvoa tuulilasin sisäpinnalle ja kabiinissa haiskahtaa miedosti glykolille.
                            Heitin tuossa 20 km lenkin lämpimällä autolla, (ulkona 18 pakkasta) tallista otettuna..lämpöä tulee "hikisesti"..ei nyt palele, muttei ole kuumakaan..tyhjäkäynnillä alkaa puhaltamaan kylmää...kiertovesipumppu pyörii venttiileiden vieressä(kuuluu selvä ääni kun laittaa virrat kakkosasentoon) järjestelmässä ei myöskään ole ilmaa ja nestepinnat on ihan ok auton sammutettua ja hieman jäähdyttyä..ei myöskään glykooli haise mitenkään..alkaa neuvot olla tarpeen???!!:think
                            Mielestäni e38 pitäisi lämpöä tulla kunnolla..ainakin aikaisemmasta 740 tuli lämpöä kunnolla...voisiko termari vaikuttaa mitenkään, jos on vääränlainen laitettu?!!..pitäskö ottaa varaosa 740, kun siinä on 10 000km ajettu termari..
                            Last edited by bmwe38735740; 21-01-2014, 19:52.

                            Comment

                            • FinCode
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 470
                              • Savo

                              #15
                              Originally posted by bmwe38735740 View Post
                              Heitin tuossa 20 km lenkin lämpimällä autolla, (ulkona 18 pakkasta) tallista otettuna..lämpöä tulee "hikisesti"..ei nyt palele, muttei ole kuumakaan..tyhjäkäynnillä alkaa puhaltamaan kylmää...kiertovesipumppu pyörii venttiileiden vieressä(kuuluu selvä ääni kun laittaa virrat kakkosasentoon) järjestelmässä ei myöskään ole ilmaa ja nestepinnat on ihan ok auton sammutettua ja hieman jäähdyttyä..ei myöskään glykooli haise mitenkään..alkaa neuvot olla tarpeen???!!:think
                              Mielestäni e38 pitäisi lämpöä tulla kunnolla..ainakin aikaisemmasta 740 tuli lämpöä kunnolla...voisiko termari vaikuttaa mitenkään, jos on vääränlainen laitettu?!!..pitäskö ottaa varaosa 740, kun siinä on 10 000km ajettu termari..
                              Minulla oli e46:ssa täsmälleen noilla oireilla kenno tukossa. Nyt samaa epäillään e38:ssa sillä erotuksella, että lämmintä puhaltaa vänkärin puolelle (tuulilasin huurre ei poistu kuskinpuolelta, vaikka vänkärin puoli tuulilasista on täysin puhdas; näissä vissiin kaksialueinen kenno), glykoli tuoksuu kun lämmöt laittaa täysille (32c) ja kylmänä käynnistettäessä herjaa check coolant leveliä. Varmaksi en tietenkään voi sanoa, mutta omaan autoon vaihdetaan seuraavaksi kenno.
                              E21, E30, E36, E84
                              ½ R89/146, G20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎