Announcement

Collapse
No announcement yet.

E31 850i tehot katoaa 4500rpm ja vikakoodeja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    E31 850i tehot katoaa 4500rpm ja vikakoodeja

    Ihmeteltiin eilen vikakoodeja yhden tutun helmiäisvalkoisesta 850i:stä.

    Syy koodien lukemiselle oli HC188 (pitäis olla alle 100) ja 4500 rpm kohdalla loppuu meno ja alkaa pätkiminen. HC on mitattu kuskinpuoleisesta sylinteriryhmästä (7-12). Pakoputket ei yhdisty auton alla.

    Nollattiin aluksi vikakoodit molemmista ECUista jonka jälkeen ajettiin pieni lenkki.

    1-6 (Bank 1)
    201 Oxygen-sensor control









    7-12 (Bank 2)
    78 Coolant-temperature sensor (engine)


    Katsoin vielä nopeasti live datasta molempien ryhmien arvot. Veden lämpötila heittää hieman.

    Bank 1


    Bank 2


    Syttyykö E31-miehillä heti lamppu näiden ongelmien kanssa? Tämä M70/M73-moottori on ihan uusi tuttavuus. En edes tiedä kumpi tuossa autossa on

    Omistaja voi varmasti kommentoida lisää.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17529
    • Turku

    #2
    Tämä on varmaan PearlE31:n auto . Paljon muuten en osaa auttaa, mutta M70 kone siinä on.

    Itselläni oli viime viikolla vaikeuksia katsastuksessa Csi:n kanssa; toisella puolella juuri tuo HC-arvo ja CO-arvot yli raja-arvojen. Vikakin löytyi, kiitos Supan: Ilmamäärämittariin menevä haitariletku oli alapuolelta irti . Nyt kaikki kunnossa. Kannattaisiiko tarkistaa imm:t, kokeilla ne ristiin? Toisesta putken puolesta saatiin katsuria tyydyttävät arvot ja kuntotarkastus meni läpi.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Originally posted by Laku View Post
      Tämä on varmaan PearlE31:n auto . Paljon muuten en osaa auttaa, mutta M70 kone siinä on.

      Itselläni oli viime viikolla vaikeuksia katsastuksessa Csi:n kanssa; toisella puolella juuri tuo HC-arvo ja CO-arvot yli raja-arvojen. Vikakin löytyi, kiitos Supan: Ilmamäärämittariin menevä haitariletku oli alapuolelta irti . Nyt kaikki kunnossa. Kannattaisiiko tarkistaa imm:t, kokeilla ne ristiin? Toisesta putken puolesta saatiin katsuria tyydyttävät arvot ja kuntotarkastus meni läpi.
      Pearlin autopa hyvinkin.

      Uusi lämpötila-anturi vedelle tilattu. Eilen kun ropellettiin sitä autoa, niin Bank 2 haitariletkusta oli klemmari hieman löysä joka voisi hyvinkin selittää laihuuden. Haitariletkut on muutenkin molemmat vaihdon tarpeessa.

      Visko menee myös uusiksi koska lämmöt ei meinaa tyhjäkäynnillä pysyä alueella.

      Laitan taas kuvia ja ihmettelyä kun saadaan osia ja löydetään aikaa jatkotutkimuksille.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Ja minä huutelen täältä vielä, että huohotinletkujen takaiskuventtiileiden putsaus ja imusarjan tiivisteiden tiivistys samaan konkurssiin. Kannattaa myös tarkistaa, että bensanpainesäätimien alipaineletkut menee oikeinpäin. Helposti tulee laittaneeksi väärän puolen kaasuläpältä. (ja ne lambdan johdot kans, että ei oo nurinkurin)
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          ja vielä: vaihtakaa vesipumppu samaan hengenvetoon sen termarin kanssa. Ei ole iso juttu tällätä sekin siihen samoilla töillä, mutta ainakin M73 on herkkä noiden lämpöjen suhteen ja pumppujahan noista on mennyt.
          Lisäksi: katsokaa tarkasti imusarjan tiivisteet kun kerran noi lämmöt on noinkin korkeella (eikä vissiin ole tietoa että kuinka kauan ne on olleet noin korkealla). Mulla alkoi noidssa lämmöissä jo imusarjan tiivisteet ottamaan itseensä.
          Tästä vähän säikyttelyä: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...0&postcount=82
          Last edited by BeamR; 14-08-2012, 08:03.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Tästä jo Donin kanssa olikin juttua. Eli tarkistaa ruiskutusajat bankkien välillä niin tietää näyttääkö maffi puutaheinää. Lämpöanturi meni vaihtolistalle (kaksoisanturi, toinen näyttää pieleen).
            Jos ruiskutusajat suht samoissa niin bensanpaineet mittaukseen ja pumppua uusimaan, tuo selittäisi totaalihyytymisen.

            Vielä pelottelua muille Lakun Csi:stä

            Last edited by Supa; 14-08-2012, 10:14.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • MouTine
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2011
              • 803
              • Pori

              #7
              Mua kanssa vähän kiinnostaisi päästä tuolla omalla 8-satasella jonkun osaavan kaverin tietokonepiuhoihin kiinni. Just että tulkkaisi vähän noita infoja ja saisi varmuuttaa oman auton toiminnasta.
              Nykyiset...
              '14 E500 Coupe

              Ollut joskus...
              '07 MB CL63 AMG
              '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
              '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
              '94 Audi A8 4.2i V8
              '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
              '92 BMW 850i 5.0i V12
              '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
              '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
              '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
              '77 Ford Capri 2.8i V6

              ...Ja pienet sille!

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17529
                • Turku

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                Vielä pelottelua muille Lakun Csi:stä

                Sua ei pidä päästää kuningaskorimallien rattiin . Käyttäjän virhe. Noo, onneksi tapahtui tallin pihalla...
                Originally posted by MouTine View Post
                Mua kanssa vähän kiinnostaisi päästä tuolla omalla 8-satasella jonkun osaavan kaverin tietokonepiuhoihin kiinni. Just että tulkkaisi vähän noita infoja ja saisi varmuuttaa oman auton toiminnasta.
                Ajelepa joku päivä Supan luo. Siinä on kaveri, joka tietää kohta kaiken näiden sielunelämästä !
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • bmwleitor
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 30
                  • Voikkaa

                  #9
                  Mikä softa tuo on millä tutkit?

                  moi, näyttää hienolta ja tarkalta

                  Comment

                  • PearlE31
                    Newbiemmer
                    • Mar 2011
                    • 16
                    • Luoma

                    #10
                    Vika löytyi

                    Kiitos avusta!
                    Vika löytyi, kyseessä oli nokkakselinasentotunnistin joka jätti 4 pyttyä pimeeksi!
                    Vesipumppukin on vaihdettu

                    Comment

                    • hrajasso
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 213
                      • Järvenpää

                      #11
                      Millä paikallistettiin lopulta? Skoopilla vai pelkästään ECUn datasta?

                      Comment

                      • Hantte
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 350
                        • Helsinki

                        #12
                        Koska otsikko viittaa ongelmiini, niin postataan tänne, vaikka vikani on käänteinen...

                        Taustaa:
                        Röykytin Puolan pommitetulla teillä viime sunnuntaina kohti etelää ja jossain vaiheessa alkoi vasen pakoputki pitää vähän vuotavaa ääntä, sellaista juuri kuultavaa zupzutusta. Koska äänellä ei ollut vaikutusta muuhun kuin akustiikkaan, niin jatkoin ajamista.
                        Saavuttuani Katowiceen olin vähän eksyksissä ja ajoin huoltsikalle etsimään navigaattorista itseäni ja silloin tyhjäkäyti N-asennossa oli kuin vanhassa dieselissä, jumputti 500-1000 rpm välillä. Homma korjaantui, kun polkaisin pari kertaa lähelle punaista.
                        Myöhemmin pääsin kurkkaamaan vinoparkissa sen verran alle, että mikään ei roiku tai repsota.

                        Seuraavana päivänä ajoin Bratislavaan ilman merkkiäkään mistään ongelmista.

                        Tiistaina matka jatkui Itävaltaan ja sieltä Sloveniaan. Alpeille kiivetessä pariin kertaan laatikko ei suostunut vaihtamaan neloselle, joten epäilin sen johtuvan olosuhteista (ilma n. 40 ja tie yli 60 astetta kilometrin korkeudessa pitkän nousun aikana) ja kilautin kaverille. Huonolla diagnoosilla hän ei yllättäen tunnistanut vikaa, mutta veikkasi, että toinen lohko huilaa omia aikojaan.
                        Sloveniasta kurvasin takaisin Itävaltaan ja sama oire ilmeni pariin otteeseen. Siitä pääsi eroon vaihtamalla manuaalisti kolmoselle tai jopa kakkoselle.
                        Alppihotellilla ravistelin kaikki liittimet ja varmistin, että koneessa ja laatikossa on öljyt ok, kuten olikin.
                        Seuraava päivä oli viileämpi ja sateisempi, kun ajoin Passaun ja Munchenin kautta Liechtensteiniin. Ei mitään käyntihäiriöitä ja Munchenin eteläpuolella sateen lakattua sain kolmesti navigaattorin näyttämään yli 230 km/h ennen kuin oli pakko jarruttaa. Tuntui, että kone svengaa kuin hirviö, sillä joka kerta liikenne tuli vastaan ennen huippunopeutta. Parannettavaa siis jäi.
                        Liechtensteinista lähdin San Marinon (ja Italian) kautta Sveitsin Badeniin. jossain vaiheessa Italiassa (ruuhkassa se alkoi) kone alkoi taas röpöttämään ja pakoputken vuotoäänetkin kovenivat. Bologna-Imola -väli mentiin kävelyvauhtia AC/DC-nimisen laulu- ja soitinyhtyeen fanien aiheuttaman liikennekaaoksen takia, jolloin madellessa räkäinen räpätys paheni ja paheni ja kulutuslukemat olivat jossain 30-40l/100km kävelyvauhtia madellessa.
                        Imolan jälkeen Autostrda tyhjeni ja kone toimi kuin enkeli, jos jengoja oli lähes 3000 tai enemmän, mutta San Marinossa ja sieltä palatessa kone röpötti kuin keuhkotautinen perkele pienillä kierroksilla. Sitten kun tarjosi sen 3000+ jengat, niin kaikki oli reilassa. Tosin aika vaikeaa, jos nopeusrajoitus on hyvin pieni.
                        Liikkeellelähdöt olivat nopeita kuin T-mallin Foordilla, kunnes sai koneeseen tarpeeksi kierroksia kaasupoljinta pumpaten tai pumppaamatta.
                        Seuraavana päivänä sitten nilkutin Bolognasta Sveitsin Badeniin ja Alppien ruuhkassa bensaa paloi pahimmillaan ainakin 50l/100 km ja madellessa vasuri oli ihan mykkä. Silloin harvakseltaan, kun pääsi tallaamaan lämän tiskiin kesti aikansa, ennen kuin vasuri heräsi hirvittävän tummanruskean savupilven säestämänä.

                        Lauantaina, kun korjaamot ovat kiinni, tilasin BMW:n road servicen ihmettelemään olentoa. Kundi väitti, että vasurin kannentiiviste olisi vuotavaa mallia.
                        Itse en allekirjoita moistai väitettä, koska ekasta röpötyksestä on kulunut liki 3000 km vaativissa olosuhtessa (helle, vuoristo, huippunopeudet) ja jäähdyttäjän nesteet on öljyttömät, moottorin öljykorkissa ei ole harmaata vaahtoa ja öljyt ovat tikussa kirkkaat. Ja kaikki nestepinnat ovat rajoissaan. Syylaria en muista, mutta lähtiessä moottori oli lähes ylärajassa ja nyt vieläkin reilusti yli puolen välin.
                        Mulla on reilun 30 vuoden aikana kärähtänyt aika monta kansipahvia ja aina ajo on loppunut koneen keittämiseen muutaman kymmenen kilometrin jälkeen.
                        Kuulostaa oudolta, jos M70:n kestäisi kolmatta tuhatta kilometria kansipahvivaivaisena.

                        Itse epäilen, että vuotava putki sekoittaa vuodon takana olevan lambda-anturin ja sitten kone luulee käyvänsä laihalla ja tunkee bensaa putkiin (=kusee tulpille) koko oletuksen edestä. Sitten tulpat nokeentuvat ja kipinä heikkenee/katoaa ja kun kone saa tarpeeksi kierroksia, niin paikat aukenevat ja alkava toimia.
                        Ei, en ole ottanut yhtään tulppaa irti, mutta sunnuntaina on joutilasta aikaa ja kylmä kone...

                        Menen maanantaina paikalliseen merkkihuoltoon, jossa olisi ihan kiva esittää jotain argumentteja tyypeille sen sijaan että vain toteiaisi: "Mein Auto kaputt. Warum der "pröt-pröt" sagen?" ja antaa lupa kansipahviremonttiin (3000+ € Sveitsin hinńoilla).

                        Mikä on perimmäinen syy?
                        Voiko pakoputkivuoto aiheuttaa moisen?
                        Miksi kone toimii vain isoilla kierroksilla?
                        Mitä pitäisi tehdä?

                        Kaikki hullutkin ideat ovat tervetulleita, että pääsen Portugaliin Monacon kautta, ja jopa takaisin Suomeen.
                        Hantte
                        Z4 sDRIVE 35i, -09
                        ex: E31, 850i, -91

                        Comment

                        • PearlE31
                          Newbiemmer
                          • Mar 2011
                          • 16
                          • Luoma

                          #13
                          Originally posted by hrajasso View Post
                          Millä paikallistettiin lopulta? Skoopilla vai pelkästään ECUn datasta?
                          Ei osaa sanoa kun kaveri joka ruuvas autoa niin ei näkynyt koskaan ja vaihtomoottorit.com edustjaa en koskaan saanut kiinni. Onneksi sain sentään auton takas.

                          Comment

                          • MouTine
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2011
                            • 803
                            • Pori

                            #14
                            Hantte... Ilmeisesti toinen lohko tippuu pelistä. Tulpanjohdoissa kahdessa johdossa (1kpl/puoli) on induktioanturi. Nämä voi joskus kiukutella ja meno on kuvailemasi mukaista. Toki perinteinen lambdavika vois olla mahdollinen. Tai sitten perinteinen M70/S70/M73 imusarjojen tiivisteiden vuoto. Sytyykö se keltanen EML valo kun vika on päällä?
                            Nykyiset...
                            '14 E500 Coupe

                            Ollut joskus...
                            '07 MB CL63 AMG
                            '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
                            '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
                            '94 Audi A8 4.2i V8
                            '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
                            '92 BMW 850i 5.0i V12
                            '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
                            '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
                            '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
                            '77 Ford Capri 2.8i V6

                            ...Ja pienet sille!

                            Comment

                            • Hantte
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 350
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by MouTine View Post
                              Hantte... Ilmeisesti toinen lohko tippuu pelistä. Tulpanjohdoissa kahdessa johdossa (1kpl/puoli) on induktioanturi. Nämä voi joskus kiukutella ja meno on kuvailemasi mukaista. Toki perinteinen lambdavika vois olla mahdollinen. Tai sitten perinteinen M70/S70/M73 imusarjojen tiivisteiden vuoto. Sytyykö se keltanen EML valo kun vika on päällä?
                              Mitään valoja ei syty.

                              Vasen puolihan se kiukuttelee ja vasurissa on pakoputkivuoto.

                              Täytyy käydä vielä varmistamassa, että kaikki välähtävät, kun laittaa virrat päälle.
                              Edit: ELM-valo syttyy muutamaksi sekunniksi, kun virrat laittaa päälle ja sammuu sitten itsestään, kuten käyttöohjekirjassakin sanotaan.
                              Last edited by Hantte; 12-07-2015, 18:02.
                              Hantte
                              Z4 sDRIVE 35i, -09
                              ex: E31, 850i, -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎