Announcement

Collapse
No announcement yet.

M67N 4373 Plausibilitaet Luftmassen - E65 745d ahto-ongelma - Vinkkejä ja keskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IiroU
    BTCF Member
    • Oct 2021
    • 399
    • Turku/Rauma

    M67N 4373 Plausibilitaet Luftmassen - E65 745d ahto-ongelma - Vinkkejä ja keskustelua

    Kirjoitellaan pieni tiivistelmä otsikon mukaisesta aiheesta. Tieto perustuu omiin päätelmiin, netistä löydettyihin vinkkeihin sekä muiden 745d omistajien kokemuksiin. En ole ammattimekaanikko, enkä varmasti tiedä kaikkea. Tämä ei ole miten tehdä -ohje, vaan miten tein -raportti. Jokainen tehkööt omat selvityksensä tarpeen vaatiessa. En ota vastuuta muiden remontista, mutta yritetään parhaan mukaan auttaa muita.

    M67N moottorilla varustettua E65 745d on valmistettu vuodesta 2005 vuoteen 2008. Moottoria on kaksi versiota, 299hp ja 329hp. Nämä ovat ilmeisesti sisuskaluiltaan sama moottori, ainoa ero perimätiedon mukaan on ohjelmassa.

    Omassa, 360 tkm ajetussa, vuonna 2007 valmistetussa 329hp versiossa esiintyi ostamisesta lähtien vastaavaa ongelmaa: Adaptiivinen vakionopeudensäädin ACC2 katkaisi vedon satunnaisesti kiihdyttäessä tai ylämäessä. Elin ongelman kanssa noin vuoden, kunnes se alkoi pahenemaan. Vakionopeudensäätimen pätkimisen lisäksi oli ilmennyt toinen ongelma: tehojen puutos. Tuntui, kuin auton turbot olisivat olleet poissa pelistä, kun ahdot olivat hukassa. 2100kg alkoi todella tuntumaan, kun auto ei lähtenytkään rampilta liikkeelle niin kuin pitäisi. Vikakoodien luvun jälkeen toistuvaksi, ensimmäisenä esille tulevaksi koodiksi osoittautui 4373 Plausibilitaet Luftmassen, joka kertoo ilmamäärän olevan vääränlainen kahden vertailukohdan välillä. Tämä koodi ilmestyi joka pätkäisyllä muistiin. Useiden toistojen jälkeen esiin alkoi tulla koodia ilmamassamittareilta sekä turbojen ahtopainesäätimiltä, jopa myös DPFiltä. Näiden koodien perusteella olisi kannattanut vaihtaa ilmamassamittarit ja turbojen ahtopainesäätimet - halpaa ja helppoa.

    Aloin kuitenkin tekemään pientä selvitystä viasta sekä sen aiheuttajasta. Keskustelin aiheesta Facebookin kautta muiden 745d omistajien kanssa, jotka olivat korjanneet tai kärsivät samasta ongelmasta. Muiden omistajien kertomuksien perusteella vika voisi olla myös imusarjan läpissä tai irronneessa turbon siipien säätötangossa. Netistä löysin seuraavat kolme saksankielistä keskustelua aiheesta, juuri muuta ei löytynyt:

    Motorraum E65 745d Fehler Luftmassenmesser, Leistungsprobleme BMW 7er, Modell E65/E66






    Aloitin selvittämisen lukemalla livedataa, nollailemalla vikakoodeja ja ajamalla ilman MAFfien johtoja. Näistä ei kuitenkaan selvinnyt mitään lopullista. Auto tuntui hyytyvän vastaavanlaisesti myös MAFfit irti kytkettyinä. Vikakoodien nollauksesta sen verran, että muistaa nollata molemmista ECUista, muuten ei poistu. Livedatassa näkyi selvä pätkäisy 4373 koodin aktiiviseksi tulemisen hetkellä, silloin myös vaste kaasun hävisi. Sain kyselyiden perusteella muutaman vinkin, mitö voisi koittaa. Tarkista ahtoputkien kumiset mutkat, sekä putsaa MAP-anturi.

    Untitled by Iiro Uussaari, on Flickr
    Tässä ahtoputkista tarkistettavat mutkat. Ovat muilla omistajilla revenneet. Valokuvassa on kaasuläpille tulevan pään kumimutka sen sisäpuolelta. Omalla kohdalla ne olivat ehjät. Seuraavaksi MAP tarkistukseen.

    Untitled by Iiro Uussaari, on Flickr
    MAP näytti tältä. Täydellisesti noen peitossa. Tässä kohtaa päätin myös ostaa uuden anturin. Anturin osanumero on 13617787142, mutta sitä ei jostain syystä löydy realOEMstä. Hintaa uudella anturilla Hubauerilla on noin 70€. Suosittelen ostamaan sen sieltä, koska tarvikkeet tunnetusti toimivat bemareissa huonosti. Muutenkin se on sieltä varmaan helpoin saada, eikä mielestäni ole edes kauhean kallis.

    Samalla kurkkasin myös imusarjaan, jossa vastassa oli nokista karstaa 17 vuoden ja 350tkm ajalta. Likainen imusarja oli myös mainittu mahdoilliseksi vikapaikaksi kyseisen ongelman kanssa.

    Untitled by Iiro Uussaari, on Flickr

    Tämän jälkeen päätin irroittaa imusarjan, putsata sen, vaihtaa tiivisteet ja MAP-anturi, sekä tulpata imusarjan läpät. Tilasin kasan osia: MAP, imusarjan tiivisteet, kaasuläppien tiivisteet sekä imusarjan läppien tulpat. MAP oli orkkis, läppien tulpat Tafmetilta ja tiivisteet Aeromotorsilta. Tiivisteet saa myös Hubauerilta alkuperäisenä. Kaasuläppien O-rengas 14.50€/kpl ja imusarjan tiivisteet noin 180€. Aeromotorsiltä löytyi Elringiä sekä Victor Reinziä noin 85€ yhteishintaan. Samaan kasaan ajattelin vaihtaa myös aiemmin ostamani hehkut sekä niiden ohjainyksikön.

    Kun kaikki osat oli tontilla, aloin purkamaan autoa. Purin konehuonetta sen verran, että sain ahtoputket irti. Takaosasta piti purkaa pelti, sekä raitisilmansuodattimien kannet ja torvet. Hehkujen liittimet piti myös irroittaa, paitsi sylinteristä nro 8. Se on pahassa paikassa polttoainelinjan alla, mutta sitä ei tarvitse irroittaa imusarjan pois saamiseksi. Muut täytyy, koska johto menee imusarjan yli. Kasipytyn sai irti myöhemmin. Imusarjasta piti irroitaa sivuilla olevat DPF-paineanturit, takaosassa oleva teline, takana olevat kaksi liitintä sekä johtosarja. Ruuvasin myös kaasuläpät irti. Itse imusarja on kahdeksalla M8 pultilla kiinni, kiristysmomentti tais olla 22Nm. Avasin ne ja nostin imusarjan pois konehuoneesta.

    Nostettuani imusarjan pois, huomasin yhden mahdollisen vikapaikan. Imusarjan läppiä ohjaava tanko oli irti moottorista. Joko se oli irronnut jo aikaisemmin tai nyt remontin aikana. Jos aikaisemmin, niin läpät ovat eläneet aivan omaa elämäänsä.

    Untitled by Iiro Uussaari, on Flickr

    Purin imusarjasta kaiken irti ja pesin sen. Pesutapoja on varmaan yhtä monta kuin tekijää, en ala nyt tässä ottamaan kantaa parhaasta. Foorumilta löytyy paljon keskustelua imusarjan pesusta.

    Untitled by Iiro Uussaari, on Flickr
    Kuva imusarjan alta. Kaksi kappaletta EGR, ei termostaatteja. Hehkut hyvin tyrkyllä ja niiden ohjausyksikkö öljynsuodattimen etupuolella.

    Asennus takaisin uusien tiivisteiden kera päinvastaisessa järjestyksessä. Kasatessa kävi mielessä, että olisi voinut vaihtaa imusarjan pulttien alla olevat prikat, joissa kumiholkki. Ne olivat hieman elämää nähneet, mutta ehjät. Osanumero 11617792509. Hintaa reilun 10€ kpl ja niitähän tarvitaan 8 kpl. Saatavuudesta en osaa sanoa...





    Pieni listaus, missä järjestyksessä mielestäni kannattaisi toimia:

    1. Lue vikakoodit, seuraa livedataa ja aja ilman MAFfien johtoja. Jos paranee, MAFfit vaihtoon. Ovat samat kuin jossain N47 moottoreissa.
    2. Tarkista ahtoputkien mutkat ja putsaa/vaihda MAP-anturi. Sen vaiho onnistuu imusarjaa irroittamatta.
    3. Irroita imusarja, putsaa se ja asenna uusien tiivisteiden kanssa. Tarkista imusarjan läppien toiminta. Samalla menee myös hehkut kätevästi.
    4. Tarkista turbolta ahtopaineensäätimen tanko.
    5. Pelkää mahdollista turbovikaa...

    Omassa yksilössä on paha sanoa tarkalleen vian paikkaa. Se on todennäiköisesti likaisen imusarjan, rikkinäisen MAP-anturin sekä irronneiden imusarjan läppien tangon yhteistulos. Ei siis suottapäittä kannata lähteä ostamaan ahtimia tai huoltamaan niitä. Jos vika kuitenkin on niissä, siihenkin on ratkaisu. Soitin erääseen suomalaiseen turbopajaan (en muista mihin), jonka mukaan ahtimien malli on huollettava ja osia olisi tarjolla. Uusia on vielä myynnissä mm. Hubauerilla, noin 2300€ kappale. Kannattaa kuitenkin perehtyä vikaan ennen ahtimien irroitusta ja niiden huoltamista/vaihtamista.

    Kustannuksia remontille tuli noin 200€, hehkut ja rele toisen 200€. Se on pieni raha siihen verrattuna, jos alkaisi ahtimia remontoimaan, vaihtamisesta puhumattakaan. Purkamiseen meni varmaan 3h, yön yli liotin imusarjaa ja kasaamiseen varmaan 6h näin ensikertalaiselta. Suosittelen remontin tekemistä, jos kärsii samasta vaivasta. Auto meno parantuu huomattavasti, eikä se käyttäydy enää arvaamattomasti.



    Tässä lyhyt vikakertomus, miten sain oman autoni toimimaan. Aiheen vähäisestä keskustelusta johtuen, ajattelin kirjoittaa kyseisen tekstin. En tainnut foorumilta löytää juuri ollenkaan keskustelua kyseisestä moottorista, saatika sen vioista. Tarkoituksena oli saada sellainen, josta saman ongelman kanssa painiva voisi ottaa mallia ja saada autonsa kuntoon. Toivotaan, että tämä helpottaa edes jotakuta suomalaista 745d omistajaa. En osaa sanoa, paljonko näitä on Suomessa, mutta määrä ei varmasti ole suuri. Vika on kuitenkin varsin yleinen, jopa jo 150tkm ajetuissa sitä saattaa esiintyä.

    Parannusehdotuksia, kommentteja ja kysymyksiä saa esittää, yritän parhaani mukaan niihin vastata. Jos tunnet M67N moottorin sielunelämää, lisää sekä korjaa tarvittaessa

    Kiitos jos jaksoit lukea!
    Last edited by IiroU; 15-09-2024, 23:53.
    E65 745d Individual -07

    Ex:
    E39 530dA Touring M-Sport -02
    E39 528i Sedan -00

    Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
    Yhteydenotot YV.
  • Turunpoika
    Bimmer Rookie
    • Jun 2011
    • 118
    • Finland Turku

    #2
    Hienosti dokumentoitu ongelman vian etsintään sekä korjaus toimenpiteet, kuva ovat hyvää plussaa.

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎