Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapyörän laakerin vaihto, vetarin mutterin ja laakerin pulttien kiristysmomentit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    Takapyörän laakerin vaihto, vetarin mutterin ja laakerin pulttien kiristysmomentit?

    Pitäisi pyöränlaakerit vaihtaa taakse ja tarvitsisin kiristysmomentit tässä kuvassa oleville osille 3 ja 4. Saisiko joku jostain tsekattua nämä?

    ---> Itse laakeri ja navan rakennehan on sama kuin mm. E61 korissa ym, eli laakeri ei ole tukivarteen prässätty vaan pulteilla kiinni ja lähtee pyörännavan kanssa irti, pyörännapa "prässätään" uuteen laakeriin irrallaan ja kootaan päinvastaisessa järjestyksessä, tai näin ainakin olen asian googlella sisäistänyt. Se jää nähtäväksi tarvitseeko seiskassa vetaria irrottaa, tämä ei netin syövereistä selvinnyt, mutta se nyt ei paha rasti ole jos tarvitsee.

    Uudet Meylen laakerit saksasta alle 150e pari sis. siis molemmat puolet uusine pultteineen ja tarvikkeineen, eli jos jollakin muullakin alkaa "jollottaa" ajossa kabiiniin niin tämänkään "vian" kanssa ei konkurssi tule. Itsellä kuuluu 60kmh ylöspäin vaimea jollotus apparin puolelta takaa...
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
  • mr81
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 300
    • PK-seutu

    #2
    Tossa linkit:
    Momentit eli 420Nm ja 100Nm.
    Collar nut ohjeet
    Laakeripesän ohjeet
    E65 730d '08 Monaco blue
    Ex: E60 523iA '08

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      Suurkiitokset tästä!

      Osui tuossa silmiin E39:siin tehty DIY-ohje ilman erikoistyökaluja, itse vaihtotyö pelannee pitkälti samoilla virityksillä myös E65-seiskan osalta:
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Kyllä siinä senverran hommaa mielestäni on ettei kyllä kannata mitää meylejä sinne laitella mutta jokainen tyylillään.
        Omassani oli vetari tosi kovaa navassa, tarvi ison ulosvetäjän eikä silläkään ihan helpolla irronnut.

        EDIT: Tosiaan varsinkin kun tuo meylen hinta on kallis kun SKF:ää saa samaan hintaan ellei halvemmalla riippuen oliko tossa posteja vai ei. Ovat kuitenkin varmasti kestävät:
        Wheel Hub SKF VKBA 3675 ➤ Toimitus alkaen 7.95€ ✚ Turvallinen maksutapahtuma ✚ Yli 500,000 tuotteen valikoima
        Last edited by Supa; 05-08-2014, 10:59.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • hetfield
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 330
          • pirkkala

          #5
          Eilen vaihdoin omaani laakerin ja omasta mielestäni "helpoin" on irrottaa heti laipan irrotuksen jälkeen alatukivarsi ja iskarin alapultti. Tällöin napa kääntyy niin paljon että vetarin saa pois reiästä ja laakerin pultit saa ammuttua 1/2" hylsyllä, laakeri on muuten melko mahdoton saada takaisin paikalleen, ellei omista/tee vedintä vetarin kierteeseen. Navan sisään mahtuu 30.5mm ja kierre on 27mm, joten ihan romuraudasta ei kannata sorvata.
          Kun alatukivarren ottaa irti niin laipan voi prässätä irrallaan, ja tämän jälkeen ampua pultit kiinni (100Nm) > huolellinen boorien puhdistus ja vähän lotionia väliin > vetari boorille ja koputtelee kunnes jengaa on turvallinen määrä pihalla ja mutterilla vedättää loppuun.
          Alatukivarressa on kulman säätö joka on hyvä merkitä että on mukavampi ajella suuntaukseen sitten joskus.
          Toinenkin fillari on hyvä olla ilmassa, niin tulee vakaajan kanssa vähemmän tappelua. Ainakin ilmajousi menee nätisti käsin takaisin paikalleen.
          Fillari kiinni ja kiristys 420Nm


          Aikaa paloi 4h josta melkein tunti arpomista: vetari vai alatukivarsi irti että saa läjään.


          edit: ABS anturi saattaisi olla hyvä irrottaa jos suosiolla lähtee. Tässä tapauksessa säilyi ehjänä ilmankin. Järeä mutterimopo on pop vetarin mutterin avaamisessa nim:pirullinen kramppi trapsissa kun käsin väänsi.
          edit2: Ja ei sitä laippaa tosiaan tarvitse irroittaa laakerista paikallaan jos avaa alatukivarren, riittää kun tökkää ulosvetäjällä vetarin pihalle (tukivarsi kiinni sen mitä vetarissa on varaa, sitten auki ja loput pihalle). Voi nimittäin olla hieman työlästä liukuvasaran kanssa jos on yhtään kireä sovite.


          Ja muistetaan tietysti tunkata nivelet oikeaan kulmaan ennen kiristystä.
          Last edited by hetfield; 10-09-2019, 12:21.
          - E65 730d 2003

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎