Announcement

Collapse
No announcement yet.

745e latausvirran voimakkuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomtomr1
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 42

    745e latausvirran voimakkuus?

    Minkälaisia latausvirran voimakkuuksia (6,8,10 tai12)olette käyttäneet, tavallisesta seinäpistorasiasta autoanne ladatessa, onko tullut ongelmia?
    Minkä merkkisiä latausasemia olette asennuttaneet ja kuinka nopeasti kyseisellä latausasemalla akku latautuu 0 - 100% ?
  • Mikaatm
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 559
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by Tomtomr1 View Post
    Minkälaisia latausvirran voimakkuuksia (6,8,10 tai12)olette käyttäneet, tavallisesta seinäpistorasiasta autoanne ladatessa, onko tullut ongelmia?
    Minkä merkkisiä latausasemia olette asennuttaneet ja kuinka nopeasti kyseisellä latausasemalla akku latautuu 0 - 100% ?
    Isällä 745e xdrive ja lataa mökillä auton mukana tulleella johdolla täydellä 16A normipistorasiasta jolle vedetty oma syöttö sulaketaululta. Ei ongelmia ole ollut.

    Kotona BMW oma kiinteä laturi. Nyt keväällä oli markkinoiden halvin kaiken lisäksi. Laitoin työpaikalle yhden ja systerille himaan 3x16A sulakkeiden taakse.

    Itsellä taas kotona Defan Pure käytössä ja kytketty tulevaisuutta ajatellen 3X32A sulakkeiden taakse. Kolmatta vuotta tämä käytössä eikä ongelmia. 330e G21 latautuu noin 3 tunnissa tällä täyteen.
    450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1568

      #3
      Oma 740e lataa 12A virralla tuolla normi pr laturilla 16A rasialta. N. 2h30min että täynnä. 30km range...

      Comment

      • Samu81
        Bimmer Rookie
        • May 2009
        • 144
        • Espoo

        #4
        Latauksen nopeus 16A

        Originally posted by ptikkala View Post
        Oma 740e lataa 12A virralla tuolla normi pr laturilla 16A rasialta. N. 2h30min että täynnä. 30km range...
        Jos joku sattuu joskus jotain hakua täällä käyttämään niin tosiaan bemarin matkalaturit eli "seinätöpselilaturit", on rajoitettu 12A -maksimivirtaan. Aivan sama minkä asetuksen laittaa auton valikoista "Low / Medium / Max".

        Hankin Motonetistä ihan random-matkalaturin (Deltaco tms.), siinä oli 16A asetus latausvirralle. Olen käyttänyt tuota nyt kolmessa eri seinätöpselissä parin kuukauden ajan, toistaiseksi ongelmitta.

        Ainakin vielä nollakeleillä auto lataa 16A virralla yhtä nopeasti kuin sähköautolatausasemassa eli reilut 2h tyhjästä täyteen (akuston nettokoko 7,4kwh - brutto 9,2). Vastaavilla pikkupakkasilla BWM:n originaalilla laturilla lataaminen otti +/-3 tuntia, pisimmillään luokkaa 3,5h. Lisäksi lähtöhetkelle ajastetun esilämmityksen käyttö näkyi heti vähentyneenä rangena kun autoon hyppäsi, eli akusto ei ollut 100% täynnä.

        Eli jos haluaa optimoida latailuita suosittelen ainakin tällä kokemuksella hankkimaan netistä 16A -laturin.
        i8 '14

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Ei suositeltavaa käyttää 16A latausta Suko pistokkeista. Ongelma siinä on se, että kun Suko pistoke hieman kuluu niin kontakti siellä pistokkeen sisällä voi alkaa huonontua ja alkaa muodostua lämpöä. Näitä pistokkeita on käsittääkseni syttynyt jopa tulee tuon vuoksi. Käsittääkseni vakuutusyhtiö saattaa evätä korvaukset jos ilmenee, että ladattu kotona normaali pistokkeesta 16A virralla ja tapahtuu jokin palovahinko. Täältä lisätietoa https://sesko.fi/standardointi/sahko...ataussuositus/

          SuperSuko pistorasia kannattanee ainakin asennuttaa jos käyttää sitä 16A latausvirtaa. Niissä ainakin pitäisi olla vähän paremmat kontaktit vaikka niitäkin jotkut kyllä moittii.
          Last edited by ockelbo4500; 06-02-2023, 13:47.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #6
            Tälle on syynsä miksi suko lataus on nykyään 10 tai 12A

            Yllä mainittiinkin jo se syy.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6709
              • PK-seutu

              #7
              Originally posted by zakspeed View Post
              Tälle on syynsä miksi suko lataus on nykyään 10 tai 12A

              Yllä mainittiinkin jo se syy.
              Uusimmissa on enää 8A (BMW:n mukana tuleva siis).
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎