Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 730d 2002 ja akku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi_oulu
    Newbiemmer
    • Aug 2021
    • 19
    • KEMPELE

    E65 730d 2002 ja akku

    Tervehdys,
    Kovin paljon kuulostaa olevan vikoja johtuen akun kunnosta.
    Onko merksitystä käyttääkö "halppis" akkuja esim mallia biltema vai pitäisikö olla originaali "BMW" akku?

    Nimittäin itsellä noin vuosi sitten vaihdettu biltema akku ja nyt alkoi tulemaan "transmission failurea ja parking brake failurea kun PAKKASELLA lähtee ajamaan yön yli seisoneella autolla.
    Muutaman kilometrin kun ajaa niin nuo herjat tulee. Lyhkänen kaupassa käynti ja sen jälkeen ei mitään herjoja vaikka ajaisi 100km.

    Aiempien keskustelujen perusteella vika voisi korjautaua uudella akulla kuten näissä keskusteluissa:
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...us#post2880329
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...ht=bus&page=18
    Kyseessä nimimerkkien "Suppari" ja "Heiskane" kirjoitukset.

    Juurikin samat errorit löytyy nyt minunkin autosta gearbox control unitilta:

    CF07 CAN Bus off

    Error counter: 2
    Logistic counter: 40
    1. Umweltsatz
    Mileage 421674 km
    time after reset/ignition OFF-ON 7650.00 ms
    Battery Voltage 14.96 Volt
    Standard safeguard ACC (0=OK, 1=Error) 0.00 0/1
    Standard safeguard CAS (0=OK, 1=Error) 0.00 0/1
    Standard safeguard DME3 (0=OK, 1=Error) 0.00 0/1
    Standard safeguard DME2 (0=OK, 1=Error) 0.00 0/1
    Standard safeguard DME1 (0=OK, 1=Error) 0.00 0/1
    Status S-switch CAN (0=OK, 1=F/ES) 0.00 0/1
    Status Tip-switch CAN (0=OK, 1=F/ES) 0.00 0/1
    Status Position ser. line (0=OK, 1=F/ES) 0.00 0/1
    Status Position CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1
    Status Driver`s door CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1
    Status Driver`s seat CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1
    Status Key CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1
    Status Kl15 Signal CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1


    miten muuten nämä rivit pitää tulkita:
    Status Position CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1
    Status Driver`s door CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1
    Status Driver`s seat CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1
    Status Key CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1
    Status Kl15 Signal CAN (0=OK, 1=F/ES) 1.00 0/1

    0=OK ja 1=F/ES?? mitä F/ES tarkoittaa? sitten tuo viimeinen 0/1?? mitähän meinaa?

    Eli olisiko aiheellista vaihtaa uusi akku vaikka vanha biltema ei ole kuin noin vuoden ikäinen? ( toki eritttän lyhyttä ajoa ollut koko ajan)
    Last edited by jussi_oulu; 25-12-2022, 13:17.
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17406
    • Turku

    #2
    Rasitustesti akulle ja jos ei ole kunnossa, Biltemallahan on pitkä takuu?
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • hetfield
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2013
      • 326
      • pirkkala

      #3
      Mikä akku sulla on koodattu sinne, ja onko vaihto rekisteröity vaihdettaessa?


      Rupee tuntuun, että Powermodule puutuu vuosien saatossa. Seuraile piilovalikosta millä jännitteellä latailee. Mulla vähän rauhottu heilunta, kun vaihtoi lataussäätimen, mutta kypsyttää AGM akut silti noin vuodessa. Varmaan Webastonkin vaikuttaa, mutta ei silti selitä akkujen puutumista.


      Ei oikein löydy mitään syytä, miksi pitäisi olla Bemarin tarrat akussa. Akun tyyppi ja kapasiteetti pitää olla Powermodulen tiedossa. Tästä on kyllä infoa foorumilla.


      edit: voi toki olla että joku moduli herättelee autoa, ja näin ollen tyhjentää akun yön aikana.
      Last edited by hetfield; 27-12-2022, 09:03.
      - E65 730d 2003

      Comment

      • jussi_oulu
        Newbiemmer
        • Aug 2021
        • 19
        • KEMPELE

        #4
        Originally posted by hetfield View Post
        Mikä akku sulla on koodattu sinne, ja onko vaihto rekisteröity vaihdettaessa?


        Rupee tuntuun, että Powermodule puutuu vuosien saatossa. Seuraile piilovalikosta millä jännitteellä latailee. Mulla vähän rauhottu heilunta, kun vaihtoi lataussäätimen, mutta kypsyttää AGM akut silti noin vuodessa. Varmaan Webastonkin vaikuttaa, mutta ei silti selitä akkujen puutumista.


        Ei oikein löydy mitään syytä, miksi pitäisi olla Bemarin tarrat akussa. Akun tyyppi ja kapasiteetti pitää olla Powermodulen tiedossa. Tästä on kyllä infoa foorumilla.


        edit: voi toki olla että joku moduli herättelee autoa, ja näin ollen tyhjentää akun yön aikana.
        Tässä mallissa ei muistaakseni ollut muuta vaihtoehtoa kuin 90AGM ja kontissa on 95AGM Biltema. Akun vaihto on kerrottu INPA:lla autolle.

        Latausjännitettä seurasin ja totesin sen ekan parin kilometrin matkalla olleen matala ( 12-13v), joten vaihdoin säätimen ja jännite on nyt koko ajan 14.5-15.3 noin suurin piirtein.
        Kuitenkaan tuo säätimen vaihto ei auttanut itse vika herjoihin.

        Akku ei havaittavasti ole huonossa kunnossa kun lähtee hyvin käyntiin pakkas yön jälkeenkin.

        Ymmärsin, että sulla myös AGM akut "kypsyneet" noin vuodessa? Ootko saanu takuuseen uuden?

        Tuossa mun biltema akussa on takuu vielä voimassa, mutta pitäs ilmeisesti jättää biltemaan yöksi jotta lataavat ja tekevät kuormitus testin sille ( vähän hankalaa kun ei ole toista akkua laittaa autoon siksi aikaa)

        Comment

        • hetfield
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 326
          • pirkkala

          #5
          Originally posted by jussi_oulu View Post
          Tässä mallissa ei muistaakseni ollut muuta vaihtoehtoa kuin 90AGM ja kontissa on 95AGM Biltema. Akun vaihto on kerrottu INPA:lla autolle.

          Latausjännitettä seurasin ja totesin sen ekan parin kilometrin matkalla olleen matala ( 12-13v), joten vaihdoin säätimen ja jännite on nyt koko ajan 14.5-15.3 noin suurin piirtein.
          Kuitenkaan tuo säätimen vaihto ei auttanut itse vika herjoihin.

          Akku ei havaittavasti ole huonossa kunnossa kun lähtee hyvin käyntiin pakkas yön jälkeenkin.

          Ymmärsin, että sulla myös AGM akut "kypsyneet" noin vuodessa? Ootko saanu takuuseen uuden?

          Tuossa mun biltema akussa on takuu vielä voimassa, mutta pitäs ilmeisesti jättää biltemaan yöksi jotta lataavat ja tekevät kuormitus testin sille ( vähän hankalaa kun ei ole toista akkua laittaa autoon siksi aikaa)

          Homma on näköjään ihan hanskassa.


          Mulla suurin ongelma on Webaston jänniteraja. Yhden talven pelaa, mutta seuraava talvi menee jo öisin ylläpitolaturissa jos meinaa lämpimällä autolla matkaan. En ole takuuseen jaksanut veivata, vaan kiukutellut ylläpitolaturin kanssa sen aikaa kun akku on jotenkin toiminut. Varmaan neljäs AGM menossa. Bosch, Exide, Yasa käynyt kontissa ja aina sama homma. Olis ehkä uusi power-kikkare tullut halvemmaksi, mutta katotaan ny jaksaako enään tunata.


          Mulla ei juuri tule vikoja alhaisesta jännitteestä yleensä. Repsikan "restainsystem" on herkin kiukuttelemaan. Vaikka näytössä on "lataa akku", ei siltikään vaihteisto/kässäri vikoja. Joskus kun on kovalla pakkasella unohtunut laturi, niin hieman vaivalloinen startata, eikä siltikään herjaa em. asioista... Pistää miettimään juurikin Powermodulen erinäisiä vikoja. Yleensä kun pakkasta on noin 25c, niin koko kärry menee mykäksi eikä aukea kun avaimella jolloin vehkeet taas heräävät ja kaikki toimii. Samalla kelillä voi myös kesken ajon tulla blackout, jolloin koko konttori pimenee ja vain vaihteisto ja moottori jäävät toimintaan. Eli ajoon ei vaikuta, mutta muu mykistyy. Boottauksen jälkeen pelaa taas. Ihme vehkeitä!


          edit: joskus hetkeksi auttanut, kun rekisteröi akun vaihdon uudelleen. Vois olla jossain jännitteen/kapasiteetin mittauksessa jotain vikaa.


          edit2: myös sisävalot jäävät joskus syttymättä, joten tämä taitaa olla melko selkeää minun osaltani: https://e65club.com/?page_id=513


          edit3: "If the temp. sensor is detected as defective then the charging voltage will be fixed at 14.3V" Mielenkiintoista :think
          Last edited by hetfield; 27-12-2022, 14:13.
          - E65 730d 2003

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17406
            • Turku

            #6
            Jos ajoa on vähän, on Webaston takia akkua ladattava säännöllisesti. Pääsääntö taitaa olla, että 30min lämmitystä vaatii lataukseen 30min ajoa. Oma mielipide on, että vielä enemmän.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • JiiVee92
              BTCF Member
              • Mar 2017
              • 893
              • Kouvola/Myllykoski

              #7
              Tuon 1:1 lämmitysaikaan ja ajoaikaan pätee 0-kelissä kyllä, mutta muistaakseni esim -25 pakkasella lämmitysajan ja ajoajan suositeltu suhde oli 1:3, tämä siis ulkomuistista. Itse näkisin ylläpitolaturin säännöllisen käytön järkevämpänä kuin ajaa esim 1½ tuntia hurua vain siksi että akku latautuu, varsinkin näillä polttoainehinnoilla.
              EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
              NYT: E61 530xd -08 käyttis
              Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17406
                • Turku

                #8
                Originally posted by JiiVee92 View Post
                Tuon 1:1 lämmitysaikaan ja ajoaikaan pätee 0-kelissä kyllä, mutta muistaakseni esim -25 pakkasella lämmitysajan ja ajoajan suositeltu suhde oli 1:3, tämä siis ulkomuistista. Itse näkisin ylläpitolaturin säännöllisen käytön järkevämpänä kuin ajaa esim 1½ tuntia hurua vain siksi että akku latautuu, varsinkin näillä polttoainehinnoilla.
                Tuo voi hyvinkin pitää paikkaansa, huomannut sen kovilla pakkasilla. Samaa mieltä latauksesta, lataan vähäisellä käytöllä olevaa E81 pakkasilla, kun auto seisoo päivätolkulla ulkona.
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • jussi_oulu
                  Newbiemmer
                  • Aug 2021
                  • 19
                  • KEMPELE

                  #9
                  Tässä kun ei ole laittaa toista akkua siksi aikaa että voisi viedä tuon takuun alaisen akun biltemaan rasitustestiin niin tein huvikseni seuraavan testin:

                  Alkuperäinen ongelma tarkemmin on:
                  pakkas aamuna syttyy DTC ja transmission failure hälytykset mittaristoon
                  ( tämä muuten aina samassa risteyksessa 4km ajon jälkeen/saman ajo ajan jälkeen).
                  Sitten kun pääsen 300m lisää kaupan pihaan ja sammutan auton, aukaisen oven ja juuri kun olen sulkemassa ovea syttyy parking brake failure mittaristoon.

                  Eli nyt tein sen testin:
                  Latasin kaikkien sääntöjen vastaisesti akun yön yli irroittamalla miinus kaapelin autosta ja lataamalla akun suoraan.
                  Akun jännite oli muuten vain 12.2V ?? latauksen alkaessa

                  Seuraavana iltana katsoin akun jännitteen laturista ja se oli 12.8V

                  Otin laturin pois ja kytkin akun miinuskaapelin paikalleen autossa.

                  Sitten matkaan samaa reittia kuin aiemmin:
                  -4km kohdalla syttyy VAIN DTC failure
                  -kaupan pihaan päästessä ja auton sammutettuani ja oven avattuani ja poistuessani autolta EI parking brage failurea ilmene.
                  - Myöskään transmission failurea ei nyt tullut tällä testi lenkillä ollenkaan.

                  Kummallisia vehkeitä

                  Comment

                  • hetfield
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 326
                    • pirkkala

                    #10
                    Tuli muuten just mieleen, että mulla tuli aina auton sammutettua kässärivika kun ABS-anturi oli risa. Toki ABS ja luistonesto oli pois pelistä heti startissa... mutta jos olisi joku katkos, joka herjaa vasta mutkassa. Oskilloskooppi päälle ja anturia loggaamaan? En saanut oikein kiinni niistä sun vikakoodeista näitä koskien.
                    - E65 730d 2003

                    Comment

                    • jussi_oulu
                      Newbiemmer
                      • Aug 2021
                      • 19
                      • KEMPELE

                      #11
                      joo, pitäs nollata koodit ja ottaa uudet kun ehtii...

                      Comment

                      • jussi_oulu
                        Newbiemmer
                        • Aug 2021
                        • 19
                        • KEMPELE

                        #12
                        Nyt ollut aikaa ja intoa tutkia tätä akku hommaa.
                        Nythän näyttää olevan niin, että siellä on väärän kokoinen ja tyyppinen akku koodattuna autoon ( 110ah) vaikka autossa on paikallaan 95agm akku.
                        https://1drv.ms/u/s!AkK62NRPmAzggtQpXrXFGR5KDbLfiw

                        Siellä kyllä näkyy listassa tuo 90agm, mutta ihmettelen kun sen "data" arvona on 0 ?? Kaikilla muilla akkutyypeillä näkyy olevan joku järkevän oloinen heksa arvo.
                        https://1drv.ms/u/s!AkK62NRPmAzggtQqeHtycNEZTGGRQw
                        Voikohan tuon raksia ja jättää nollaksi tuon data arvon?

                        edit: jaa-ha.. näyttää ett olen itse sen sinne onnistunut muuttamaan...eli lisänny 90agm value=0. ( netistä ladatussa PM.C03 filussa ei ole koko agm vaihtoehtoa).

                        PARZUWEISUNG_FSW : {00003000} 00000002 0001 0A1C {y} (FF) {h} {} // BATTERIE_KAPAZITAET
                        PARZUWEISUNG_PSW1 : 00BD (50) // 80ah
                        PARZUWEISUNG_PSW1 : 00BE (5A) // 90ah
                        PARZUWEISUNG_PSW1 : 00BF (5F) // 95ah
                        PARZUWEISUNG_PSW1 : 00C0 (6E) // 110ah
                        PARZUWEISUNG_FSW : {00003000} 00000003 0001 0A0C {o} (FF) {h} {} // MOTOR_TYP

                        mutta sitten PM.C04 filussa jo onkin ( mutta minun autossa on PM.C03):

                        PARZUWEISUNG_FSW : {00003000} 00000002 0001 0A1C {b} (FF) {h} {} // BATTERIE_KAPAZITAET
                        PARZUWEISUNG_PSW1 : 00BD (50) // 80ah
                        PARZUWEISUNG_PSW1 : 00BE (5A) // 90ah
                        PARZUWEISUNG_PSW1 : 00BF (5F) // 95ah
                        PARZUWEISUNG_PSW1 : 00C0 (6E) // 110ah
                        PARZUWEISUNG_PSW1 : 0253 (5A) // 90agm

                        eli vaatisiko tuo nyt PM-modulin uudelleen ohjelmoinin ennen kuin voisi käyttää agm akkua?
                        Last edited by jussi_oulu; 17-01-2023, 13:36.

                        Comment

                        • alpine3
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2010
                          • 1220
                          • Kajjjaani

                          #13
                          Sen verran sekavaa tekstiä että en kommentoi sitä sen enempää, kuin että tarkasta mikä se akun koko ja tyyppi on vo:ssa (siellä sen pitäisi olla) ja muuta se sinne jos tarvis, ja sen jälkeen oletuskoodaa se pm-moduli.
                          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎