Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 4.4i 2001 tärisee kääntyessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beyern
    Newbiemmer
    • May 2012
    • 10
    • Helsinki

    X5 4.4i 2001 tärisee kääntyessä

    Tervehdys!

    Tämmöinen vika ilmennyt mun X5 jo jonkin aikaa sitten.
    Ihan ekaksi tämä alkoi kun käännyin ihan normaalisti isolta tieltä pienemmälle tielle ja kun olin kääntynyt tunsin ratissa tärinää sekä istuinpenkissä ja tarina loppui vasta kun lisäsin kaasua vähän reippaammin. Tuntui ihan kun tärinä tulisi jostain eturenkaiden luota.
    Ja nyt myöhemmin olen huomannut kun käännyn esm väylälle niin aina kun olen kääntynyt alkaa sama tärinä ja tärinä menee vasta pois kun lisään kaasua vähän reippaammin.
    Sekä olen huomannut sen jos esimerkiksi ajan + 60km h + suurimmissa nopeuksissa niin ratti heiluu pientä liikettä edes takaisin, pientä niin sanottua vapinaa edes takasin, kumminkaan ohjaus ei lähde minnekään tasaisesti menee suoraan mutta ratti vapisee edes takaisin.
    Ihan pienissä käännöksissä esimerkiksi keskustassa missä pitää ihan pienissä nopeuksissa kääntyä (liikenne valoissa) niin silloin ei esiinnyt minkäänlaista tärinää.
    Mutta aina kun käännyn perus ajotieltä esm: moottoritielle niin heti kun olen kääntynyt heti lähes aina tulee tärinä ja tärinä loppuu vasta kun lisään kaasua vähän reippaammin.
    Sekä myös jos lähden laiskasti kiihdyttää autoa + 60 km h ylemmäksi nopeudeksi, niin saattaa alkaa täristää ja senkin huomaa istuin penkissä sekä ratissa ja tärinä lähtee vasta pois kun olen lisännyt kaasua vähän reippaammin. Missä mahdollinen vika mahtaa olla??
    Huom: Tärinä tulee niin talvirenkaissa kuin kesärenkaissa joten vanteissa ei voi olla vikaa.
  • Beyern
    Newbiemmer
    • May 2012
    • 10
    • Helsinki

    #2
    Lisäystä

    Lisään vielä sen, että minkään niin laista ääntä ei kuullut. Tärinän vain tuntee ratissa ja istuinpenkissä niin kauan kun lisää vähän reippaammin kaasua jolloin tärinä katoaa.

    Comment

    • BMWE39
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 134

      #3
      Etuvetareissa kumit ehjät ja nivelissä rasvaa?

      Comment

      • kama
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1264
        • Savonmua

        #4
        Onko mahdollista, että renkaat meinaa sutia ja ABD-X 'just kicked in"?
        E24 - M88/3 N/A
        E85 - M54 Supercharged
        G26 - M50 Supercharged
        IG:kamamikko

        Comment

        • Join1
          Newbiemmer
          • Dec 2010
          • 2
          • Helsinki

          #5
          Selviskö tää tärinä koskaan?

          Itsellä hieman samaa vikaa X5 3.0d vm.06. Ihan kuin pientä tärinää tuntuisi ratissa hyvin usein ajaessa ja pienemmissä nopeuksissa lähinnä oikealle käännyttäessä ajoittaista pientä kolahtelua kuskin puolen eturenkaan kohdalta. Kevyesti jarruttaessa ihan kuin abs jaksottaisi jarruttamista ja kovilla nopeuksilla jarruttaessa ratti tärisee oikein kunnolla.

          Monta kertaa käynyt nyt kahdessa eri pajassa ja mitään väljää ei ainakaan pitäisi olla enää. Laitettu mm. reaktiotankojen puslat, alatukivarret e+t, raidetankojen sisäpäät, integral link ja jarrulevyt+palat e+t. Katsastuksessakaan ei mitään löytynyt.

          Olisiko kellään ideaa mikä nuo oireet voisi aiheuttaa?

          Comment

          • Beyern
            Newbiemmer
            • May 2012
            • 10
            • Helsinki

            #6
            Terve!

            Eipä tuo vika ole vieläkään selvinnyt :think.
            Olen kanssa uusittanut tukivarret, niveliä, raidetangonpäät, jarrulevyt, palat.
            Vetonivelet tarkistettu kumit ehjät kaikki sen puolen ok.
            Mutta tärinä on ja pysyy ja lähtee ainoastaan pois kun painaa heti vähän reippaammin kaasua, Toki muutamia päiviäkin on jolloin ei tule kertaakaan tärinää mutta sit taas jokin toinen päivä sitä voi olla useasti ja taas toisinaan ei.
            Ja katsastus mieskään ei ole huomauttanut mistään.
            Mystinen vika :think

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #7
              Mitkä rengaskoot? Tuskin molemmissa seteissä väärin?

              Olihan vikakoodit katsottu? Kyllähän toi kuulostaa siltä että jarrut napsisi kiinni. Kuumeneeko levyt?
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Limit
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 144
                • Tsuomi

                #8
                Originally posted by Beyern View Post
                Terve!

                Eipä tuo vika ole vieläkään selvinnyt :think.
                Olen kanssa uusittanut tukivarret, niveliä, raidetangonpäät, jarrulevyt, palat.
                Vetonivelet tarkistettu kumit ehjät kaikki sen puolen ok.
                Mutta tärinä on ja pysyy ja lähtee ainoastaan pois kun painaa heti vähän reippaammin kaasua, Toki muutamia päiviäkin on jolloin ei tule kertaakaan tärinää mutta sit taas jokin toinen päivä sitä voi olla useasti ja taas toisinaan ei.
                Ja katsastus mieskään ei ole huomauttanut mistään.
                Mystinen vika :think
                - Kannattaa uusia jarrusylinterit. Nyt 13 v vanhat. Jäävät hiukan laahaamaan ja levyjen lämmöt nousee, jolloin tulee siitä johtuen tärinää. Jos lähdet ajamaan autolla kun se on seisyt vuorokauden, niin tällöin ei tärinää ilmene.
                - Tietysti edellyttää tähän, että etuvetarit on ok, niin ulko ja sisäpäät. Samoin jarrut oli herkistetty. Tuolla ainakin luki jarrut uusitun, mutta etuvetareista sanottu vain kumien olevan ok. Naksuntaa ei kuulunut tämän mukaan, mutta vika voi olla vetareiden sisäpäässä. Samoin etuperä voi olla väljä.
                - Ystäväni X5 oli tärinää aavistuksen moottoritie nopeudessa, kaikki paikat tikissä, ei väljää, uudet palat , levyt, vetonivelet. Tärinä ilmeni vesisateella helpommin, kylmässä pakkasen puolella ei tärinää saannut esille. Vaihdoimme jarrusatulat ja jarruletkut (pakko vaihtaa nuo letkutkin). Nyt ei tärise sateella. värinä/tärinä oikeastaan katosi. Katoaminen tapahtui noin 50km ajaon jälkeen. Nyt sitä seurataan. Onhan tama kuin formuloilla ajelisi. Hieman hitaampi vaan. Seuraavaksi pohdimme etukardaanin vaihtoa, siinä kyllä olisi hyvä katsoa etuperäkin, jos vaikka tarvii päivittää. Mutta, ei mennä asioiden edelle.
                Kyseisessä autossa piti vielä uudet kitkarenkaat painottaa uudestaan. Nyt kaikki värinät häipyneet. Oli huonoa onnekin, oli kesärenkaissa pystyheittoa ja odotettiin uusia kitkoja. Ne alla väristi, sitten uusinta painotus. Kaikki piti olla kunnossa. No, vein auton sitten tutulle rengas kaverille, pullakahvilla tutkintaan. Painot heitti uusissa renkaissa 30g. Siis ensimmäisen rengasliikeen tasapainotus kone näytti mitä sattuu. Jälleen Euromaster pelasti. Sain lounaan palkaksi ja tutu pulla kahvit. Säästin taas rahaa, kun meinasi auton vaihtaa. Nyt ei taas kuulemma tarvii. Hiphei.
                Last edited by Limit; 30-11-2014, 21:40. Reason: selvitystä tarkennettu ja lisätty
                Limits in life

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎