Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 ajotietokone

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marquz
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 55
    • Tampere

    E65 ajotietokone

    ongelma seuraavanlainen: toissapäivänä katos navi ja radio, sitten katos koko ajotietokone. Seuraavana aamuna kaikki oli taas tullu takas, kunnes hetken päästä taas katos navi ja radio ja sitte taas kaikki. Nyt toimii taas kaikki muu paitsi navi ja radio..
    Navi ja radiohan on yhdessä eli onkohan niitten boksi hajalla ja se sekottaa noita muitakin sähköjä..? Auto tarkotus viedä vikamuistin lukuun kunhan mahdollista, mutta aattelin jo etukäteen kysellä oisko muilla ollu samanlaisia ongelmia.. Ja autossa on navi pro (609) ja prohifi audiosysteemi (677) mikäli sillä jotain väliä..
    Last edited by marquz; 16-05-2010, 10:21.
  • Safiiri
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 51
    • Leivonmäki

    #2
    Originally posted by marquz View Post
    ongelma seuraavanlainen: toissapäivänä katos navi ja radio, sitten katos koko ajotietokone. Seuraavana aamuna kaikki oli taas tullu takas, kunnes hetken päästä taas katos navi ja radio ja sitte taas kaikki. Nyt toimii taas kaikki muu paitsi navi, radio ja sähköikkunat..
    Navi ja radiohan on yhdessä eli onkohan niitten boksi hajalla ja se sekottaa noita muitakin sähköjä..? Auto tarkotus viedä vikamuistin lukuun kunhan mahdollista, mutta aattelin jo etukäteen kysellä oisko muilla ollu samanlaisia ongelmia.. Ja autossa on navi pro (609) ja prohifi audiosysteemi (677) mikäli sillä jotain väliä..
    iDrive / NAVI näyttö katoaa ensimmäisenä kun jännite laskee liian alas. Katso tuolta lisää milloin NAVI pimenee.


    Vika voi olla toki itse ajotietokoneessa, mutta jännitevika olisi varmaa edullisempi korjata.

    Comment

    • jopeh
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 694
      • Tampere

      #3
      Jos seiskassa akunjännite putoaa liian alas, esimerkiksi auto ei ole käynnissä ja soitin päällä, se ilmoittaa siitä iDriven näytön kautta "lataa akku, jännite liian alhainen" ja sammuttaa virrat. Samoin sammuu virrat, jos Webasto surraa liian pitkään autoa käynnistämättä ja akun jännite putoaa.

      Jos seiskan täytyy seisoa pitkät ajat ajamatta, niin silloin kannattaa katkaista takakontissa olevasta katkaisijasta virrat pois päältä.

      Viime kesänä syttyi airbägin merkkivalo palamaan ja syynä oli huono akkukontakti. Huollossa nollasivat valon, puhdistivat akunkaapelikengät sekä kiristivät maajohdon. Sen jälkeen vika ei ole tullut takaisin.

      Vikamuistista kyllä pitäisi selvitä missä vika on. Kannattaa kuitenkin kiristää akkukengät ja tarkistaa maadoitus varmuuden vuoksi.
      Last edited by jopeh; 29-04-2008, 15:40.
      "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

      Comment

      • marquz
        Bimmer Rookie
        • Sep 2007
        • 55
        • Tampere

        #4
        Vastaanpas nyt ikään kuin itse itselleni ja jos vaikka muita auttaisin tällä tulevaisuudessa. Aikaa vian ilmenemisen ja sen korjaamisen välillä oli kuitenkin sen verran paljon (huomaa ensimmäisen viestin ja tämän aikaväli), joten en mene takaamaan, että joka tapahtuma meni juuri niin kuin kerron, varsinkaan alkupään osalta..

        Eli ongelma oli sellainen, että navi, radio ja jotkin muut ajotietokoneen laitteet ei toiminut, kuten ensimmäisessä viestissä kuvasinkin. Vein auton bemarin huoltoon ja pojat alkoi tutkimaan autoa ensin vikamuistin kautta.

        Noh, ensimmäinen ongelma oli, että auto ei päästänyt huollon poikia omaan koneeseen sisälle, jotta vikamuistia olisi voitu tutkia. Puhelu BMW Suomi pojille ja sieltä muistaakseni Saksaan ja vikamuisiin päästiin käsiksi lopulta. Vikamuisti ei ilmoittanut muuta kuin, että jossakin on yhteydessä vika (muistaakseni valitti valokaapelista, jota huollon pojat eivät uskoneet) eli kojelauta täytyy avata ja tutkia kaapelia ja kaikki boksit. Aika loppu kesken, joten auto kotiin ja uusi aika.

        Muutaman viikon päästä takaisin huoltoon. Bokseja testailtiin ja tutkittiin, jonka jälkeen yksi bokseista tilattiin ja auto kotiin odottamaan sen saapumista eli uusi aika 2-3 viikon päähän.

        Auto huoltoon ja boksia asentamaan kunnes huomattiin, että saapunut boksi ei ollut se mikä tilattiin. Auto kotiin ja uusi aika huoltoon.

        Muutaman viikon kuluttua auto uudestaan huoltoon ja oikeaksi varmistettu boksi tilalle. Testeriin kiinni ja.. vika edelleen autossa eli vika ei siis ollut siinä boksissa. Soittoja BMW Suomelle ja saksaan. Johtopäätös oli, että jokin boksi ei johda valoa valokuitukaapelissa tarpeeksi hyvin, jonka jälkeen päätettiin alkaa tutkimaan vikaan kaapelin avulla, jolla voidaan ohittaa boksit yksi kerrallan ja löytää viallinen laitos näistä yhdeksästä (tai kahdeksasta) boksista, jotka autosta löytyy.. Auto kotiin ja muutama viikko odotusta, että kaapelin pätkä löytää tiensä huoltamolle.

        Auto huoltoon ja boksien ohittaminen alkoi ja syyllinen löytyi. Auto kotiin, boksi tilaukseen ja odottamaan muutama viikko.

        Boksi saapui, josta tarkastettiin, että sarjanumero vastaa edellistä ja eipäs muuta kuin boksia asentamaan. Boksi paikallaan ja testeri käyntiin, kunnes tulee ilmoitus, että tämä boksi on uudistettu tai jtn muuta vastaavaa ja uudempi boksi löytyy toisella sarjanumerolla. Auto kotiin ja odottelemaan.

        Muutama viikko ja uudestaan huoltoon, boksi paikalle.. ja.. auto ei sano enää mitään.. ei edes käynnisty. Asentajilla kiirettä, joten eivät kerkeä heti katsomaan kunnes muutaman päivän päästä löytyy vika. Yksi pääsulakkeista oli palanut, luultavimmin uuden boksin asennuksessa (kirjottajan arvaus (ei mikään sähköinsinööri)), sulake vaihtoon ja auto toimii taas kuin unelma.

        Ja kuka voi muka vielä väittää, että kyseessä olisi sähköauto

        Täytyy myöntää, että huumorintaju meinas aluksi loppua kesken, mutta kun asiat meni tarpeeks kauan perseelleen, niin ei enää lopussa jaksanu muuta ku nauraa ainaku sai soiton, että tuuhan hakeen autos pois, ku ei tää vieläkään toimi.

        Ja huollon palveluissa ei sinänsä oo mitään valittamista, koska parhaansa ne teki vaikka oli varmasti muutenkin kiire

        Comment

        • rosilja
          Newbiemmer
          • Feb 2012
          • 13
          • Lieto

          #5
          Terve,

          Sama ongelma kuin marquzilla ilmeni tänään. Jätin auton akunkaapeli irrotettuna nyt talliin yöksi, tuskin auttaa. Mikähän boksi tuossa alemmassa tapauksessa lopulta vaihdettiin, mitä maksoi? Onko Turun seudulla tämänlaisia vikoja ymmärtäviä, merkkiliikkeet pois lukien?

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎