Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 moottorinvaihto edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wheeler
    Newbiemmer
    • Jun 2009
    • 8
    • Finlandia

    X5 moottorinvaihto edessä

    Päivää,

    Kaverin 2004 X5 E53:sen moottori otti ja sanoi sopparin irti.
    Nyt olisi edessä moottorinvaihto ja pari luovuttajaa tiedossa,toinen E46 automaatti.

    Kysymykset kuuluvat että menisikö tuo päittäin E53:seen?
    Interwebissä on näköjään mainittu pieni ero noissa spekseissä vaikka moottorikoodi on sama.
    Lisäksi vaatinee ajoneston käsittelyn merkkiliikkeessä?
    + muuta huomionarvoista mitä pitäisi tietää / osia ottaa mukaan siitä luovuttaja-autosta?

    E53
    Model Model Year Engine Power 0-60 (seconds)
    3.0i 2000–2006 M54B30 231 PS (227 hp; 170 kW)@5900rpm 8.3/8.8 (MT/AT)

    E46
    330i/xi/Ci M54B30 2000–2007 2979 233 PS (171 kW; 230 bhp) 300 N·m (221 ft·lbf) 6.5 s

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_X5_(E53)
    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_3_Series_(E46)

    Moottorivikaisen speksit alla
    X5 E53 vm 2004
    Tekniikka 3L bensa M5430 + automaattiloota

    Suuret kiitokset avusta jo etukäteen jos joku viitsisi valaista tietämätöntä.
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Mikä alkuperäisessä koneessa on hajonnut?
    Ja eihän sinne tarvitse vaihtaa kun raakakone joten ajoneston tai muidenkaan kanssa ei tarvitse tapella.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • atte.o
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2009
      • 894
      • haukipudas

      #3
      x5:ssa tulee vetarit öljypohjan läpi. Ainakin m62tu
      E61 M-sport

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Originally posted by atte.o View Post
        x5:ssa tulee vetarit öljypohjan läpi. Ainakin m62tu
        Jep, muutenkin eri korimalleissa öljypohja on monesti eri, vaikka muu kone olisikin identtinen. Liittynee esim. apurungon sijaintiin/muotoon öljypohjan suhteen.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • kama
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1264
          • Savonmua

          #5
          Joo pitää käyttää ainakin e53 johtosarjaa ja öljypohjaa. Lisäksi ainakin lämpötilaantureissa on jotakin eroa ainakin e46/e39 (e53??). Mut senkinhän saa tarvittaessa vanhasta koneesta.
          E24 - M88/3 N/A
          E85 - M54 Supercharged
          G26 - M50 Supercharged
          IG:kamamikko

          Comment

          • pomo
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2013
            • 429
            • Oulu

            #6
            Riippuu myös paljon siitää, mitä sinne siis oikeasti vaihdetaan. Eli onko tarkoitus yrittää tehdä halpa eli ottaa e46:n kone ja työntää se x:n konepellin alle? Halvalla ei tule onnistumaan, koska ohjainyksikön jne sähköpuolta voi joutua vaihtamaan tai saamaan jotenkin toimimaan.

            Kuulostaa äkkiä halvimmalta ratkaisulta, mutta varmaankin halvemmaksi tulee korjata vanhaa kuin vaihtaa kone eri mallin autosta!
            --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

            E46 320 Cab

            Comment

            • jukkat
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 309
              • Veteli

              #7
              Originally posted by Supa View Post
              Mikä alkuperäisessä koneessa on hajonnut?
              Ja eihän sinne tarvitse vaihtaa kun raakakone joten ajoneston tai muidenkaan kanssa ei tarvitse tapella.
              +1

              ei selvinnyt, mitä on mennyt vanhasta koneesta, mutta, jos nyt on kansi/lohko -osastolla vika, niin vanhasta

              - Öljypohja
              - Imusarja
              - Pakosarja
              - Johtosarja
              - Mahd. laturi, ohjaustehostimen pumppu ja ilmastoinnin kompura.
              - Anturit

              Esim lohko on kaikissa sama: http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=11117502918 ja samoin kansi: http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=11127514540 jaaa vielä öljynsuodattimen jalkakin on sama: http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=11421713838

              lisäksi öljypumpun imujalan voi joutua vaihtamaan, jos sumppu on noissa koneissa eri paikassa, senkin saa vanhasta MUTTA jalan kiinnitys voi olla erilainen, eli siinä kohtaa voi tulla pientä käsitöiden paikkaa. Toki jos vaihtaa öljypumpunkin, niin pois on sekin murhe.

              En keksi miksei sopisi. En kyllä ota myöskään mitään vastuuta, jos ei sovi Ja jos menee noiden osien vaihdolla, niin eipä se moottorinohjausta paljon hetkauta -> ei tarvi koodailla mitään.

              -Jukka
              Last edited by jukkat; 15-08-2014, 17:21.

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Originally posted by jukkat View Post
                MUTTA jalan kiinnitys voi olla erilainen
                Epäilen vahvasti, eetä olisivat suunnitelleet kokonaan oman öljypumpun X5:n moottoriin
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • kama
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1264
                  • Savonmua

                  #9
                  Toki noissa jotakin ylläreitä + pään raapimista aina tulee. Mutta nuo koneet on jo niin halpoja ettei tosiaan isoa remonttia kannata vanhaan tehdä.
                  Moottorinvaihto vastaavaan samanlaiseen pitäs keneltä autoasentajalta tai kokeneelta harrastajalta onnistua kohtuu ajassa. ei siis mikään merkkiliikettä tms. spesiaalia vaativa homma.
                  E24 - M88/3 N/A
                  E85 - M54 Supercharged
                  G26 - M50 Supercharged
                  IG:kamamikko

                  Comment

                  • jukkat
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2004
                    • 309
                    • Veteli

                    #10
                    Originally posted by Dunky View Post
                    Epäilen vahvasti, eetä olisivat suunnitelleet kokonaan oman öljypumpun X5:n moottoriin
                    Ei öljypumppua, mutta esim omassa m52b28tu projektissa vaihdoin e46:n öljyn imujalan e38:in versioon ja öljyn valumalevystäpä ei löytynytkään sopivasta kohtaa kiinnitysruuvin reikää. http://forum.brcf.fi/ tuolta voi katsella kuvat.

                    Comment

                    • pomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2013
                      • 429
                      • Oulu

                      #11
                      Mielenkiinnosta, mihin ratkaisuun tulitte?
                      --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                      E46 320 Cab

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎