Minkälaisia coilovereita 02:een olis järkevä laittaa?Noissa jousissa on paljon eri jäykkyyksiä,mitäkä niistä nyt sitten soveltuu kadulle ja radalle?Merkki ehdotuksia?Joku paja suomessa teki ns: ei kadulle hyväksyttyja sarjoja oli aika edullisia muistaako kukaan ko.putiikkia?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
02:een coiloverit?
Collapse
X
-
Olisko kyse tästä: http://www.rallyracefin.fi/rallyrace.php ?“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
-
-
Originally posted by ahtajaMinkälaisia coilovereita 02:een olis järkevä laittaa?Noissa jousissa on paljon eri jäykkyyksiä,mitäkä niistä nyt sitten soveltuu kadulle ja radalle?Merkki ehdotuksia?Joku paja suomessa teki ns: ei kadulle hyväksyttyja sarjoja oli aika edullisia muistaako kukaan ko.putiikkia?
Merkkivalinta riippuu aika paljon rahatilanteesta. H&R, Koni jos rahalla ei ole merkitystä, jos on niin valinta menee varmaa SPAXiin (jostain syystä mulla on huono maku noista) tms. Itellä on kilpurissa olleet Avo Schocksit mikä on myös aika halpa merkki (T.Muukkonen myi ennen, nyt en tiedä).
Jousien jäykkyyttä on vaikea sanoa koska siihen vaikuttaa miljoona asiaa. Kannattaa neuvotella sellanen diili että saat kokeilla eri jousia ennen valintaa. Lähtökohdaksi voisi ottaa jonkun 200-250 lbs/inch (vastaa n. 35-45 kg/cm). Apujouset voi olla tarpeen että saa liikettä tarpeeksi ja jouset pysymään paikallaan.Jousimerkeistä H&R:ää pidetään parhaana mutta hinta on jotain 2-4 kertainen noihin nimettömiin brittijousiin mitä esim Rallyrace myy. Apujouset voi olla tarpeen että saa liikettä tarpeeksi ja jouset pysymään paikallaan.
Olisko tästä nyt yhtään apua. Toisilla voi olla erilaisia mielipiteitä. Mä en oikein tunne noita iskarimerkkejä mitä nykyisin on enemmänkin tarjolla.
Comment
-
-
Jostain syystä kirjoitin tuon äskeisen ajatellen pelkästään takapäätä mutta sähän varmaan puhuitkin etupäästä. En tiedä mistä jäi väärä kuva päähän. Mut kyllä samat asiat pätee. Jousen jäykkyys vois olla about 300 lbs/inch jos katukäyttökin on mielessä.
Mulla olis valmiit itse pikkutolpista tehdyt coilovertolpat ylimääräsenä. Lait privaa jos kiinnostaa.Last edited by racing02; 27-07-2006, 09:36.
Comment
-
-
Itsellä tarkoitus tehdä etupäähän coiloverit, enpä tiedä noista takapäähän soveltuvista paljoakaan..enkä varsinkaan kiihdytysajoon sopivista.. Ehkä auttaa vähän jos tiedät että vakiojouset on n. 27 N/mm edessä ja n. 30 N/mm takana. Rataajossa käytetään esim. nopeimmissa Historic-kilpureissa tuosta n. 200-300% jäykempää jousta, mutta tämähän ei nyt ollut käyttötarkoitus, ja nuo ovat myöskin liian jäykät vahvistamattomaan koriin.. Kokeiltu on!
Eiköhän täältä foorumiltakin löydy varttimailikuskeja jotka osaa neuvoa..?
Comment
-
-
Oma taka-akselisto vai jäykkä?
Tästä nut on jo aikaa, mutta silloin kun Virtalan Risto ajoi 02:lla oli hänellä takana Bilsteinin ralli-iskarit, modifioidut pohjaanlyöntikumit ja vieterit... ei muista enään mutta veikkailisin että jossain 40 Nm:n huituvilla. Soita Ristolle ja kysy? Tuohon autoon tuli coil-overit jäykän akselin myötä. Mulla on noi vanhat kamat...
En muista, mitä pulkka meni parhaimmillaan tuolla alkup. tyylisellä akselistolla. Oisko ollut korkeaa kymppiä/ matalaa yhtätoista?
Comment
-
-
Ei tosiaan ole mullakaan käsitystä jousista suoraan ajoa varten.
Tästäkin keskustelusta hauskasti huomaa kuinka selkeätä on keskustella jousien jäykkyyksistä - tähän mennessä 3 kirjoittajaa, 4 eri ilmaisua jäykkyyksistä. Tzeimin newtonmetreillä mitataan kyllä ihan jotain muuta, mutta kuvaa hyvin asiaa. Yleensä puhutaan kiloista tai libseistä, mutta tuo N/mm (about sama kuin kg/cm) yksikkökin tulee vastaan.
Comment
-
-
Originally posted by racing02Tästäkin keskustelusta hauskasti huomaa kuinka selkeätä on keskustella jousien jäykkyyksistä - tähän mennessä 3 kirjoittajaa, 4 eri ilmaisua jäykkyyksistä. Tzeimin newtonmetreillä mitataan kyllä ihan jotain muuta, mutta kuvaa hyvin asiaa. Yleensä puhutaan kiloista tai libseistä, mutta tuo N/mm (about sama kuin kg/cm) yksikkökin tulee vastaan.Jostain selkärangasta puski ton Nm... Kg/cm:ää toki tarkoitin.
Kilotonneina voi vielä ilmoittaa...
Comment
-
-
No nytkun on paljon '02 tietäjiä paikalla niin kysynpäs samalla että onko E30 taka-akseliston sovitus tuohon koppaan kuinka helppo homma? Lain mukaanhan sen ilmeisesti saa vaihtaa kunhan raideleveys ei kasva yli 100mm:ä.
Sori OTex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
-
Originally posted by racing02Olen nähnyt kuvia netissä 02:een laitetusta e30 akselistosta, mutta kyllä sen mun mielestä samalla vaivalla sovittaa vaikka välikoppa eskorttiin. Eli ei ole kokemusta enkä ole mittailut miten sopisi mutta helppoahan se on kun tekee vaan - ei tosin kaikille.
Leveyttä joutuu ottamaan pois eli kaventamaan päätykumien kohdat sisemmäksi, pusla-homman voi toteuttaa monellakin tavalla. Perän taka kannkkeen tukipalkin yms. joutuu miettimään uusiksi. Kardaanin takapätkän joutuu melko varmasti lyhentämään (&tasapainnottamaan). Vielä en ole tehnyt, eli mitään valmiita mittoja ei ole. Yksi M3:n akselisto tossa näyttäs kyllä lojuvan... taitaa mennä kuitenkin E21:een. 02:een olen laittanut E30 takapalkin perän "kehdon" kiinni ja typ 188 murikan - tästä taisi olla jo jossain toisessa topiikissa jo puhetta.
Comment
-
Comment