Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3 etupään klopina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4581
    • Tampere

    i3 etupään klopina

    Joo, 17tkm ajettu auto ja etupäästä kuuluu klopina. :think
    Aikaisemmatkaan autot eivät ole pitäneet montuissa ääntä joten tästäkin pääsisi mielellään eroon.

    Vastaan tuli tämä keskustelu.


    Sieltä pomittuna pari juttua. Muoviputkien kiinnitys on sekä REXi että BEV versiossa sama.
    Replacement of front wheel bearings - 40 percent of noise removed
    Water cooling pipe fix-mounting - Water pipe not hard. - 40 percent noise removed.


    Muoviputken kiinnitys vasemmalla edessä

    edit. myös tässä: https://www.youtube.com/watch?v=h50Lhu78B-c

    Oikealla edessä


    Etupyöränlaakeri 30tkm


    42tkm


    Onko muilla tuolta keulasta kuulunut ylimääräisiä ääniä? Saman tsekin tutkimuksia




    Lisäksi jossain osui silmiin frunkin korkeudensäädön kumipuslien kuivuus... (?)
    Last edited by fraatti; 06-04-2022, 21:52.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4581
    • Tampere

    #2
    Nämä laukeavat ilmeisesti myös ennen aikojaan vaikkeivat mitään klopinaa aiheutakaan. Iskareiden päälle saattavat käydä pidemmän päälle.
    Here is my attempt at replacing the broken rubber boots on the front suspension on my 2014 BMW i3. The job was not that hard and took about 60-90min per side...


    Last edited by fraatti; 06-04-2022, 21:03.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3446
      • Janakkala

      #3
      Tuossa myös jousi / alustahommia:

      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1193
        • Tyrnävä

        #4
        Onhan tuota kuulunut sellaista lotinaa, tuolla jotain jo aiheesta keskusteltiin: https://www.btcf.fi/forum/showthread...56#post4332356
        I01 i3s 94

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4581
          • Tampere

          #5
          Originally posted by huupi View Post
          Onhan tuota kuulunut sellaista lotinaa, tuolla jotain jo aiheesta keskusteltiin: https://www.btcf.fi/forum/showthread...56#post4332356
          ok, mulla mennyt ohi kun kaikki sähköautokeskustelu on tuupattu saman ketjun alle. Tuohon ainot kuittaus taisi olla että "ominaisuus" ? Lohduttava vastaus.

          Täytyy katsoa jaksaisiko ajaa huomenna nosturille ja tsekata ainakin nuo vesiputket alkuun. Normaalista bemarilla ajemisesta poiketen tässä kustannus voisi olla 0 €.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4581
            • Tampere

            #6
            Jahas, tuli käytettyä autoa hiukan nosturilla. Hemputtelin autoa ensin maassa renkaiden yläosasta edestakas. Varsin nopeasti kävi ilmi että frunkissa paikkaussetti yms seilaa itsekseen minne sattuu. Laitoin tuon kapistuksen reunoilla ohutta armaflex teippiä pintoihin jotka koskevat muoviosiin. Varoituskolmio seilasi myös itsekseen tuolla niin laiton senkin väliin samaa tavaraa ja lopuksi kaikki kunnolla remmillä kiinni.

            Frunkin "pelti" myös piti pientä klopinaa kun sitä nosteli ja paineli valojen lähettyviltä. Tämä lakkasi kun frunkin toppareita sääti noin puolikierrosta ylemmäksi jotta "väljä" pellin välissä olisi pienempi.

            Sitten oli aika käydä tsiikailemassa aikaisemmissa videoissa olleita putkien ympäristöjä. Repsikan puolelle ei ollut mitään putkia mitkä voi kolista. Liekö nuo rexillisen mallin tai ei lämpöpumpullisen mallin sitten mitä noissa videoissa näkyi.

            Kuskinpuolelle oli sen sijaan jotain gummiletkuja mitkä ottivat kiinni ravisteltaessa sekä koriin että sisälokariin. Hyllyssä sattui olemaan taas putkieriste armaflexiä niin laitoin sitä tuohon putkien ympärille. Ei kolisi tuosta enää.


            Parikytäsenttiä taampana oli toinen vastaava kohta missä putkille oli sellainen kiinnitykumi. Tuo rallatteli myös sisälokaria ja koria vasten. Se sai saman hoidon.


            Mutta.... Kun auto nyt oli nosturilla niin tuli samalla hytkyteltyä ja heiluteltua etufillareita suuntaan ja toiseen. Samalla paljastui että kuskinpuolen yläpään laakeri klopisee kun jousesta painelee voimakkaasi sisäänpäin. Ihmekös kun vaimo sanoi että tämä pitää samanlaista ääntä kun hänen vanha autonsa jossa yläpäiden rakenne oli sellainen että ne klopisi aina....

            Näemmä vähän ajettu ei tarkoita että eikö siellä voisi olla vikaa. Liekö tämän osat tehty linnunluista vai mikä on mutta näemmä Suomen kärrypolkuja tuo ei ollut kestänyt tämän pidempään. Onko näitä muiden tarvinnut vaihdella? Tai vakaajan yhdystankoja. Näyttivät muovisina varsin heiveröisille. :think

            Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4581
              • Tampere

              #7
              Varaosakatalogi tarjoaa tuollaista osaa tuohon autoon jota on käytetty 11/2018 asti.



              Tuoreempaan malliin katalogi tarjoaa tuollaista palikkaa. Mahtaakohan tuo tuoreempi malli käydä myös tähän vanhempaan? Liekö upgareidiä tehty kun on huomattu että vanha laukeaa vai uutta ja painavampaa akkua varten?

              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4581
                • Tampere

                #8
                Uudempi ja vanhempi osa käyvät ristiin. Jos siis ostaa tuon osan bemarilta niin kannattanee ostaa se uudempi versio. Näiden kuvien perusteella en näe mitään eroa osissa.

                Itse ylälaakeri näyttää tälle(wanhempi wersio):








                Tuoreempi wersio



                Tuosta omasta autosta pystyi jo päättelemään että jousi liikkui suhteessa iskarin varteen. Tuo laakeri on siis oltava rikki. Itse laakerinkuulat näyttävät olevan aivan onnettoman pieniä. Ja tietysti vielä kura ja sonta menee tuonne väliin. Äkkiseltään voisi tuumailla että jos tuon paketin aukaisee niin uusien osien väli kannattaa änkeä täyteen vesivaseliinia. Kuvien perusteella kuraa vastaan suojaus on tehty huonosti. Luulisi että kuulien alla on kuitenkin jonkinlainen metalli mitä vasten kuulat liikkuvat. Kolinaa voisi aiheuttaa myös tuo itse yläpään alumiinikikkare ja sen kumivullkanointi. Jos osa on niin vetelä että se pääsee "pohjaamaan" helposti. Nämä kuvat eivät ole omasta autosta vaan jostain netistä bongattuja.




                Joku muu lauennut yläpää
                Last edited by fraatti; 08-04-2022, 15:43.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4581
                  • Tampere

                  #9
                  Kaikkea sitä tuleekin vastaan. Original BMW laatua. Tähän autoon oli vaihdettu uudet iskarit ja vika toistui uudestaan.
                  10 tkm ajettu alkuperäinen iskari. En muista että tuollaista olisi tullut vastaan edes käytetyissä iskunvaimentimissa. Onko muille tuollainen tuttua? Yleensä iskarit vaan jässähtää pohjaan rikkoontuessaan. Eipä tarvi ihmetellä että miksi näissä etupää klopisee.

                  Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


                  Normaali jousitukseen on saatavilla tarvike iskari bilsteiniltä. Sporttiversioon ei ole tarjolla mitään. Jotenkin tuo bemarin laatu ei nyt kyllä vakuuta. Mahtaisikohan tuo tarvike pelata paremmin?

                  Tämän perusteella voisi kyllä arvella että kyseessä on ominaisuus, huono sellainen. Oma mutu sanoo tässä vaiheessa että oletus että pyöränlaakeri on rikki on väärä. Kyllä se syy taitaa löytyä tuolta iskari osastolta ja/tai yläpäänlaakeroinnista.
                  Last edited by fraatti; 10-04-2022, 01:29.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4581
                    • Tampere

                    #10
                    Pitääköhän sitä alkaa suunnitelmaan tuon iskarin yläpään muuttamista kestävämmäksi.... Tuon laakerin voisi ottaa käyttöön jostain muusta autosta... :think
                    Last edited by fraatti; 10-04-2022, 01:49.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4581
                      • Tampere

                      #11
                      Jahas, siinä olisi sitten tarvike Bilstein B4 että orggis etuiskari vierekkäin.

                      Ko. julkaisun tekijä on maininnut että Bilstein on oe toimittaja ko laitteen iskareille. Oman versionsa iskarin he ovat modanneet. Iskarin varsi on noin 45mm pidempi kuin OE iskarissa. Tuohan saa aikaan sen että iskarin yläasennossa vääntö mikä iskarin rakenteeseen kohdistuu on pienempi. Tämän luulisi parantavan kyllä tuon iskarin kestoa. Jousijalka on myös muovin sijaan metallia.


                      Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4581
                        • Tampere

                        #12
                        Jahas, tuli vaihdettua omaan autoon iskarin yläpäät lopulta. Johan niillä olikin ajettu jotain 40tkm paikkelle.

                        Huomiona uusista lemfjöderin tarvikeosista sellainen juttu että näissä on tuollainen valkoinen kaulus jonka tehtävä lienee estää paskan pääseminen tuonne laakerin sisään. Rakenne on tässämielessä hiukan parempi kuin tuo oman auton jossa oli kiinni 2018 mallin osat.


                        Vanhoihin oli päässyt moska sisään. Samoin oikealla puolella oli jostain syystä reilu klappi. Aivan kuin tuo laakeri olisi ollut jotenkin vaurioitunut. Sinällään rakenne on aika erikoinen, tuossa ei ole laakeroitu kuin jousen yläpää. Iskarin varsin pyörii siis iskarin sisässä kun rattia käännellään. Vai olikos samanlaista rakennettu myös muissakin autoissa käytössä. Wanhoissa taisi aina laakerointi olla niin että koko tolppa sai pyöriä vapaana laakeroinnin varassa.



                        No, niin tai näin. Muutama kilsa tuli ajeltua noiden vaihtamisen jälkeen ja näin ensipurasulta tuntuisi että valtaosa aikaisemmasta klopinasta on poistunut.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • star63
                          Newbiemmer
                          • Apr 2022
                          • 9
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Jahas, tuli vaihdettua omaan autoon iskarin yläpäät lopulta. Johan niillä olikin ajettu jotain 40tkm paikkelle.
                          Olen vähän suunnitellut iskareiden vaihtoa mukavuuspainotteisemmiksi (Evolven bilsteinit)

                          Lähtikö yläpään pultit helposti auki?

                          Tuliko tarvike-yläpään mukana laakeri vai ostetaanko se erikseen?

                          Iskareiden suojakumit tuntuvat näissä i3:ssa olevan lyhytikäisiä. Olen yrittänyt löytää kestävämpiä tarvikekumeja (silikoni-), mutta toistaiseksi tuloksetta...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎