Announcement

Collapse
No announcement yet.

850 tai 750 bemarin ylläpitokustannukset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epäuskollinen autoilija
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 365
    • Espoo

    850 tai 750 bemarin ylläpitokustannukset?

    Eli olen suunnitellut ostavani tollaisen 90 luvun alun 850 bemarin ja mietityttämään on jäänyt, että minkälaisia ylläpitokustannuksia tuollaisessa autossa ois odotettavissa. Vuosittainen ajomääräni on kutakuinkin 10-15 tuhatta kilsaa.

    Eli kaipaan vastausta kaikilta, joilla on tietämystä tällaisen auton ylläpitokustannuksista. Voisin kuvitella, että 750 bemarissa on suht koht samanlaiset kulut, joten myös niiden kulut kiinnostavat minua. Polttoaine kulut on helposti laskettavissa, mutta kaipaan tietoa lähinnä huoltoihin kuluneista euroista.

    Yhtäkkiä ajatellen vois luulla, että nuo kulut vois olla kaksinkertaiset tavalliseen 525 bemun kuluihin verrattuna, koska tuo v12 kone on tehty kahdesta 2.5 litraisesta lohkosta. Olenko totaalisen väärässä?

    Olen yrittänyt löytää vastausta kansainvälisiltä foorumeilta, mutta kovasti tuntuu olevan hajontaa vastauksissa. Ehkä se johtuu siitä, että jossakin singaporessa bemarin osien hinta on hieman eri dekaadissa, ku täällä euroopassa. Lisäksi porukka tuntuu laskevan uuden CSi look etupuskurin ja 20 tuuman vanteiden oston olevan huoltokuluja.

    Minua kiinnostaa myöskin se, että kuinka hyvin tuollainen bemu toimii ympärivuotisessa käytössä? Onko tuollaisella ajelu talvisin ylipäätään mahdollista?
    Maserati 4200 Coupe GT
    Ford focus 1.6i
    ex:
    BMW 320d E90 -05
    Porsche boxster 986 2.5 -98
    VW Golf 1.6 -90
    BMW 850i -91
    Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
    BMW 316i E36 -91
    Nissan Sunny 1.3 -87
    Ford Scorpio 2.0i
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Vakuutusmaksut suhteellisen kalliit ja bensiinin kulutus 12-20 litraa/100 km.

    Comment

    • z3
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 273
      • Tre

      #3
      Vois kuvitella että tuollasella vuotuisella kilometrimäärällä ihan ok ostos. Kaverille, joka ajaa 40tkm vuodessa en suosittelis taloudellisessa mielessä.
      - Parin Bemarin kokemuksella -

      Comment

      • rjkl
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 104

        #4
        Kyllähän se talvella kulki kun juna. Painava 2000 massa ei paljoo heilu. Kitkarenkailla pito on hyvä, auto lämpenee muutamassa minuutissa tai on valmiiksi lämmin jos käyttää webastoa. Ei se mikään ihmeauto ole. Vaikee sanoo huoltokuluista vielä, ku ei oo mitään hajonnu

        Comment

        • mailman
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 8003
          • Vantaa

          #5
          Searchilla kun kattoo aikaisempia juttuja, niin 850 sijaan suositellaan ehdottomasti 840 mallista. Huomattavasti halvempi ylläpidon puolesta...
          G01 ///M40i '19
          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
          E39 ///M5 '00

          Comment

          • Epäuskollinen autoilija
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 365
            • Espoo

            #6
            Eikö kellään oo esittää minkäänlaisia lukuja?

            On tullu vastauksia, että polttoainetta kuluu ja vakuutusmaksut on kalliita. Lisäksi suositellaan, että pitäs ostaa ennemmin huomattavasti kalliimpi ja uudempi malli 840, jotta säästyis pienemmillä huoltokuluilla.

            Luultavasti sillä 840 ja 850 hintaerolla tekis koneremontin V12 moottoriin, joten se nyt ei oikein tuu kysymykseen. Polttoainettahan nyt tietenkin kuluu, mutta minun kilometrimäärillä se ei oo ongelma.

            Koneen laukeamisen puolesta en jaksa pelätä, koska noita toimivia V12 koneita saa romikselta n. 1000 euron hintaan. Jos kone kajahtaa, niin hakee uuden koneen ja asentaa vanhan tilalle.

            Mitä tulee niihin vakuutusmaksuihin, niin olen elänyt siinä uskossa, että ne pyöris suurin pirtein samoissa ku e39 koppaisissa 535, 540 bemareissa. Onko kellään oikeata tietoa kuinka paljon tuo vakuutusmaksu on vuositasolla?

            Edelleenkään en ole saanut yhtään vastausta, että minkälaisia huoltokuluja noissa V12 moottorisissa ois ootettavissa. Suomessa on kuitenkin useampia 750 ja 850 bemareita, joten luulis, että jollaki ois esittää jonkinlaista edes suuntaa antavaa tietoa.

            Kiitokset kuitenkin kaikille tähän astisista vastauksista. Odottelen innolla lisävastauksia.
            Maserati 4200 Coupe GT
            Ford focus 1.6i
            ex:
            BMW 320d E90 -05
            Porsche boxster 986 2.5 -98
            VW Golf 1.6 -90
            BMW 850i -91
            Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
            BMW 316i E36 -91
            Nissan Sunny 1.3 -87
            Ford Scorpio 2.0i

            Comment

            • samivaan
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 176

              #7
              Ei edelleenkään hyödyllistä vastausta, mutta 850nen on ehkä kaunein bemari ikinä. Toivottavasti hommaat sellaisen. Tään varmaan oot kattonutkin jo monta kertaa, mutta kaiken varalta: http://www.e31.net/

              Comment

              • Wiceroid
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 265
                • Lahti

                #8
                Vakuutusyhtiöiden/yhtiön sivuilla oli vakuutuslaskuri, en nyt muista vaan minkä vakuutusyhtiön sivuilla...

                EDIT: Löytyhän se
                "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                Comment

                • Slow_M3
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 779

                  #9
                  tarkimmat huoltohinnat saa kun kysyy kauniisti merkkiliikkeestä. 800-sarja on erittäin linjakas ja ajaton eikä niitä todellakaan ole vielä suomessa liikaa joten toivottavasti löydät sopivan
                  sigpic

                  Comment

                  • Hörö
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 223

                    #10
                    Ihanan kallista....ei vaiskaan, olen itsekin hieman tutkaillut 800-sataa sarjaa, ihan noin mielenkiinnosta. Lisäksi lähipiiristä löytyy 750:sen omistaja.

                    Tuo sinun vertauksesi huoltokustannuksista 525x2 pitää aika hyvin paikkaansa, plus sitten tulee yleensä vielä se v12 lisä, tietenkin riippuen mistä hankkii varaosat. Tekniikkahan on ihan yksyhteen e32:sen kanssa, siinä ei ole mitään mullistavaa, lähinä toi että kaikkea tarvitaan tuplana. Tietty on muutama hankala=kallis osa siinä tekniikassakin, esim. tyhjäkäyntimoottorit n.1000 € kappale, mutta nekin on harvoin rikki vaan likaisia. Ja ne käy puhdistaa itse jos tietää mitä tekee. Tuo v12:han on huolimatta kaikesta mutuessonbaaritrollailunaapurineskokertoi paskasta yksi parhaimmista koneista mitä bmw on tehnyt. Se kone jos mikään on ns. "ylirakennettu". Tarvii vain tutkia faktoja niin tulee kyllä siihen tulokseen että pojat rakensi sen myllyn varman päälle. Mutta sitten ollaankin nähty 400-700tkm ajettuja M70:siä missä alakerta on ihan mitoissaan. Sylinterien hoonausjäljet vielä näkyvissä....Yläpään kanssa on sitten ollut hieman ongelmia, toki nämäkin ovat yleisesti suuresti liioiteltuja, muistaakseni -88:ssa kansipulttien katkeamisia esim. Ja em. ei koske 800 sarjaa tietty (89-). Nokkaakseleita on kulunut "ennenaikaisesti", ja sitten päästäänkin kriittiseen kohtaan v12:sen kanssa, öljynvaihdot. Ajallaan suoritetut öljynvaihdot ovat elintärkeät! Tuo kone on myös vaativa öljyjen suhteen, suosittelen Castrolin TWS:ää.

                    No entäs muut osat, alusta, kori jne. Eipä sielläkään mitään, ehkä hieman yllättäen, mitään ultrakallista löydy, tietenkin huomioon ottaen että kyseessä on uutena erittäin kallis ja moderni isokoneinen auto. http://www.realoem.com/bmw/ Sieltä voi tutkailla jenkkien varaosien hintatasoa. Täällä tietty kalliimpaa, mutta kuka käskee ostaa suomesta, saksasta saa jo halvemmalla.

                    Kun tutkii ulkomaalaisia, lähinnä jenkkiläisiä, foorumeita missä keskustellaan 800 satasen omistamisen mielekkyydestä, nousee usein esiin se, että 850:set on ihan pommeja, seisoo koko ajan korjaamolla, usein sähkövikojen takia. Hieman huvittavaa vaan, mutta 750:sten sähkövioista ei ole paljon puhetta, vaikka ovat sähköpuoleltaan varmasti kovin samanlaisia 850:sten kanssa. Yhteistä näille 850:sten (sähkö)vikaisuuteen vetoavien kanssa on se että, yleensä eivät edes omista tai ole omistaneet 800 satasta, vaan ovat vain kuulleet sellaista.... Yleensä joku 800 satasen omistava kertoo sitten totuuden, -ei mulla mitään ongelmia ole ollut, tai -pientää häröä on ollut mutta ei mitään mistä ei selviä. Yleensähän sähköongelmissa ei ole kyse muusta kuin huonosta maadoituksesta.

                    Joten sinun ajokilometreilläsi 850:nen on varteenotettava peli. (Mikäli maltat ajaa sillä niin vähän ) 800 satanen on varmasti ihan, kuten kutakuinkin kaikki bmw:t, ihan soveltuvia talviajoon. Itse en kuitenkaan sitä tekisi, tai korkeintaan jos asuisin lapissa. Etelän suolapaskassa en sitä kylpisi.

                    Lopuksi todettakoon, että kaikesta huolimatta 800 satanen ei edelleenkään ole sellainen auto jota hankitaan jos auton osamasku/lainan lyhennys tuottaa huomattavan loven budjettiin. Eli rahaa pitää olla myös ylläpitoon.
                    "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                    There's no one else to take the consequences
                    See when the day is gone free & the night creeps up on me
                    I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                    D.A.D. True Believer

                    Comment

                    • Bavaria!
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 99
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by samivaan
                      Ei edelleenkään hyödyllistä vastausta, mutta 850nen on ehkä kaunein bemari ikinä. Toivottavasti hommaat sellaisen. Tään varmaan oot kattonutkin jo monta kertaa, mutta kaiken varalta: http://www.e31.net/

                      Muuten jees, mutta miksi urheiluautoon pitää lykätä tota jalopuu(jäljitelmää)?
                      Ei ne sovi yhteen! Paitsi ehkä Jaguaari on poikkeus... Itsekkin oli pakko ostaa 'vain' 525 koska suuremmissa on aina vakiona ne kamalat 'jalopuut'.

                      Makuasioista voi kiistellä
                      Last edited by Bavaria!; 21-04-2005, 13:26.
                      :: Pling!
                      Chris Bangle ja Don Rosa boikotissa

                      Comment

                      • Northstar
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 745
                        • Järvenpää

                        #12
                        Näyttää olleen useammassakin Total BMW:ssä ostajan opasta, tosin lähinnä V8:a ajatellen, koska sitä suosittavat. Ylemmästä postauksesta huolimatta tosiaan Total BMW tuomitsee rankalla kädellä V12 800-sarjalaisen, että jollei ehdottomasti halua V12:sta niin ei kannata... Mutta voihan se tosiaan olla niin paljon halvempi sitten, en tiedä, ei ole kokemusta. Itse antaisin painoarvoa kuitenkin merkin omalle ja melko tunnustetulle lehdelle...

                        http://www.totalbmwmag.com/Buying/BuyingDec01.pdf on tuo ladattava guide (Dec/2001)
                        Toinen juttu on lehdessä: Aug/2003 ainakin.

                        Miksi ei tule enempää "hintoja", kuka sen osaa sanoa mitä kaikkea voi olla kärryssä, varsinkaan noin erikoisessa ja vanhassa... Olisihan se varmaan hyvä saada ihan ne perushuoltohinnatkin mutta ne kyllä saanee ihan valtuutetusta liikkeestä kauniisti kysymällä, kuten jo todettiin. Kaikki muu on yksilökohtaista. Mitä siihen sitten osaisi kukaan sanoa... Muuta kuin: varmasti kallista ainakin köyhälle. Tavallisemmat on halvempia ja helpompia mutta niissäpä ei ole sitä mitä 800:n tarjoilee, ekstotiikkaa ja jos vielä V12 padalla niin moottorien aateliutta...
                        sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                        Comment

                        • Hörö
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 223

                          #13
                          Originally posted by Bavaria!
                          Muuten jees, mutta miksi urheiluautoon pitää lykätä tota jalopuu(jäljitelmää)?
                          Ei ne sovi yhteen! Paitsi ehkä Jaguaari on poikkeus... Itsekkin oli pakko ostaa 'vain' 525 koska suuremmissa on aina vakiona ne kamalat 'jalopuut'.

                          Makuasioista voi kiistellä
                          E31 ei ole mikään urheiluauto. Pikemminkin GT eli Grand Turismo. Toiseksi, bmw:issä ei ole jalopuujäljitelmää, se on kyllä oikeaa viilua.

                          Originally posted by Northstar
                          Itse antaisin painoarvoa kuitenkin merkin omalle ja melko tunnustetulle lehdelle...
                          Merkin omalle? Tuskin BMW AG sitä toimittaa. Minä en anna paljoa painoarvoa TB:lle. Hieman liikaa yleistävät, ja ovat tyypilliseen englantilaiseen tyyliin aina tekemässä kaiken mahdollisimman halvalla.


                          Itse ottaisin ainakin ehdottomasti 850:sen. V12:selle tuo E31 on suunniteltu, ja kaikki kunnia M60:selle, mutta V8 E31:ssä on kuin siskoa suutelisi. Sama asia muttei tunnu oikealta.
                          "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                          There's no one else to take the consequences
                          See when the day is gone free & the night creeps up on me
                          I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                          D.A.D. True Believer

                          Comment

                          • designed
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 367
                            • Turku

                            #14
                            Brittiläinen evo niin ikään ohimennen mainitsi hiljan, että 840 olisi heidän valintansa 850 sijasta, jo senkin takia, että kevyempi moottori kuulemma tekee hyvää ajo-omituisuuksille.

                            Hienoja pelejä molemmat, voisipa itsekin joskus olla tuollaisen ongelman edessä
                            Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

                            Comment

                            • Hammurab
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 146

                              #15
                              Originally posted by Epäuskollinen autoilija
                              Mitä tulee niihin vakuutusmaksuihin, niin olen elänyt siinä uskossa, että ne pyöris suurin pirtein samoissa ku e39 koppaisissa 535, 540 bemareissa. Onko kellään oikeata tietoa kuinka paljon tuo vakuutusmaksu on vuositasolla?

                              Edelleenkään en ole saanut yhtään vastausta, että minkälaisia huoltokuluja noissa V12 moottorisissa ois ootettavissa. Suomessa on kuitenkin useampia 750 ja 850 bemareita, joten luulis, että jollaki ois esittää jonkinlaista edes suuntaa antavaa tietoa.
                              Kävin tuossa juuri vakuutusyhtiössä säätämässä vakuutusten kanssa kun wanhan pachan Voortin tilalle ilmaantui vm. -88 oleva 750. En nyt muista kuinka paljon vakuutuksille tuli hintaa mutta yllätyin positiivisesti. Kunhan saan vakuutuskirjan viimein käsiini niin tarkistan... (sähellystä vakuutusten siirron kanssa)
                              E32 750iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎