i3 renkaat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ekaBMW
    replied
    Originally posted by jr66 View Post

    Minulla oli e21:ssä 6x14 vanteella 195/60 -90 luvulla.
    Mikähän tuossa oli vakio koko?

    70-luvulla yleisin koko taisi olla 155/13. Profiili taisi olla 80 tai 82.
    Tuunaajat laittoi sitten 175/13/70 tai jotain sinnepäin.
    Tommone 60 sarjalainen oli jo extreme….

    Leave a comment:


  • Marduk
    replied
    Onko vertailukohtaa Nokian Tyres Hakkapeliitta R5: 155/70R19 88Q XL Kitkarenkaat Vs Continental Vikingcontact 7 155/70r19

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by huupi View Post

    Eikö noille kannattaisi jo katsella lähtökohtaisesti leveämpää vannetta, mitä varmasti löytyy sopivilla spekseillä ihan valmistajan mallistosta? Esim. i8:n 20” vanteet sopivat 12mm lätyillä ässän kaariin. Tämä ei ehkä ole se ujon valinta. Pienempiä tuumakokoja löytyy varmasti myös, mutta tokihan se rangea rokottaa, kun alkaa leveyttä ja painoa lisäämään. Itse laitoin päin vastoin kapeampaa suvikumia orkkis 20” vanteille, kun tuntuu oudolta laittaa 195:sta 6” vanteelle, vaikka kuten sanottua, meneehän se korkeammallakin profiililla.
    Minulla oli e21:ssä 6x14 vanteella 195/60 -90 luvulla.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by S`ebu View Post

    Mulla on ollu pari vuotta i3s:ssä kunnon kiinat, Tristar Snowpower HP:t, 195/55 koossa noilla i3s:n vakio 20". Hyvin mahtuu pyörimään vakio korkusella alustalla ja iha hyvin on pärjännyt eteläsuomen parina talvena. Edessä tulee aikalailla kaarelle tolla kumilla, mut takana jää vielä sisää et pitäs laitta 10-15 mm spacer, ni olis suunnille samannäköinen.

    Nyt ne alkaa olla loppu ja miettiny kans et mahtusko noille 19" vanteille noi 195/55 kumit, kun niissä olis vähä enemmän kumia verrattuna 175 ja 155, joten vois olettaa kestävän vähä pidemmän matkan. Ei niitä 195 himuvalikoimmaa ole, mut samoissa hinnoissa kaikki kolme 19" kokoa.

    Haluisin noi 20" takasin kesäkäyttöön kesäkumeille, niin siks en haluaisi laittaa enää niille seuraavia 195/55 kitkoja.

    Se on ainakin varmaan et, jos ton 195 saa laitettua tolle 19" etuvanteelle, niin on siinä vääntämistä, ja tulevaisuudessa sen pois vääntäminen voi olla haastavaa varsinki, jos ei oo ajettu ihan loppuun ja kunnon rengaskoneet käytössä Toisekseen tolla ET43 oleva etuvanne ja 195 kumi, niin ottaa varmasti etutoppaan kiinni ilman vähintää 5-10 mm spaceriä. Takana ei pitäs olla ongelmia, mut ehkä sinneki sit haluaa vähintää yhtä leveen spacerin ku eteen, ettei jään niin sisälle. Takana muutenki valmiiks jo sisemmällä vakiona.
    Eikö noille kannattaisi jo katsella lähtökohtaisesti leveämpää vannetta, mitä varmasti löytyy sopivilla spekseillä ihan valmistajan mallistosta? Esim. i8:n 20” vanteet sopivat 12mm lätyillä ässän kaariin. Tämä ei ehkä ole se ujon valinta. Pienempiä tuumakokoja löytyy varmasti myös, mutta tokihan se rangea rokottaa, kun alkaa leveyttä ja painoa lisäämään. Itse laitoin päin vastoin kapeampaa suvikumia orkkis 20” vanteille, kun tuntuu oudolta laittaa 195:sta 6” vanteelle, vaikka kuten sanottua, meneehän se korkeammallakin profiililla.

    Leave a comment:


  • S`ebu
    replied
    Originally posted by vonSpecht View Post

    Ovat käsittääkseni seuraavat nuo orkkisvanteiden speksit:

    20: 5.5Jx20 ET33 / 6Jx20 ET39
    19: 5Jx19 ET43 / 5.5Jx19 ET53

    Jonkun näkemäni taulukon mukaan 195mm rengas olis levein suositeltu koko 5.5" vanteelle, 185mm 5" vanteelle jne. Mutta 185 taitaa taitaa olla vähän harvinaisempi renkaan leveys, ainakin 19-tuumaisena?​​
    Mulla on ollu pari vuotta i3s:ssä kunnon kiinat, Tristar Snowpower HP:t, 195/55 koossa noilla i3s:n vakio 20". Hyvin mahtuu pyörimään vakio korkusella alustalla ja iha hyvin on pärjännyt eteläsuomen parina talvena. Edessä tulee aikalailla kaarelle tolla kumilla, mut takana jää vielä sisää et pitäs laitta 10-15 mm spacer, ni olis suunnille samannäköinen.

    Nyt ne alkaa olla loppu ja miettiny kans et mahtusko noille 19" vanteille noi 195/55 kumit, kun niissä olis vähä enemmän kumia verrattuna 175 ja 155, joten vois olettaa kestävän vähä pidemmän matkan. Ei niitä 195 himuvalikoimmaa ole, mut samoissa hinnoissa kaikki kolme 19" kokoa.

    Haluisin noi 20" takasin kesäkäyttöön kesäkumeille, niin siks en haluaisi laittaa enää niille seuraavia 195/55 kitkoja.

    Se on ainakin varmaan et, jos ton 195 saa laitettua tolle 19" etuvanteelle, niin on siinä vääntämistä, ja tulevaisuudessa sen pois vääntäminen voi olla haastavaa varsinki, jos ei oo ajettu ihan loppuun ja kunnon rengaskoneet käytössä Toisekseen tolla ET43 oleva etuvanne ja 195 kumi, niin ottaa varmasti etutoppaan kiinni ilman vähintää 5-10 mm spaceriä. Takana ei pitäs olla ongelmia, mut ehkä sinneki sit haluaa vähintää yhtä leveen spacerin ku eteen, ettei jään niin sisälle. Takana muutenki valmiiks jo sisemmällä vakiona.

    Leave a comment:


  • jizaster
    replied
    Laitatin juuri Continental Viking Contact 7 kitkarenkaat orggis Style 431 20" i3s:ään. Donilla taitaa olla samat.

    Toivottavasti on enemmän pitoja, kuin viime talvena olleella 155/70 19" kärrynpyörillä (nekin oli Contin VC7).

    Leave a comment:


  • vonSpecht
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Katso, onko vakiokesärengastuksen takavanne kuinka leveä. Edelleen todella erikoiselta vaikuttaa 195 leveän laittaminen ainakaan perusvanteelle.
    Ovat käsittääkseni seuraavat nuo orkkisvanteiden speksit:

    20: 5.5Jx20 ET33 / 6Jx20 ET39
    19: 5Jx19 ET43 / 5.5Jx19 ET53

    Jonkun näkemäni taulukon mukaan 195mm rengas olis levein suositeltu koko 5.5" vanteelle, 185mm 5" vanteelle jne. Mutta 185 taitaa taitaa olla vähän harvinaisempi renkaan leveys, ainakin 19-tuumaisena?​​

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by vonSpecht View Post

    No tuohon itsekin kaipaisin vahvistusta, ennen kuin menen tilaamaan! Ainakin Doni mukaan 20" vanteille sopisi ja tällaista olen muualtakin kuullut, että ainakin selvästi orkkiskokoja leveämmät menisi ongelmitta... Veikkaanpa kuitenkin, että jos rengasliikkeestä asiaa kysyn, niin vastaus on 155 eteen ja 175 taakse. Ja tarkennan vielä, että i3s 120 kyseessä, jos tuolla jotain merkitystä.
    Katso, onko vakiokesärengastuksen takavanne kuinka leveä. Edelleen todella erikoiselta vaikuttaa 195 leveän laittaminen ainakaan perusvanteelle.

    Leave a comment:


  • vonSpecht
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Siis meneekö orkkisvanteelle noin paljon leveämpi kumi? Muijan autoon laitatin tällä viikolla vakiovanteille Contin WinterContact 7:t koossa 155/70.
    No tuohon itsekin kaipaisin vahvistusta, ennen kuin menen tilaamaan! Ainakin Doni mukaan 20" vanteille sopisi ja tällaista olen muualtakin kuullut, että ainakin selvästi orkkiskokoja leveämmät menisi ongelmitta... Veikkaanpa kuitenkin, että jos rengasliikkeestä asiaa kysyn, niin vastaus on 155 eteen ja 175 taakse. Ja tarkennan vielä, että i3s 120 kyseessä, jos tuolla jotain merkitystä.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by vonSpecht View Post
    Ensimmäinen viesti tälle foorumille ja suoraan asiaan: uudet talvigummit pitäis aika äkkiä saada alle ikkariin ja vinkattiin, että tästä ketjusta vois vastauksia löytyä... Mahdollisimman leveää mielellään laittaisin, kun rangekaan ei ole itselle mikään ongelma. Nykyiset 19" orkkisvanteet ajattelin pitää talvikäytössä (20" kesällä) ja olen nyt ymmärtänyt, että 195/55R19 peräti joka kulmaan voisi olla mahdollista ilman suurempia ongelmia? Entä vaatiiko jotain spacereita kuitenkin? Tuossa koossa ainakin Goodyear UltraGrippiä ja Michelin X-Icea näyttäisi olevan Suomessakin heti tarjolla, oiskohan näistä jotain kokemuksia/mielipiteitä?
    Siis meneekö orkkisvanteelle noin paljon leveämpi kumi? Muijan autoon laitatin tällä viikolla vakiovanteille Contin WinterContact 7:t koossa 155/70.

    Leave a comment:


  • vonSpecht
    replied
    Ensimmäinen viesti tälle foorumille ja suoraan asiaan: uudet talvigummit pitäis aika äkkiä saada alle ikkariin ja vinkattiin, että tästä ketjusta vois vastauksia löytyä... Mahdollisimman leveää mielellään laittaisin, kun rangekaan ei ole itselle mikään ongelma. Nykyiset 19" orkkisvanteet ajattelin pitää talvikäytössä (20" kesällä) ja olen nyt ymmärtänyt, että 195/55R19 peräti joka kulmaan voisi olla mahdollista ilman suurempia ongelmia? Entä vaatiiko jotain spacereita kuitenkin? Tuossa koossa ainakin Goodyear UltraGrippiä ja Michelin X-Icea näyttäisi olevan Suomessakin heti tarjolla, oiskohan näistä jotain kokemuksia/mielipiteitä?
    Last edited by vonSpecht; 05-10-2024, 00:04.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Conti CVC7 on ainakin niin löysä, että tuulisella kelillä saa pitää tosissaan ratista kiinni. Välillä pitää ottaa jopa ennakkoa, kuin vanhalla väljällä sorvilla. Yhden talven kokemuksella pitoa on aivan riittävästi, vaikka alkuun renkaat tuntuivatkin lipsuvan äkkinäisen oloisesti kovassakin vauhdissa. Joko siihen tottui, tai renkaan pito muuttui pienen sisäänajon myötä, mutta lopputalvesta en enää huomioinut lipsumista. Eniten renkaassa ärsytti vetelyys, jonka myötä suuntavakaus oli mitä sattuu.

    Omaan makuun kesärenkaat saisi olla hieman löysemmät ja talvirenkaat taas jäykemmät. Ehkä joku sopiva 175/55R20 kitkarengastus läpi vuoden voisi olla soppeli.

    Leave a comment:


  • Laapander
    replied
    Originally posted by huupi View Post

    Se on vähän mihin vertaa, mulla oli viime talven ko. kaksplussat, ja heittämällä parhaat talvirenkaat i3:ssa, mitä mulla ollut. Tosin edellinen talvi meni 215/45/20 Blizzak LM32 saksankitkoilla ja ensimmäinen 155/70/19 Blizzak LM25 saksankitkoilla. Continentalin seiskojahan sitä yleisesti pidettäneen parhaina talvikumeina näihin, mutta jotenkin rohkenen epäillä, että tekevätkö nekään kesää.
    Niin kuin itse sanoit, Se on mihin vertaa. Ja vertasit kesärenkaisiin. Edelleen en suosittele Goodyerejä. Oikein hyvät jos joku loskatalvi, mutta kun viime vuonna oli 6kk talvea, ni alkoi väsyttämään. Mutta oikein kivat kunnon kitkoihin verrattuna asfaltilla, kun on jämäkämmät.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by Laapander View Post
    Sen verran voin jakaa kokemuksia, että älkää ostako Goodyear Ultra Grip Ice 2+. Sen verran huono pito talvella, että oikein ketutti ajella. Siis silloin kun pitoa eniten tarvittaisiin, niin tosi luikkaat ovat. Ajelin niillä ympäri vuoden ja ihan okok kesärenkaat. Ei kauhean äänekkäät ja edukkaat. Tosin takarenkaat aika loppu vuoden ja 16tkm jälkeen. Nyt täytyy oikein panostaa talvirenkaisiin ja ostaa KUNNON talvikitkat.
    Se on vähän mihin vertaa, mulla oli viime talven ko. kaksplussat, ja heittämällä parhaat talvirenkaat i3:ssa, mitä mulla ollut. Tosin edellinen talvi meni 215/45/20 Blizzak LM32 saksankitkoilla ja ensimmäinen 155/70/19 Blizzak LM25 saksankitkoilla. Continentalin seiskojahan sitä yleisesti pidettäneen parhaina talvikumeina näihin, mutta jotenkin rohkenen epäillä, että tekevätkö nekään kesää.

    Leave a comment:


  • Laapander
    replied
    Sen verran voin jakaa kokemuksia, että älkää ostako Goodyear Ultra Grip Ice 2+. Sen verran huono pito talvella, että oikein ketutti ajella. Siis silloin kun pitoa eniten tarvittaisiin, niin tosi luikkaat ovat. Ajelin niillä ympäri vuoden ja ihan okok kesärenkaat. Ei kauhean äänekkäät ja edukkaat. Tosin takarenkaat aika loppu vuoden ja 16tkm jälkeen. Nyt täytyy oikein panostaa talvirenkaisiin ja ostaa KUNNON talvikitkat.

    Leave a comment:

Working...
X