Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 vetonivel pitää ääntä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chevy55
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 275
    • Vesilahti

    E83 vetonivel pitää ääntä

    E83 3.0D:sta kuskin puolelta edestä on alkanut kuulua vasemmalle käännettäessä napsuntaa, liekö vetarin nivel menossa?

    Selailin tarjontaa maailmalta ja moni paikka tarjoaa koko vetoakselia, mutta joissain paikoissa pelkän vakionopeusnivelenkin (CVT joint) saisi erillisenä. Voiko sen vaihtaa pelkästään? Tarvitseeko jotain spesiaalityökaluja?

    Helpoimmallahan pääsisi jos vaihtaisi koko akselin, mutta harvemmin se vetoakselin sisäpään nivel lienee niin koville joutuu..
    Last edited by chevy55; 13-01-2015, 23:34.
  • chevy55
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 275
    • Vesilahti

    #2
    Ei perhana, ei pelkkä naputus etupyörältä riittänyt. Nyt rattikin täristelee ajellessa aika ajoin sellaisen pienen nopean nykäyksen oikealle. Välillä ravistelee enemmänkin ja sitten taas rauhoittuu.

    Lueskelin taas internjetin bmw sivustoilta ja palloniveliä syytettiin. Aiemminhan katsastusmies oli maininnut löysästä reaktiotangon puslasta. Liekä se syönyt palloniveliäkin..

    Tässä pitää nyt alkaa vissiin pallonivelten vaihtoon ja kai ne reaktiotangotkin tai ainakin kumit samalla voisi uusia. Ja lie se sitten on vetoakseli, joka kääntäessä naputtaa. Miten sen rikkinäisen vetarin nivelen voisi parhaiten testata, pitääkö irrottaa pyörännavasta?

    Comment

    • chevy55
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2013
      • 275
      • Vesilahti

      #3
      No vetoakselin kumihan se siellä oli rikki ja nivelestä lentänyt rasvat pois. Ei muuta kuin uutta tilaukseen. Toki samalla kun pääsee purkamaan hiluja niin voi vaihtaa reaktiotangonkin uuteen. Ongelma lienee ratkennut.

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Alapään tankoja löytyy value linenä myös: KLIK. Samoin laakereita jos kerran napa tarttee purkaa alta pois: KLIK. Jarrukilpeä harkitsisin myös kun ei ole pahan hintainen: KLIK.

        Tietty jos kumin saa vaihdettua ilman suurempaa purkamista niin sitten tää oli vaan turhaa pohdiskelua.

        HUOM! Kun ei ollut pirssin valmistuskk/vuosi tiedossa niin tarkistat nuo osanumerot tietty.

        Comment

        • chevy55
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 275
          • Vesilahti

          #5
          Nyt pitää oikein kehaista. Uusi vetoakseli on vaihdettu ja eipä missään aikaisemmassa autossa ole homma ollut näin helppoa ja mutkatonta.

          Mikään mutteri tai akseli ei ollut jumissa ja kaikki meni kuin oppikirjoissa konsanaan. Ainoastaan yksi erikoistyökalukin piti hankkia, 36mm 12 -kulmainen hylsy vetoakselin mutterin irroittamiseen. Sekin löytyi hetkessä TammerDieselista.

          Auton alla myös huomasi, että miksi nämä on kestäviä autoja. Kaikki osat on todella jykevää tekoa eikä mitään pellistä prässättyä rimpuloita, jotka ruostuu rikki.

          Kyllä seuraavakin auto on äksä. Joko kolmonen tai vitonen :-D

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Originally posted by chevy55 View Post
            Auton alla myös huomasi, että miksi nämä on kestäviä autoja. Kaikki osat on todella jykevää tekoa eikä mitään pellistä prässättyä rimpuloita, jotka ruostuu rikki.
            Ihan pakko sohaista.. Pakoputkenympäristö on kauttaaltaan ohutta prässättyä alumiinia joka tuntuu muuttavan muotoaan jopa silloin kun ajaa vesilätäkköön. Joka ikinen kerta kun käyn Äksän alla, saan oikoa downpipen ympäristön peltejä etteivät ne rämise, osa ruuvinkannoista on jo tullut alumiinin läpi. Taka-alatukivarsien muovisuojat ovat pieninä palasina ja rimpula varapyörän laatikko murenee seuraavaksi.

            E39:ssa oli vastaava kardaanitunnelin ympäristö ja luotto ruostumattomuuteen oli joskus vankka. Niin vain 250 tkm / 8 vuotta sai senkin happanemaan aika irstaaseen kuntoon.
            ---

            Comment

            • chevy55
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 275
              • Vesilahti

              #7
              Juu, myönnetään, että onhan tuolla alustassa toki rikkoutuviakin osia. Eihän mikään tekele ikuinen ole.. Olen myös oikonut niitä alumiinisia lämpöpeltejä.

              Jotenkin se ihastus noihin pyöräntuennan osiin vain innostutti kehumaan :-)

              Eipä silti, olipa taas mukava päästä tien päälle, kun on pari viikkoa sahannut vaimon Honda Jazzilla...

              Comment

              • Zape
                Newbiemmer
                • Oct 2005
                • 6

                #8
                vetari-ongelma

                Originally posted by chevy55 View Post
                No vetoakselin kumihan se siellä oli rikki ja nivelestä lentänyt rasvat pois. Ei muuta kuin uutta tilaukseen. Toki samalla kun pääsee purkamaan hiluja niin voi vaihtaa reaktiotangonkin uuteen. Ongelma lienee ratkennut.
                Moro. Mulla käynnyt juuri näin, koska moottorin tukikumit sökönä. Joustaa liikaa kiihdyttäessä ja jarruttaessa, runko osuu vetarikumiin rikkoen sen. Mulla mennyt 3te korjauksiin turhaan, koska korjaamo ei osannut ja tiennyt, mikä vikana... Saksasta vetari postikuluineen 199e, autokeskuksesta 715e.. Välillä ois parasta viedä merkkikorjaamoon, mutta mun rahat ei riitä sinne, näissä pikkufirmoissa vaan se tietämys ei aina parasta. Siis mulla mennyt kaksi vetaria paskaksi plus kerran irronnut.. jne. Soita 050 588101yhdeksän. tarkoituksella vika numero kirjaimin, niin kerron lisää. Jenkeistä löytyy lisää linkkejä ei cv-joint, vaan rubbermounting-problems.

                Siis nykyinen bimmeri x3 -05 3.0d, paskalla GM-laatikolla, mikä hajoo 220tkm+
                Last edited by Zape; 29-01-2015, 16:21.
                - Baras Menovehe Worldissa-

                Comment

                • Zape
                  Newbiemmer
                  • Oct 2005
                  • 6

                  #9
                  Originally posted by chevy55 View Post
                  Ei perhana, ei pelkkä naputus etupyörältä riittänyt. Nyt rattikin täristelee ajellessa aika ajoin sellaisen pienen nopean nykäyksen oikealle. Välillä ravistelee enemmänkin ja sitten taas rauhoittuu.

                  Lueskelin taas internjetin bmw sivustoilta ja palloniveliä syytettiin. Aiemminhan katsastusmies oli maininnut löysästä reaktiotangon puslasta. Liekä se syönyt palloniveliäkin..

                  Tässä pitää nyt alkaa vissiin pallonivelten vaihtoon ja kai ne reaktiotangotkin tai ainakin kumit samalla voisi uusia. Ja lie se sitten on vetoakseli, joka kääntäessä naputtaa. Miten sen rikkinäisen vetarin nivelen voisi parhaiten testata, pitääkö irrottaa pyörännavasta?
                  Mulla oli sama ongelma, luulin, että jarrulevyt paskana, mutta moottorintukikumit vaihdettiin ja ravistelu loppu... tosin vetarikin vasemmalle vaihdettiin...
                  - Baras Menovehe Worldissa-

                  Comment

                  • chevy55
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 275
                    • Vesilahti

                    #10
                    Pitää muuten katsoa noi tukikumitkin ihan varmuuden vuoksi, kiitos vinkistä.
                    Minulla tuo vetarin vaihto tosiaan tuntui jelppivän, meno on taas todella vakaata. Mutta kuten sanoit, moottorinkumit pitää tsekata, ettei syö uudestaan vetareita jos siellä sattuukin olemaan vikaa.

                    Comment

                    • Zape
                      Newbiemmer
                      • Oct 2005
                      • 6

                      #11
                      Originally posted by chevy55 View Post
                      Pitää muuten katsoa noi tukikumitkin ihan varmuuden vuoksi, kiitos vinkistä.
                      Minulla tuo vetarin vaihto tosiaan tuntui jelppivän, meno on taas todella vakaata. Mutta kuten sanoit, moottorinkumit pitää tsekata, ettei syö uudestaan vetareita jos siellä sattuukin olemaan vikaa.
                      Jep. Ja nyt meni GM-viallinen laatikko rikki... -04-05,-tomaateissa tämä. Oli rikkonut öljypumpun sisältä ja työntänyt töhnät lauhdittimeen jne. Laatikon työstäminen ja lauhdittimen vaihto pakollinen ja... Per#%le! Ostin auton pikkuliikkestä ja 6kk täynnä, auto ollut mulla 8kk, josta 2kk korjaamolla( ei ota kantaa/siirtää sitä)..Eli +2,5te meni vetarien korjauksiin ja tosin korvasivat 20% ekalla kerralla (9pv ostosta, ekan kerran lasku mulle oli 975,00e, todellinen lasku enemmän, ja viimeisellä kerralla tilasin osat itse). Ensimmäinen vika olisi pitänyt olla hoidettavissa tietämyksellä (viallinen moottorintukikumi), mutta siis vetari meni poikki, irti ja poikki ja nyt aut.laaatikko paskaksi... 8-9te/ laskuu 16te-autoon!!! . Ostin auton pikkuliikkeestä ja maksoin 15980e ja nyt kuluineen kohta 24te!! Pointti: Ostakaa tyyppivikojen lukujen jälkeen merkkiliikkeestä tai isosta firmasta???
                      Last edited by Zape; 11-02-2015, 11:34.
                      - Baras Menovehe Worldissa-

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎