Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Gen6 akkuteknologia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 392

    BMW Gen6 akkuteknologia

    Eilen iltapuhteena parin saunaoluen kanssa kattelin BMWBLOGin postaaman videon tulevasta 6.sukupolven akkuteknologiasta. Oli ihan mielenkiintoista höpinää luvatusta rangesta, latausajoista, rakenteesta ja paljon muustakin. Tekevät nämä uudet akut täysin in-house (tuotekehitys yms.) tyyppisesti Saksassa omassa tehtaassa alusta loppuun. 800V arkkitehtuuri ja slim-fit rakenne. Nämähän tulevat auton pohjaan suoraan kiinni ja täyttävät alustan pohjassa olevan reiän (akustolle varattu). Ihan mielenkiintoinen ratkaisutapa sinällään. Ehdottoman hyvää on että akun BMU (ohjausyksikkö) älylaatikko on viety jatkossa ulkopuolelle ja siihen pääsee käsiksi takapenkin alta. Eli ei tarvitse enää pudottaa koko akkupakettia autosta irti päästäkseen siihen käsiksi. BMW:n mukaan suurinosa ongelmista liittyy kuitenkin siihen eikä yksittäisiin akkukennoihin.

    Last edited by torso1; 23-02-2025, 16:49.
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 818
    • Lappeenranta

    #2
    Taitava kaveri puhumaan hyvstä puolista. Alkuhaastatttelussa ei vastannut oikeestaa yhteenkään kysymykseen. Toisaalta eipä niihin voi vaikuttaa akkuteknologialla, typeriä kysymyksiä. Jos baanalla polkee +200km/h sähköä kuluu, sama talvella - auto on lämmitettävä jolloin tavalla.

    Iso asia on, että uudessa akussa ei ole moduleja. Tälläinen akku on halvempi tehdä, kompaktimpi rakenne, pienempi paino jne. Kaveri jätti kertomatta, että jos kennossa on vika koko akku menee vaihtoon eli akun huolettavuus on vähentynyt melkoisesti. BMW on luottavainen, että kennovikoja ei ole yleinen vika (lienee totta takuuaikana?) ja luottamukselle on toki aihettakin. Kennot on testattavissa erittäin hyvin ennen kokoonpanoa. Mutta kun paska osuu kohdalle ja joillekin se osuus, niin se on sitten koko akku vaihtoon. Videolla väitettiin, että akku on korjattavissa jotenkin. Vaikea sanoa, kun eivät näytä mitään. Väittävät että elektroniikka (battery management) on asia mikä vikaantuu, ei kennot. Aika rohkea väite, ja ei paljoa lämmitä kun joku kenno on paskana. Tulee mieleen esim Suomessa hyvin perinteinen ongelma, kondessivesi. Vaikka kennot on ok, niin toiminta heikkenee, kun laatikkoon alkaa kertyä vettä - seurauksena korroosiota ja pahimmillaan vuotovirta kasvaa niin suureksi, että systeemi estää toiminnan ennen täydellistä oikosulkua. Mutta integroinin lisääntyessä huollettavuus näissä vehkeissä vaikeutuu, se on fakta. Toki uuden generaation luotettavuus on oletettavasti parempi, joten tilanne on status quo. Mutta toisaalta hyvä, vanha teknologia ei ole jätettä, koska se on paremmin korjattavissa/ylläpidettävissä takuuajan jälkeenkin.

    Suurin osa esitetyistä eduista (latausnopeus, hyötysuhde, kustannussäästö) tulee 800V tekniikasta, se on tässä varsinainen game changer. Muilta valmistajilta on tulossa myös vastavaa tekniikka, tai jo käytössä.- VAGlta (Audi, Porsche), Hyundai Motorsilta (Kia, Hyundai) tämä löytyy jo tietyistä autoista. Vuosikymmenen loppuun mennessä valtaosan sähköautoista pitäisi liikkua 800V tekniikalla.
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎