Announcement

Collapse
No announcement yet.

e65 745i -02, moottorin vikavalo ja vikakoodit 285e ja 2865

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harmato
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 82

    #16
    komiaa että keskustelua syntyy. juurikin noin tuntuu menevän että merkkiliikekin voi pahimmillaan olla enemmän kuutamolla kuin itse "harrastajat". ja aiempia edes hitusen samoihin oireisiin viittaavissa jutuissa monestikin merkkiliikekin on vaihdellut osia vähän mututuntumalla, ja parhaassa tapauksessa (tosin muistaakseni joku jenkkijuttu) oli autoon vaihdettu eri osia 5-6 eri kertaa peräjälkeen ja aina vaan vikavalo syttyi. tossakaan jutussa loppuratkaisua ei ollut harmittavasti nähtävillä. Ja kuten Mic_Coo:n tapauksessa säätömoottori näemmä viallinen vaikka ei edes herjaa valvetronikista....on nämä käsittämättömän monimutkaisia härveleitä. Hiukan liian monimutkaisiksi menneet.

    täytyykin ottaa pomminvarma e38 takas käyttöön :-)

    ei vaan, edellä hyvä vinkki, jota itsekin pitää kokeilla...toi fyysinen tunnustelu ja kuuntelu noiden säätömoottorien osalta. Pitääkin testata heti huomenna. Kiitos Mic_Coo tuosta vinkistä. Laiskuutani kun en ole vaihtanut noita säätömoottoreita vielä toisinpäin.

    Ja Junkkri: kerrohan mitä takaisinkutsukyselyyn vastailevat

    Tota BeamR:n mainitsemaa VTT moduliasiaa en vielä tutkaillut tarkemmin, mutta vaatineeko koodauksen, mikäli "laina-autosta" modulin heittää paikoilleen. vai meneekö ihan heittämällä? Jostain ketjuista muistini mukaan joku oli kommentoinut että harvemmin noita bokseja on mennyt, enemmänkin noita akselin asentoantureita ja nimenomaan säätömoottoreita. Siksi oma tutkintalinjakaan ei ole ainakaan vielä keskittynyt tuohon moduliasiaan.
    Last edited by harmato; 28-02-2015, 21:01.
    ----------------------------
    e65 745i 2002

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1482
      • Porvoo

      #17
      Tuon ivt:n voi laittaa ilman koodauksia kiinni.

      Comment

      • Mic_Coo
        Newbiemmer
        • Feb 2015
        • 14
        • Kittilä

        #18
        Joo tosiaan sehän jäi kertomatta että kyllä oireet itselläni katosi. Mutta uskon vahvasti että tuolla "laina"moottorilla tämä ei kauaa mene eteenpäin. Kyllähän se varmasti on orastavaa merkkiä valvetronicin akselien ja laahaimien kuluneisuudesta. Vikakoodeja ei tule mutta kyllä sen hoksaa kun polkasee autoa niin vähän sellasta "röpelöisyyttä" on aluksi havaittavissa ennen kuin V8 innostuu kunnolla. Liekkö ominaisuus mutta ainahan sitä aavistelee pahinta..
        Erittäin nerokas keksintö tuo Valvetronic on, mutta olis insinöörit saanut aikanaan miettiä miten sitten kun autolla on rullattu jo 300tkm vaikka huollot olisi kuinka säännölliset. :think
        Ja mitä omalta osaltani noita moduleita tunnen, niin ei ne ihan heti hevillä hajoa, jos niitä ei suotta ole räpelletty ja kiusattu. Kyllä se aina taitaa jokin "mekaaninen" vika olla mikä alkaa kiusata noita modulien raja-arvoja. Ja varsinki bemareissa niin se vika voi olla kaukana tuosta "modulista", se on vain summien ketjussa mukana, sulkeutuu tai menee "sietotilaan" jostain muusta häiriöstä..

        Comment

        • harmato
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 82

          #19
          vaihtoehtoja siis piisaa......olikos kellään hajua tuon VTT control Unitin koodaamisesta. Pystyykö itse/alan miesten softilla hoitamaan vaiko vaatineeko aina merkkipuljun koodailua. Lähinnä ajatuksena testata toisesta autosta kyseistä unittia vian paikallistamiseksi. Kun ei ihan testimielessä viitsisi kallista unittia ostaa.
          Last edited by harmato; 04-03-2015, 15:26. Reason: kirjoootusvirheet
          ----------------------------
          e65 745i 2002

          Comment

          • kye
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 320
            • Forssa

            #20
            tuon valvetronic boksin voit vaihtaa ilman mitään koodauksia toisesta samanlaisesta autosta.
            - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
            - N42/46 jakopäät
            - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

            tied. 0407247465

            Comment

            • harmato
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 82

              #21
              jotta saan itelle rakennettua vaihtoehtoja selkeämmin, niin ajattelin tähän listata potentiaaliset valvetronikin kohteet yhteenvetona, joita tässäkin ketjussa jo tuumailtu ja samalla saan selkeytettyä itselleni termistöä. Tässä vaiheessa sivuutan MAF,DISA,VANOS-asiat. se voi olla virhe, mutta nyt tutkintalinja kuitenkin itse valvetronikissa.

              N62 Valvetronikkiin lähemmin liittyvät komponentit (hinnat schmiedmanin hintoja):

              IVM/powerunit/intergrated voltage module/integrated supply module
              -antaa virran ohjainboksille, vaihdettavissa ilman koodauksia/opettamisia
              osanro: 12527510638 (82,73€)

              VVT-control unit/VVT control module/valvetronic control unit/ valvetronikin ohjainboksi
              -sopinee ilman koodausta vastaavanlaisesta autosta.
              osanro: 11377575654 (487,33€)

              -nämä edellä mainitut apukuskin puoleisen raitisilmasuodattimen alapuolisessa ”sähköboksissa”

              ACTUATOR/valvetronikin säätömoottori/sijaitsee venakopan kannen päällä.
              -vaihtokelpoiset puolelta toiselle, vaatii vaihdossa ”opettamisen”.
              osanro: 11377548389 (autossa 2 kpl näitä) (a 219,16€)

              Akselin asentotunnistin/ Eccentric shaft sensor
              -ventiilikopankannen takaosassa oleva.
              osanro: 11377527017 (näitä 2 kpl autossa) ( a 330,66€)

              prosessiketjun päässä tietty mekaaniset osat: ECCENTRICSHAFT eli se apuakseli,jota säätömoottori liikuttelee ja jolla laahaimia/nostajia säädetään jne.
              -nyt mennäänkin sitten näiden mekaanisten osien ja kulumien puolelle.
              -nämä jo oma lukunsa, toiveajattelun nimissä suljetaan (ainakin toistaiseksi) ulkopuolelle.

              Ajossa heittää siis moottorin vikavalon ja herjan 'Engine Fault - Reduced Power'
              Ja tarkemmin katsottuna itsellä tästä vikakoodistahan kaikki lähtenyt:
              285E VVT-Control unit internal failure
              Tämä lähtökohdan 285E herjahan kohdistuu siis ohjainboksin sisäiseksi viaksi, joten tuohan olisi ”luontevin” keino lähteä vaihtamaan. Olisiko kellään varmuudella toimivaa boksia myytäväksi / koekäytettäväksi? Korvausta vastaan tietysti.
              ----------------------------
              e65 745i 2002

              Comment

              • junkkri
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 679
                • Järvenpää

                #22
                "Vastaus"

                Originally posted by junkkri View Post
                Tuollahan on mm.takaisinkutsuja tästä viasta, niin koskeekohan vain ko. maan autoja.
                On todellakin outoa, jos ei selvää/varmaa vikaa löydy.Laitoin tänään BMW-Suomelle kyselyn ko. Recall:sta, mutta ei ainakaan vielä ole vastattu.
                Vaikuttaa oikeesti siltä, että BMW-Suomi on kaikesta BMW:hen liittyvistä "asioista" pihalla.Kysyvät AINA Ruotsista (Ruotsissa on pätevä kaveri!)
                Pitäiskö kerätä "toimikunta" ja mennä/panna BMW tiukille, että täytyyhän JONKUN osata JOLLAKIN keinoin tehdä OIKEA diaknoosi!?
                BMW-Suomi vastasi takaisinkutsu kysymykseen;
                Kyseinen teksti koskee US-markkinoiden autoja.

                Toinen kysymys kuului; mitä PuMA measure 58661700"koodi" pitää sisällään koskien valvetronic vikaa ;
                Kyseiset measuret on takoitettu vain korjaamoiden käyttöön, keneltä olette kyseisen measuren saaneet? Emme anna kyseistä tietoa asiakkaille.

                Että näin

                Comment

                • harmato
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 82

                  #23
                  Päivitetäänpä tännekin uuden vuoden lähestyessä nykytila tähän ongelmaan liittyen. RATKAISU LÖYTYNYT!

                  taustaa:
                  Keväällä ongelma ”väheni” ilmojen lämmettyä ja kesä mentiinkin iloisesti , käytännössä ilman turhia vikakoodi-ilmoituksia. Kesällä siis ei juurikaan mainittavia murheita. Mutta syksyn alkaessa ja talven (ts. kylmemmän ilman) tehdessä tuloaan, oireet palasivat. Eli lämmetessään kylmästä johonkin sopivaan lämpötilaan, niin kongi kilahti ja tehot poissa. Ongelma alkoi esiintyä nyt loppuvuodesta taas päivittäin, kuten oli viime talvenakin tehty. Ja tosiaan koko kesä mentiin lämpimien ilmojen aikana ehkä yhteensä yhden käden sormien kongimäärillä. Pienoinen ero aiemmasta päivittäisestä viasta, kesän muutamaan kertaan puolen vuoden aikana.

                  talven tullessa:
                  Nyt syys-lokakuussa oli jälleen pakko miettiä ratkaisua ongelmaan, koska vikahan on käytössä harvinaisen vittumainen, kun pää märkänä saa ajaa autoa odottaen koska kongi kilahtaa. Ajatus oli tilata merkkiliikkeestä uusi VVT boksi, koska käytetyt vanhat boksit olivat aivan ylihinnoiteltuja. Ja toisaalta bokseissa on kolmeakin eri osanumeroa, vanhan osan korvatessa aina uudemman, joten voisi ainakin olettaa, että uudempi olisi parempi. Toki tietoa ei ole, että miksi osanumero on muuttunut, ts. onko softassa jotain parannuksia tjsp. Kuitenkin parin sadan hintaero tuliterän, mahdollisesti uudemmalla softalla olevan boksin ja liki 15v vanhan vastaavan kikkareen kanssa ei tehnyt valinnasta vaikeaa.

                  ratkaisu lähenee:
                  Uutta boksia tilatessa houkuttelivat minut kuitenkin tuomaan auton vielä ensin uudelleen vikakoodilukuun (jotta en turhaan tilaisi osaa, josta ei välttämättä vika ole kiinni). Vikakoodilukuhan tehtiin autoon jo keväällä, mutta eivät silloin sen suuremmin osanneet sanoa, että mistä pitäisi lähteä liikkeelle osien uusimisessa, enkä jättänyt autoa tietenkään silloin ”verstaalle” ihmeteltäväksi. Nyt siis otettiin auto uudelleen tutkintaan ja tohon yhteyteen pyysin onnenkantamoisella yrityksellä vaihtamaan kuitenkin ongelmapuolelle uuden säätömoottorin, koska on niin helpossa paikassa, eikä moottorin parin sadan hinta tässä kohtaa enää kylminyt. Enemmän on jo kulunut nitroihin, joita on tarvinnut tuon vikavaloisen kanssa ajaessa.

                  ratkaisu:
                  Käynnin lopputulos oli että vika säilyi (säätömoottorin vaihto turhaan) ja olivat myös sitä mieltä että kannattaa kokeilla uutta boksia. Ja eikun aiemmin itse samat johtopäätökset tehneeni uutta boksia tulemaan. Boksin vaihdon jälkeen VIKA ON POISSA!

                  Vuoden piina on ohi ja nyt ”viatonta” aikaa kulunut jo kuukauden päivät, eikä pienintäkään oiretta ilmennyt enää.

                  Syynä juurikin vikakoodin osoittama ohjainboksin sisäinen vika. Boksi vaihdettu ja vika hävinnyt. Siis aivan liian helppo ratkaisu, siihen aikaan nähden, jota itsekin tämän asian tutkimiseen olen käyttänyt. Miksi ajatella asioita liian vaikeasti jos vikakoodi kertoo boksissa sen vian olevan

                  Jälkikäteen kävin vielä merkkiliikkeessä, ja päivittivät softat autoon, että auto tietää että boksi on vaihdettu tjsp. En tiedä tekikö tuo toimenpide mitään hyvää/huonoa, sillä auto toimi jo pelkän boksin plug&play-vaihdon jälkeen aivan normaalisti. Mutta tulipa jonkinlainen sopeutuspäivitys tehtyä.

                  Mun osalta case closed. Ja Kiitoksia alkuvuonna asiaan kommentoinneille.
                  ----------------------------
                  e65 745i 2002

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #24
                    Originally posted by harmato View Post
                    vaihtoehtoja siis piisaa......olikos kellään hajua tuon VTT control Unitin koodaamisesta. Pystyykö itse/alan miesten softilla hoitamaan vaiko vaatineeko aina merkkipuljun koodailua. Lähinnä ajatuksena testata toisesta autosta kyseistä unittia vian paikallistamiseksi. Kun ei ihan testimielessä viitsisi kallista unittia ostaa.

                    Täsmennetään nyt tännekin ettei merkkiliike saa aina käytettyjä bokseja koodattua mutta heitä ei kannata koskaan uskoa jos sanovat ettei käytettyä ole mahdollista koodata, ottamalla yhteyttä esim. allekirjoittaneeseen onnistuu minkätahansa käytetyn moduulin kodaaminen ja muu tarvittava parametrointi.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #25
                      Originally posted by junkkri View Post
                      BMW-Suomi vastasi takaisinkutsu kysymykseen;
                      Kyseinen teksti koskee US-markkinoiden autoja.

                      Toinen kysymys kuului; mitä PuMA measure 58661700"koodi" pitää sisällään koskien valvetronic vikaa ;
                      Kyseiset measuret on takoitettu vain korjaamoiden käyttöön, keneltä olette kyseisen measuren saaneet? Emme anna kyseistä tietoa asiakkaille.

                      Että näin
                      Kyseinen puma measure 58661700 tarkoittaa sitä että vaihdettaessa valvetronic mekanismin välivivut "intermediate lever" uusiin (tapauksissa joissa mekanismi on kulunut, ei esiinny v8 koneissa vasta kuin 400 tkm jälkeen, jos autoa on huollettu), täytyy kyseisten välivipujen alkuperäinen numerointi tarkistaa ja korvaavina on käytettävä samannumeroisia tai niille korvaaviksi numeroituja osia.
                      asialliseen kysymykseenne saamanne vastaus on ollut kyllä kuin suoraan neuvostoliitosta... en ymmärrä mitä haittaa asiallisesta asian selostamisesta on merkkiorganisaatiolle, mutta ehkä eivät itsekään ymmärrä siellä a) asiakaspalvelusta yhtään mitään b) tekniikasta yhtään mitään.
                      Last edited by WSE1; 09-01-2016, 01:07.

                      Comment

                      • apina
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 274
                        • Espoo

                        #26
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Kyseinen puma measure 58661700 tarkoittaa sitä että vaihdettaessa valvetronic mekanismin välivivut "intermediate lever" uusiin (tapauksissa joissa mekanismi on kulunut, ei esiinny v8 koneissa vasta kuin 400 tkm jälkeen, jos autoa on huollettu), täytyy kyseisten välivipujen alkuperäinen numerointi tarkistaa ja korvaavina on käytettävä samannumeroisia tai niille korvaaviksi numeroituja osia.
                        Valvetronic-osien vaihtamiseen liittyen kysymys.

                        Intermediate leverit saa kahtena pakettina jotka korvaa numerot 1-3 (A) tai 3-5 (B) sekä venttiilinnostimia on kahta mallia kumpaankiin pakettiin sopivia (2A ja 2B) jos olen ymmärtänyt oikein? Moottori on nyt eri mutta puma measure sama realoemin mukaan.

                        Ongelma on että omat on numerolla 3, niin kumpi paketti on parempi kenties vai onko ihan sama mitä käytetään ?

                        Nokka-akselit on vanhat ja jo selvää kulumaa havaittavissa joten puoltaako se A vai B paketin käyttöä? Vanhoissa nostimissa ei ole merkintöjä a tai b...
                        318iA Touring -02
                        ex 316 2.5l -87
                        ex 525tdsA Touring -95

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎