Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taka ylätukivarren sisempi pusla ! apuja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikko1979
    Bimmer Rookie
    • Dec 2011
    • 65
    • Siilinjärvi

    Taka ylätukivarren sisempi pusla ! apuja

    Eli takaylätukivarsien sisemmistä puslista pomppas katsastus. Pystyykö vaihtamaan pelkät puslat vai meneekö koko tukivarsi uusiks ???

    Eli tuollainen pyydys jäi käsiin niinkun puol vahingossa ja nyt on pilkahtana mieleen toinen toistaan oudoimpia kysymystä. esim. tuo automaatti laatikon ohjaus nappi, siinä merkinnät S E M. Pienen tutkailun jälkeen jos oikein ymmärsin niin laatikko on zf4hp24 ja S=sport E=economy M=manual.
    S:n ja E:n ymmärrän mut tuon M:n merkitys ja toiminta on vielä aikas epäselvä.

    1.Eli jos joku selvittäs mulle tuon M:n merkityksen ja toiminnan niinkun selko kielellä.

    2.Onko näissä 4-vaihteisissa automaateissa perävälitys joku 3,15 ? Aika pitkältä tuntuu ainakin. Mites jos sinne laittas vähän tiheemmän ku tuskin jaksaa kiertää loppuun asti isoimmalla vaihteella tällä perävälityksellä, vai miten lie?
    Last edited by Mikko1979; 09-04-2012, 22:04.
    BMW E61 530 xd LCI 2007
  • Dj Niksperi
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 2437
    • Salo, Finland

    #2
    S=Sport
    E=Economy
    M=Normal

    Ellen ihan päin mäntyä muista?
    BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
    Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

    -Team Pussihousu-
    Salo///Works
    sigpic

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14452
      • Oulu

      #3
      E-asento on se normaali. M on manuaali. Eli kepistä voit itse pykältää 1-2-3 ja olikos D-asennossa sitten 4.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17529
        • Turku

        #4
        Originally posted by Mikko1979 View Post
        2.Onko näissä 4-vaihteisissa automaateissa perävälitys joku 3,15 ? Aika pitkältä tuntuu ainakin. Mites jos sinne laittas vähän tiheemmän ku tuskin jaksaa kiertää loppuun asti isoimmalla vaihteella tällä perävälityksellä, vai miten lie?
        Vakioperä on 3,15. Pitäisi jaksaa kiertää rajoittajaan saakka, jos IMM ym. ovat kunnossa. Tuo nelivaihteisen laatikon vaihde nro 4 kun ei mikään ylivaihde ole... Kierrokset on korkealla jo motarinopeuksissa ja kulutus sen mukainen. Csi:ssäni tuo manuaali on huomattavasti pidempi ja kierrokset reilusti alhaisemmat vastaavissa nopeuksissa -> selvästi pienempi kulutus ja hyvin jaksaa silläkin .

        Kiihtyvyyttä saat varmasti kivammaksi laittamalla tiheämmän perän -> kulutus kasvaa. Itselläni tuossa kasissa laitettiin vakioperään vain lukkoyksikkö paikalle parantamaan ajo-ominaisuuksia kesällä .

        Originally posted by zener View Post
        E-asento on se normaali. M on manuaali. Eli kepistä voit itse pykältää 1-2-3 ja olikos D-asennossa sitten 4.
        En ole M-asentoa juurikaan käyttänyt, mutta eiköhän se juuri näin ole.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Tojopa
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 1592
          • Kuopio

          #5
          E = Economy
          S = Sport ja
          M = Mud. Mikä on sinällään ihan loogista, jos muistaa, että talvirenkaiden M+S-merkintä juontaa juurensa Jenkkilästä tarkoittaen Mud+Snow. M-asennossa laatikko toimii samoin, kuin eurooppalainen versio winter- tai *(=hiutale)-asennossa. Eli oli syy lumi tai muta, niin asetus on liukkaalle optimoitu.
          Last edited by Tojopa; 30-12-2011, 23:55.

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            #6
            M=Manual ihan ohjekirjan mukaan noissa laatikoissa. Vaihteitahan voi kepillä hämmentää miten tahansa missä asennossa tahansa, mutta M asennossa voi lukittaa esim. 3 vaihteen pesään, että se lähtee sillä liikkeelle eikä käytä mitään muuta vaihdetta missään tilanteessa. Pitäisi olla parempi nimenomaan esim. liukkaalla liikkeellelähdettäessä.
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • Balle
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3413
              • UKI, Suomen New York

              #7
              Originally posted by Mikko1979 View Post

              2.Onko näissä 4-vaihteisissa automaateissa perävälitys joku 3,15 ? Aika pitkältä tuntuu ainakin. Mites jos sinne laittas vähän tiheemmän ku tuskin jaksaa kiertää loppuun asti isoimmalla vaihteella tällä perävälityksellä, vai miten lie?
              Jep, automaatissa on juurikin 3,15 perä. Itse ostin omaani Ebays:tä lukollisen 3,91 perän ja olen ollut todella tyytyväinen. Vakioperällä tuo panssarivaunu on todella laiska kiihtymään pienistä nopeuksista. Yli 100km/h sitten toimiikin jo paremmin.
              Jos auto menee kakkosvaihteella 150km/h niin voi kuvitella miten verkkaisesti se irtoaa esim. 60km/h vauhdista, kierrokset vähän päälle 2000rpm...

              Voi olla että kulutus kasvoi litran tai pari maantienopeuksissa mutta eihän kukaan tälläisen auton kulutuksia oikeasti seuraa. Sen vuoksi siellä on se 90ltr tankki!


              Eli suosittelen lämpimästi 3,91 välitystä ja ehdottomasti lukolla!

              Täältä voit lukea lisää (post #60 on peräasiaa):

              Possuja ja Bemareita

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17529
                • Turku

                #8
                Originally posted by Balle View Post
                Jep, automaatissa on juurikin 3,15 perä. Itse ostin omaani Ebays:tä lukollisen 3,91 perän ja olen ollut todella tyytyväinen. Vakioperällä tuo panssarivaunu on todella laiska kiihtymään pienistä nopeuksista. Yli 100km/h sitten toimiikin jo paremmin.
                Jos auto menee kakkosvaihteella 150km/h niin voi kuvitella miten verkkaisesti se irtoaa esim. 60km/h vauhdista, kierrokset vähän päälle 2000rpm...

                Voi olla että kulutus kasvoi litran tai pari maantienopeuksissa mutta eihän kukaan tälläisen auton kulutuksia oikeasti seuraa. Sen vuoksi siellä on se 90ltr tankki!


                Eli suosittelen lämpimästi 3,91 välitystä ja ehdottomasti lukolla!

                Täältä voit lukea lisää (post #60 on peräasiaa):

                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=225019

                OT: Seuraan kaikkien autojeni kulutusta ja kaseissa se on riittävä. Saisi oikeasti olla 200l tankki, koska jos auto on päivittäisessä ajossa, saa olla joka toinen päivä tankkaamassa !

                Peristä puheenollen kasiini laitettiin lukkoperä tuohon vakioperään. Toisessa lukollisessa vehkeessäni eli Csi:ssä on muuten vielä pidempi perä eli 2,93 . Sillä saisi sen varmaan vielä ripeämmäksi, jos päivittäisi lyhyemmäksi...:think

                Edit: mikäköhän järki tuohon Csi:hin oli laittaa tehtaalla tuollainen perä, kun kulutus on muutenkin tod.näk. alhaisempi pitkästä 6-vaihteesta johtuen vs. 4-v. automaatti...?
                Last edited by Laku; 07-01-2012, 16:34.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Mikko1979
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2011
                  • 65
                  • Siilinjärvi

                  #9
                  eli välitys tiheemmäksi on listalla seuraavaksi. Katotaan nyt mihin päädytään. Niitähän tais olla 3,15--3,45--3,64--3,91--4,10. Vai miten se oli?? Millainen olis tuo 3,64?? onko jollain kokemusta siirrosta 3,15--3.64??


                  Mitenkähän on tuo zf4hp24 aut.laatikon kesto näissä vekottimissa? Missä vaiheessa antautuu?? Kannattaako nostaa pöydälle heti ja vahvistaa. Yks kaveri lupas tahdä parhaansa jotta saadaan kestämään ja olis osiakin valmiina, että siltä osin olis asiantuntemusta taustalla.


                  Tälläisiä osia olis tiedossa/tallissa jo valmiina:
                  -quaife "lukko" ja 3,64 välitys
                  -285/30/18 2kpl 245/35/18 2kpl uusia Pirelli kumeja (vanteet pitäs jostain hommata)
                  -Eibach/Bilstein alustasarja
                  -K&N ilmanputsarit
                  -Kendall öljyt
                  -Black Diamond Jarrulevyt ja palat
                  -Brisk tulpat

                  Eli tällaiset osat odottaa asennusta. Kai sitä voi ainakin kokeilla ja analysoi sitten menikö parempaan vai muutetaanko johonkin toiseen.

                  Muutenkin tämän vekottimen piristys/parannus ohjeet kiinnostavat. Penkkiin vien heti ku saan ajokuntoon, että nään onko suurin osa hevosista kotona vai onko jo laitumilla ja osa varsoja.

                  Onko kukaan käyttäny säädettävänä esim. karalalla. Onko vaikutusta??
                  Last edited by Mikko1979; 08-01-2012, 18:03.
                  BMW E61 530 xd LCI 2007

                  Comment

                  • Balle
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3413
                    • UKI, Suomen New York

                    #10
                    Voin luvata että mikään chippi/filtteri/putkisto modi ei tee likimainkaan samanlaista vaikutusta persdynoon (=fiilikseen) kuin välitysten muuttaminen. 20hp lisäys on n. 7%. Mutta perävälitysten muuttaminen 3,15 -> 3,91 laittaa tiehen 24% enemmän vääntöä. Se on 450Nm:stä yli 100Nm ja vaikutus on ihan koko kierrosalueella.
                    Possuja ja Bemareita

                    Comment

                    • r.w.
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2510
                      • Länsirannikko

                      #11
                      Originally posted by Laku View Post
                      Edit: mikäköhän järki tuohon Csi:hin oli laittaa tehtaalla tuollainen perä, kun kulutus on muutenkin tod.näk. alhaisempi pitkästä 6-vaihteesta johtuen vs. 4-v. automaatti...?
                      Älä ihmettele enempää vaan tsekkaa faktat ja hämmästy. 4HP24:n ylivaihde on 0.73, kun taas Getragin ylivaihde on 0.83. Ylivaihteella CSi:n kokonaisvälitys on itse asiassa snadisti tiheämpi. Itse voi vaan miettiä mikä ero noiden malmikasojen käytännön suorituskyvyssä on, kun 80hp lisätehon kaverina on CSi:ssä vielä 2 lisävaihdetta melkein identtisellä voimansiirron kokonaisvälityksellä.

                      edit: Jos automaatti kiertää todella enemmän niin 1. kytkeytyykö turbiinilukko lainkaan ja 2. onko perä vakio?
                      Last edited by r.w.; 09-01-2012, 19:14.
                      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                      Comment

                      • Micce///M
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2008
                        • 3552
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Originally posted by Balle View Post
                        Voin luvata että mikään chippi/filtteri/putkisto modi ei tee likimainkaan samanlaista vaikutusta persdynoon (=fiilikseen) kuin välitysten muuttaminen. 20hp lisäys on n. 7%. Mutta perävälitysten muuttaminen 3,15 -> 3,91 laittaa tiehen 24% enemmän vääntöä. Se on 450Nm:stä yli 100Nm ja vaikutus on ihan koko kierrosalueella.
                        Millä vaihteella? Ja miten vaikuttaa käytännön suorituskykyyn?

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17529
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by r.w. View Post
                          Älä ihmettele enempää vaan tsekkaa faktat ja hämmästy. 4HP24:n ylivaihde on 0.73, kun taas Getragin ylivaihde on 0.83. Ylivaihteella CSi:n kokonaisvälitys on itse asiassa snadisti tiheämpi. Itse voi vaan miettiä mikä ero noiden malmikasojen käytännön suorituskyvyssä on, kun 80hp lisätehon kaverina on CSi:ssä vielä 2 lisävaihdetta melkein identtisellä voimansiirron kokonaisvälityksellä.

                          edit: Jos automaatti kiertää todella enemmän niin 1. kytkeytyykö turbiinilukko lainkaan ja 2. onko perä vakio?
                          Tuohon alempaan kysymykseesi en taida osata vastata. Kyllä turbiinilukko mielestäni lukkiutuu ihan normaalisti kasissani. En nyt ole verrannut kierroksia samassa nopeudessa ko. autoissa, vaan fiilispohjalta kirjoittelin. En tiedä tarkoititko tuota kysymykselläsi...

                          Mikä ihmeen 4HP24:n ylivaihde? Eihän siinä ole kuin tuo 4 vaihdetta... En tajua nyt yhtään...

                          Siis sen voin sanoa käytännön suorituskyvystä ja kiihtyvyydestä, että normikasi automaatilla ja Csi manuaalilla on kaksi ihan eri autoa! Eikä varmaan johdu pelkästään hevosvoimista ja laatikosta. Se EML on ihan karkkinappi. Tosin senhän saisi Wokken lastullakin tuohon kasiin :think... Täytynee kuunnella MouTinen kokemuksia keväällä lastusta.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Laku View Post
                            Mikä ihmeen 4HP24:n ylivaihde? Eihän siinä ole kuin tuo 4 vaihdetta... En tajua nyt yhtään...
                            No se nelonen on ylivaihde, välitys 0,73 kuten r.w. totesi. Kolmonen on suora.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • Mikko1979
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2011
                              • 65
                              • Siilinjärvi

                              #15
                              Lastuista, välityksien vaihdoista yms. olis hyvä saada faktaa lapulle/näytille ja samalla dynolla tehtynä.

                              Eikö kukaan ole kutitellu tuosta vakio m70b50 padasta yhtään piilossa olevia koneja?? Eikö mikään auta ??

                              Lastutus / Uudelleen ohjelmointi (esim.karala)
                              Parempi imupuoli (kaasuläpät, ilmamassamittarit yms.)
                              Korkeampi puristussuhde (vakio 8,8 --- 9,8)
                              "jyrkemmät" nokka-akselit
                              kunnon pakosarjat ja putket

                              Onko tuo välityksien vaihto ainut asia joka kannattaa lähteä tekemään?
                              Onko kellään faktaa tuosta wokken lastun tuomasta parannuksesta?
                              Last edited by Mikko1979; 09-01-2012, 22:13.
                              BMW E61 530 xd LCI 2007

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎