memebuy23buy

n62b44 misfire kylmäkäynnistyksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shawela
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 370
    • Oulu

    n62b44 misfire kylmäkäynnistyksessä

    Eli antaa misfireä kylmäkäynnistyksessä ja käy huonosti. Antaa yleensä syl8, tai joskus syl7 misfireä. Tulpat ja puolat vaihdettu. Myös alipaineletkut ja huohottimet tarkastettu.

    Lämpimänä ei mitään ohgelmaa.

    Äkkiseltään tuntuisi valvetronic ongelmalta. Miten DIS:llä saisi katsottua intermediate levereiden toleranssit? Epäilen että siellä voisi olla kulumaa.
    Auton vuosimalli on 12/01.

    Tarviiko remppaan mitään erikoistyökaluja?

    Toinen ongelma on koneesta kylmänä kuuluva rallatus. Tuntuu niinkuin kettinki olisi löysällä. Voiko esin. alakiristäjän kuntoa selvittää avaamatta ketjukoppaa?
  • raven82
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 378
    • tampere

    #2
    Tutun E65 N62B48 koneella oireili samalla lailla. Syyksi paljastui "lukkiutunut" venttiilinnostaja. Äänsi kylmänä ja herjasi missfirea. Nostaja vaihdettiin ja vika hävisi. Hoksaa siitä että Nostaja muuttuu ns. kivi kovaksi. Eli ei pysty puristamaan kasaan niinku muita nostajia.


    Voi olla että löytyy myös tälläinen vika.
    Last edited by raven82; 28-07-2015, 23:20.

    Comment

    • shawela
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 370
      • Oulu

      #3
      Originally posted by raven82 View Post
      Tutun E65 N62B48 koneella oireili samalla lailla. Syyksi paljastui "lukkiutunut" venttiilinnostaja. Äänsi kylmänä ja herjasi missfirea. Nostaja vaihdettiin ja vika hävisi. Hoksaa siitä että Nostaja muuttuu ns. kivi kovaksi. Eli ei pysty puristamaan kasaan niinku muita nostajia.


      Voi olla että löytyy myös tälläinen vika.
      https://www.youtube.com/watch?v=qUzxHPRlx4I
      Mulla herjaa misfireä eniten 8 sylinterille, eikä siltä puolen kylmänä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Taidan nykäistä eccentric shaftin anturin piuhan irti, niin näkee onko vika valvetronikissa vai jossain muualla. En tiedä voiko vuotava venakopan tiiviste aiheuttaa misfireä muutenkuin jos olisi öljyä tulpissa.

      Pitikö nostimista päästää öljyt ulos että jumi selvisi ja pitikö ne sen jälkeen ilmata kerosiinilla?

      Comment

      • kye
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 320
        • Forssa

        #4
        Kyllä, vuotava tiiviste voi ja antaakin missfire herjaa. Jos sellainen on korjaa se ensimmäisenä. Harvoin tuo kone tulppapoteroihin vuotaa. Vuotaa yleensä koppien alasyrjistä pakosarjojen päälle.
        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
        - N42/46 jakopäät
        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

        tied. 0407247465

        Comment

        • shawela
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 370
          • Oulu

          #5
          Tilasin uudet venakopan tiivisteet, imusarjan tiivisteet ja upper timing case tiivisteet.
          Tein vielä eccentric shaft tolerance testin joka oli ok, joten tuskin joutuu ruveta vipuja vaihtelemaan.

          Kylmänä moottorista kuuluvaa rallatusta varten tilasin 2 kettingin kiristäjää. Miten tuo alemman kiristäjän vaihto tehdään? Onko kiristäjällä tilaa tulla ulos?

          Oli muuten suolasen hintasia osia marmoritiskillä n.900e. Tilasin rojut jenkeistä n.300 dollarilla. ´´´

          Comment

          • shawela
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 370
            • Oulu

            #6
            mulla on nyt venttiilikopat auki ja odottelen vielä uusia tulppaputkia. Näkeekö intrrmediate vipujen toleranssimerkintää ilman että niitä irrottaa? Jos joskus joutuis vipuja vaihtamaan niin osais heti tilata oikeat.

            Comment

            • shawela
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 370
              • Oulu

              #7
              Nyt on remppa onnistuneesti tehty. Samalla vaihdoin huohotinputket.
              Ei ollut minkäänlaista vaikutusta kylmäkäynnistysongelmaan. Kun moottorin lämpötila oli 16C niin herjasi vieläkin hetken cyl 8 ja 7 misfireä. MITÄ IHMETTÄ! Pitäisköhän vielä vaihtaa suuttimia päikseen, niin näkisi onko niissä häikkää. Ei kai tuossa ole enää paljoa muita vaihtoehtoja kuin nuo suuttimet.

              Mitä käynnistyksessä tapahtuu? Onko se vain niinkin yksinkertaista, että venttiilit on täydellä nostolla, kaasuläppä tietyssä asennossa ja polttoainetta ruiskutetaan lämpötilan ym, perusteella?? Mikä tässä voi vielä olla pielessä?

              Comment

              • Rale
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1483
                • Porvoo

                #8
                Originally posted by shawela View Post
                Nyt on remppa onnistuneesti tehty. Samalla vaihdoin huohotinputket.
                Ei ollut minkäänlaista vaikutusta kylmäkäynnistysongelmaan. Kun moottorin lämpötila oli 16C niin herjasi vieläkin hetken cyl 8 ja 7 misfireä. MITÄ IHMETTÄ! Pitäisköhän vielä vaihtaa suuttimia päikseen, niin näkisi onko niissä häikkää. Ei kai tuossa ole enää paljoa muita vaihtoehtoja kuin nuo suuttimet.

                Mitä käynnistyksessä tapahtuu? Onko se vain niinkin yksinkertaista, että venttiilit on täydellä nostolla, kaasuläppä tietyssä asennossa ja polttoainetta ruiskutetaan lämpötilan ym, perusteella?? Mikä tässä voi vielä olla pielessä?
                Tuleeko vika siis heti, kun käynnistää vai kun ohjaus muuttuu valvetronic puolelle? Eli noin 20-30sek käynnistyksen jälkeen. Täysin toimivassa vehkeessä huomaa kanssa tuon ohjauksen muutoksen pienenä kierrosluvun heilahtamisena. Voisit katsoa sitä venttiilin noston määrää kun oireilu alkaa. Jos se vika ilmenee heti kun käynnistää, niin putsaus kaasuläpälle kannattaa tehdä ettei se takkua. Jos taas vika tulee jo valvetronic ohjauksessa ja se ilmenee aina samoilla nostoilla epäilisin kuitenkin kulumaa valvetronicissa.

                Comment

                • shawela
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 370
                  • Oulu

                  #9
                  vika tulee päälle heti käynnistyksen jälkeen ja häipyy n. 10 sek. Jälkeen. Kun vvt tulee käyttöön, niin käynti tasoittuu lisää. Kaasuläppäkin on putsattu. Vika tulee aina 8 sylinterille ja joskus myös seiskalle. Vaihdoin eilen suutinten paikkoja. Kun seuraavan kerran vika ilmemnee, niin näkee onko vika suuttimissa.

                  Comment

                  • shawela
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 370
                    • Oulu

                    #10
                    vieläkin antaa misfireä 8 pytylle. Todennäköisesti vika on hydraulinostajissa jotka jumittaa.

                    Comment

                    • shawela
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 370
                      • Oulu

                      #11
                      Vika on poistunut itsekseen. Outoa. Huomasin ainakin, että imuilman lämpöanturi näytti väärin n.10 astetta. Kai se ecu on opetellut uudet kylmäkäynnistysarvot.

                      Comment

                      • sämpy
                        Newbiemmer
                        • Dec 2015
                        • 5
                        • Tuulos

                        #12
                        Esitän kysymyksen tälläkin foorumilla, tässä ketjussa tuli jo jotain vinkkejä. Eli potilas (ei oma) käsittääkseni 2001 vm. 745, jonka historiasta ei tietoa.

                        Ajettu mahdollisesti 350tkm. Sylinteri no 4 (? apparin puolen takimmainen) antanut sytkän vikakoodia. Tyhjäkäynnillä ja kevyesti kiihdytettäessä tuntuu oireita, tärinää ja nykivää vetoa.

                        -vaihdettu tulppa ja puola,ei vaikutusta.

                        -tutkittu merkkihuollossa, mitattu puolan ja suuttimen ohjaus, olivat ok. Ehdottivat valvetronicin tutkimista (hinta-arvio 500-1000€ pelkkä työ)

                        -purettu tänään, startatessa kaikki tuntui toimivan ok venttiilikoneiston puolella, ainakin viereisiin sylintereihin verrattuna. Nokat ja valvetronic-pinnat, jouset, rullat näytti ehjiltä. Valvetronic liikkuu sujuvasti.

                        -puristukset mitattu no5 11,9 no7 11,6. Ei siis isoa eroa mutta aavistus

                        -otettu suutintukki irti. Seiskan suutin selvästi nokinen ja kuiva, muissa nätin ruskea kostea jälki. Annettu suuttimelle virtaa erillisellä virtalähteellä sekä startattu suutintukki johto liitettynä mutta itse tukki irti imusarjasta. Silmällä ei huomannut mitään poikkeavaa, hyvin tuntui ruikkivan samalla lailla kaikki suuttimet.

                        -purettu imusarja pois, seiskan imukanavat "nokiset" eritoten toisen venttiilin puolen yläosasta, jonka ohjurikin harmaa. Itse venttiilit ja niiden ympäristö näyttivät yhtä kiiltäviltä kuin muissakin sylintereissä eikä mitään merkkiä venttiiliviasta ollut näkyvissä.

                        -myös imusarja tuon sylinterin osalta musta kun muut kanavat nätin ruskeita. Niin pitkälle kun imusarjaan näkee, oli värissä eroa. Ei siis vaan suuttimen kohdalla. -suuttimien tiivisteet ok.

                        -En saanut imusarjaa purettua, jotta olisi saanut varmistettua ettei kanavassa ole vierasesinettä jumissa tms. Itse imusarjan "tehosekoitin" mekansimi näkyi toimivan kaikkien sylinterien osalta silmin arvioituna ok. Ensi tiistaina olisi tarkoitus kurkistaa tähystyskameralla sylinteriin. Ensi viikolla pitäisi tulla myös uusi suutin, kuulemma varmuuden vuoksi. Vaikka itse olen sitä mieltä että vika löytyy venttiilikoneistosta.

                        kuvia: Viallinen sylinteri oikealla. Kuva ei oikein onnistunut, todellisuudessa ero vasempaan on paljon selkeämpi, eikä viallisen sylinterin vasen venttiilikolo ole noin musta ja oikea puhdas, vaikka siltä vaikuttaa, vaan melko samanlaiset. Isoin ero ohjurissa joka yhdessä venttiilissä pinnaltaan harmaa.


                        Normaali imukanava


                        nelosen imukanava


                        Kysymyksiä:
                        -miten imusarjan saa purettua? Irrotin ruuvit mutta pohja ei tunnu irtoavan. Pitääkö muuttuvapituusmekanismi purkaa paikoillaan eli vetää akselit ulos tms?

                        -olisiko mitään tyyppivikaa jota voisi ajatella? Onko tässä jokin imuventtiilien ajoituksella toimiva egr joka voisi noeta kanavaa? Mutta silti outoa että vika on vain yhdessä sylinterissä. Jollei siinä imuventtiili sitten kanna hiukan, vaikkei tästä jälkeä ollutkaan. Ja puhalla ylös imusarjaan mutta venttiilin tienoo säilyy silti puhtaana. Tai onko tässäkin hydraulinen nostaja jossain välissä joka voisi olla hajalla? En auton luona huomannut sellaista, vivut näyttivät painavan suoraan venttiilejä, mutta ehkä sellainen on jossain. Miten niiden toiminnan pystyisi testaamaan purkamatta, pääseekö jostain kampeamaan rikkomatta mitään?

                        -pitääkö valvetronicin ja imusarjan moottorien rajat säätää jollain erillisellä ohjelmalla kun tämän joskus saa nippuun?

                        -Miten valvetronicin ehjyyden pystyisi tarkistamaan? Olettaisin että merkkihuollossa on tehty sellaiset testit jotka pystyy tekemään venakoppa kiinni. Siis olettaisin.. Jos pitää purkaa niin onko tästä jotain ohjeita. Kuten aiemmin totesin visuaalisesti ei löytynyt mitään vikaa tai kulumaa.

                        -mitä muita sudenkuoppia tässä voisi olla? Siis työkalut pysyy kädessä ja nykytekniikka on tuttua. tiedän myös ainakin yhden tutun jolta pitäisi löytyä tarpeellista softaakin tarvittaessa, mutta hän on kovin kiireinen niin katsotaan jos saisi ilman softaakin jotain selville.
                        Last edited by sämpy; 15-12-2015, 19:40.

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1374
                          • Lempäälä

                          #13
                          Mihinkä kohti imusarjassa tulee huohotuksen putki tai egr tuon sylinterin suhteen ?

                          Audin V8 rupes räpättään parilla viimeisellä pytyllä - huohotuksen putki kun tuli juuri sinne -> vähän kuluneempi moottori saikin niille sylintereille vähän liian paljon mittaamatonta ilmaa ja rupes yskimään.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • sämpy
                            Newbiemmer
                            • Dec 2015
                            • 5
                            • Tuulos

                            #14
                            En nähnyt egr:ää ollenkaan, sen takia oletin että se hoidettaisiin ajoituksella kuten joissa suoraruiskuissa. Sylinterien takana on kyllä venttiilit, mutta ne näytti enemmänkin ohjaamaan ilmaa jälkihapetukseen tms.
                            Huohotukset tulee imusarjan etupäähän.

                            Jotenkin epäilen, että tuon sylinterin imuventtiilit on auki silloin kun ei pitäisi. Tuskin pakopuolikaan voi olla tukossa ettei pakokaasut poistuisi sylinteristä kunnolla.

                            Jos kukaan ei keksi mitään, pitää yrittää tutkailla onko tuolla hydrauliset nostajat ja jumittaako ne. Venttiilikoneistossa oli aika paljon piintymää, eli tuolla on ajeltu kohtuupitkillä öljynvaihtoväleillä.

                            Jos tuohon valvetronicciin olisi jotain ohjeita/linkki niin sellainen kelpaisi.

                            Comment

                            • junkkri
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 691
                              • Järvenpää

                              #15
                              n62b44 misfire kylmäkäynnistyksessä

                              Eli mullahan kanssa oli tuota "täristystä" kylmänä ja ilmeni HETI kun strttasi.Misfireä (välillä ei siis aina) 2 ja 7 (7 taitaa olla "yleinen")
                              Lämpimänä ei mitään oireita.Vaihdettiin tulpat, puolat venttiilikopan tiiviste jne.
                              Ei sanottavasti apua?!
                              Moottoriöljyn vaihdon yhteydessä, noin 1/2vuotta sitten,asentaja ehdotti moottorin huuhtelua ja se tehtiin Fortella.Kas kummaa, vika hävisi! Nyt satunnaisesti, ehkä kerran kuussa täristää "hieman", mutta ei tule misfireä!
                              ps. Nykyään kun "täristää",niin mielestäni bensa tuoksahtaa!?

                              Comment

                              Working...
                              X