Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 takaluukku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junkkri
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 679
    • Järvenpää

    E65 takaluukku

    Hyd.takaluukku ei aina aukea ensimmäisellä avauskerralla, vaan lukon vastakappale/moottori vetää takaluukun takaisin kiinni.
    Voiko johtua lukon väärästä säädöstä. Öljyä on tarpeeksi ja jäykemmät jouset vaihdettu pari vuotta sitten.Ohjelma???
  • junkkri
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 679
    • Järvenpää

    #2
    Apuja

    kaivataan. Voisiko ohjelmalla laittaa viivettä tuohon lukitusmoottoriin, ettei moottori lukitse ennen kuin luukku on hieman noussut??

    Comment

    • junkkri
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 679
      • Järvenpää

      #3
      vieläkin

      apuja. Vuotaako hyd sylinteri? Voiko sylinterin korjata vai uusia kokonaan?

      Comment

      • sepppo
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 124
        • Merimasku (Naantali)

        #4
        Mulla on ia. vähän vastaava ongelma. Mut se ei aukea itsellään ollenkaan vaan vetää aina takaisin. Toimii hyvin kun sitä vetää itse ulos vähän heti kun painanut auki. Sitten se avaa kyllä kokonaan normaalisti. En ole ehtinyt vikaa tutkimaan vielä, mut jos joku sattuu tietämään mikä vois olla...
        Nyt:
        e65 745iA
        Ja ennen:
        e32 750iA x2
        e34 535i

        Comment

        • junkkri
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 679
          • Järvenpää

          #5
          Huono

          ulosanti minulla eli siis ketjun aloittajalla aivan samat oireet kuin sepppoolla!!!

          Comment

          • hetfield
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2013
            • 330
            • pirkkala

            #6
            Pelaako muilla kontti normaalisti kylmällä?
            Vaihdoin eilen uudet jouset ja sisätiloissa aukesi napista, niinkuin kuuluukin.
            Ajoin katiskan pihalle, eikä muutaman hetken viilennyttyään enään jaksanut aueta, vaan tarvitsee sentin avustuksen.
            Vika ei siis voi olla jousissa, koska valmistusleima 2018.
            Sylkky ei vuoda ja säiliössä on riittävästi öljyä.


            Tästä nyt ei voi muuta päätellä, kuin että pelkillä jousilla tuon ei pitäisikään aueta, vaan tarvitsee hydrauli avustusta, jota tässä tilanteessa ei jostain syystä ole...miksi? pumppu löysä, tai sylinterin mäntä vuotaa ohi? Sulkeutuu mielestäni ihan riittävän nopeasti...pitää avata varmaan pumppu.


            Oli muuten kohtalaisen hanurista vaihtaa ne jouset!
            - E65 730d 2003

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14446
              • Oulu

              #7
              Oliko pumput hydraulikontilliseen malliin? Toinen tekijä tosiaan öljyvajaus... Mutta sitä ei ollut.

              Muuta en äkkiseltään keksi miksi ei toimisi.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • hetfield
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2013
                • 330
                • pirkkala

                #8
                ^ Oli joo. Vasemman puoleisessa jousessa on korvake johon sylinteri kiinnittyy, tätä ei toisessa versiossa ole. (toki osanumerot myös täsmää)


                Eli sinulla toimii pakkasella normaalisti?
                - E65 730d 2003

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14446
                  • Oulu

                  #9
                  Toimi pakkasella hyvin, vaikka sylinteri vuoti. Ennenku vaihto ne pumput uusiin niin välillä piti tosiaan pakkasilla avittaa ja jyrkemmässä mäessä ei pysyny kontti ylhäällä.

                  Nyt tosiaan sylinteri ja pumput uutta.

                  Onhan öljy oikeaa aeroshelliä?
                  Last edited by zener; 26-11-2019, 14:31.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA (2.8l) '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • hetfield
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 330
                    • pirkkala

                    #10
                    Pitää koittaa se vaihtaa, näytti vähän tummalta.
                    - E65 730d 2003

                    Comment

                    • junkkri
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 679
                      • Järvenpää

                      #11
                      Minullakin

                      edelleen ostamatta uusi sylinteri, (yksi kerkesi jo hukkua matkalla) ja tosiaan tuossa vanhassa erittäin pieni vuoto sylinterissä/liittimessä ja ”tökkii” tuo aukaisu.
                      Ps yritin kysellä täältäkin eräältä nim. vanhaa tutkiakseni voiko korjata,mutta ei ole ottanut yhteyttä ko. nim.
                      Last edited by junkkri; 26-11-2019, 17:43.

                      Comment

                      • hetfield
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 330
                        • pirkkala

                        #12
                        Tota, ettei tässä ny olis semmonen homma että: Konttihan nousee huonoillakin jousilla, jotka ei sitä missään tapauksessa jaksa ylhällä pitää kunhan hydrauliikka lähtee päälle, eli avittaa kottia sentin pari. Uudetkaan jouset eivät sitä ilman pumpun avustusta jaksa lukosta nostaa, joten tällöin päästään tilanteeseen että pumpun pitää nostaa luukkua heti lukon avauduttua/avautuessa.
                        Tällöinhän voisi olla pieni mahdollisuus että pumppu lähtee nostamaan konttia vasta, kun asentoanturilta tulee tieto, että kontti on auennut riittävästi jotta lukolta on päästy irti? Jos tässä tapauksessa anturin säätö olisi hieman poskellaan, jolloin lukko imaisee takaisin kiinni, ennenkuin koko pumppu lähtee edes tulille? Koitin tuossa kuunnella nopeasti, mutta lukon surina peittää pumpun äänen. Inpalla tuon varmaan näkisi... Pitääpä koittaa urheilla ennenkuin lähtee lisää romua tilailemaan. Ei oikein jaksa uskoa, että pikku ohivuoto sylkyssä/pumpussa aiheuttaisi noin herkästi ongelmia, kun kontti kuitenkin reippaasti nousee/laskee...:think

                        edit: Täällä vaihdeltu antureitakin ja luulis että olis säädettykkin https://www.bimmerfest.com/forums/sh...d.php?t=833241 edit1.2: näköjään säätyy itsestään kun avaa ja sulkee kerran. Tämä siis ei syyllinen. Olisko SCA -kytkin...

                        Boot lid/tailgate lift

                        Automatic opening and closing of the boot lid/tailgate is offered as special equipment.
                        The boot lid/tailgate can be opened using the control button in the vehicle interior, using the exterior boot lid / tailgate button or using the remote control. It can be closed using the exterior boot lid / tailgate button, using the interior boot lid / tailgate button or using the remote control.
                        The boot lid/tailgate is opened and closed by means of a hydraulic system. The hydraulic system is controlled by the boot lid/tailgate module. In addition to the hydraulic system, an automatic soft-close facility (SCA) and an electrical rear lid release are also fitted.
                        The boot lid/tailgate lift is self-diagnosable and works together with the Car Access System and power module. Exchange of information to the diagnosis tester is across K-CAN PERIPHERALS data bus.
                        Brief description of components

                        Boot lid/tailgate module

                        The boot lid/tailgate module control unit regulates and controls the opening and closing of the boot lid/tailgate.
                        On the boot lid/tailgate module, the button is connected on the inside of the boot lid/tailgate.
                        (PM) power module

                        The power module monitors the operating status and the open-circuit current consumption of the vehicle. In addition, the boot lid lock is controlled via the power module. Information is received and routed via the data bus K-CAN PERIPHERALS.
                        The power module controls the boot lid lock and the SCA (soft-close automatic) for the boot lid/tailgate. The exterior boot lid / tailgate button is read in directly by the power module and routed to the boot lid/tailgate module.
                        (CAS) Car Access System

                        The Car Access System (CAS) control unit contains the functions of the radio remote control, the ignition switch, the terminal control and the immobiliser. The Car Access System is the gateway module between the data buses K-CAN SYSTEM and K-CAN PERIPHERALS.
                        The interior boot lid/tailgate button (in the light switch) is read in via the Car Access System and sent to the boot lid/tailgate module.
                        Exterior boot lid / tailgate button (S117), interior boot lid / tailgate button (S237), vehicle interior boot lid / tailgate button (S8)

                        Operating the exterior boot lid / tailgate button or the interior boot lid / tailgate button (with lid/hatch opened) opens, stops or closes the boot lid/tailgate. Stopping or activating the hatch/lid is also possible in a half-opened position. Touching the buttons is enough for activation until the relevant end position (lid/hatch opened or closed) is reached. The drive is stopped automatically at the end position.
                        The direction of movement of the boot lid/tailgate changes with every second press of the button: open - stop - close - stop - open - etc.
                        The boot lid/tailgate can also be opened and stopped using the vehicle interior boot lid/tailgate button. If the boot lid/tailgate is moving, it is stopped when the button is pressed. If the boot lid/tailgate is stationary, operation triggers opening. By means of coding, the button can be set in such a way that it corresponds to the exterior boot lid button, i.e. closing is also possible.
                        Remote control

                        The boot lid/tailgate can also be opened, stopped or closed using the remote control. Briefly pressing (<1.6 secs) the button opens or stops the boot lid/tailgate. Continuous pressure (>1.6 secs) on the button closes the boot lid/tailgate as long as the button is pressed. Releasing the button cancels the closing operation and the boot lid/tailgate is opened again. The time required for opening can be coded. By means of coding, the button can be set in such a way that it corresponds to the exterior boot lid button, i.e. closing is also possible.
                        Angle of rotation sensor

                        To detect the position of the boot lid/tailgate or detect the opening angle of the boot lid/tailgate, an angle of rotation sensor based on a potentiometer is used. Depending on the hatch/lid opening angle, a voltage value is output.
                        Hydraulic pump

                        The hydraulic pump of the boot lid/tailgate lift is driven by an electric motor that works in two directions. The two directions are activated with a relay switch.
                        A clocked semiconductor in an H shift gate ensures even motor speed over the entire voltage range.
                        Hydraulic valve

                        The hydraulic valve controls the hydraulic pressure between the hydraulic pump and hydraulic cylinders. It is controlled from the boot lid/tailgate module.
                        The maximum possible hydraulic pressure is built up in the hydraulic cylinders when power is applied to the hydraulic valve (valve closed). Only a low pressure is built up in the hydraulic cylinders when no power is applied to the shift valve (valve open).
                        Central locking drive, rear lid

                        The central locking drive is installed in the rear lid. It is activated by the power module and unlocks the mechanical rear lid lock. The central locking drive incorporates the rear lid contact, which signals to the power module the position of the rear lid lock.
                        SCA drive, rear lid

                        The SCA drive is installed in the body. The SCA drive incorporates a position switch, which records the position of the SCA drive. The SCA drive is controlled by the power module.
                        Hotel switch

                        It is no longer possible to open or close the rear lid when the hotel switch is actuated.
                        Main functions

                        Opening rear lid

                        When the vehicle is unlocked, the boot lid/tailgate can be operated using all the operating points and the remote control. When the vehicle is locked, the exterior boot lid / tailgate button is locked. When the vehicle is secured, the boot lid/tailgate can only be opened using the remote control.
                        When the boot lid/tailgate is opened, first the boot lid / tailgate lock is unlocked via the release drive. If the power module is informed by the boot-lid contact that the lock is open (boot-lid contact switches to earth), the drive for the soft-close automatic is activated. The drive is active until top dead centre is reached and the position switch in the drive connects to ground.
                        At the same time as activation of the drive for automatic Soft Close, the power module transmits the information "boot lid / tailgate lock unlocked" via the K-CAN to the boot lid/tailgate module. The boot lid/tailgate module powers the hydraulic valve and the hydraulic pump. The boot lid/tailgate is opened.
                        The boot lid/tailgate module detects the position of the boot lid/tailgate via the angle of rotation sensor. Shortly before the end stop "boot lid/tailgate opened" is reached, the boot lid/tailgate speed is reduced and the boot lid/tailgate moves slowly into the end position.
                        If the control button is pressed again during the opening procedure, the operation is interrupted. If the control button is then pressed again, the closing operation is carried out.
                        Closing rear lid

                        To close the boot lid/tailgate, the direction of rotation of the hydraulic pump is changed.
                        Shortly before the "boot lid/tailgate closed" position is reached, the boot lid/tailgate speed is reduced and the boot lid/tailgate falls slowly into the boot lid / tailgate lock. The boot-lid contact opens and the power module activates the drive for automatic Soft Close. The position switch in the SCA drive opens at bottom dead centre. The drive stops. The boot lid / tailgate lock is locked.
                        Anti-trapping protection

                        The boot lid/tailgate speed is known due to the continuous evaluation of the angle sensor. This speed is compared to the travel-time curve stored in the module. If this speed is lower than the specified value, the boot lid/tailgate is stopped (blockage identification).
                        Anti-repeat circuit

                        A repeat lock facility prevents the hydraulic pump overheating. The pump is switched off for approx. six minutes if it was in operation for longer than two minutes within a short space of time. Only when this waiting period has elapsed is the operation of the pump re-enabled.
                        Safety functions

                        Malfunctions
                        Under certain operation conditions such as starter motor operation, undervoltage, extreme temperatures or vehicle speed, movement of the boot lid/tailgate is disabled.
                        When the button signal is continuously present via the bus or signal input (button jammed), the boot lid/tailgate does not move.
                        Emergency mode
                        In the event of system failure, the boot lid/tailgate can be opened and closed manually by exerting little pressure because the hydraulic valve is open.
                        Switching off the drive for automatic Soft Close
                        If the power module does not detect that the drive for automatic Soft Close has reached the upper or lower dead centre, the drive is switched off after 5 seconds. A fault is stored in the fault memory.
                        The functional sequence starts again when a signal change is signalled by the rear lid contact.
                        Antirepeat device of the drive for automatic Soft Close
                        An anti-repeat circuit prevents electronic components in the control unit from overheating. The antirepeat device permits a maximum of 15 activations of the drive for automatic Soft Close in succession.
                        Country-specific version

                        ECE

                        The rear lid cannot be closed via the radio remote control key
                        USA/AUS

                        The close function for the rear lid via the radio remote control key is blocked
                        Näitä tapauksia löytyy näköjään maailmalta kosolti, mutta on se nyt kumma kun ei kukaan ole jaksanut kommentoida miten homma on ratkennut! Tuskin kaikki ongelmasta topikin avanneet ovat vain tyytyneet kohtaloonsa?! Prkl.!
                        Last edited by hetfield; 26-11-2019, 22:26.
                        - E65 730d 2003

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎