Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57n jakopääremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hetfield
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 328
    • pirkkala

    M57n jakopääremontti

    Onko joku vaihtanut kamat jakopäähän seiskaan?
    Rupeaa olemaan 390tkm mittarissa, niin ajattelin että saattaisi olla ajankohtaista. Pitäisikö keinut vaihtaa samalla? Niistä ilmeisesti lähtenyt neuloja kiertoon.

    Noita ketjujahan on 3kpl. Onko kenelläkään käsitystä, missä kunnossa ketjupyörät yleensä on? Nuohan eivät sinällään ihan hirveitä maksa. Koko roska noin 500e ilman tiivisteitä + INA:n keinut 12e/kpl=290e
    - E65 730d 2003
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4048
    • Turku

    #2
    Ei niistä keinuista voi lähteä neuloja ilman että keinu on halki, itse en vaihtaisi. Ketjupyörät yleensä ok, paitsi jos on jo ketju poikki niin yleensä jostain puuttuu hammas.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • hetfield
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2013
      • 328
      • pirkkala

      #3
      Tämä selvä. Ketjut, ohjaimet ja kiristimet vaihtoon. Olikohan tuossa jotain muuta hankittaavaa kuin ö-pohjan tiiviste, onko ketjukoppa liimalla kiinni? Joku "metallitiiviste" tuolla näyttäisi olevan. http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2312
      - E65 730d 2003

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4048
        • Turku

        #4
        On tiiviste kotelossakin, samassa on vesipumpun tiiviste.
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • hetfield
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 328
          • pirkkala

          #5
          Löytyypä huonosti infoa ketjun vaihdosta.
          Miksi virallinen työohje käskee irrottamaan koko pannun?
          Apurunko pitää ilmeisesti purkaa, jotta öljypumpun ketjun ja pohjan tiivisteen saa vaihdettua?
          Onko nokan ratasta ollut tapana ajoittaa työkalulla, vai laittaako alkuperäiselle paikalle?

          Saattaa tulla melko pitkä viikonloppu
          - E65 730d 2003

          Comment

          • hetfield
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2013
            • 328
            • pirkkala

            #6
            Ajoitustyökalut ja palikat on kasassa, mutta otanko suosiolla koko moottorin laatikoineen (jolloin tilaan myös kardaanin hilut), vai puranko apurungon ja jätän koneen raanan nokkaan roikkumaan?
            - E65 730d 2003

            Comment

            • hetfield
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 328
              • pirkkala

              #7
              Hieman otti tämä remontti aikaa, mutta kun mäntä halkesi @510tkm niin voisi koneeseen ne ketjut vaihtaa.
              Nyppäsin laatikon ja koneen tunkin nokassa, eikä tuo nyt kummonen homma ollut, paitsi että Pajahuo**sta (se motonetin halpa) lensi fillarit puolessa välissä remonttia...ilmeisesti Korona tehnyt tehtävänsä ~7h taisi kestää että oli konehuone tyhjä.


              Jostain jäänyt muistikuva, että kone/laatikko ei mahtuisi pakettina yläkautta. Kuitenkaan en nää mitään estettä, etteikö se sinne menisi kattoraanalla laskien. Toki melkoisessa kulmassa joutuu uittamaan ja pitämään keulaa ylhällä jotta mahtuu aski alta. Onko joku sen sinne näin pudottanut?
              Olisi huomattavasti mielekkäämpää läjätä lattialla kuin roikottaa konetta ja tähdätä pultteja auton alla.


              Vaihdoin muuten tuboon Meat&Dorian keskiosan #60036. Vanha rupesi jo vuotamaan hieman öljyä, mutta päittäin ei välystä ollut. Katotaan miten kestää. Arvoin mittapaloilla VNT rajoittimen kohdalleen. Varsin ikävä säätää topparia jälkikäteen.


              Eiköhän tällä vielä hetki ajella
              - E65 730d 2003

              Comment

              • hetfield
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2013
                • 328
                • pirkkala

                #8
                Nyt on jokunen tuhat ajettu rempatulla koneella, ja ihan kivasti tuntuis pelaavan. Ahtopainetta pitää vielä hieman säätää. Näin jälkiviisaana uusi ahdin olisi ollut kuitenkin muutaman satasen arvoinen. Sääsin @650mbar vivun vastaamaan rajoittimeen, mutta ei ihan täydellisesti vielä pelaa. Pitää jaksaa vielä hieman tangon mittaa muuttaa, mutta pirullesessa paikassahan tuo on.


                Tilasin siis Latvian purkaamolta koneen, jolla tarinan mukaan menty 200tkm. En ole noin karstaista laitetta koskaan nähnyt! Hinkkasin öljyrenkaita messinkiharjan ja tiivisteenpoistajan kanssa tunteja. Ei ollut yhtään reikää renkaissa auki.
                Karsta oli kiilottanut läiskät sylintereihin, joten pitihän se hoonata.
                Kannen putsaamisessa oli myös varsin mittava työ. Ei ihan pelkällä painepesurilla lähtenyt. Öljypumppu, nostimet ja keinut laitoin myös vanhasta koneesta, koska olivat huomattavasti paremmassa kunnossa. Näin taas jälkikäteen ajateltuna olisi vain pitänyt vaihtaa pelkkä mäntä, mutta hosuin hieman ja tilasin avaamatta koneen.


                Pumppu ja suuttimet kävivät kunnostuksessa. Oletettavasti vuotava suutin rikkonut männän. Käyntiääni on nyt huomattavasti "dieselmäisempi" kuin vanhassa.


                Laatikko vaihtui myös toiseen, joka on tuossa lattialla jo jonkun tovin möllöttänyt. Uudet megan tiivisteet ja Ravenolit. Toimii hieman eri malliin sekin. Pitää vielä käyttää piuhassa kun jarrutieto puuttuu, olisiko koodauksen puute.


                Kyllä tuo pakettina varmaan päältä menisi, melko paljon tilaa on apurungon takana. Mutta ei ole kaksinen homma nostaa laatikko alta, kunhan tunkissa riittää liike. Nyt jouduin "penkkaamaan" askin käsin kun eihän se nostomatka riittänyt. Onneksi on sitäkin tullut joskus harjoiteltua


                Pari kuvaa aiheesta: https://drive.google.com/drive/folde...mH?usp=sharing Tuo puhtaampi öljypumppu on vanhasta +500tkm ajetusta johon on öljyjä vaihdettu 20tkm välein viimeiset 200tkm. Ei se longlife nyt ihan vakuuta, mutta eipä näillä ihan kaikki vuosikymmeniä aja


                Ps: jarruputket taittelin samalla edestä taakse. Oli varsin kiva puuhastelu
                Last edited by hetfield; 12-07-2021, 13:35.
                - E65 730d 2003

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Originally posted by hetfield View Post
                  Tilasin siis Latvian purkaamolta koneen, jolla tarinan mukaan menty 200tkm.
                  Samanlaisia kilometrejä kuin toyotan vaihtokoneita myyvillä, niihin on vakiintunut 60.000km.



                  Itsellänikin on -93 toyota jonka mittarissa 350tkm mutta tekniikka 60tkm ajetusta japanin versiosta

                  Hienosti olet väkertänyt kotioloissa lavapinojen päällä

                  Comment

                  • edva
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2018
                    • 286
                    • Pirkkala

                    #10
                    Löysin tieni tänne häröileen.

                    Rajusti tosiaan huohottelee ton videon perusteella ja komeesti mäntä halki. Sigu ei vielä ihan noin huohottele. Huomenna olis suunnitelmissa nykästä kansi veks.

                    Osaakko suositella hyvää pajaa suuttimien huoltoon ja kannen/sylinterien hoonaukseen?
                    e61 530xd LCI 3/2007

                    Comment

                    • hetfield
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2013
                      • 328
                      • pirkkala

                      #11
                      https://www.diesel-technik-biberach.de/ Tuolla kävivät, toki muitakin varmasti on.



                      Lohkon käytin Tammerdieselissä. Olisko ollu 20e/reikä hoonaus. Ohjuriremppa on mysteeri. Myös Hämeen diesel on melko laadukas paja.
                      - E65 730d 2003

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎