Announcement

Collapse
No announcement yet.

e65 745i -02, moottorin vikavalo ja vikakoodit 285e ja 2865

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harmato
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 82

    e65 745i -02, moottorin vikavalo ja vikakoodit 285e ja 2865

    tervehdys,

    "uusi" rakkine pihassa ja ennakkoon e65 juttuja lukeneena edessä kaiketi taivas tai helvetti. Nyt tuntuu jälkimmäiseltä. Osaavatko foorumin viisaat miehet auttaa seuraavassa:

    Oire:
    kylmästartin jälkeen auto lämpenee normisti suurinpiirtein siihen lämpötilaan, että kierroslukumittarin "kierroslukurajoitin" katoaa (siis se lämpenemistä indikoiva palkki kieppimittarin sisäkehällä) .
    Sitten yks kaks heittää moottorin vikavalon ja herjan:
    ENGINE FAULT, REDUCED POWER, ja käynti hieman heikkenee. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, niin useimmiten vikatila autosta häviää kokonaan. Ja auto toimii tuon uudelleenkäynnistyksen jälkeen aivan normisti, ilman vikailmoitusta.

    Heittää seuraavat koodit:
    285E VVT-Control unit internal failure
    2865 Power supply limit VVT-emergency

    Vika ilmenee ihan tyhjäkäynnillä lämmetessä sekä myös ajossa lämmetessä. Vian jälkeen startatessa toiminta aivan normaalia eikä vikaa esiinny lämpimänä lainkaan.

    Mistä pirusta etsiä syyllistä??

    EDIT: boksin vaihdolla ongelma poistui. VVT Ohjainboksissa jotain sisäistä vikaa, aivan kuten vikakoodi kertoikin.
    Last edited by harmato; 29-12-2015, 15:17. Reason: ratkaisu löytynyt
    ----------------------------
    e65 745i 2002
  • Rale
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 1482
    • Porvoo

    #2
    Originally posted by harmato View Post
    tervehdys,

    "uusi" rakkine pihassa ja ennakkoon e65 juttuja lukeneena edessä kaiketi taivas tai helvetti. Nyt tuntuu jälkimmäiseltä. Osaavatko foorumin viisaat miehet auttaa seuraavassa:

    Oire:
    kylmästartin jälkeen auto lämpenee normisti suurinpiirtein siihen lämpötilaan, että kierroslukumittarin "kierroslukurajoitin" katoaa (siis se lämpenemistä indikoiva palkki kieppimittarin sisäkehällä) .
    Sitten yks kaks heittää moottorin vikavalon ja herjan:
    ENGINE FAULT, REDUCED POWER, ja käynti hieman heikkenee. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, niin useimmiten vikatila autosta häviää kokonaan. Ja auto toimii tuon uudelleenkäynnistyksen jälkeen aivan normisti, ilman vikailmoitusta.

    Heittää seuraavat koodit:
    285E VVT-Control unit internal failure
    2865 Power supply limit VVT-emergency

    Vika ilmenee ihan tyhjäkäynnillä lämmetessä sekä myös ajossa lämmetessä. Vian jälkeen startatessa toiminta aivan normaalia eikä vikaa esiinny lämpimänä lainkaan.

    Mistä pirusta etsiä syyllistä??
    Toi voisi olla eccentricshaftin moottoriin viittavaa vikaa. 285E voisi olla 1-4 sylintereiden puoleinen säätömoottori. Voisit kokeilla vaihtaa ne ristiin ja katsoa muuttuuko vika toiselle puolelle? Eli tuo kirjain E pitäisi vaihtua toiseksi jos vika on itse moottorissa. Tai sitten se on se eccentricshaftin anturi tulossa elämän kaaren loppuun. Eli moottori on tuo osa nro.16
    Last edited by Rale; 24-11-2016, 13:56.

    Comment

    • harmato
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 82

      #3
      Ralelta hyvät huomiot...

      tosiaan 285E meinaa VTT control unit vikaa ja nimenomaan puolena sylinterit 1-4 (bank 1= apukuskinpuoli). eiks vaan?

      Jos vika kuskin puolella, niin se vastaava vikakoodi olisi 285F.

      Ymmätääkseni vika viittaa ohjainboksin heittämään virheilmoon, ja syy kaiketi voisi kohdistua ohjainboksin saamaan epämääräiseen tietoon?? Ja epämääräistä tietoa kaiketi voi tulla juurikin säätömoottorilta taikka akselin asentotunnistimelta.
      Näin itsekin olen jo järkeillyt. Vai voiko ohjainboksi itsessään olla paskana?

      Mutta miksi pirussa heittää herjan vain lämmetessään ja sen jälkeen ei ongelmia??

      Niin ja toi 2865 vikakoodi lienee vain varotoimenpiteen (tehon vähennyksen) seurauksena syntyvä koodi, tuon alkuperäisen 285e vikakoodin aiheuttama?


      ei viittis ihan summamutikassa alkaa roippeita uusimaan. Ja taitanee toi anturin vaihto varsinkin olla hankalampi homma. Näin ilman tarkempaa tutkimista.
      Last edited by harmato; 05-02-2015, 12:46. Reason: 2865 osuus lisätty, korjattu bankin puoli
      ----------------------------
      e65 745i 2002

      Comment

      • Rale
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 1482
        • Porvoo

        #4
        Originally posted by harmato View Post
        Ralelta hyvät huomiot...

        tosiaan 285E meinaa VTT control unit vikaa ja nimenomaan puolena sylinterit 1-4 (bank 1= apukuskinpuoli). eiks vaan?

        Jos vika kuskin puolella, niin se vastaava vikakoodi olisi 285F.

        Ymmätääkseni vika viittaa ohjainboksin heittämään virheilmoon, ja syy kaiketi voisi kohdistua ohjainboksin saamaan epämääräiseen tietoon?? Ja epämääräistä tietoa kaiketi voi tulla juurikin säätömoottorilta taikka akselin asentotunnistimelta.
        Näin itsekin olen jo järkeillyt. Vai voiko ohjainboksi itsessään olla paskana?

        Mutta miksi pirussa heittää herjan vain lämmetessään ja sen jälkeen ei ongelmia??

        Niin ja toi 2865 vikakoodi lienee vain varotoimenpiteen (tehon vähennyksen) seurauksena syntyvä koodi, tuon alkuperäisen 285e vikakoodin aiheuttama?


        ei viittis ihan summamutikassa alkaa roippeita uusimaan. Ja taitanee toi anturin vaihto varsinkin olla hankalampi homma. Näin ilman tarkempaa tutkimista.
        Kyllä. Noiden ristiinlaitolla saisi varmistettua ettei ole moottorissa itsessään se vika. Jos vika säilyy niin se voi olla sitten moottoreiden powerunit tai tuo anturi. Anturin vaihto on kohtalaisen työläs. Power unit ei ole kallis uutena anturi taas on jo itsessään aika kallis. Molempia löytyy käytettyinä.

        Comment

        • harmato
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 82

          #5
          jeps,
          powerunitilla meinaat kaiketi ns. ecua, siis kuvan osaa nro 10.? lienee kuitenkin kallein osa noista. Ja kaiketi vaihtoehtoina olisi oireiden mukaan vielä kulunut akseli, mutta voiko aiheuttaa tuollaista lämpötilaan sidottua vikakoodin ilmenemistä. Ennemminkin valvetronikin säätötilanne heittää herjan kun lämpötila otollinen, eikä mekaaninen vika.

          Mikä toi valvetronikin toimintalogiikka onkaan tarkalleen......säätää siis venttiilinnostoja, mutta mitkä parametrit ohjaukseen vaikuttaa.....mitä siis tapahtuu tarkelleen valvetronikin sielunelämässä, koneen lämmetessä kylmästä normitilaan? ja tuona aikana tuo virhetila ilmenee, mutta ei enää lämpimänä. Kaiken järjen mukaan ei olisi mekaanista vikaa, vaan nimenomaan moottorin/anturin/ohjainboksin parissa toi ongelma.


          schmiedmanilta otin äkkiä alkuperäsiosien hinnat, niin näyttäs olevan karkeasti näin:
          moottori 200€
          anturi 330€
          unit 500€

          sulla siis roippeita käytettynä, mitäs mikäkin kustantaa??
          ----------------------------
          e65 745i 2002

          Comment

          • Rale
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 1482
            • Porvoo

            #6
            Originally posted by harmato View Post
            jeps,
            powerunitilla meinaat kaiketi ns. ecua, siis kuvan osaa nro 10.? lienee kuitenkin kallein osa noista. Ja kaiketi vaihtoehtoina olisi oireiden mukaan vielä kulunut akseli, mutta voiko aiheuttaa tuollaista lämpötilaan sidottua vikakoodin ilmenemistä. Ennemminkin valvetronikin säätötilanne heittää herjan kun lämpötila otollinen, eikä mekaaninen vika.

            Mikä toi valvetronikin toimintalogiikka onkaan tarkalleen......säätää siis venttiilinnostoja, mutta mitkä parametrit ohjaukseen vaikuttaa.....mitä siis tapahtuu tarkelleen valvetronikin sielunelämässä, koneen lämmetessä kylmästä normitilaan? ja tuona aikana tuo virhetila ilmenee, mutta ei enää lämpimänä. Kaiken järjen mukaan ei olisi mekaanista vikaa, vaan nimenomaan moottorin/anturin/ohjainboksin parissa toi ongelma.


            schmiedmanilta otin äkkiä alkuperäsiosien hinnat, niin näyttäs olevan karkeasti näin:
            moottori 200€
            anturi 330€
            unit 500€

            sulla siis roippeita käytettynä, mitäs mikäkin kustantaa??
            Tolla valvetronicilla säädetään koko moottorin toiminta ja sitä ohjaa kai lambdat ja MAF ja DISA ettei helpoksi mene on vielä ne vanoksetkin ym. näin ihan yksinkertaistettuna. Eli imuventtiilien aukeama 0-9,7mm muistaakseni. Tyhjäkäynnillä se nosto on lämpimällä koneella mulla noin 0,31-0,36mm. Eli kylmällä se ohjaus on ensin kaasuläpällä ja kun lambdat vähän lämpiää ohjaus menee lambdoille->VVT: n kautta ja kaasuläppä on levällään. Tuossa on lisäksi sellainen erillinen IVM yksikkö vielä tuon varsinaisen DME:n lisäksi josta se virta otetaan myös noille moottoreille, tätä tarkoitin tuolla powerunitilla. Palataan noihin osiin jos niitä kaipaat. Ei ole kalliit ainakaan.
            Last edited by Rale; 24-11-2016, 13:56.

            Comment

            • harmato
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 82

              #7
              Ralen kommenttien jälkeen valvetronicin sielunelämää yritetty tulkita ja nettiä kahlattu tuntikaupalla. Ja näyttää maailmalla olevan kuvaukseeni sopivaa vikaa olevan paljonkin. ja usein ongelma juurikin nollakelien tienoilla. mistään ketjusta en löytänyt ns. ratkaisua, ja monessa jututsa osia olikin vaihdettu jopa merkkiliikkeisssäkin vähän summamutikalla. Ja kun vika tosiaan ilmenee vain auton lämmetessä ja vikakoodin jälkeisen sammutuksen jälkeen vika on poissa. Pirullinen vika. Jossain ketjussa joku kehotti jopa myymään auton kesällä, jolloin vika ei ilmene, aika touhua. Aika näyttää omalta kohdalta että poistuuko vika tosiaan ilmojen lämpenemisen myötä. Mutta itse totkai haluaisin vian selviävän, ettei ole edessä seuraavana talvena.

              eikös tässä maassa kelläkään ole ollut vastaavia vikoja?

              en ole vielä alkanut valvetronikin säätömoottoreitakaan vaihtamaan toisinpäin, kun vaiva ei ole ollut niin paha etteikö ole päässyt kulkemaan. ja työmatkakin sopivan lyhyt, eikä auto ehdi lämpenemään siihen lämpöön että ehtisi sytyttämään valoa.

              erikoista että ongelmaa ei ilmene lainkaan täysin kylmänä (ekat muutamat kilometrit). ja sitten kun lämmöt saavuttaa sen tietyn pisteen että kiekkamittarin rajoitus häviää. niin hetki sen jälkeen syttyy vikavalo ja tehot poissa. Vika ilmenee yleensä arviolta 3-4 kilsan kohdilla. Ja sammuttamisen jälkeen toimii taas ongelmitta. käsittämätöntä. Lämpötila kaiketi vaikuttaa asiaan jollain tavalla, mutta näiden muutamien viimeviikkojen perusteella asia menee edelläkuvatusti.

              joku tyyppivika kaiketi, kun ulkomaanpalstoilla löytyy vastaavaa selvittelyä pilvinpimein, mutta silti ratkaisua en ole onnistunut bongaamaan.

              Mahtaneeko jollain "kehittyneemmillä" softilla nähdä asiaa paremmin, kuin pelkällä vikakoodin lukijalla. Saako muulla softalla tarkempaa tietoa kaivettua esille ongelman mahdollisesta aiheuttajasta. Nyt tuntuu että näin hatarien pohjatietojen perusteella kaikki vaihtamiset ovat enemmän tai vähemmän hakuammuntaa.
              ----------------------------
              e65 745i 2002

              Comment

              • Mic_Coo
                Newbiemmer
                • Feb 2015
                • 14
                • Kittilä

                #8
                Itselläni on vähän samantyylinen vika, mutta nimenomaan kylmänä. Kylmänä käyntiin, käy vähän aikaa siististi ja sitte alkaa käymään "vajaalla" ja herjaa 6 pytyn misfireä, joskus satunnaisesti 8 pytyltä kans. Moottorin lämmettyä, ja vikakoodin nollattua, käynti tasaantuu ja vika ei ennää tuu takaisin. Kunnes seuraavana päivänä kylmäkäynnistyksessä sama juttu. Ajoon jos lähtee samantien ja ajelee nätisti lämpimäksi niin vikaa ei tuu. Itse epäilen vahvasti kuskinpuolen (Bank 2) valvetronikin kulumista, mutta miksei se tee sitä kuumalle koneelle?!? :think

                Mullaki aikojen saatossa tuota kalustoa ollut laidasta laitaan mutta täytyy myöntää että tää Bemarin Disat ja vanokset yms valvetronikit on ihan omaa luokkaansa.

                Comment

                • harmato
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 82

                  #9
                  jeps,
                  lienee hyvinkin samantyylinen ongelma. maailmalla jenkki- ja brittipalstoilla vastaavia kuvaamiani oireita ollut ja monesti mainittu niissä juurikin noita satunnaisia sytytyskatkoksia. hmmm....

                  tosin mulla ei misfireä (toistaikseksi esiintynyt) eikä ole merkitystä että ajanko lämpimäksi vai käytänkö paikoillaan. Molemmilla tavoilla heittää vikavalon. Ja aina kun kelit tässä nollan nurkilla (ja kaiketi kylmemmässäkin). Ja lieneekö sattumaa (seurantajakso niin lyhyt), mutta nyt muutamana päivänä kun kelit olleet jokusenkin asteen plussan yläpuolella, niin vikavalo ei ole syttynyt. Käsittämätöntä arpapeliä!!

                  Tosiaan jos olisi valvetronikin kulumasta kyse, miksi heittää vian vain tietyssä kohtaa ja sammutuksen jälkeen vika tipotiessään????
                  ----------------------------
                  e65 745i 2002

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10


                    "i replaced the vvt module and it drives fine now"



                    "The fault code for the internal fault control module is the one that is the main concern. Whenever we see a "internal control module" fault this indicates that there is definitely a problem with the control module. This should always be addressed first before suspecting any kind of mechanical issue.
                    I think why it operates on a restart is that it is then able to complete either the test run or has reset itself so it allows operation. I would definitely recommend starting with the control module replacement and then recheck operation."
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • junkkri
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 679
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by BeamR View Post
                      http://www.bimmerfest.com/forums/arc.../t-587502.html

                      "i replaced the vvt module and it drives fine now"



                      "The fault code for the internal fault control module is the one that is the main concern. Whenever we see a "internal control module" fault this indicates that there is definitely a problem with the control module. This should always be addressed first before suspecting any kind of mechanical issue.
                      I think why it operates on a restart is that it is then able to complete either the test run or has reset itself so it allows operation. I would definitely recommend starting with the control module replacement and then recheck operation."
                      Tuollahan on mm.takaisinkutsuja tästä viasta, niin koskeekohan vain ko. maan autoja.
                      On todellakin outoa, jos ei selvää/varmaa vikaa löydy.Laitoin tänään BMW-Suomelle kyselyn ko. Recall:sta, mutta ei ainakaan vielä ole vastattu.
                      Vaikuttaa oikeesti siltä, että BMW-Suomi on kaikesta BMW:hen liittyvistä "asioista" pihalla.Kysyvät AINA Ruotsista (Ruotsissa on pätevä kaveri!)
                      Pitäiskö kerätä "toimikunta" ja mennä/panna BMW tiukille, että täytyyhän JONKUN osata JOLLAKIN keinoin tehdä OIKEA diaknoosi!?
                      Last edited by junkkri; 27-02-2015, 20:45.

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        #12
                        selviäis kai ainakin tuo moduliasia jos joku sellaisen kerrankin vaihtais.

                        tai vaikka kiikutettais ko moduli jollekin joka ymmärtää tarpeeksi elektroniikasta.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • Mic_Coo
                          Newbiemmer
                          • Feb 2015
                          • 14
                          • Kittilä

                          #13
                          Tuo on kyllä totta. Topic:ni foorumilla (BMW 735iL ei puhalla lämmintä ja..?) ks asian takia käytin autoani BMW:llä.Siellä tosiaan asentaja, jonka haalarin selässä luki "Ford", tutki autoani 1,5h ja totesi ettei akkua voi sopeuttaa autoon, koska ei pääse järjestelmään sisälle sekä ilmastoinnin resetointi ei onnistunut....johan on hälevetti sanon mie(ki)!! :think
                          Olen huomanut että Bemarit sisältää liian paljon sähköä/mekaniikka, jotka ei välttämättä edes toimimattomuuttaan anna vikakoodia. Todella hankala jälestää vikaa, 4vkoa meni kun itse vian selvitin. Ja merkkihuollossa tämä toimenpide olisi maksanut hunajaa.
                          Lopputulos on se, että omat vvt:t (valvetronicit), autossa ei anna vikakoodia vaikka toinen niistä on "puolijohtava" eli kylmänä ei toimi mutta heti kun lämpiää niin alkaa toimimaan normaalisti. Ja tästä syystä vikakoodi ainoastaan (misfire detected cylinder 6). Valvetroniciin tai sen ohjaimiin ei tuu minkäänlaista vikakoodia. Vaikka toinen puoli on pimeänä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tuota ei huomannut muuten kuin fyysisesti kädellä kokeilemalla ja kuuntelemalla vvt:tä käynnistyksen jälkeen, kylmänä ja lämpimänä. Lainattu vvt paikalle ja vika katosi.
                          Herkempi asentaja olisi jo purkanut kannen, vaihattanu tulpat, puolat, rullat ja laaharit.....
                          Last edited by Mic_Coo; 28-02-2015, 20:26. Reason: Anonyymisyyttä lisäsin..

                          Comment

                          • raven82
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 378
                            • tampere

                            #14
                            Eli vaihdoit modulin

                            Et venttiilikannessa olevaa säätö moottoria?
                            Last edited by raven82; 28-02-2015, 16:45.

                            Comment

                            • Mic_Coo
                              Newbiemmer
                              • Feb 2015
                              • 14
                              • Kittilä

                              #15
                              Originally posted by raven82 View Post
                              Eli vaihdoit modulin

                              Et venttiilikannessa olevaa säätö moottoria?
                              Eiku juuri toisinpäin. Modulissa;(eissa) ei mitään vikaa. Vaihdoin sen säätömoottorin, se oli osittain kaput... Mutta nyt toimii hyvin.
                              Last edited by Mic_Coo; 28-02-2015, 20:27.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎