Announcement

Collapse
No announcement yet.

-02 etupyörän laakerit kiristys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • afafaf
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1145
    • Tornio

    -02 etupyörän laakerit kiristys?

    Miten nuo laakerit kiritään oikein? saako / pitääkö niissä olla kuinka paljon väljää, kun renkaasta heiluttelee.

    aika iso välys oli renkaassa ku sitä heiluttelin, menisköhän kiristämällä, vai joutuuko vaihtaan laakerit?

    Onkohan kuin yleistä tuo väljyyden kasvu näissä vehkeissä, vaatiiko säännöllistä seuraamista?
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11057
    • ?

    #2
    Voi mennä kiristämällä, sopiva kiri eli "väljyys" silloin kun ei näy mutta tuntuu.

    Comment

    • racing02
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 1989
      • Riihimäki

      #3
      Yksi ohje on että kiristetään niin että sitä mutterin alla olevaa aluslevyä saa vielä liikuteltua meisselillä kampeamalla suht vaivattomasti. Kuitenkin tarkistus niin että pyörästä ylhäältä ja alhaalta kiinni ja nitkutellessa mahdollisimman pieni tuntuva välys.

      Ehjä laakeri kuluu hitaasti ja vaatii kiristelyä joskus. Rikkinäinen kuluu sitten nopeasti eikä kiristys pitkään auta. Ulomman laakerin kunto on helppo tarkastaa kiristyksen yhteydessä.

      Comment

      • jones56
        Bimmer Rookie
        • Aug 2014
        • 192
        • Stadi

        #4
        Originally posted by racing02 View Post
        Yksi ohje on että kiristetään niin että sitä mutterin alla olevaa aluslevyä saa vielä liikuteltua meisselillä kampeamalla suht vaivattomasti. Kuitenkin tarkistus niin että pyörästä ylhäältä ja alhaalta kiinni ja nitkutellessa mahdollisimman pieni tuntuva välys.

        Ehjä laakeri kuluu hitaasti ja vaatii kiristelyä joskus. Rikkinäinen kuluu sitten nopeasti eikä kiristys pitkään auta. Ulomman laakerin kunto on helppo tarkastaa kiristyksen yhteydessä.
        Jos se napa on irti, voi vetää sen momenttiin 30nm ja avata mutterin. Ja sen voi kiristää lähes sormilla ja sokka paikalleen. Jos noi lakrut ja kaikki muu on tikissään, ei tunnu oikeen mitään ”väljää”.
        BMW E30 Cabrio Brillantrot

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11057
          • ?

          #5
          Tämähän alkoi kiinnostamaan

          Next, you need to find the gap in the castellated nut that best lines up with the hole in the end of the spindle. The Internet is full of stories of people who burned out wheel bearings in a hundred miles by overtightening them. I was always trained to tighten the nut by hand, then back it off to line it up with the hole, but Paul Wegweiser pointed out to me that the 2002 factory manual calls for the nut to be tight enough that the spacer can be moved by prying it with a screwdriver. So find the best “tighten it by hand and line up the holes” setting, then go one notch tighter and see if you can move the spacer by prying it with a screwdriver. If you can, use that notch. If you can’t, then back it off one.



          Comment

          • basso72
            BTCF Member
            • Dec 2004
            • 1837
            • Ylä-Pinsiö

            #6
            Pistetäänkö vielä kerran sama ohje.
            vaikka onkin e21,mutta sama periaate.

            sigpic
            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
            320i -77

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17807
              • PKS

              #7
              Nim jones56'den 1502 laitettiin taannoin 30Nm - avaus - 3Nm - sokka, eli juuri kuten basso72 ohjeessa ja tuli hyvä.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring
              ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28
              ///M535i '87 zinnoberrot
              ½ E46 316ti Compact
              ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎