Eikö hihnapyörän koko määräydy sen perusteella, minkä eatonin laitat monikokuutioisen auton nokalle, ja minkä paineen haluat eatonista tulevan ulos?
Ja jos on kyse eaton M45sesta ja uudesta ministä, niin en osaa sanoa mitään, kunhan joutavia höpisen tänne.
Juurikin siitähän se määräytyy, mutta kun en pätevää kaavaa laskemiseen ole löytänyt, niin ajattelin sen laskea juuri minin hihnapyörien suhteella.
Eaton45 tuottaa 0,75L ilmaa/kierros, mutta montakos kierrosta sen pitää pyörähtää jos haluan 0,5 Bar ylipaineen 1,6L moottoriin?
Minissäkin on kammen pyörä isompi kun eatonissa, joten kuutiotilvuus/4 on 400ml, eli eatonin pitäs pyöriä konetta hitaammin, mikä ei täsmää. Kertokaa se kaava!
Joko ajattelen ihan liian vaikeesti, tai sit tässä on jotai niin yksinkertaista että menee ohi...
p1V1=p2V2 , 1 ja 2 alaindeksejä ja eikös nelisylinterisessä moottorissa yhellä kierroksella täyty 2 sylinteriä, eli 1.6l moottori imee ilmaa 0.8l. Tosta sitten kaavaa pyörittämällä loput.
näyttäs tulevan aika tarkkaan 10 000rpm kohdalla.
Eli suhde hihnapyörillä minun logiikalla pitäis olla 10 000/6000 = 1.66:1
En vastaa siitä jos laskin väärin, mutta näin kuvittelen homman menevän. Ja jos se menee näin, niin tuostahan nähdään että M45nen kestää kiekkaa 14000rpm, eli periaatteessa ei ahdin pimahda vaikka kierrättäsit koneen 7-8 tonniinkin. Tai sitten voit nostaa ahtoja vaikka 0.7 bariin ja tyytyä 6000rpm huippuun.
Kiittää ja kumartaa, samivaalla on asiat ymmärryksessä.
M45:ssä n.70mm hihnapyörä, niin kammella pitäs olla sit n.116mm pyörä.
Hmm, siellä taitaa olla 120mm, eli vähän runtua tuloo lisää vielä
Mites tuon kaavan kääntelee niin että tolla hihnapyörin kombinaatiolla tietäs ahdot, muuten ku kokeilemalla...
Vois varmaan helpomminkin päätellä, mutta kun vaan tullut katottua tuota mitoitusta tuolla kaavalla, että riittääkö joku ahdin vai ei, niin samalla logiikalla jatketaan.
ilmakehänpaineella, eli 1barilla kone haukkaa
6000rpm * 97 * 0.5 * 0.85 * 1.0bar / 1728 = 143cfm
Hihnapyörien ero 120/70 = ~1.7
1.7*6000rpm = 10200rpm eatonilla. Noilla kierroksilla eaton tuottaa noin 220cfm (vaikea lukea tarkemmin tuosta kuvasta)
220cfm/143cfm = 1.53bar.
Luulisin ainakin. Kuvitelmieni mukaan aika ihanteellinen paine tuolle ahtimelle. Saako udella mihin vekottimeen tulee paikalleen?
Tuon Ve kertoimen kanssa menee helposti metsään. En helppo ymmärtää että työnnettäessä 1.6 perheauton moottorin (90hv) esim 200cfm ulkoisesta lähteestä (remmiahdin), ahtopaine on varsin erilainen kuin tehtäessä sama temppu vaikka hondiaisen 1.6 160hv koneeseen. Mutta 0.85 varmaan pärjäilee useimpien moottoreiden kanssa kun lähtökohtaa hihnapyörille etsitään.
E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport
Comment