Announcement

Collapse
No announcement yet.

1502->2002 turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenoveiva
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 28

    1502->2002 turbo

    Olis tarkoitus turbottaa 1502 -77.
    Jos olen oikein ymmärtänyt niin se pitäisi saada vastaamaan tehokkainta korimallin mallia eli 2002 turboa. Jolloin tehoa saisi olla enimmillään +20% yli tuon 170 hv ilman erikoislupaa.
    Eli tahtoisin tietää mitä eroavaisuuksia tässä 2002 turbossa on.
    Jarrut? Onko levyt takana? Alustassa jotain muuta???????
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    - Isommat jäähyttävät levyt eteen, nelimäntäsatuloilla
    - Taakse levyt
    - Paksummat vakaajat eteen ja taakse
    - Muistakseen erit tolpat eteen (ei 100% varma kun en nyt muista)

    Nuo nyt ainakin, mitä tulee suoraan mieleen...
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2067
      • Banshee - Jyväskylä

      #3
      Edessä 256mm jäähylevyt + puristimet: 4 x 40 mm männillä, ns. iso tolppa = isommat laakerit. takana 250mm rummut 22.2 mm sylkyillä. 23.81 pääsylkky + tupla ap.tehostaja (myös tii:ssä). Paksummat vakaajat E/T. vahvemmat tukivarsien läpimenoakselit takatukivarsissa.( sisusta jne... mut) noista ne ovat ehkä leimalla kiinnostuneita.
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • mattij
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 197
        • Rankkula

        #4
        Originally posted by jmp2002
        - Isommat jäähyttävät levyt eteen, nelimäntäsatuloilla
        - Taakse levyt
        - Paksummat vakaajat eteen ja taakse
        - Muistakseen erit tolpat eteen (ei 100% varma kun en nyt muista)

        Nuo nyt ainakin, mitä tulee suoraan mieleen...
        Turbossa on takana 250mm rummut
        Edessä erilaiset tolpat, navat, satulat sekä 22mm paksu jäähdytetty levy

        2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
        projektit
        1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
        ex
        EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12

        sigpic

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by kenoveiva
          Olis tarkoitus turbottaa 1502 -77.
          Jos olen oikein ymmärtänyt niin se pitäisi saada vastaamaan tehokkainta korimallin mallia eli 2002 turboa. Jolloin tehoa saisi olla enimmillään +20% yli tuon 170 hv ilman erikoislupaa.
          Eli tahtoisin tietää mitä eroavaisuuksia tässä 2002 turbossa on.
          Jarrut? Onko levyt takana? Alustassa jotain muuta???????
          Helpolla pääsee kun otat turbolla tehoja alkuperäisestä moottorista +20%. Sitten radalla tms nostat niitä lisää. Moni tosin täälläkin ajelee pienillä tehoilla katsastetulla autolla josta sitten kadulle nostetaan tehoja huimasti ylös. Turbo rinnastetaan moottorin vaihtoon ja autoon saa vaihtaa alkuperäistä moottoria 20% tehokkaamman ilman että alustaa tarvitsee päivittää. Tosin sitten kun päivittää alustan, niin saa myös laillisesti tehokkaamman pelin kadulle.

          Itellä on mm E21 315 rakenteilla turbokoneella, etujarrut ovat vaan nelimäntäset, takana vakiot. Tuolla kokoonpanolla, karkeasti esitettynä, haen leiman ja rakentelen lisää kunhan hieman tasoittelen ajohaluja. Pitää päästä polttaa rengasta...

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by TheLoial
            autoon saa vaihtaa alkuperäistä moottoria 20% tehokkaamman ilman että alustaa tarvitsee päivittää.
            Niin, siinä tapauksessa että kyseessä on mallisarjan tehokkain biili. Missään muussa tapauksessa ei vakioalustalla/jarruilla mennä hepoakaan alkuperäisistä tehoista yli ilman että tulee laiton. Paitsi tietysti jos pykälää tehokkaammassa mallissa on sama alusta :P.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Matti_83
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 491
              • Korpilahti

              #7
              Kyllä tuo 20% on aivan sama kaikissa malleissa eikä vaan tehokkaimmassa mallisarjan autossa
              BMW E38 730 manuaali
              ex E30 318i -91 cabrio

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4854
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Matti_83
                Kyllä tuo 20% on aivan sama kaikissa malleissa eikä vaan tehokkaimmassa mallisarjan autossa
                Ei tää oo todellista . Aina tämä menee tähän kun on kyse tehojen nostosta. Väännetään (jälleen kerran) rautalangasta lainaamalla tekstiä AKE:n sivuilta (http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf)

                "Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, te-hokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.
                Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia."

                ELI: Jos nostat tehoja, on alustan vastattava sitä mallia, missä on sama teho (jos tehot jää jonnekin "välille", niin sitten asusta katsotaan sen tehokkaamman tapauksen mukaan). Ja 20% "lisäteho ilman alustapäivitystä" on sallittu vain silloin, kun alusta vastaa MALLISARJAN TEHOKKAIMMAN mallin alustaa!

                Edit: nää perusasiat pitäisi varmaan copy-pastata tai tiivistää tuolta AKE:n sivuilta ja laitaa tekniikkaosioon pysyväksi aiheeksi, ettei aina menisi väittelyksi (ja ettei porukka tekisi hyvässä uskossa laittoimia autoja).
                Last edited by O.K.; 27-01-2005, 13:42. Reason: Sais laittaa stickyksi
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • Tzeimi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 2067
                  • Banshee - Jyväskylä

                  #9
                  (Tähän sanon että)
                  Aamen!
                  Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                  & 02 tulpo saniteetti dyno




                  Älä väkisin, ota isompi vasara.
                  If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                  Comment

                  • jmp2002
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 5727
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Konttorista kiini, että saako nousta tehot 20% kyseisestä mallista vai tehokkaimmasta...
                    E30 325i Touring -89
                    E30 325i touring -88 m50tbo
                    G20 330e M-Sport -20

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by jmp2002
                      Konttorista kiini, että saako nousta tehot 20% kyseisestä mallista vai tehokkaimmasta...

                      Ja sillä ei oo mitään virkaa jos joku konttori päästää jotkut muutokset läpi ja toinen taas ei,AKE on jumala!

                      Ei se tee autosta laillista jos se menee katsastuksesta läpi kuuraketin moottorilla joillain konttoreilla...
                      E24 635csi

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎