Announcement

Collapse
No announcement yet.

1502 takapenkin irrotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dre
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1805
    • Heinävesi

    1502 takapenkin irrotus

    Eli kuinka lähtee takapenkin selkänoja irti? Eilen pimeässä tutkin enkä löytänyt ratkaisua. pitäis päästä takakonttiin kun joku mulkku on ruuvimeisselillä survonut lukon kappaleiksi.
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2068
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Alanurkista n. 20 cm keskellepäin... selkänojan alla sellaset rautaliuskat ja ruuvit. ruuvit pois ja n. 5 cm nosto, niin lähtee yläreuna koukuista pois.
    Sitten vaan rälläkkää & peltisaksia jos meinaat konttiin mennä.
    Ehdotus: vedä rälläkällä kontin lukon tötsä mahdollisimman juuresta poikki ja koita ronkkia haitat yms. romut tieltä pois.
    Ehdotus2: jos hattuhyllyllä on isot kajuttimenreijät, niin voit ehkä päästä irroittamaan saranat. 2 kpl13mm kantaista mutteria per puoli.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • dre
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1805
      • Heinävesi

      #3
      Murtautujalla on ollut sen verran ruista narujen ympärillä että on saanut lukon sisälmyksen jopa n. 1½cm sisäänpäin joten rälläköinnistä tuskin on mitään hyötyä. Täytyy illalla ihmetellä asiaa kotona. Toinen ongelma, kuinka saan lukitun tankinkorkin pois? Särkemällä?

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2048
        • Riihimäki

        #4
        Tosiaan selkänojan läpi ei pääse konttiin ellei joku ole tehnyt reikää esim. 18" subbarille.

        Tzeimin ehdotus ykköstä muokaten onnistuu vetää vaikka 10 millin poralla läpi haitoista ja muista. Sitten kun on läpi niin meisselillä tökäten aukee. Kakkonen vaikuttaa työläältä ja ehkä mahdottomalta ylettyä.

        Jenkkifoorumien mukaan kontti aukeaa vaurioitta kun ottaa patikan pätkän ja ison vasaran ja lyö lukon kohdalle takapeltiin melko kovaa. Vällyä väliin reilusti niin pelti ja maali ei vaurioidu. En ole kokeillut.

        Comment

        • dre
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1805
          • Heinävesi

          #5
          Itse mietin juuri että jos tuota poraisi niin aukeaako sen jälkeen.

          Comment

          • Tzeimi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 2068
            • Banshee - Jyväskylä

            #6
            Originally posted by dre
            Itse mietin juuri että jos tuota poraisi niin aukeaako sen jälkeen.
            Joo. Se on vaan tyhmä nappi-systeemi.

            Tankin korkki: Kun kontti on auki, saat purettua korkin ja kauluksen pöydälle. Toiset korkit purkautuu ns. takakautta ja toiset ei.
            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
            & 02 tulpo saniteetti dyno




            Älä väkisin, ota isompi vasara.
            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

            Comment

            • dre
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1805
              • Heinävesi

              #7
              Joo, molemmat sain jo auki. Molemmat aukesi ruuvimeisselillä voimaa käyttäen ja nyt onnistuin saamaan takakontinluukun uudestaan kiinni ja ei auennut enää. Aloin poraamaan sitä auki niin terä katkesi, tää on just tätä mun tuuria.

              Nyt pitäisi saada jostain uusi lukko ja tankinkorkki pikaisesti.

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #8
                Originally posted by dre
                Nyt pitäisi saada jostain uusi lukko ja tankinkorkki pikaisesti.
                Ääh, mitä turhia, sullo muovipussi tankin täyttöaukon reikään ja takapaksi pysyy kiinni "hämähäkillä".

                Ei vaiskaan. Alunperin nollakakkosessa oli lukittava tankinkorkki ns lisävaruste. Taisipa ihan ekoissa viivanollakakkosissa (1600-2) olla LUKOTON takaluukun aukaisu. (Mutu-tietoa, en ole varma.) Mulla taitaa olla jemmassa UUSI tankin korkki, vaan on muistaakseni LUKOTON. Nollakakkosessahan on "perinteisesti vakiona" kaksi- tai ja jopa neliavainjärjestelmä; 1. oveen 2. takaluukkuun, 3. virtalukkoon 4. bensatankin korkkiin Hätäapuna melkein mikä tahansa perinteinen korkki sopii 02-tankin reikään...
                Takaluukun lukon asennus/säätö; Muista sitten tarkastaa, että painonappi pääsee riittävän syvälle, ts VARMASTI vapauttaa lukon kielen (aukiasentoon) Ettei käy ns vanhanaikaisesti ja taas on pesä kiinni. Tällaisessa tapauksessa luukku "voi" aueta, kun samanaikaisesti painaa/renkuttaa sikalujaa luukkua alaspäin ja pitää painonappia pohjassa.
                Lukkojen sarjoittamisesta; 02-lukot ovat simppeleitä purkaa ja "haitata" uusiksi.
                Virtalukon isoin ongelma on, että lukkopesä likaantuu ja avain saattaa pudota kesken ajon... Seurauksena mahdollisesti rattilukitus ja sen seurauksena... Asiantuntevat katsastusmiehet osaavat tarkistaa tämän, itse tarkastaisin kyllä. Ennen katastrofia.
                Jos oikein innostut 02-malleista, niin hommaa tämä kirja.
                Kuvia autosta odotellessa...
                Last edited by nullzwei; 20-09-2006, 02:56.

                Comment

                • dre
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1805
                  • Heinävesi

                  #9
                  Siis tarkoititko että ajossa avain irtoaa virtalukosta?
                  Tuli mieleen tuossa eilen kun haaveilin uudesta takakontin lukosta että tuleeko lukossa joka on ehjästi irrotettu/uusi lukko, mukaan osa, eli sellainen holkki joka on siinä kontin reiässä. Vittu kun ei ole kuvaa niin vaikea selittää. Itse en ainakaan saa sitä holkkia irti ja mietin että vaikka saisin sen irti niin kuinka uusi saadaan tilalle.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #10
                    Originally posted by dre
                    Siis tarkoititko että ajossa avain irtoaa virtalukosta?
                    Tuli mieleen tuossa eilen kun haaveilin uudesta takakontin lukosta että tuleeko lukossa joka on ehjästi irrotettu/uusi lukko, mukaan osa, eli sellainen holkki joka on siinä kontin reiässä. Vittu kun ei ole kuvaa niin vaikea selittää. Itse en ainakaan saa sitä holkkia irti ja mietin että vaikka saisin sen irti niin kuinka uusi saadaan tilalle.
                    Juu, virta-avain nimenomaan. Lumpsahtaa lattialle ajossa... Toinen syy, likaantumisen lisäksi, on se, että samassa nipussa virta-avaimen kanssa roikkuu maakunnan kaikki avaimet ja sitten se lukkopesä alkaa "hölskyä". Eihän sellaista tonnin riippakiveä ole suunniteltu UUDEMPIENKAAN virtalukkojen pesissä roikotettavaksi.
                    Takaluukun lukon HOLKKI; Koetapa kiertää. Pihdeillä vaan reippaasti. Siinä kun on sisäkierre.
                    Last edited by nullzwei; 20-09-2006, 06:16.

                    Comment

                    • dre
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1805
                      • Heinävesi

                      #11
                      eli se siis on kierrettävä kuten ajattelinkin. Mutta on vain kulmat hieman taittuneet jostain kohti kun tuli näytettyä sille mahtavia voimiani kun hajotin vanhaa lukkoa irti. Mutta tuohon virtalukkohommaan sen verran, että eihän rattilukon pitäisi mennä päälle jos avaimet ottaa käynnissä ollessa pois virtalukosta? Tai ainakin yhdellä vanhalla mazdalla ja hiacella ajellessa ei mennyt vaikka ois ajanut koko ajan avaimet taskussa.

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2068
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #12
                        Sen verran tarkennusta siihen holkkiin, että siinä ei ole mitään kierrettä vaan siinä on sellainen keskittävä "mutteri" joka kiertyy lukkosylinterissä olevaa kierrettä pitkin ja kiristää holkin/lukon peltiin kiinni. Tässä "mutterissa" on kaksi lovea, näkyy kyllä holkin päästä katsottuna. Näistä kolosista pyörittelet sen auki - normaali aukaisusuunta.

                        Minä olen ymmärtänyt niin, että ajaimet eivät saa lähteä virtalukosta pois kuin siinä yhdessä ainoassa asennossa. 02:n virtalukosta avain lähtee vain HALTissa pois - siis silloin kun se on kunnossa. Uuden avaimen teetto voi pidentää lukon elinkaarta jonkun matkaa.
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • Tipi
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 180
                          • Kaarina

                          #13
                          Originally posted by dre View Post
                          eli se siis on kierrettävä kuten ajattelinkin. Mutta on vain kulmat hieman taittuneet jostain kohti kun tuli näytettyä sille mahtavia voimiani kun hajotin vanhaa lukkoa irti. Mutta tuohon virtalukkohommaan sen verran, että eihän rattilukon pitäisi mennä päälle jos avaimet ottaa käynnissä ollessa pois virtalukosta? Tai ainakin yhdellä vanhalla mazdalla ja hiacella ajellessa ei mennyt vaikka ois ajanut koko ajan avaimet taskussa.
                          ei mee katsastukseta läpi jos avain lähtee pois muussa kuim yhessä asennossa... tai voi mennä jos setä unohtaa koittaa mut kuiteski...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎