Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lieviä ongelmia tehoissa / KORJATTU, viallinen bensapumppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    Lieviä ongelmia tehoissa / KORJATTU, viallinen bensapumppu

    Noh, vaikka sainkin uudet chipit kiinni ja tämmöistä niin talviseisonnan jälkeen ilmeni häiriötä käynnissä. 90% ajasta toimii kaikki oikein.

    Auto käy tyhjäkäyntiä hyvin ja satunnaisesti heittää 6 pyttyä pois pelistä. Sillointällöin ajossa meno on nykivää kun antaa kaasua mutta pääsääntöisesti toimii ok. Vika tuntuu useimmin päälle kun painaa reilusti kaasua tai kun lähtee liikkeelle paikaltaan.

    Vikakoodien luku kertoi DME:ltä Ignition: No fuel injection cyl. 1-6
    Vaikuttaisi siis että apparin puolelle ei tule kakkua jos vikaviestin voi näin tulkita.

    Nyt olen tarkastanut Cyl ID piuhan toimivuuden 6 sylkän johdolta näyttäen ohmisesti samaa kuin kuskin puolella. Suutintukkien ja paineensäätimien letkut ovat vapaita eivätkä lytyssä. Missään ei haise bensa tai vuotoja ei ole havaittavissa. Viime kesänä uudet bensansuodattimet löysivät paikkansa.

    Viallinen bensapumppu voisi ehkäpä auheittaa tälläistä (?), mutta vian satunnaisuus aiheuttaa ongelmia sen testaamisessa. Isot pojat rapakon takana meinaa, että auto toimisi hyvin myös yhdellä pumpulla. Ottamalla 1-6 bensapumpun pois käytöstä voisi testata auton toimivuutta mutta ongelmana on lähinnä se, että miten letkut tulisi liittää Y-haaralla kun ei ole aavistusta kumpi syöttöletku syöttää mitäkin ja kupi tulpataan. Testiksi kallista pumppua ei huvita ostaa jos vika ei olekkaan siinä.

    Onko ajatuksia mistä kaivan vikaa esiin?
    Last edited by JTMD; 20-04-2015, 21:25.
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    #2
    Toimii!

    Itse itselleni vastaten: Bensapumppu paskana.

    Ja oheisessa kuvassa näkyy miten auto käy 12:sta sylkällä käyttäen vain yhtä bensapumppua. Tämän avulla pääsette tekin sitten testaamaan kumpi noista pitää vaihtaa jos käy paska mäihä... Kova jätkä tietysti ostaa molemmat silti.

    Lyhyesti siis minun tapauksessani Apukuskin puoleisen bensapumpun käytöstä poisto:

    - Sulakeboksista sulake F24 irti (Fuel pump I)
    - Auto startaten 6:lla, jonka jälkeen MAF piuha irti kuskin puolelta (Varmistetaan siis että oikea pumppu kyseessä) jolloin auto sammuu.
    - Uusi startti ja pensapumpun päältä puristelemaan letkuja että kummassa letkussa on paine. Tästä sitten on helppo päätellä kummassa virtaa bensa ja kummassa ei.
    - Y tai T -haara kiinni letkuihin ja mielellään toimivan pumpun lähtöön ja vielä varmuudeksi toisen letkulähdön tulppaaminen (ei bensan käryä, muuten olisi kai yhdentekevää)
    - Ja voila! Katso kuva toteutuksesta.

    Sitten vain uuden pumpun metsästykseen...
    Attached Files
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325

    Comment

    • Kiko750
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 361
      • Oulu/Finland

      #3
      Jep, ite tein ton Y-haarotuksen konehuoneen puolelle, tosin kyseessä oli E32 750. Sama idea kuitenkin. Ja tosiaan hyvin jakso kulkea yhdellä pumpulla kun kuukauden päivät siten ajelin

      Comment

      • Hantte
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 350
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by JTMD View Post
        Viallinen bensapumppu voisi ehkäpä auheittaa tälläistä (?), mutta vian satunnaisuus aiheuttaa ongelmia sen testaamisessa. Isot pojat rapakon takana meinaa, että auto toimisi hyvin myös yhdellä pumpulla. Ottamalla 1-6 bensapumpun pois käytöstä voisi testata auton toimivuutta mutta ongelmana on lähinnä se, että miten letkut tulisi liittää Y-haaralla kun ei ole aavistusta kumpi syöttöletku syöttää mitäkin ja kupi tulpataan. Testiksi kallista pumppua ei huvita ostaa jos vika ei olekkaan siinä.

        Onko ajatuksia mistä kaivan vikaa esiin?
        Mulla pimeni vasemman puolen bensapumppu/-syöttö Espanjassa ja ajoin olosuhteista johtuen Saksaan asti -yli 1700 km- oikealla lohkolla, ja siellä Bemarilla haaroittivat oikeanpuoleisen pumpun letkun AUTON ALLA suodattimen jälkeen. Alla siksi, ettei tule vuotomahdollisuuksia sisätiloihin. Ajoin yhdellä pumpulla yhteensä lähes 5000 km (pari viikkoa) ilman ongelmia.

        Yks pumppu saksalaisten mittausten mukaan työntää 120 litraa tunnissa, joten kapasiteetti riittää hyvin.
        Kaksi punppua onkin M70-moottoreissa kai enemmänkin filosofinen juttu, pidetään lohkot omina yksilöinään, joilla on yhteistä vain kampiakseli ja kaasupoljin (ELM).
        Hantte
        Z4 sDRIVE 35i, -09
        ex: E31, 850i, -91

        Comment

        • algernon
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 288
          • Turku, Suami

          #5
          Mitä vaihtoehtoja on korvata nuo pumput?

          BMW / Bosch (0 580 453 010) tietenkin mutta maksavat aika kohtuullisesti ja toivoisi jotakin järkevämpää optiota.
          M
          850i -91 (EG11)
          Z3 2.8 -98 (CH31)

          325 -08 (VE31)

          Comment

          • Hantte
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 350
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by algernon View Post
            Mitä vaihtoehtoja on korvata nuo pumput?

            BMW / Bosch (0 580 453 010) tietenkin mutta maksavat aika kohtuullisesti ja toivoisi jotakin järkevämpää optiota.
            Mulla levähti toinen pumppu totaalisesti edellä aiemmin kerrotun mukaisesti ja Hupi-Auton Rännäri löysi kohtuuhintaiset Boschin pumput. Vaihdatin samalla vaivalla molemmat, ettei tarvitse elä turhassa jännityksessä.

            Hupi-Autossa on se mun toimiva vanha pumppu, jos ei ole jo mennyt johonkin projektiin. Kysy sieltä.
            Hantte
            Z4 sDRIVE 35i, -09
            ex: E31, 850i, -91

            Comment

            • algernon
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 288
              • Turku, Suami

              #7
              Se olikin yllättävän helppoa ottaa ne pois, ei mennyt varmaan tuntiakaan.

              Kun en kuitenkaan viitsi odotella saatavuutta niin kävin hakemassa Biltemasta molemmat pumput (#52-209) vähän toista sataa yhteensä. Motonetista klemmarit ja muutama sentti 8mm letkua korvaamaan alkuperäinen koppura.

              Kokeillaan nyt näillä ja jos piiputtaa niin katsellaan korkeamman hintaisia sitten.

              Olivat identtisiä Boschiin verrattuna, ainoastaan merkinnästä huomasi eron.
              M
              850i -91 (EG11)
              Z3 2.8 -98 (CH31)

              325 -08 (VE31)

              Comment

              • Hantte
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 350
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by algernon View Post
                Se olikin yllättävän helppoa ottaa ne pois, ei mennyt varmaan tuntiakaan.

                Kun en kuitenkaan viitsi odotella saatavuutta niin kävin hakemassa Biltemasta molemmat pumput (#52-209) vähän toista sataa yhteensä. Motonetista klemmarit ja muutama sentti 8mm letkua korvaamaan alkuperäinen koppura.

                Kokeillaan nyt näillä ja jos piiputtaa niin katsellaan korkeamman hintaisia sitten.

                Olivat identtisiä Boschiin verrattuna, ainoastaan merkinnästä huomasi eron.
                Kun ruuvaat tiivistekantta kiinni, niin muista vetää oikeasti kiinni, ettei bensat läiky yli.
                Hantte
                Z4 sDRIVE 35i, -09
                ex: E31, 850i, -91

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎