Kirjoitellaas lämpimikseen tämmöinen tänne foorumille, kun tuli kyseinen operaatio tehtyä.
Eli täysi öljynvaihtohuolto koskien vetopyörästöä ja jakolaatikkoa.
Jos tuntuu että life time öljy on keksitty, niin silloin tämä thread kannattaa unohtaa, mutta jos tuntuu että öljyä kannattaa vaihtaa, niin olet oikeassa paikassa!
Tarvitset:
- 1L Jakolaatikkoöljy BMW nr:83220397244 (En lähtis kikkailemaan muilla öljyillä)
- 2L 75w - 140 LS (GL-5) vetopyörästö-öljyä, (suosittelisin Castrol Syntrax LS 75w-140)
- 5kpl 22 x 1,5 tulppia O-renkailla, BMW nr: 33 11 7 525 064
- Imu/siirtopumppu tai nesteruuta tarpeeksi vahva, että jaksaa liikuttaa 75w-140 öljyä! 3/8" - 1/2" letkulla.
- 14mm kuusiokulma hylsy, 14m lista-avain sekä 2cm pitkä 14mm kuusiokulman pätkä (Kuvassa vasen laita)
- Ohjelmointi työkalu millä voit kertoa jakolaatikolle öljynvaihdosta. Esim: DIS.
Huomioita!
Aluksi käy ajamassa auto lämpimäksi, että öljyt ovat lämpimät ja notkea, kun niitä poistetaan.
Öljyn täyttöasteet: Kaikissa sama, öljy täyttöropun alalaitaan näkyviin.
1. Peräöljynvaihto
Tilavuus: 1,2L
Perässä ei ole poisto roppua, joten öljyn joutuu imemään pois kotelosta tai poraamaan koteloon reiän ja tehdä siihen poistoroppu (only experts!).
- Ime öljyt ruutalla tai siirtopumpulla.
- Lisää uudet öljyt sisään.
KUVA
2. Etuvetopyörästö
Tilavuus: 0,65l
- Poista pohjapanssari ja ohjaustangon ympäriltä muovit, että näät myös täyttöropun.
- Poista öljyt poistoropun kautta
- Täytä öljy täyttöropusta. Hieman hankala paikka täyttää, mutta vasemman eturenkaan poisto auttaa asiassa. Ropun vieressä menee ohjaustehostimen putket, joten taivuta niitä hieman edestä pois.
KUVA
3. Jakolaatikko
Tilavuus: 0,9L
- Poista öljy käyttämällä 2cm mittaista kuusiokulman pätkää poistoropun kantaan ja käytä siihen normaalia 14mm lista-avainta avataksesi ropun.
Tukipalkin runko on hyvin lähellä poistoroppua, niin tällä 2cm pätkä "erikoistyökalulla" saat ropun auki helpoiten!
- Täytä öljyt täyttöropusta.
- Ohjemalla kerro öljynvaihto, niin jakolaatikko käyttää pakkoja auki jne...
KUVA
Ja näin olet VALMIS ja taas saamme yhden hyvin huolletun X-Viitosen tienpäälle
Eli täysi öljynvaihtohuolto koskien vetopyörästöä ja jakolaatikkoa.
Jos tuntuu että life time öljy on keksitty, niin silloin tämä thread kannattaa unohtaa, mutta jos tuntuu että öljyä kannattaa vaihtaa, niin olet oikeassa paikassa!

Tarvitset:
- 1L Jakolaatikkoöljy BMW nr:83220397244 (En lähtis kikkailemaan muilla öljyillä)
- 2L 75w - 140 LS (GL-5) vetopyörästö-öljyä, (suosittelisin Castrol Syntrax LS 75w-140)
- 5kpl 22 x 1,5 tulppia O-renkailla, BMW nr: 33 11 7 525 064
- Imu/siirtopumppu tai nesteruuta tarpeeksi vahva, että jaksaa liikuttaa 75w-140 öljyä! 3/8" - 1/2" letkulla.
- 14mm kuusiokulma hylsy, 14m lista-avain sekä 2cm pitkä 14mm kuusiokulman pätkä (Kuvassa vasen laita)
- Ohjelmointi työkalu millä voit kertoa jakolaatikolle öljynvaihdosta. Esim: DIS.
Huomioita!
Aluksi käy ajamassa auto lämpimäksi, että öljyt ovat lämpimät ja notkea, kun niitä poistetaan.
Öljyn täyttöasteet: Kaikissa sama, öljy täyttöropun alalaitaan näkyviin.
1. Peräöljynvaihto
Tilavuus: 1,2L
Perässä ei ole poisto roppua, joten öljyn joutuu imemään pois kotelosta tai poraamaan koteloon reiän ja tehdä siihen poistoroppu (only experts!).
- Ime öljyt ruutalla tai siirtopumpulla.
- Lisää uudet öljyt sisään.
KUVA
2. Etuvetopyörästö
Tilavuus: 0,65l
- Poista pohjapanssari ja ohjaustangon ympäriltä muovit, että näät myös täyttöropun.
- Poista öljyt poistoropun kautta
- Täytä öljy täyttöropusta. Hieman hankala paikka täyttää, mutta vasemman eturenkaan poisto auttaa asiassa. Ropun vieressä menee ohjaustehostimen putket, joten taivuta niitä hieman edestä pois.
KUVA
3. Jakolaatikko
Tilavuus: 0,9L
- Poista öljy käyttämällä 2cm mittaista kuusiokulman pätkää poistoropun kantaan ja käytä siihen normaalia 14mm lista-avainta avataksesi ropun.
Tukipalkin runko on hyvin lähellä poistoroppua, niin tällä 2cm pätkä "erikoistyökalulla" saat ropun auki helpoiten!
- Täytä öljyt täyttöropusta.
- Ohjemalla kerro öljynvaihto, niin jakolaatikko käyttää pakkoja auki jne...
KUVA
Ja näin olet VALMIS ja taas saamme yhden hyvin huolletun X-Viitosen tienpäälle

Comment