Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Plug in hybridille latausasemaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trolli666
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 59

    BMW Plug in hybridille latausasemaa

    Jos tästä löytyy jo keskustelua jostain, voiko joku ystävällisesti linkittää, kiitos.


    Millaisia lataus asemia porukka käyttää? Hyvät ja huonot puolet kiinnostais. Pitäis hankkia X3 plugarille latausasema ja malleja on vähän liikaa tarjolla.
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6711
    • PK-seutu

    #2
    Originally posted by Trolli666 View Post
    Jos tästä löytyy jo keskustelua jostain, voiko joku ystävällisesti linkittää, kiitos.


    Millaisia lataus asemia porukka käyttää? Hyvät ja huonot puolet kiinnostais. Pitäis hankkia X3 plugarille latausasema ja malleja on vähän liikaa tarjolla.
    Ensimmäisenä asiana on hyvä tiedostaa, että BMW:n plugin hybridit osaavat vastaanottaa vain max. 3,6kW lataustehon. Näissä autoissa on siis ns. "1-vaihe laturi". Nyt alkaa tulla markkinoille ensimmäisiä hybridejä, jotka BMW edelleen jättää vajavaisiksi 2-vaiheisen 7,4kW laturin kanssa.

    Jokatapauksessa siis nykyinen X3 hybridisi osaa ottaa vain 3,6kW vastaan, johon ei periaatteessa tarvita latausasemaa lainkaan, mutta jos haluat katsoa hieman kauemmas tulevaisuuteen ja joka tapauksessa hankit jonkun latausaseman, niin katsoisin sellaisen joka osaa yhdistää kolmesta vaiheesta kahteen vaiheeseen, eli mahdollistaa myös tuon oudon välimallin 7,4kW latauksen. Sekä osaa sen lisäksi antaa normaalit 3x16A eli 11kW 3-vaihe latauksen.

    Noiden asioiden lisäksi on sitten miljoona ja yksi muuttujaa ihan latauspömpelin ulkonäöstä RFID-tägeihin ja dynaamisiin kuormanjako-ominaisuuksiin ja kaapeleihin jne. jne. Selvitä millainen sähkönsyöttö sinulla kotona on mahdollista järjestää ja mieti näitä sitten siitä eteenpäin. Loppupeleissä auton käyttäjän kannalta on kaksi kaikkein tärkeintä asiaa:

    1) Johto on laturissa kiinteä ja se on niin pitkä, että se on mukava kytkeä oli auto sitten mitenpäin tahansa tai jos auto vaihtuu ja latausportti on toisessa kohtaa niin ylettyy silti

    2) Saat aina maksimitehot tai mahdollisimman tehokkaan latauksen

    Facebookissa on useita ryhmiä joissa näitä käsitellään kattavasti. Suosittelen niitä. Tällä foorumilla edelleen viritetään M50 moottoreita ja haistellaan daiselin voimasavuja kun on osattu sahata DPF veks
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • volvostabemariin
      Bimmer Rookie
      • Sep 2019
      • 83
      • Kanta-Häme

      #3
      Originally posted by pyroz View Post
      Tällä foorumilla edelleen viritetään M50 moottoreita ja haistellaan daiselin voimasavuja kun on osattu sahata DPF veks
      Tulipas naurahdus tätä lukiessa - hyvin sanottu Samaan liittyen olen hämmästellyt BMW clubin jäsenenä aina innolla Bemaristi-lehteä lukiessani pistää silmään puheejohtajan / päätoimittajan raaka angstisuus sähköautoja kohtaan; oikein silmiin sattuu

      Sorry off topic

      Comment

      • fransesco
        BTCF Member
        • Jul 2014
        • 232
        • Vantaa

        #4
        Kyllä täällä meitä sähköautoileviakin Bemaristeja alkaa olemaan.

        Pyroz tuossa kiteytti aika hyvin jos sen miten asiaa kannattaa lähteä katsomaan. Paljon tietysti myös riippuu siitä miten vapaasti (esim omakotitalo) tai miten ahdasmielisesti (esim joku pieni rivariyhtiö jossa vaikkapa hallituksen jäsenet ovat vanhoja jääriä ja ajavat 90-luvun riisikulhoilla) latauspömpeleihin suhtaudutaan ja mitä vaihtoehtoja se joko avaa tai poissulkee.

        Itse hankin 11kW Webaston laturin jo F60 Minille vaikka se pystyi ottamaan vastaan vain yhdessä vaiheessa sen 3,6kW. Olipahan sitten infra valmiina kun Mini vaihtui i3:een kun hurahdin sähköistymiseen ihan kunnolla.

        Eli jos alkaa rakentamaan sähköautolle latauspistettä niin mun mielestä kannattaa tehdä kerralla sellainen ratkaisu että toimii myös jatkossa.
        E88 & F56 electric

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1016
          • Pikis

          #5
          Originally posted by pyroz View Post
          Jokatapauksessa siis nykyinen X3 hybridisi osaa ottaa vain 3,6kW vastaan, johon ei periaatteessa tarvita latausasemaa lainkaan, mutta jos haluat katsoa hieman kauemmas tulevaisuuteen ja joka tapauksessa hankit jonkun latausaseman, niin katsoisin sellaisen joka osaa yhdistää kolmesta vaiheesta kahteen vaiheeseen, eli mahdollistaa myös tuon oudon välimallin 7,4kW latauksen. Sekä osaa sen lisäksi antaa normaalit 3x16A eli 11kW 3-vaihe latauksen.
          Kai 2-vaiheisen sisäisen laturin omaava auto osaa ne ottaa ihan normaalista 3-vaihe latausasemasta? Auton päästä yhtä töpselin navoista ei ole vain ole kytketty. Tuollaiselle yhdistävälle on käyttöä jos auto ottaa vastaan esim 1 vaiheesta 32A (myös 7,4kW) ja talossa on pienet pääsulakkeet.
          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • fransesco
            BTCF Member
            • Jul 2014
            • 232
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by kooma View Post
            Kai 2-vaiheisen sisäisen laturin omaava auto osaa ne ottaa ihan normaalista 3-vaihe latausasemasta? Auton päästä yhtä töpselin navoista ei ole vain ole kytketty. Tuollaiselle yhdistävälle on käyttöä jos auto ottaa vastaan esim 1 vaiheesta 32A (myös 7,4kW) ja talossa on pienet pääsulakkeet.
            Auto joka osaa ottaa kahdessa vaiheessa sähköä, osaa ottaa sen normaalista 3-vaihe latausasemasta.

            Jos sensijaan on auto joka ottaa 1 vaiheessa 32A niin asia ei välttämättä ole niin yksiselitteinen. Jotta 32A saa 1 vaiheessa niin se asettaa myös pääsulakkeille jo jotain vaatimuksia (esim minulla 3x25A sulakkeet omakotitalossa). Jos vaikka olisi 35A pääsulake niin on syytä varautua siihen että se paukahtaa jossain vaiheessa jos samassa vaiheessa on myös talon muuta sähköä. Itse sain noi 3x25A sulakkeet hyvin paukkumaan kun talvella oli sähkölämmitykset ja joitain kodinkoneita päällä samaan aikaan auton kanssa kun latailin sillä i3:sta (11kW).
            Last edited by fransesco; 24-08-2022, 20:03.
            E88 & F56 electric

            Comment

            • kooma
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1016
              • Pikis

              #7
              Originally posted by fransesco View Post
              Auto joka osaa ottaa kahdessa vaiheessa sähköä, osaa ottaa sen normaalista 3-vaihe latausasemasta.

              Jos sensijaan on auto joka ottaa 1 vaiheessa 32A niin asia ei välttämättä ole niin yksiselitteinen. Jotta 32A saa 1 vaiheessa niin se asettaa myös pääsulakkeille jo jotain vaatimuksia (esim minulla 3x25A sulakkeet omakotitalossa). Jos vaikka olisi 35A pääsulake niin on syytä varautua siihen että se paukahtaa jossain vaiheessa jos samassa vaiheessa on myös talon muuta sähköä. Itse sain noi 3x25A sulakkeet hyvin paukkumaan kun talvella oli sähkölämmitykset ja joitain kodinkoneita päällä samaan aikaan auton kanssa kun latailin sillä i3:sta (11kW).
              Juu samasta asiasta puhutaan. On latausasemia joissa on syöttö esim 3x16A ja osaa laittaa ulos 1x32A. Esim meidän ekan sukupolven i3 varusteella S4U8 olisi juuri tuollainen joka osaisi ottaa tuon 1x32A vastaan.
              Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6711
                • PK-seutu

                #8
                Kiitoksia korjauksesta. Olin itse siinä uskossa, että 2-vaihe laturin omaava auto haluaa nimenomaan sisäänsä 2x16A, eikä osaisi sitä ottaa 3x16A laturilta. Mutta siis tämä hienoa! Ja silläpä en kyllä sitten lähtisi mitään muuta miettimään kuin 11kW kykenevää latausasemaa
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • MeisterW
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2017
                  • 306
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by Trolli666 View Post
                  Jos tästä löytyy jo keskustelua jostain, voiko joku ystävällisesti linkittää, kiitos.


                  Millaisia lataus asemia porukka käyttää? Hyvät ja huonot puolet kiinnostais. Pitäis hankkia X3 plugarille latausasema ja malleja on vähän liikaa tarjolla.
                  Ostaisin nyt voimavirtapistokkeeseen suoraan liitettävän ”siirrettävän” laturin. Ovat edullisia ja ei tarvitse sähkömiehen asennusta. Näitä löytyy eripituisilla kaapeleilla. (Yksivaihehybridi menee kyllä melkein normi pistorasiastakin, ainakin jos hommaa 10-12A laturin, niin ero käytännössä pieni, jos iltaisin/öisin latailee)
                  E39 M5 2002
                  E70 X5 3.0sd 2008
                  E83 X3 3.0i 2005
                  G21 330e

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1363
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by MeisterW View Post
                    Ostaisin nyt voimavirtapistokkeeseen suoraan liitettävän ”siirrettävän” laturin. Ovat edullisia ja ei tarvitse sähkömiehen asennusta. Näitä löytyy eripituisilla kaapeleilla. (Yksivaihehybridi menee kyllä melkein normi pistorasiastakin, ainakin jos hommaa 10-12A laturin, niin ero käytännössä pieni, jos iltaisin/öisin latailee)

                    Hyvä pointti, tosin huomautettava että 1v laturi isoimmalla (15A) asetuksella muodostaa jo ison riskin tulipaloille vanhemmissa kiinteistöissä/pistorasioissa.
                    Tukesin infojen mukaan yhtään paloa ei ole saatu vielä aikaiseksi laturien pienimmässä asennossa, olikohan 7A tms. Voi olla myös 9A, on jo aikaa tästä.

                    Kotio hommasin 10m johdolla olevan 1v laturin, mistä pystyy käyttäjä määrittämään maksimivirran ja on energiankulutusmittarikin samassa. Kokeilin max asennolla (15A) ja sitä se n2h putkeen. Tuloksena ihan sikakuuma pistorasia ja sähkökeskuksella lämpökameralla erotti missä kaapeli menee...

                    Vaihdoin pistorasian (vanha oli oikeasti kyllä iäkäs) ja jätin laturin hitaimman latauksen moodiin.

                    Laturin ja energia-infran mitoitus pitäisi tehdä tosiasiallisen tarpeen mukaan. Ehkä mielellään vähän ennakoiden ��
                    Eli jos on tarve ajaa päivässä autolla 30km ta 300km, niin sehän vaikuttaa hurjasti siihen siirrettävän sähkön määrään (ja aikaan mahdollisesti) jos latauksen tekee vain kotona.

                    Mulla on 15km työmatka suuntaansa, ja auton lataus hitaammalla moodilla täällä meillä vie sen n.3-4h. Ja se tyydyttää siis sen 100% päivittäisestä yhden suunnan liikenteestä mitä hybridillä pääsee. Jos (kun) täyssähkön joskus hommaa, riittää tuo sama nopeus/hitaus hienosti auton varaustilan ylläpitämiseen siten että ei päivittäinen liikkuminen kärsi.

                    Niijoo ja tosi paljon vaikuttaa myös se sähkönkäyttöpiste. Tämä meidän kiinteistö on vanha rintamamiestalo, ilmakaapeloitu vanhalta 20kV tolppamuuntajalta n.2km ilmavetona. Tolpalla 32A pääsuojat ja niiden perässä 3 kiinteistöä. Kerran onnistuin auton latauksen max-virralla ja jonkun Naapurin samanaikaisesti tekemällä isolla kulutuksella tiputtamaan ko. Muuntajalla yhden vaiheen pois pelistä...

                    Eli kaikkialle ei edes sen siirtolinjan tai etukojeikon takia kannata kovin isotehoista laitetta miettiä, menee rahaa investoinnissa vaan hukkaan.
                    Last edited by repsa; 25-08-2022, 06:32.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • volvostabemariin
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2019
                      • 83
                      • Kanta-Häme

                      #11
                      Originally posted by repsa View Post
                      Hyvä pointti, tosin huomautettava että 1v laturi isoimmalla (15A) asetuksella muodostaa jo ison riskin tulipaloille vanhemmissa kiinteistöissä/pistorasioissa.
                      Tukesin infojen mukaan yhtään paloa ei ole saatu vielä aikaiseksi laturien pienimmässä asennossa, olikohan 7A tms. Voi olla myös 9A, on jo aikaa tästä.
                      Itselläpä on tuore omakohtainen kokemus - olen siis idiootti

                      Pari vuotta se pistorasia kesti, mutta heinäkuussa BMW appi ilmoitti että lataus (45e) keskeytetty. Kun menin tutkimaan niin siellähän jo kitkerä savu rasiasta / seinästä nousi autokatoksessa. Asetus oli autossa tyhmyyttään 16A ja rasian takan 16A sulake.

                      Viritys oli sellainen että katoksen sisälle kahden lohkolämmitinrasian pömpeliin tuli 3 x 16A ja siitä oli haaroitettu seinän toiselle puolelle normipistorasia (josta autoja latasin) koska eihän lohkolämmitinrasian pömpelistä voinut ladata kun ei ajastinta jaksa käydä kääntelemässä.... Siihen pömpeliin tulee 2,5 neliön piuhalla siis 3 x 16A, mutta se haaroitus toiselle rasialle on 1,5 neliön lankaa. Ihme että kesti 2 vuotta Tulipalon esti se että johdot paloivat siitä haaroituksesta sen lohkolämmitinrasian pömpelin sisällä eikä seinässä.

                      Nyt tilalla "superpistorasia" 10A sulakkeella ja auto säädetty 10A. Tuon ko. rasia kestää sanoi sähkäri.

                      Nyt tuohon tilalle joko voimavirtarasia tai latausasema kunhan iX tulee.

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 474
                        • Pohjois-Savo

                        #12
                        Itsellä pari älykästä norjalaista easee-latausasemaa (tukee latausta 22 kW asti) ja yksi tyhmä suomalainen 11 kW latausasema. Yhdestä paikasta uupuu vielä laturi, kun en ole 3x25 A pääsulakkeen takia päättää, millaisen sinne asentaisi. Ehkä tuo easee voisi olla, siinä voi kännykkäsovelluksella säätää suurimman latausvirran 1 ampeerin portain, näkee kulutetun energian, voi lukita latauksen nfc-tägien taakse ym.
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • FlyingFinn
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 646

                          #13
                          Originally posted by bittivirhe View Post
                          Itsellä pari älykästä norjalaista easee-latausasemaa (tukee latausta 22 kW asti) ja yksi tyhmä suomalainen 11 kW latausasema. Yhdestä paikasta uupuu vielä laturi, kun en ole 3x25 A pääsulakkeen takia päättää, millaisen sinne asentaisi. Ehkä tuo easee voisi olla, siinä voi kännykkäsovelluksella säätää suurimman latausvirran 1 ampeerin portain, näkee kulutetun energian, voi lukita latauksen nfc-tägien taakse ym.
                          Hommasin tuon Easee laturin enkä keksi ainakaan vielä mitään huonoa sanottavaa. Laitteessa on kaikki ominaisuudet mitä voin kuvitella tarvitsevani. Hämmästyttävän pienikokoinen. Iso etu moneen muuhun verrattuna on sisäänrakennettu vikavirtasuoja ja siitä huolimatta edullinen hinta. Auton latausta varten tarvittava vikavirtasuoja taitaa maksaa useamman satasen erikseen ostettuna.

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1016
                            • Pikis

                            #14
                            Originally posted by FlyingFinn View Post
                            Hommasin tuon Easee laturin enkä keksi ainakaan vielä mitään huonoa sanottavaa. Laitteessa on kaikki ominaisuudet mitä voin kuvitella tarvitsevani. Hämmästyttävän pienikokoinen. Iso etu moneen muuhun verrattuna on sisäänrakennettu vikavirtasuoja ja siitä huolimatta edullinen hinta. Auton latausta varten tarvittava vikavirtasuoja taitaa maksaa useamman satasen erikseen ostettuna.
                            Aika harvassa taitaa enää olla latausasemat jotka vaatii kalliin B-tyypin suojan sen takia että ne eivät itse sisällä DC vikavirran suojausta. A-tyypin suoja maksaa joitain kymppejä.
                            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 646

                              #15
                              Originally posted by kooma View Post
                              Aika harvassa taitaa enää olla latausasemat jotka vaatii kalliin B-tyypin suojan sen takia että ne eivät itse sisällä DC vikavirran suojausta. A-tyypin suoja maksaa joitain kymppejä.
                              Onnisella näytti olevan paljonkin noita myynnissä silloin kun viimeksi katsoin ja tuon omani ostin. On siitä tosin jo hetki aikaa. Silloin muistaakseni B-tyypin suojan hinta oli luokkaa 300 € ja mukavasti sen kokoinen murikka ettei olisi mahtunut minulla ryhmäkeskuksen sisään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎