Lyhyesti hybrideissä kohtuu yleisestä viasta, joka aiheuttaa autoon useita vikakoodeja. Näitä on esiintynyt yleisimmin yli 120 tkm ajetuissa autoissa, mutta voi tulla eteen jo 60 tkm kohdalla.
Eli keulan ilmaläpät saattavat iän myötä mennä pikkuhiljaa jumiin. Tämän voi ennakkoon havaita siitä, että läpät eivät aina avaudu tai sulkeudu normaalisti vaikka läppien moottorit pitävät ääntä.
Tällöin antavat myös vikakoodin toimiessaan satunnaisesti ilman sen suurempia ajoon vaikuttavia vikoja autossa.
Jos läppäsarja ei auton mielestä toimi enää oikein ja liikuta läppiä tämä voi vetää auton CAN-väylän jumiin aiheuttaen useita vikakoodeja.
Esimerkkiautossa noin 200 eri vikakoodia, joista nollauksen jälkeen jäi vain muutama.
Auto saattaa ilmoittaa voimansiirron, ajovakauden, nokkien ohjauksen jne. vikakoodeista, vaikka läpät olisivat auki eikä varsinaista ongelmaa olisi.
Tällöin auto saattaa rajoittaa tehoja, sytyttää moottorin vikavalon tai hybrid-tilassa sammuttaa auton kesken ajon.
Vikapolkua seuraten läppäsarjan liittimen irrottamalla saa auton takaisin ajoon. Jää toki läppäsarjan poistosta ilmoittava vikakoodi.
BMW on julkaissut molemmista etuläppäsarjoista uudet päivitetyt osanumerot.
Läppäsarjoja tilatessa kannattaa varmistaa, että tulee tilattu oikeat osat. Ylemmissä Night Vision vaatii eri osan. Alemmissa M-Sport.
Osista (hinnat 210-260 EUR / kpl)
- Alemmat (ei M-sport) 51 13 7 497 215
- Alemmat M-sport 51 74 8 091 762
- Ylemmät (ei lisävarusteita) 51 13 7 497 213
- Ylemmät (Pure Exellence, ei M-Sport, ei Night vision) 51 13 7 497 211 (vanha osanumero 51 13 7 473 511)
- Ylemmät Night Vision ja Pure Excellence 51 13 7 497 214 (vanha osanumero 51 13 7 473 512)
Kannattaa vaihtaa samalla molemmat sarjat, niin uudemmat osat toimivat varmasti yhteen eikä tarvitse heti irrotella osia uudelleen. Ainakin alkupään malleissa voi muuten tulla lisähaasteita.
Hommina puskuri irti, osat vaihtoon ja ajaa sopeutukset. Muutaman tunnin ohjearvo työlle. Koko päivityksestä pitäisi siis selvitä suunnilleen toimintatonnilla.
Eli keulan ilmaläpät saattavat iän myötä mennä pikkuhiljaa jumiin. Tämän voi ennakkoon havaita siitä, että läpät eivät aina avaudu tai sulkeudu normaalisti vaikka läppien moottorit pitävät ääntä.
Tällöin antavat myös vikakoodin toimiessaan satunnaisesti ilman sen suurempia ajoon vaikuttavia vikoja autossa.
Jos läppäsarja ei auton mielestä toimi enää oikein ja liikuta läppiä tämä voi vetää auton CAN-väylän jumiin aiheuttaen useita vikakoodeja.
Esimerkkiautossa noin 200 eri vikakoodia, joista nollauksen jälkeen jäi vain muutama.
Auto saattaa ilmoittaa voimansiirron, ajovakauden, nokkien ohjauksen jne. vikakoodeista, vaikka läpät olisivat auki eikä varsinaista ongelmaa olisi.
Tällöin auto saattaa rajoittaa tehoja, sytyttää moottorin vikavalon tai hybrid-tilassa sammuttaa auton kesken ajon.
Vikapolkua seuraten läppäsarjan liittimen irrottamalla saa auton takaisin ajoon. Jää toki läppäsarjan poistosta ilmoittava vikakoodi.
BMW on julkaissut molemmista etuläppäsarjoista uudet päivitetyt osanumerot.
Läppäsarjoja tilatessa kannattaa varmistaa, että tulee tilattu oikeat osat. Ylemmissä Night Vision vaatii eri osan. Alemmissa M-Sport.
Osista (hinnat 210-260 EUR / kpl)
- Alemmat (ei M-sport) 51 13 7 497 215
- Alemmat M-sport 51 74 8 091 762
- Ylemmät (ei lisävarusteita) 51 13 7 497 213
- Ylemmät (Pure Exellence, ei M-Sport, ei Night vision) 51 13 7 497 211 (vanha osanumero 51 13 7 473 511)
- Ylemmät Night Vision ja Pure Excellence 51 13 7 497 214 (vanha osanumero 51 13 7 473 512)
Kannattaa vaihtaa samalla molemmat sarjat, niin uudemmat osat toimivat varmasti yhteen eikä tarvitse heti irrotella osia uudelleen. Ainakin alkupään malleissa voi muuten tulla lisähaasteita.
Hommina puskuri irti, osat vaihtoon ja ajaa sopeutukset. Muutaman tunnin ohjearvo työlle. Koko päivityksestä pitäisi siis selvitä suunnilleen toimintatonnilla.
Comment