Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 4.4 -01 Jäähdytinnesteestä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beyern
    Newbiemmer
    • May 2012
    • 10
    • Helsinki

    BMW X5 4.4 -01 Jäähdytinnesteestä

    Tämmöisestä lähin kyselemään kun joutunut lisäämään jäähdytinestettä muutamia kertoja jo. Se punainen tikku paisuntasäiliössä on ollut siinä aika alhaalla kun kone on ollut kuuma. Normaalisti sehän tikku kuuluu olla siinä täyttö aukon yläreunan kohdilla. Mutta nyt kun kylmänä avasin korkin niin se tikku oli siellä kovin alhaalla paisuntasäiliössä. Joten kuuluuko se tikku laskeutua sinne melko alas päin vai kuuluuko se olla kylmänäkin se tikku olla lähellä täyttö aukkoa?
    Lisään vielä kun kylmänä katsoin niin se nestekin oli vajonnut sinne alas jota kovin hyvin ei nähnyt pikkasen kiilu siellä kun lampulla katsoin. :think
  • Timelord
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 504
    • Loimaa

    #2
    Originally posted by Beyern View Post
    Tämmöisestä lähin kyselemään kun joutunut lisäämään jäähdytinestettä muutamia kertoja jo. Se punainen tikku paisuntasäiliössä on ollut siinä aika alhaalla kun kone on ollut kuuma. Normaalisti sehän tikku kuuluu olla siinä täyttö aukon yläreunan kohdilla. Mutta nyt kun kylmänä avasin korkin niin se tikku oli siellä kovin alhaalla paisuntasäiliössä. Joten kuuluuko se tikku laskeutua sinne melko alas päin vai kuuluuko se olla kylmänäkin se tikku olla lähellä täyttö aukkoa?
    Lisään vielä kun kylmänä katsoin niin se nestekin oli vajonnut sinne alas jota kovin hyvin ei nähnyt pikkasen kiilu siellä kun lampulla katsoin. :think
    Tikku pitäis kylmällä koneella olla ylhäällä; siis ylämerkissään.
    Tossa moottorissa jäähdytinnesteletkuja kulkee jonkin verran että kannattaa tsekkailla letkut yltympäriinsä. Mahdollisia vuotokohteita on jonkin verran. Tosin kun noin vähän tuntuu neste hupenevan niin vuotokohdan paikallistaminen saattaa olla haastavaa.
    Tsekkaa nyt ainakin jäähdytin ja sen letkuliitokset, vesipumpun letkuliitokset sekä jäähdyttimestä lähtevän jonkin sortin termostaatin liitokset. Termostaatti sijaitsee ~jäähdyttimen/ ilmastoinnin kompuran kohdilla. Paisuntasäiliö kannattaa tsekata tietty myös. Voi vuotaa myös imusarjan alta kulkevista putkista kuin myös kansien/ lohkon takapäässä olevasta yhteestä, unohtamatta vesijäähdytteistä laturia.

    Jäähdyttimessä kiinni oleva termari, osanro15:


    Kannen/ lohkon takapää, osanro1:


    Letkujen suuntimaa:
    Last edited by Timelord; 28-03-2014, 11:13. Reason: kuvalinkit ois kivoja
    W201 2,5D
    W123 280ce
    E21 316
    ex-E60 530ia
    ex-E53 4,4i
    ex-E39 523i
    ex-E34 520ia
    ex-E21 318i

    Comment

    • samurai74
      Newbiemmer
      • Feb 2015
      • 3
      • Pöljä

      #3
      Ei kyllä liity tähän aloittajan aiheeseen,mut jähdytinnesteeseen kuitenkin. Eli minkä värinen neste kuuluu olla 4.4 -02 koneessa,näyttäs edellisen jäljiltä olevan oranssi,vaatis pienen lisäyksen,tietäs vaan onko tuo ok ja jos on,niin mitä nestettä siihen ostas?

      Comment

      • Beyern
        Newbiemmer
        • May 2012
        • 10
        • Helsinki

        #4
        Oikea jäähdytinneste väri X5 4.4i on Vihreää.

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Sinivihreää, sanoisin. BMW Operating Fluids (KLIK) sanoo mm. seuraavaa:

          The cooling system of BMW cars must only be filled with reputable brand name ethylene glycol long-term antifreeze having corrosion inhibitors that are compatible with aluminum radiators.

          Note: Do not mix BMW Anti-Freeze/Coolant with different antifreezes which contain nitrites and/or phosphates and a high silicate formulation.


          Eli kaikkia etyleeniglykolipohjaisia jäähdytinnesteitä saa sekoittaa keskenään poislukien propyleeniglykolipohjaiset (harvinainen) sekä nitriitti/fosfaatti/korkeasilikaattipitoiset nesteet. Orkkisneste lienee ollut BASFin Glysantin G48: KLIK. G48:n speksissä sanotaan kyllä "It contains a hybrid corrosion inhibitor package with salts of organic acids and silicates. Glysantin G 48 is free of nitrites, amines and phosphates": KLIK.

          BMW:n oma jäähdytinneste ei ole hinnan kiroissa: KLIK. Huomaa 1,5 litran pullokoko. Motonetistä vaikka tämä: KLIK.

          Comment

          • Sami_R
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 276
            • Kurikka

            #6
            Originally posted by Beyern View Post
            Tämmöisestä lähin kyselemään kun joutunut lisäämään jäähdytinestettä muutamia kertoja jo. Se punainen tikku paisuntasäiliössä on ollut siinä aika alhaalla kun kone on ollut kuuma. Normaalisti sehän tikku kuuluu olla siinä täyttö aukon yläreunan kohdilla. Mutta nyt kun kylmänä avasin korkin niin se tikku oli siellä kovin alhaalla paisuntasäiliössä. Joten kuuluuko se tikku laskeutua sinne melko alas päin vai kuuluuko se olla kylmänäkin se tikku olla lähellä täyttö aukkoa?
            Lisään vielä kun kylmänä katsoin niin se nestekin oli vajonnut sinne alas jota kovin hyvin ei nähnyt pikkasen kiilu siellä kun lampulla katsoin. :think
            Eiks noi nesteet katota kylmästä koneesta?
            Kylmänä siihen ylämerkkiin. Kuumana jos menet avaamaan korkin niin nesteet voi myös kiehahtaa. Tuossa oli muistaakseni 105 asteinen termari.
            BMW F11 520d -11
            MINI Cooper D -11
            BMW E90 318i -11
            BMW E90 318i -06

            Ex:
            BMW E46 316i -04
            E70 X5 3.0sd M-Sport -08
            E46 325iA -03
            E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43

              #7
              Originally posted by samurai74 View Post
              Ei kyllä liity tähän aloittajan aiheeseen,mut jähdytinnesteeseen kuitenkin. Eli minkä värinen neste kuuluu olla 4.4 -02 koneessa,näyttäs edellisen jäljiltä olevan oranssi,vaatis pienen lisäyksen,tietäs vaan onko tuo ok ja jos on,niin mitä nestettä siihen ostas?
              Sitä väriä mitä on, ei ole olemassa "oikeaa" nestettä. Eli jos on oranssihtavaa niin sitä punaista ns. Longlife-nestettä. Tehtaalta siinä ollut "sinivihreää", mutta sillä ei ole merkitystä.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎